Best Kept Secret 2026

• Onderwerp starter Onderwerp starter Brian
  • Startdatum Startdatum
  • Featured
Waar ik toch wel zo ziek van wordt is die gevulde rugtassen in een drukke menigte. Sta je daar rustig met je pilsje te wachten, komt er weer zo’n bonker van een rugzak tegen die beker aan waardoor je helemaal onder zit. Die mensen hebben zelf ook niet door dat ze zo’n rugzak om hebben…

Verder hier (ook op zaterdag) helemaal geen last van de drukte gewend. Overal 10 minuten van tevoren nog een uitstekende plek gehad en als je Werchter gewend bent is dit natuurlijk helemaal niet druk.
Ik wilde het niet noemen maar precies wat je zegt. Geen idee wat mensen allemaal meeslepen. Een jasje/trui om je middel en je zit gebakken voor de hele dag. Of huur een kluisje. Die rugzakken hebben aardig wat bier uit handen weten te stoten.

Qua drukte; ik denk voor vrouwen een stuk vervelender. Als man geraak te wel steeds bij zo'n pisbak maar de rijen bij de afgesloten wc's waren echt wel fors.

• Leuk
Waarderingen: Mimi
Wat een overtrokken reactie zeg. Mijn God. Ik beschreef net hoe ik drie dagen lang fantastische optredens heb gezien. Ik vond dat praatje gewoon te lang. Ik kwam net aangelopen en ik kreeg een verhaal van 10 minuten voor mijn kiezen. Ik had zin in muziek. Een nummer moet voor zichzelf spreken. Een uitleg is (voor mij) niet nodig.
De enigste overtrokken reactie is die van u. Overdrijving is u alleszins niet vreemd.

Weet je wat het is. BKS is ooit begonnen als een festival puur gericht op de muziek, op een mooi terrein met een goed aanbod van eten. Met focus op deze drie punten en juist zonder randprogramma. Dit is het festival waar veel van de forum-leden hun hart aan verknocht hebben. We hebben het door de jaren heen langzaam steeds meer richting het concept van LL zien opschuiven. Het is prima, en waarschijnlijk was het ook nodig, dat een festival evolueert, maar de meesten van ons zien het liever niet nog verder die kant op gaan. Juist het feit dat het anders is dan LL en meer om muziek beleving dan de algehele beleving draait trekt ons aan. Om deze reden wat gevoelige snaren denk ik. Weet je een beetje waar dat vandaan komt.

Kan uiteraard niet voor iedereen spreken, maar dit is in ieder geval mijn insteek en denk dat dat voor meerderen hier geldt.
Helder hoor. Mij gaat het dus ook om de muziek. Van mijn vriendengroep ben ik altijd degene die het programma volgt en zich inluistert. Ik wordt zelf ook wat ouder dus dat hele jonge publiek op LL vind ik ook weer niets. Ik wil ook helemaal niet het de kant opgaat van LL. Met de kans op herhaling; in de nacht kun je ook wat meer "spannende" of "moeilijkere" electronica kwijt. Dan behoud je nog steeds het BKS gevoel. En randgebeuren zoals vlotten bouwen of touwtje springen hoeft van mij ook niet.

• Leuk
Waarderingen: timbo
Van mij mag je zeker kritiek hebben, maar geef dan gewoon correcte feiten. Je weet maar al te goed dat je overdrijft.
Ik weet even niet waar ik overdrijf. Maar laten we het leuk houden. Ik beschrijf drie dagen die vol zaten met geweldige optredens. Bijna niets stelde teleur. Dan pik je net een optreden eruit die mij niet zo goed kon bekoren. En dan moet ik maar naar een ander festival gaan. Mmmmkayyy.

Zondag

Op de een of andere manier vliegt de zondag altijd heel erg snel voorbij. We kwamen aan bij Dressed like Boys net op het moment dat de boel stil werd gelegd om een heel langdradig verhaal over queer rights/prides en dergelijke af te steken. Een praatje tegen het publiek is leuk maar ga me geen lezing geven aub.
Natuurlijk mag zo'n praatje je ding niet zijn, maar heel dat 'heel langdradige verhaal' ging, zo zei hij ook, over de hele reden dat hij Dressed Like Boys was begonnen, en volgens mij ook dé reden dat aan het einde van dat optreden zo veel mensen om me heen in tranen waren.

Ik weet even niet waar ik overdrijf. Maar laten we het leuk houden. Ik beschrijf drie dagen die vol zaten met geweldige optredens. Bijna niets stelde teleur. Dan pik je net een optreden eruit die mij niet zo goed kon bekoren. En dan moet ik maar naar een ander festival gaan. Mmmmkayyy.
Je mag mij aantonen waar ik u zeg dat je naar een ander festival moet gaan.

Jelle heeft twee maal gesproken. Als je zou optellen, hooguit max 5 minuten. Heeft quasi niet anders dan muziek gespeeld in die 45 minuten. Het is gewoon overdreven om u daar zo op te focussen bij hem. Ik denk dat uw probleem meer zit in de inhoud van zijn spreken dan in de tijd die het duurde😉

Je overdrijft met name in je karikaturale beschrijvingen van vooral het publiek en muzikanten. Ik pak een voorbeeld:

"Daarna snel door naar Aldous Harding. We kwamen aan bij de tent en we dachten dat het al afgelopen was. Maar het was nog lang geen tijd? Doodstil...en vrij lang. Het enige wat we hoorden was het gezoem van pratende mensen. En toen hoorden we heel stilletjes een stem....heel klein en zacht. Wat is dit? Eenmaal binnen zagen mevrouw Harding erbij staan alsof ze persoonlijk de hogere kunst had uitgevonden om vervolgens wel een soort oersaaie muziek ten gehore te brengen. Sorry voor de fans maar dit is geen festival-act. Dodelijk saai. Misschien leuk voor het handjevol mensen die echt vooraan stonden."

Dit is gewoon echt onnodig sarcastisch en/of beledigend. Beetje zelfreflectie zou je sieren.

Waar ik toch wel zo ziek van wordt is die gevulde rugtassen in een drukke menigte. Sta je daar rustig met je pilsje te wachten, komt er weer zo’n bonker van een rugzak tegen die beker aan waardoor je helemaal onder zit. Die mensen hebben zelf ook niet door dat ze zo’n rugzak om hebben…

Verder hier (ook op zaterdag) helemaal geen last van de drukte gewend. Overal 10 minuten van tevoren nog een uitstekende plek gehad en als je Werchter gewend bent is dit natuurlijk helemaal niet druk.
Ja dit! Helemaal mee eens. Ook groepen met een bolderkar op het terrein, waarom wordt dat toegelaten?

• Leuk
Waarderingen: rlf
Dressed like Boys net op het moment dat de boel stil werd gelegd om een heel langdradig verhaal over queer rights/prides en dergelijke af te steken. Een praatje tegen het publiek is leuk maar ga me geen lezing geven aub. Ik wilde eigenlijk al weglopen. Toch gebleven voor het laatste nummer. Mooi gezongen maar het was wel wat tuttig. Niets aan gemist wat mij betreft
Dan kwam je wel echt toevallig op het moment dat hij iets ging vertellen over het ontstaan van het nummer en de band. Voor de rest heeft hij weinig verteld en was het echt een uitstekend optreden. Daarnaast echt een enorm sterke uitleg over waar het nummer vandaan komt, ik persoonlijk ga dan de muziek echt zo veel meer waarderen als er voor het nummer een korte toelichting is van de tekst. Ik ben zelf een hetero man, dus ik heb geen idee wat de strugles zijn voor niet hetero mannen, maar ik geloof meteen dat zo'n nummer met het verhaal erbij een enorm belangrijk en ontroerend momemt was voor velen.

Zelf ook meerdere keren ontroerd geweest tijdens hun optreden. En elk nummer klonk echt zo goed, allemaal topartiesten op het podium.

Bij Lowlands heb ik ook leuke gesprekken gehad, maar ook niet altijd aanspraak. Ik heb niet zoveel met de (voormalige) studentengroepen die een weekend lang willen feesten. Misschien dat het type publiek ook wel uitmaakt in hoeverre je makkelijk een klik of een connectie hebt
Haha ik snap precies wat je bedoelt. Gek genoeg kom ik nooit zo vaak met die groepen in aanraking op LL, maar gebeurde het juist bij bands als BCNR, DEADLETTER, en Idles waar ik wachtend in mijn eentje binnen een paar minuten iemand had die met mij ging kletsen.

• Leuk
Waarderingen: Mimi
Je overdrijft met name in je karikaturale beschrijvingen van vooral het publiek en muzikanten. Ik pak een voorbeeld:

"Daarna snel door naar Aldous Harding. We kwamen aan bij de tent en we dachten dat het al afgelopen was. Maar het was nog lang geen tijd? Doodstil...en vrij lang. Het enige wat we hoorden was het gezoem van pratende mensen. En toen hoorden we heel stilletjes een stem....heel klein en zacht. Wat is dit? Eenmaal binnen zagen mevrouw Harding erbij staan alsof ze persoonlijk de hogere kunst had uitgevonden om vervolgens wel een soort oersaaie muziek ten gehore te brengen. Sorry voor de fans maar dit is geen festival-act. Dodelijk saai. Misschien leuk voor het handjevol mensen die echt vooraan stonden."

Dit is gewoon echt onnodig sarcastisch en/of beledigend. Beetje zelfreflectie zou je sieren.
Een mening over een artiest beledigend? Ik vond het oprecht dodelijk saai en te verstild waardoor ik boven het geroezemoes van het publiek de artiest niet kon horen. Later werd het wel weer iets verstaanbaarder. Maar in de tent op een goede plek was het vast beter. Ik kwam net te laat aan.

Round-up

Mijn top 10 van het weekend:
  1. Gorillaz
  2. Madra Salach
  3. Lime Garden
  4. Dressed Like Boys
  5. Nick Cave
  6. Hayley Williams
  7. Wolf Alice
  8. Aldous Harding
  9. Yard Act
  10. Sudan Archives
Nick toch ietsje lager beland om dezelfde reden als ik hier vaker hoorde. Altijd ijzersterk, maar hij heeft eerder (nog) meer indruk op me gemaakt.

Paar observaties:
  • Ik heb zondag middag veel bij de Secret rondgehangen en vond het daar relatief heel rustig. Weet niet hoe het daar zaterdag was, want toen veel tussen ONE en TWO gependeld (zoals velen), maar wellicht kan de organisatie wat grotere acts kwijt in de Secret om de drukte wat meer te spreiden. Is best veel ruimte daar en de nieuwe tent leent zich er ook wel voor.
  • Aldous Harding was een van de acts waar ik het meest naar uitkeek. Heb er ook erg van genoten, maar helaas ook mijn ervaring aangetast door het geroezemoes. Ik denk dat dit gewoon beter geprogrammeerd had kunnen worden. Er stond zo goed als niets tegenover waardoor veel publiek na Sef maar in de TWO ging kijken. Kan me dan helemaal voorstellen dat velen het saai vinden als je er niet bekend mee bent... Omgedraaid met Weval of in de Secret, waar je wat meer "moeite" zou moeten doen om het te gaan zien zou wellicht beter gewerkt hebben. Anyway, ik hoop dat BKS een festival blijft waar ook dit soort optredens een plek kunnen hebben.
  • Als velen de noise bleed van de Not Nothing als erg storend ervaren bij de ONE. Ik vind dat ook best slecht richting je headliners. Prima om daar een nachtprogramma te doen, maar laat dat dan na de headliner beginnen.
Al met al na een (persoonlijk) wat stroeve start op vrijdag weer een fantastisch weekend gehad met veel muzikale hoogtepunten, heerlijk eten en een geweldige sfeer. Ik durf het wel weer aan om blind een weekend kaart (excl. camping) voor volgend jaar te halen. Wat een geweldig festival!

Denk dat wij het dan totaal anders beleefde. Ik vond de zondag, maar vooral de zaterdag zo veel te druk. Nu ben ik als man bevoorrecht dat ik snel naar zo'n uninoir kan, maar voor diegene die dat niet kunnen, moesten op momenten een kwartier wachten voor een zit-toilet. Dat vind ik gewoon not-done op een festival.

Ik vind het ook druk op Werchter, ik weet niet zo goed hoe ik het moet verwoorden, maar daar is het vaak overzichtelijker (?) druk. Daar erger ik mij minder snel als ik zie dat het ergens druk is, omdat je gauw ergens omheen kan. Dat heb je met deze opzet van het terrein van BKS natuurlijk niet. En op Werchter sta je eigenlijk nergens in de rij voor toiletten.

Dit was voor mij de vierde BKS op rij alweer, en ik moet ook wel zeggen de editie waar ik de meest gemengde gevoelens aan over heb gehouden.. Aan de ene kant was ik positief verrast met de headliners, ik vind het altijd super als er daadwerkelijk bands als headliner op het affiche staan. Nick Cave heb ik één keer eerder mogen zien en dat was toen prachtig en nu weer prachtig, Jack White en Gorillaz had ik beide nog nooit gezien en ze konden me ook prima boeien. Ik heb dit tien keer liever dan een Chemical Brothers of Disclosure. De grotere Secret vond ik prettig, juist omdat deze nu ook zo open is. Waar ik me vorig jaar heel erg geërgerd heb aan drank- en drugsgebruik (en nee, ik wil die discussie dus nu niet starten) vond ik het dit jaar reuze meevallen.

Wat ik wel heel erg miste waren de fatsoenlijke subheadliners. BKS heeft natuurlijk pech gehad met enkele last-minute afzeggingen en dat heeft voor mij ook niet meegeholpen, maar in het verleden stonden er namen als St. Vincent, PJ Harvey, Slowdive, TVOTR als subheadliner. Ik miste daar toch uiteindelijk iets meer de 'must-see' factor.

Ik heb verder genoeg leuke dingen gezien, maar maar weinig dingen waarvan ik het snel weer in een concert wil zien (Madra Salach en Nation of Language springen daar wel echt voor me uit). Hoewel ik de sfeer heel fijn vind op BKS, blijf ik toch vooral voor de artiesten komen.

Mijn top 10:

1.Blood Incatation
2.Ethel Cain
3.Madra Salach
4.Genesis Owusu
5.Nation of Language

6.Gorillaz
7.Curtis Harding
8.Jack White
9.Dressed like Boys
10.Mark William Lewis

Midrift, Servo, BCUC, Nick Cave (blijf gewoon op je podium staan), Skullcrusher, Aldous Harding, AO, NewDad krijgen van mij ook een voldoende.
Een podium met een intieme setting, zoals de muziekgieterij, was echt een aanwinst de laatste jaren, die mis ik nu wel. De oude Secret bood zoiets ook meer dan de nieuwe, open tent. Voor acts als Genesis Owusu, BCUC etc. is die perfect. Skullcrusher, AO en Dressed like Boys waren echter beter in de oude tot hun recht gekomen denk ik.

Door de drukte heb ik enkel Grote Geelstaart niet kunnen zien. Voor de rest wel druk maar nergens achter het net gevist of lang moeten wachten.

Was dit betaal systeem er trouwens altijd al?
Kwam er op de 2e dag achter dat ik eigenlijk nooit echt zag hoeveel ik nou afrekende bij de bar, maar gewoon wachte tot ik een piepje hoorde. Opzich wel prettig dat je niet elke keer geconfronteerd wordt met de prijs.

Users who are viewing this thread