Best Kept Secret 2026

Vroeger klaagde men vooral dat de ONE namen wat te min waren om zo'n grote spot te vullen. Ik denk dan aan La Femme, Parcels, Tamino, Goldband, Leon Bridges, L'Impératrice, Glass Beams,...
Nu voelt het aan alsof ze proberen die leegte op te vullen en de grotere TWO namen daar wat sneller durven zetten. Bijvoorbeeld Ethel Cain, Wilco, (oorspronkelijk) TV On The Radio,...

Het is natuurlijk het een of het ander. We kunnen niet verwachten dat ze naast de ONE headliner in de TWO acts als PJ Harvey, Interpol en Wilco hebben om dan ook nog op de ONE sub-namen van het kaliber King Gizzard, Mac DeMarco, Wolf Alice, Deftones,... neer te zetten

Zij gaan als geen ander weten dat Ethel Cain beter in de TWO past en dat Tramhaus wat "klein" aanvoelt voor zo'n hoge spot. En denk ook dat niemand hier gaat ontkennen dat die spots dit jaar wat klein aanvoelen, maar vroeger waren er edities dat ik persoonlijk maar 2 optredens op het hele weekend op de ONE zag. Dus ik ben blij dat er wat meer boeiends te zien is op dat unieke strand dat ze hebben. In plaats van in die grote tent die je op elk festival kan vinden.
Helemaal eens met je analyse, alleen heb ik persoonlijk precies de tegenovergestelde voorkeur :)

Ik word zelden compleet overtuigd door een act op de One, behalve de echte kleppers (of Kneecap, King Gizzard).
Zelfs optredens die goed waren (zoals Wilco vorig jaar), waren in mijn gevoel nog een stuk beter geweest in de Two.

Ik word zelden compleet overtuigd door een act op de One, behalve de echte kleppers (of Kneecap, King Gizzard).
Zelfs optredens die goed waren (zoals Wilco vorig jaar), waren in mijn gevoel nog een stuk beter geweest in de Two.
Wilco vorig jaar op ONE was goed, maar geen hoogtepunt. Wilco een aantal jaar eerder in de TWO was fantastisch, een hoogtepunt. En dat verschil lag volgens mij puur aan de locatie.

• Leuk
Waarderingen: DJ_Tjorre
Wilco vorig jaar op ONE was goed, maar geen hoogtepunt. Wilco een aantal jaar eerder in de TWO was fantastisch, een hoogtepunt. En dat verschil lag volgens mij puur aan de locatie.
Dat verschil ligt ook aan hoe je er zelf in staat. Ik ging ergens vooraan staan bij Wilco op de ONE met het idee dat het fantastisch ging worden en dat werd het vervolgens ook. Dat werd het de vorige keer in de TWO ook, maar heb dan ook aan beide keren goede herinneringen.

Vrijdag
Ão - Femi Kuti - Sudan Archives - Curtis Harding - Amaarae - De La Soul - Blood Incantation - Jack White - Supermodel

Zaterdag
Hiqpy - Grote Geelstaart - Sef - Aldous Harding - Hayley Williams - Tropical Fuck Storm - Tramhaus - Nick Cave/BCUC

Zondag
Anna Von Hausswolff - Jungle By Night - Sophie Straat - Stereolab* - Getdown Services - Yard Act - Mac DeMarco - JVB/Aili DJ set - Gorillaz - Parker Fans

*Ik manifesteer ze op de TBA spot

Dat verschil ligt ook aan hoe je er zelf in staat. Ik ging ergens vooraan staan bij Wilco op de ONE met het idee dat het fantastisch ging worden en dat werd het vervolgens ook. Dat werd het de vorige keer in de TWO ook, maar heb dan ook aan beide keren goede herinneringen.
Het is inderdaad allemaal deels persoonlijk en subjectief. Toch denk ik dat het op de fora na BKS16 ook veel meer over hoe goed Wilco was ging dan vorig jaar. 3voor12 zette ze toen op 2 van heel het festival, afgelopen editie waren ze daar nummer 10 van de zondag. Dat moet natuurlijk niets afdoen aan jouw ervaring, maar ik heb dus wel het idee dat meer/veel bezoekers het in 2016 een stuk specialer vonden.

Het verschil bij Wilco zit 'm ook in de lengte van de set denk ik. In 2016 kregen ze in de TWO 90 minuten, wat aan de krappe kant is voor Wilco, in 2025 op de ONE kregen ze 60 minuten wat compleet idioot is voor Wilco.

Ik vind sowieso vrijwel iedere act beter tot z'n recht komen in een tent dan op ONE. En uiteraard zijn er altijd weer uitzonderingen die de regel bevestigen zoals Balthazar of Nick Cave.

• Leuk
Waarderingen: noid en Matthijs
Niet dat de Two zo spectaculair is. Ik heb gewoon erg weinig met hoofdpodia op ieder festival (EDIT: eigenlijk is die van BKS nog 1 van de beste).
De meeste optredens op een groot hoofdpodium stellen gewoon enorm teleur. Door een mak publiek, of omdat de muziek niet tot zijn recht kom op een hoofdpodium (Tamino was daar een goed voorbeeld van). Op BKS heb ik 5x meer goede optredens gezien in de Two of de Secret dan op de One.

Over het algemeen moet je al Nick Cave, LCD sounsystem, Radiohead of Aphex Twin zijn om daar iets magisch neer te zetten. Heel veel acts werken er gewoon een stuk minder.

Maar ik heb het er niet over of de TWO mooier is dan de ONE. Dat is een hele andere discussie.
Het gaat niet over mooier. Persoonlijk vind ik hier dat er te veel credits gaat naar de two, terwijl je zo een mooie mainstage hebt. Als de zon op die tent zit, is het bakken en braden eronder, wat toch ook niet ten goede komt van het optreden.
Ik wil alleen maar zeggen: de kloof tussen tent en mainstage is op best kept een pak kleiner dan bijvoorbeeld de kloof tussen de barn en mainstage op Werchter.

Het gaat niet over mooier. Persoonlijk vind ik hier dat er te veel credits gaat naar de two, terwijl je zo een mooie mainstage hebt. Als de zon op die tent zit, is het bakken en braden eronder, wat toch ook niet ten goede komt van het optreden.
Ik wil alleen maar zeggen: de kloof tussen tent en mainstage is op best kept een pak kleiner dan bijvoorbeeld de kloof tussen de barn en mainstage op Werchter.
Dat is precies wat ik zeg: het gaat niet over mooier. En het gaat ook niet specifiek over de TWO. Het gaat erover dat slechts zeer weinig acts de ONE aankunnen, daarom zie ik ze liever elders in een tent. In de Casbah is bijvoorbeeld bij iedere band sfeer. Op de ONE moet je daarvoor meestal heel ver vooraan staan en zelfs dan valt het heel vaak niet mee.

• Leuk
Waarderingen: Mimi, Matthijs en noid
De USP van BKS is de NMG.
De new music gems in de kleine tentjes.
Ook, zeker! Het heet dan ook BKS. Maar er zijn natuurlijk best veel festivals waar je kleine gems in kleine tentjes kan ontdekken.

Ik ken maar één festival met zo'n mooi hoofdpodium op een strand aan een meer.

• Leuk
Waarderingen: yannickd

Users who are viewing this thread