Bospop 2024

remkobak

Randprogramma
28 okt 2019
154
30
Ik zie een paar gepikeerde opmerkingen voorbij komen. Maar waarom zouden mensen uit het noorden Bospop verkiezen boven een show in de Randstad?
Ik weet niet of Utrecht ook tot het noorden behoort? Maar wij komen al jaren naar Weert voor goede muziek, de gezelligheid, en ook altijd wel een paar namen die we graag willen zien (vaak juist in de categorie dat ik een 'eigen concert' te duur vindt).
 
Laatst bewerkt:

DadRock

Sunset slot
6 dec 2013
2.592
596
Het is meer het arrogante van de randstad om te denken dat dat enige plek in NL is waar 'het' te beleven is.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.174
10.511
Het is meer het arrogante van de randstad om te denken dat dat enige plek in NL is waar 'het' te beleven is.
Volgens mij lees jij dan meer in de opmerking dan er gezegd is. Het ging om het gegeven dat er simpelweg meer mensen in de buurt van Amsterdam wonen dan in de buurt van Weert. Daarmee is automatisch het publiek groter om 'even' naar een concert te gaan. Dit kan dan meespelen met het gegeven dat Simply Red de Ziggo voltrekt maar bij Bospop amper kaarten schuift.
 
  • Leuk
Waarderingen: Christiaan en Brian

bas2204

Dagopener
24 mrt 2015
609
311
Oh ja, dat kan zeker. Maar dat maakt het wel vreemd dat de grote Nederlandse festivals allemaal buiten de Randstad worden georganiseerd. Dan zouden die toch allemaal kleiner moeten zijn dan Randstedelijke festivals volgens jouw redenatie...?

Maar genoeg daarover: laten we het hebben over Bospop zelf. Vorig jaar kregen we de eerste namen op 6 december (en in het artikel in de Limburger stond ook dat de organisatie een aankondiging begin december gepland heeft). Dus is het nog ongeveer een maand tot de eerste aankondiging. Hebben we al echte concrete aanwijzingen voor bepaalde namen?

  • Zucchero: kans is groot dat hij komt inhalen van vorig jaar, ook door eerdere aankondiging van data rondom Bospop in zijn tourschema.
  • The Waterboys: ook al festival in juli aangekondigd, kans op inhalen vorig jaar.
  • Simple Minds en Joe Bonamassa zijn al eerder in Nederland, maar hebben de zomer nog open staan.
  • Toto: week na Bospop in Oostenrijk (samen met Uriah Heep en Slade). Daarmee alledrie kanshebber.
  • Bryan Adams: in mei in de UK. Komen daar nog meer Europese data achteraan en blijft dat dan tot in juli?
  • Deep Purple: staan op de zondag van Bospop in Bulgarije, daarmee ook kanshebber op Bospop.
  • Scorpions gaan op hun 60th aniversary tour en spelen eind juli al op Wacken. Staat Bospop ook eindelijk weer eens op hun agenda?
  • Verder genoemde namen die nog kunnen: Texas, Razorlight, James Blunt, Suzanne Vega, Dropkick Murphys, Journey
  • Genoemde acts die niet meer aannemelijk zijn: Status Quo, Rod Stewart,
 
  • Leuk
Waarderingen: Moniek, PJ en remkobak

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.174
10.511
Oh ja, dat kan zeker. Maar dat maakt het wel vreemd dat de grote Nederlandse festivals allemaal buiten de Randstad worden georganiseerd. Dan zouden die toch allemaal kleiner moeten zijn dan Randstedelijke festivals volgens jouw redenatie...?
Hier moet ik toch even op happen. De reden dat de meeste buiten de Randstad georganiseerd worden is de combinatie van beschikbare ruimte en prijs die ervoor gevraagd wordt. Daarom konden buiten de Randstad gemakkelijker festivals groter groeien dan er binnen. Ik denk dat als je Bospop in het Vondelpark zou organiseren er inderdaad veel meer kaarten verkocht zouden worden.
 

Mark's Kal

Sunset slot
4 jul 2022
3.263
3.838
Grappig dat je dat zegt. De beschikbare ruimte in Zuid-Limburg, specifiek Parkstad, waar Landgraaf/Pinkpop in ligt, is vele malen kleiner dan in de Randstad.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.174
10.511
Grappig dat je dat zegt. De beschikbare ruimte in Zuid-Limburg, specifiek Parkstad, waar Landgraaf/Pinkpop in ligt, is vele malen kleiner dan in de Randstad.
Ja natuurlijk is er voor elke uitspraak die gedaan wordt wel een voorbeeld te vinden waar het niet klopt. Pinkpop is dan ook wel de meest krapbehuiste major van Nederland met overal plukjes camping. Kijk je naar Lowlands, BKS, DTRH en Zwarte Cross zie je een heel ander beeld.
 

Mark's Kal

Sunset slot
4 jul 2022
3.263
3.838
Mwah, BKS (regio Tilburg) en DTRH (regio Nijmegen) hebben ook niet al te veel beschikbare ruimte.
Als ik met de trein van Utrecht naar Amsterdam reis zie ik precies hetzelfde eigenlijk; buiten de steden vooral veel landbouw. Dat verschilt echt niet zoveel.
Zwarte Cross regio is idd wel een ander verhaal.
 

remkobak

Randprogramma
28 okt 2019
154
30
Mwah, BKS (regio Tilburg) en DTRH (regio Nijmegen) hebben ook niet al te veel beschikbare ruimte.
Als ik met de trein van Utrecht naar Amsterdam reis zie ik precies hetzelfde eigenlijk; buiten de steden vooral veel landbouw. Dat verschilt echt niet zoveel.
Zwarte Cross regio is idd wel een ander verhaal.
Ruimte heeft ook te maken met het aantal evenementen in een gebied. In de grote steden gebeurt heel veel en daarom is er (ook) weinig ruimte om nog iet toe te voegen
 

Mark's Kal

Sunset slot
4 jul 2022
3.263
3.838
Ruimte heeft ook te maken met het aantal evenementen in een gebied. In de grote steden gebeurt heel veel en daarom is er (ook) weinig ruimte om nog iet toe te voegen
De fysieke ruimte is er wel hoor. Ik denk alleen dat er geen noodzaak en/of behoefte is, aangezien je alles kunt zien wat je maar wilt zien in de buurt. Als ik in de buurt van Utrecht zou wonen, had ik helemaal geen behoefte meer om naar festivals te gaan. Of het zou al puur en alleen voor de sfeer moeten zijn.
 

remkobak

Randprogramma
28 okt 2019
154
30
De fysieke ruimte is er wel hoor. Ik denk alleen dat er geen noodzaak en/of behoefte is, aangezien je alles kunt zien wat je maar wilt zien in de buurt. Als ik in de buurt van Utrecht zou wonen, had ik helemaal geen behoefte meer om naar festivals te gaan. Of het zou al puur en alleen voor de sfeer moeten zijn.
ik doelde daarom ook niet op de fysieke ruimte maar over wat een stad aan drukte kan verstouwen en hoeveel overlast acceptabel is voor bewoners. Ik woon aan de rand van Utrecht en begrijp heel goed dat veel mensen het wel een keertje genoeg vinden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mark's Kal

Mark's Kal

Sunset slot
4 jul 2022
3.263
3.838
Ben wel benieuwd naar de toekomst van Bospop. Ieder jaar met vergelijkbare headliners die ze de afgelopen edities gehad hebben, verkoopt onvoldoende. Grotere/duurdere headliners zijn wellicht niet haalbaar (of zet Mojo liever elders). Zie ze qua programma en invulling wel iets richting Zwarte Cross en Paaspop opschuiven.
 

Sjakie de Wit

Geliefde act
17 feb 2014
1.559
2.040
De fysieke ruimte is er wel hoor. Ik denk alleen dat er geen noodzaak en/of behoefte is, aangezien je alles kunt zien wat je maar wilt zien in de buurt. Als ik in de buurt van Utrecht zou wonen, had ik helemaal geen behoefte meer om naar festivals te gaan. Of het zou al puur en alleen voor de sfeer moeten zijn.
Bovendien zijn festivals die in de Randstad plaatsvinden dan weer niet interessant voor veel mensen uit de regio. De meeste festivals mikken juist op het aantrekken van beide groepen.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.174
10.511
Ben wel benieuwd naar de toekomst van Bospop. Ieder jaar met vergelijkbare headliners die ze de afgelopen edities gehad hebben, verkoopt onvoldoende. Grotere/duurdere headliners zijn wellicht niet haalbaar (of zet Mojo liever elders). Zie ze qua programma en invulling wel iets richting Zwarte Cross en Paaspop opschuiven.
Poe ik hoop het niet. Al is de vraag die je stelt wel legitiem. Nu hinken ze een ogenschijnlijk op twee gedachten: trouw blijven aan de blues/hard rock roots met bands als Porcupine Tree en Joe Bonnamasa of meer richting de Skyradio muziek. Risico hierbij is dat geen van beide doelgroepen het gehele festival interessant genoeg vindt. Zo vind ik Simply Red één van de meest verschrikkelijke bands die er is en ook de rest van de opvulling van die dag was ronduit saai. Dan overweeg ik al geen weekendkaart meer als één dag volledig afvalt. Ik hoop dat ze hun roots eer aan blijven doen want daarmee hebben ze een onderscheidend profiel en daarmee ook accepteren dat er niet elke dag 25000 mensen zullen staan.
 

Mark's Kal

Sunset slot
4 jul 2022
3.263
3.838
Poe ik hoop het niet. Al is de vraag die je stelt wel legitiem. Nu hinken ze een ogenschijnlijk op twee gedachten: trouw blijven aan de blues/hard rock roots met bands als Porcupine Tree en Joe Bonnamasa of meer richting de Skyradio muziek. Risico hierbij is dat geen van beide doelgroepen het gehele festival interessant genoeg vindt. Zo vind ik Simply Red één van de meest verschrikkelijke bands die er is en ook de rest van de opvulling van die dag was ronduit saai. Dan overweeg ik al geen weekendkaart meer als één dag volledig afvalt. Ik hoop dat ze hun roots eer aan blijven doen want daarmee hebben ze een onderscheidend profiel en daarmee ook accepteren dat er niet elke dag 25000 mensen zullen staan.
Ja, voor mij mogen ze ook afschalen richting maximaal 15000 bezoekers en de nadruk wat meer op oudere rock genres leggen.
 
  • Leuk
Waarderingen: PJ en Joslittel

remkobak

Randprogramma
28 okt 2019
154
30
Poe ik hoop het niet. Al is de vraag die je stelt wel legitiem. Nu hinken ze een ogenschijnlijk op twee gedachten: trouw blijven aan de blues/hard rock roots met bands als Porcupine Tree en Joe Bonnamasa of meer richting de Skyradio muziek. Risico hierbij is dat geen van beide doelgroepen het gehele festival interessant genoeg vindt. Zo vind ik Simply Red één van de meest verschrikkelijke bands die er is en ook de rest van de opvulling van die dag was ronduit saai. Dan overweeg ik al geen weekendkaart meer als één dag volledig afvalt. Ik hoop dat ze hun roots eer aan blijven doen want daarmee hebben ze een onderscheidend profiel en daarmee ook accepteren dat er niet elke dag 25000 mensen zullen staan.
gelet op de prijs en de voorverkoopkosten was 2 ipv drie dagen bezoeken net zo duur als het hele weekend, maar ik begrijp wat je bedoelt
 

PJ

Headliner
4 nov 2014
7.721
1.885
Oh ja, dat kan zeker. Maar dat maakt het wel vreemd dat de grote Nederlandse festivals allemaal buiten de Randstad worden georganiseerd. Dan zouden die toch allemaal kleiner moeten zijn dan Randstedelijke festivals volgens jouw redenatie...?

Maar genoeg daarover: laten we het hebben over Bospop zelf. Vorig jaar kregen we de eerste namen op 6 december (en in het artikel in de Limburger stond ook dat de organisatie een aankondiging begin december gepland heeft). Dus is het nog ongeveer een maand tot de eerste aankondiging. Hebben we al echte concrete aanwijzingen voor bepaalde namen?

  • Zucchero: kans is groot dat hij komt inhalen van vorig jaar, ook door eerdere aankondiging van data rondom Bospop in zijn tourschema.
  • The Waterboys: ook al festival in juli aangekondigd, kans op inhalen vorig jaar.
  • Simple Minds en Joe Bonamassa zijn al eerder in Nederland, maar hebben de zomer nog open staan.
  • Toto: week na Bospop in Oostenrijk (samen met Uriah Heep en Slade). Daarmee alledrie kanshebber.
  • Bryan Adams: in mei in de UK. Komen daar nog meer Europese data achteraan en blijft dat dan tot in juli?
  • Deep Purple: staan op de zondag van Bospop in Bulgarije, daarmee ook kanshebber op Bospop.
  • Scorpions gaan op hun 60th aniversary tour en spelen eind juli al op Wacken. Staat Bospop ook eindelijk weer eens op hun agenda?
  • Verder genoemde namen die nog kunnen: Texas, Razorlight, James Blunt, Suzanne Vega, Dropkick Murphys, Journey
  • Genoemde acts die niet meer aannemelijk zijn: Status Quo, Rod Stewart,
Mooi lijstje. Ik zou Status Quo nog niet helemaal afschrijven. Spelen vaker 3 dagen achter elkaar en de afstand tussen hun laatste concert in Duitsland en Weert is 5 uur. Die spelen trouwens begin juli op een festival samen met Canned Heat en Ten Years After......
 

PJ

Headliner
4 nov 2014
7.721
1.885
Was Creed ook niet genoemd hier, ik dacht @DennisvdBr ? Die zijn op tour met 3 Doors down juli augustus door Amerika. Misschien daarvoor nog Europa maar denk t niet....
 

gordonshumway

Playlistbediener
19 dec 2018
17
2
Ja, voor mij mogen ze ook afschalen richting maximaal 15000 bezoekers en de nadruk wat meer op oudere rock genres leggen.
Dat mag altijd. De vraag is alleen hoe lang Bospop dat vol gaat houden. Want hoe cru (of lomp) het ook klinkt, die typische oudere rockbands die echt op Bospop passen sterven langzaam uit. En helaas geld dat ook voor de mensen die de tickets moeten kopen.

Dus wat er nu denk ik gaat gebeuren is een verschuiving van decennia. Bospop gaat richting jaren 80 - 90. Tenminste als ze nog jaren door willen gaan, zul je nieuwe bands en nieuw publiek aan moeten trekken. En een paar bands van nu om verjongingskuur echt in te zetten.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken