Dauwpop 2022

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.284
6.477
Tweede dag was het rustiger op het veld. Dat was wel lekker voor het lopen van de ene stage naar de andere. Donderdag waren er ondanks dat het uitverkocht was ook bijna geen rijen voor de toiletten en eten plus drinken, nu al helemaal niet. Mensen met picknickkleden waren er vooral minder. Helaas was mijn vader ziek geworden en voelde zich niet fit genoeg om mee te gaan. Jammer, ik had hem graag editors willen laten zien. Zodoende heeft mijn moeder op haar 56ste haar festival debuut gemaakt ?. Gelukkig was er nog meer familie vandaag aanwezig zodat ik me niet aan te schuldig voelde als ik ergens vooraan wou staan of naar iets met gitaren ging.

Begonnen met rondé. Tja, beetje makjes, lijkt op elkaar en niet mijn ding. Bij het bos podium deden kids with buns het daarna een stuk beter. Het begon rustig qua publiek, naar er kwamen er steeds meer op af. Sympathieke meiden, goede muziekanten en leuke muziek. Live iets meer pit dan op plaat. Mooi om je eerste biertje van de dag op te drinken. Daarna doorlopen naar de main om precies op tijd te komen voor Eefje de Visser. Mijn eerste waar ik echt naar uitkeek. Mooie show, goed ingestudeerd, sfeervolle muziek. Zo'n beetje alles wat je verwacht, alleen had ik te hoge verwachtingen waardoor het toch een beetje tegenviel. Ligt duidelijk aan mij in dit geval, want er was niks mis met het optreden. Ik denk dat het komt omdat deze show enorm werd gehypt in de eerste maanden van de lockdown.

Klein stukje banji gezien. Mwoah. Groter stukje ramkot in de Barn gezien. Lekker! Hierna wouden we naar beachdog maar dat duurde nog een halfuur. Gelukkig konden we een of andere woonwagen in waar een DJ stond te draaien en er allemaal paaldansers aan het dansen waren. Liever hier wachten dan voor een leeg podium. Beachdog maakte er een feest van wat zo af en toe werd ingehouden. Niet alle nummers lenen zich om los te gaan, maar dat voelde niet vervelend. De interactie met het publiek en de energie spatte er wel weer vanaf. Zoals het hoort bij David achter de molen.

Sylvie kreusch was wat tammetjes. Beetje gezapig. Wel gebleven bij gebrek aan alternatieven, maar ik had er meer van verwacht. Toen de planning omgegooid want ik had graag een leuke plek bij Moss gehad maar die zeiden af. Dus toen werd het de staat van een afstandje (prima zoals altijd, nieuwe nummers deden het goed live) en Balthazar van dichterbij. Die waren weer ontzettend goed. Sfeer was ontspannen, samenzang mooi, setlist stak goed in elkaar. Lekker mee dansen en deinen.

Aan het einde weg gegaan om de laatste muntjes op te maken aan bier. Met bier de laatste 5 minuten gezien om daarna door te lopen vooraan en jawel. We hadden een plekje in het midden op de derde rij. Meer dan prima dus! Editors. Heart attack was een leuke opener en de sfeer zat er daarna met racing rats meteen in. Zo'n concert beleving is toch altijd fijner tussen de echte diehard fans, die zuigen je mee in het optreden en in de energie. Aan alles merkte je plezier van de band en de gitarist hield zich prima staande. Hits mooi verdeeld, een paar nieuwe nummers en uitgebreide live versies ipv een op een van de plaat. Goede show met een heerlijk slot akkoord.

Dauwpop, wat was je weer leuk. Fijne mensen, prima weer, lekker eten, Bud bier was ok, goede optredens gezien. Volgende keer weer
 

piep

Gouden Tip
1 feb 2022
306
404
Grappig hoe meningen kunnen verschillen. Ik vond het echt niks. Geluid was bagger (dat was trouwens bij alle optredens op dat podium), ze praten langer tussen de nummers dan dat ze speelden en dan zeggen dat ze de setlist niet afkrijgen.
 
  • Verdrietig
Waarderingen: @Marc

PattvD

Randprogramma
21 apr 2022
173
199
Ook ik heb mijn festivalseizoen mogen openen op Dauwpop. Eens even kijken of ik er ook zo'n mooi verslag van kan schrijven. We gingen slechts een dagje weliswaar, samen met mijn vriendin de vrijdag meegepakt. De ochtend lekker op ons gemakje gedaan, het was een flinke reis vanuit de randstad, dus Rondé hebben we overgeslagen. In plaats daarvan hebben we eerst even rondgelopen om het terrein te verkennen. Veel leuke hoekjes en dingetjes waar je wat kan ontdekken, leuk gedaan!

De eerste band waar we echt naar uitkeken was The Vices. Aangezien de dag nog lang zou zijn, besloten om vanaf het balkon te kijken. Top opener van de dag voor ons! Leuk om die gasten als een soort jonge honden over het podium te zien gaan, het enthousiasme spatte er van af! De barn stond goed vol ook, tot hun eigen verbazing ("We dachten, we openen dit podium even voor een kwart gevulde tent, maar dat het zo vol zou staan hadden we niet verwacht!"). Ze waren duidelijk aan het genieten van de show en de hele beleving, top! Zouden ook prima op Pinkpop stage 4 staan. Wat later op de dag nog even een praatje kunnen maken bij de Party Pit.

Daarna meteen door naar Eefje de Visser. Toen we aan kwamen lopen werd ze net aangekondigd en we waren verbaasd hoe ver we de tent nog in konden lopen. Het podium gevuld met gouden doeken zag er fantastisch uit, en de zang gecombineerd met de choreo waren echt betoverend. Omdat ik de muziek op de plaat vaak iets te rustig vind, wist ik niet goed hoe mij dit zou bevallen, maar ik heb een uur lang vol bewondering staan kijken. Alle lovende recensies hier zijn volledig terecht! Dikke shout-out ook naar de twee achtergrond zangeressen, wat een perfecte aanvulling van Eefje's stem.

Ik heb mijn vriendin gelukkig kunnen overtuigen om 10 minuten bij Ramkot te gaan staan. Wat we gezien hebben, klonk top, publiek had het naar zijn zin. Het was toch iets te hard voor mijn vriendin, dus zijn we relatief snel weer weggelopen. Waar ik overigens vrede me had, aangezien ik ze over drie weken op Pinkpop weer ga zien. En dan wel de hele set!

Nu kwamen we bij een gat in ons schema. Di-rect hadden we al in Ahoy gezien, dat overtreffen ze niet meer, dus die hebben we geskipt. Even in de Party Pit gestaan, maar daar kwam toch weer een bepaald soort volk op af. Niet per sé negatief bedoeld, maar de mensen die er om 12 uur stonden, stonden er om 20 uur nog. Dat werk. Tijdens het rondstruinen nog tegen de mannen van STUK gelopen, verkleed als boswachters. Ongetwijfeld voor een van hun filmpjes op Youtube. Geprobeerd om binnen te komen bij Beachdog, maar dat (miniveldje) stond zo vol, dat we daar al snel van af gezien hebben. Sylvie Kreusch geprobeerd. Met name vanwege de vele positieve reacties hier zijn we daar naar binnen gelopen. Helaas kon het mij niet pakken. Ik begrijp de muziek denk ik niet zo. Wat ook niet hielp is dat we relatief achteraan stonden waar heel veel gepraat werd. Kwartiertje volgehouden, maar weer weggegaan.

De Staat dan, mooie plekken vooraan te pakken. Kan ik heel kort over zijn: De Staat is De Staat. Nieuwe nummers (met name Who's gonna be the GOAT) deden het goed, en Witch Doctor was zoals altijd een gekkenhuis. Helaas hebben wij onze eerste ervaring met De Staat gehad als afsluiter op Lowlands in 2019, en maakten we de fout om deze show met die van toen te vergelijken. Omdat ze toen zó uitgepakt hebben, voelde dit een klein beetje underwhelming. Nog steeds een dikke show met leuke interactie met het publiek.

Ook bij Balthazar hadden we mooie plekken vooraan, rij 8 zo'n beetje. Voor allebei de eerste keer dat we hen live zagen, en we waren verbaasd. Ik met name vanwege het feit dat die gasten live nóg beter zijn dan op plaat en flink kunnen rocken. Mijn vriendin met name omdat het heel lang leek dat ze het publiek totaal niet mee hadden. Tot de encore met de vier toch wat meer bekende nummers. De waardering klonk gelukkig wel vanuit het publiek en voor ons gevoel was de opluchting bij die mannen toen goed te zien. Leuk om de interactie in de band onderling ook te zien, volgens mij hadden ze er zin in.

Ten slotte Editors. Fenomenaal. Vanaf het moment dat de eerste tonen van The Racing Rats gespeeld werden, was het publiek om. De band had er ook duidelijk zin in. Het feit dat Papillon, Munich en Smokers Outside the Hospital Doors volledig in het donker gespeeld werden, voegde ook ongelofelijk veel toe aan de ervaring. De ingetogen nummers kwamen ook goed over. Top headliner voor deze festivaldag!

Met een heel voldaan gevoel reden wij weer anderhalf uur terug naar huis. Genoten!
 

piep

Gouden Tip
1 feb 2022
306
404
De vrijdag begonnen met Rondé, viel me niks tegen, wel veel van hetzelfde. Vervolgens de eerste verrassing van de dag: The Vices, goed omschreven in het vorige verslag: ze waren blij dat het vol stond, gingen ervoor, veel variatie in nummers en dat voor een beginnende band! Daarna door naar Eefje de Visser, helemaal vooraan gestaan, om de hele set goed mee te krijgen. Ik sluit me aan bij alle andere verslagen: gewoonweg wauw, alles klopt.

Ramkot begon wat rammelend, maar daarna was het een lekkere set. Leuk detail, t.o.v. het programmaboekje waren Sylvie Kreusch en Ramkot omgewisseld, dus bij de eerste tonen vlogen er enkele dames met handen op de oren de tent uit. Daarna even gegeten tijdens Di-rect, blijft een goede band en perfect voor een festival als Dauwpop. Vervolgens door naar Beachdog, voor mij de tegenvaller van de dag.

Vanwege de goede reviews op dit forum naar Sylvie Kreusch gegaan, kon mij ook niet pakken, dus door naar De Staat. Veel afwisseling in de set: oude nummers, alle albums en de nieuwe nummers doen het goed. Lichte spoiler: ze trekken de kleuren van de singles (rood, blauw, geel) door in het lichtplan, vind ik een mooi detail.

Door naar POM. Helaas viel, door het slechte geluid en het lege veld, de set een beetje in het water. Mocht ik de kans krijgen ga ik voor een herkansing. Bij Balthazar het begin gemist. Ze kregen het publiek pas mee bij de toegift/na de pauze (waarom bij een show van iets meer dan een uur?). Voor een setting als Dauwpop misschien toch kiezen voor iets meer tempo in de set. Verder was het overigens perfect gespeeld.

Daarna kwam het hoogtepunt van de dag: Prins S & De Geit. Nee de muziek is niet hoogstaand, maar de act als geheel staat als een huis. Een ruim half uur feest, zelfs de metalfans uit mijn groep kregen ze mee. Als je de kans krijgt en je wilt een keer wat anders, ga ze zien.

Tot slot uiteraard de Editors meegepakt. Tom Smith wil nog wel eens een off-day hebben qua zang en tijdens het 1e nummer leek het zo'n dag te worden. Gelukkig werd het beter gedurende de set. Met zoveel hits en veel mensen die speciaal voor deze band zijn gekomen kan je weinig fout doen. Voor mij was dit niet hun sterkste optreden, heb het einde niet gehaald.

Samengevat: een goed begin van het festivalseizoen! Nergens rijen, leuke mensen, prachtige locatie, enige minpunt: wat stond overal het geluid hard. Zelfs met oordoppen soms niet te doen (of mijn oren zijn het niet meer gewend ? ). Volgende week voor het eerst sinds jaren naar de Ziggo Dome voor iets totaal anders!
 

Cootje

Dagopener
25 jan 2017
590
545
Dankzij Kink samen met m'n zus weer 'n leuk festival leren kennen!
Wat 'n mooie aankleding en gezellige mensen!
Het bleek toch ruim 2u rijden, dus hebben we 'n nachtje op de camping gestaan en hebben ons daar goed geamuseerd, iedereen was wel al vroeg weg vanmorgen, dat ben ik niet zo gewend ?.

Kan me vinden in de vorige verslagen dus ga 't hier niet herhalen. Kleine toevoeging: Ben zeer positief verrast door Direct! (had ze nog nooit live gezien).
En we vonden 't jammer dat Moss heeft gecanceld want dat was eigenlijk wel n must see voor ons...

We zijn iig weer klaar voor de festivalzomer na deze goede opwarming!!!
 

Brian

Headliner
Sfeerbeheer
16 jun 2015
5.284
6.477
Potver, ik ben mijn lijstje vergeten. Terwijl ik zo van lijstjes hou! Mijn top 10 (qua acts dan, want op 1 moet eigenlijk locatie staan!)

1. Editors
2. Sports Team
3. Froukje
4. Balthazar
5. Kids With Buns
6. Eefje de Visser
7. Confidence Men
8. Son Mieux
9. The Waterboys
10. De Staat
 

Heemstock1

Randprogramma
17 jun 2021
162
104
Omdat lijstjes zo leuk zijn:

1. Paceshifters
1. Sfeer en omgeving
2. Son Mieux
3. Goldband
4. Wolfmother

Ik realiseer mij nu dat ik vrij weinig bands gezien heb haha.
 
  • Leuk
Waarderingen: Brian

PattvD

Randprogramma
21 apr 2022
173
199
1. Editors
2. Balthazar
3. Eefje de Visser
4. The Vices
5. De Staat

Maar de hele dag was gewoonweg goed.
 
  • Leuk
Waarderingen: Brian

Cootje

Dagopener
25 jan 2017
590
545
Ik heb ook niet zo heel veel bands volledig gezien ?, heeft denk ik te maken met de fantastische locatie en sfeer, 'n praatje hier en daar en dat het weer ruim 2,5 jr geleden was om überhaupt weer op 'n festival te zijn ?

1. Editors
2. Niels/vuurtje bij de zalm
3. De Staat
4. Direct
5. Ramkot
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken