Best Kept Secret 2026

Wow die 30.000 bezoekers is wel verassend voor een festival dat al een flink aantal jaar niet uitverkoopt met een capaciteit van 25.000

Wow die 30.000 bezoekers is wel verassend voor een festival dat al een flink aantal jaar niet uitverkoopt met een capaciteit van 25.000
Ze hebben dit jaar natuurlijk wel beduidend grotere namen als headliner dan in ieder geval de laatste 3 edities. En deze woorden komen van iemand van de organisatie, die zal eerder wat hoog dan wat laag zitten met haar inschatting denk ik. Maar goed, dat er wat meer mensen komen dan vorig jaar, wil ik wel geloven.

Hopelijk lukt het inderdaad om het niet drukker te laten voelen. Zoals Marieke zelf zei: op dat terrein zijn ook festivals met het dubbele aantal bezoekers. Ik weet alleen niet of het terrein dan al eerder begint (daar is nog wel wat ruimte) of verder naar achter doorgaat (geen idee of er achter de TWO nog iets kan zijn bijvoorbeeld?).

Maar die 30.000, al voor dit jaar al dan? Of meer: daar hopen we ooit naartoe te groeien?

Ze hebben dit jaar natuurlijk wel beduidend grotere namen als headliner dan in ieder geval de laatste 3 edities. En deze woorden komen van iemand van de organisatie, die zal eerder wat hoog dan wat laag zitten met haar inschatting denk ik. Maar goed, dat er wat meer mensen komen dan vorig jaar, wil ik wel geloven.

Hopelijk lukt het inderdaad om het niet drukker te laten voelen. Zoals Marieke zelf zei: op dat terrein zijn ook festivals met het dubbele aantal bezoekers. Ik weet alleen niet of het terrein dan al eerder begint (daar is nog wel wat ruimte) of verder naar achter doorgaat (geen idee of er achter de TWO nog iets kan zijn bijvoorbeeld?).
Bij Awakenings (die denk ik wel 80.000 bezoekers per dag hebben) is het het niet zoveel groter (zie foto hieronder). Hebben wel een stuk meer podia.
Dus 30.000 lijkt me zeker niet overdreven qua drukte.

30-6-V2_zoom-AWAKENINGS_MAP_SUMMER_2023-v9-Bezoekers.png

• Leuk
Waarderingen: davadude en Matthijs
Ik hoop trouwens dat ze de afsluiter van de Casbah (Kumo 99 op zaterdag) dit jaar net een kwariertje later laten starten dan vorig jaar. Toen zat er telkens een kwartier overlap tussen het einde van de headliner op de ONE en het begin in de Casbah. Kumo direct na Nick Cave lijkt me een mooi contrast :)

• Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: davadude en Synt
Voor bij de ONE vind ik 30.000 mensen geen probleem, hoop alleen dat de TWO niet iedere keer uitpuilt (al denk ik dat Ethel Cain wel de nodige dagjesmensen uit de tent jaagt haha)

- Ze denken richting de 30.000 kaartjes te gaan (meer willen ze niet)
- Willen wel behouden dat het niet te druk voelt
- Nieuwe dance area 'diep in het bos', voor - als ik het goed begreep - meer 'global sounds' (het ging ook over een andere area in de nacht met wat meer UK/dub)
- Job Jobse en Sammi Virji na de headliner in de TWO
- Lucky Done Gone lange set in Secret
- Kumo 99 laat in Casbah
- Elvin wil niet te veel schouderklopjes voor de sterke namen aan de bovenkant dit jaar, wat er beschikbaar is hangt van zo veel factoren af.. Maar die grotere namen zijn wel belangrijk om rond de 30.000 tickets uit te komen. Ik meende te horen dat dit voor 2027 nog best een uitdaging is, maar dat kan ook mijn interpretatie zijn.
- Publiek daagt ze uit om 'ook de diepte in te gaan'
Ook leuk, die tip / liefdesverklaring van Marieke voor Ata Kak. De liefde voor die band spatte er vanaf. Ik had het idee dat de nieuwe 'bos' area een ander podium is dan de area waar met een Krackfree soundsystem ‘global sounds’ wordt geprogrammeerd, oa met Kebra Ethiopia Soundsystem.

Voor bij de ONE vind ik 30.000 mensen geen probleem, hoop alleen dat de TWO niet iedere keer uitpuilt (al denk ik dat Ethel Cain wel de nodige dagjesmensen uit de tent jaagt haha)
Meer mensen is inderdaad vooral een probleem voor TWO, the Secret en the Casbah. Bij TWO is er niet veel meer ruimte, of het moet zijn dat TWO en the Secret van plek wisselen. Op de huidige plek van the Secret is het gemakkelijker om een grotere tent neer te zetten.

Vindt het wel verrassend dat ze op een hoger bezoekersaantal inzetten. Waarschijnlijk ook wel een beetje gedwongen door de markt.

• Leuk
Waarderingen: dfrvanloon
Bij Awakenings (die denk ik wel 80.000 bezoekers per dag hebben) is het het niet zoveel groter (zie foto hieronder). Hebben wel een stuk meer podia.
Dus 30.000 lijkt me zeker niet overdreven qua drukte.

Bekijk bijlage 18987
Awakenings heeft geen afbouw-/opbouwtijd. Bij BKS zijn overdag de meeste podia daardoor de helft van de tijd buiten gebruik. Dus ik denk dat de 80.000 van Awakenings vergelijkbaar zijn met 40.000 voor BKS. Verder ligt het waarschijnlijk aan de terreininrichting.

Misschien is Woo-Hah 2022 een goede vergelijking. Ook met op- en afbouw en ik dacht iets van 35.000 bezoekers. Heeft iemand die plattegrond?

Laatst bewerkt:
Ik dacht eigenlijk dat ze de laatste jaren ook al geen 'harde' bovengrens hadden wat betreft de weekendtickets; meen dat er toen ook al wel meer dan 25.000 mensen welkom waren geweest als die kaarten waren verkocht (dacht zelfs dat editie 2024 'ruim 25.000' bezoekers had? Maar weet dat allemaal niet zeker).

Aangezien BKS alweer over 2 maanden is, wanneer verwachten we de laatste namen, timetable, plattegrond, foodline-up (als die er is), etc?

Aangezien BKS alweer over 2 maanden is, wanneer verwachten we de laatste namen, timetable, plattegrond, foodline-up (als die er is), etc?
Een week geleden werd dit schema gedeeld, daar hou ik me ondanks de week vertraging maar aan vast ;)

Graag neem ik de komende weken met jullie door:
  • Vandaag: bekendmaking van laatst namen + ongeloof dat MBV er toch niet bij is.
  • Volgende week: informatie over opvolger van Muziekgieterij podium. In de programmering van Effenaar zit in het BKS weekend nog steeds een maagdelijk gat.
  • Laatste week april: timetable + inventarisatie van de clashes. Boosheid en euforie wisselen elkaar af.
  • 1e en 2e week mei: we maken ons gezamenlijk nog steeds druk over onze persoonlijke clashes. Neigt af en toe naar blinde paniek.
  • 3e week mei: berusting en voorzichtig optimisme dat het toch weer goed gaat komen. Plattegrond van nieuwe terrein wordt gedeeld. Wederom boosheid en euforie.
  • 4e week mei: informatie over eten, drinken, kunst etc. Toch nog een last minute wijziging door afzegging van twee artiesten.
  • 1e week juni: check weerbericht, paklijst etc.
  • 12 juni: showtime.
*Volgorde en datering zijn door andere plannen en wispelturigheid van Friendly Fire aan verandering onderhevig.

Ben ik nog wat vergeten?

(Anderzijds: weekje wachten kan beteken dat bij de laatste namen nog een act ziet die de komende week nog elders in Nederland speelt. Ik kijk naar jullie, The Notwist en The Orchestra (For Now) ).

Laatst bewerkt:
Aangezien de meeste aankondigingen op donderdag (en soms dinsdag) gedaan worden, hoop ik dat we morgen nieuws krijgen.

• Leuk
Waarderingen: Ferraroo

Users who are viewing this thread