Best Kept Secret 2024

dfrvanloon

Campingartiest
9 jun 2022
80
128
Een fatsoenlijke cashbah met vooral hoger podium en bij de heaven goede zitplekken zouden beide podia mooiere ervaringen geven. Eigenlijk de enige smetjes qua beleving nu de Secret een goede grootte heeft gekregen
 
  • Leuk
Waarderingen: team-0

Matthijs

Gouden Tip
10 dec 2015
359
283
Nog even over de identiteit van het festival met de 'nieuwe' programmering: ik denk dat iedereen hier wel ziet dat er een trend is. Wat meer dansmogelijkheden (bewuste koerswijziging, aldus Maurits), een paar acts die er meer zijn om kaarten te verkopen dan dat ze passen bij het originele BKS (volgens mark ook bewust) en de laatste twee jaar iets minder aansprekende grote indienamen (dat lijkt niet helemaal bewust te zijn; The National was dit jaar de bedoeling geweest).

De vraag is nu wat mij betreft in hoeverre deze trend zich de komende jaren steeds verder gaat doorzetten, of in hoeverre dit nu in principe de 'nieuwe' identiteit is. De mensen die op basis van een paar wijzigingen voor deze editie al moord en brand schreeuwen, overdrijven naar mijn idee hoe groot de koerswijzigingen nu al zijn. Ik moet hierbij eerlijk zeggen dat ik zelf vorig jaar de eerste weken na de bekendmaking van de line-up ook moord en brand schreeuwde. Maar eenmaal op het terrein bleek het wat mij betreft allemaal wel mee te vallen en was er bij vrijwel ieder optreden een volle tent met dedicated publiek, net als de eerste jaren. Acts als Young Fathers en Lankum, die me nog amper iets zeiden toen de line-up bekend werd gemaakt, werden nieuwe favorieten.

Volgens mij is voor vrijwel iedere BKS-liefhebber van het eerste uur ook in 2024 een vergelijkbare ervaring mogelijk. Wel ben ik benieuwd hoe dit er in pak-hem-beet 2028 uitziet. Als het aandeel Disclosure-achtige boekingen dan veel verder is gegroeid en als je dan net als bij veel andere festivals nu halflege tenten voor de spannendere acts krijgt, dan wordt de ingezette trend echt problematisch. Hopelijk komt het niet zo ver.
 

Jelle

Dagopener
25 mei 2015
664
340
Voor mij is het programma niet eens zozeer het probleem, want het lukt toch elk jaar weer om een planning te hebben die rammetjevol zit met interessante dingen, maar vorig jaar merkte ik wel een negatieve verandering in het soort publiek dat op BKS af komt. Het is toch wat meer feestpubliek geworden, en dat is jammer voor eigenlijk alle rustigere indie-namen zoals Julie Byrne straks. Ook de sound bleed was afgelopen editie gewoon slecht, vooral bij de TWO.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dirk Net

whosvegas

Playlistbediener
23 aug 2022
38
13
Helemaal waardeloze lineup tot nu toe, op het eerste gezicht (staan veel onbekende dingen tussen).
Het lijkt er op dat alle festivals een soort eenheids worst aan het worden zijn.
Lowlands is de laatste jaren een soort dance festival geworden.
Lijkt er op als of BKS ook die kant op gaat, met Disclosure en Justice als headliners en acts zoals De Jaugd van tegenwoordig
 
  • Leuk
Waarderingen: Dirk Net

noid

Geliefde act
19 dec 2017
1.829
825
Nog even over de identiteit van het festival met de 'nieuwe' programmering: ik denk dat iedereen hier wel ziet dat er een trend is. Wat meer dansmogelijkheden (bewuste koerswijziging, aldus Maurits), een paar acts die er meer zijn om kaarten te verkopen dan dat ze passen bij het originele BKS (volgens mark ook bewust) en de laatste twee jaar iets minder aansprekende grote indienamen (dat lijkt niet helemaal bewust te zijn; The National was dit jaar de bedoeling geweest).

De vraag is nu wat mij betreft in hoeverre deze trend zich de komende jaren steeds verder gaat doorzetten, of in hoeverre dit nu in principe de 'nieuwe' identiteit is. De mensen die op basis van een paar wijzigingen voor deze editie al moord en brand schreeuwen, overdrijven naar mijn idee hoe groot de koerswijzigingen nu al zijn. Ik moet hierbij eerlijk zeggen dat ik zelf vorig jaar de eerste weken na de bekendmaking van de line-up ook moord en brand schreeuwde. Maar eenmaal op het terrein bleek het wat mij betreft allemaal wel mee te vallen en was er bij vrijwel ieder optreden een volle tent met dedicated publiek, net als de eerste jaren. Acts als Young Fathers en Lankum, die me nog amper iets zeiden toen de line-up bekend werd gemaakt, werden nieuwe favorieten.

Volgens mij is voor vrijwel iedere BKS-liefhebber van het eerste uur ook in 2024 een vergelijkbare ervaring mogelijk. Wel ben ik benieuwd hoe dit er in pak-hem-beet 2028 uitziet. Als het aandeel Disclosure-achtige boekingen dan veel verder is gegroeid en als je dan net als bij veel andere festivals nu halflege tenten voor de spannendere acts krijgt, dan wordt de ingezette trend echt problematisch. Hopelijk komt het niet zo ver.
Precies mijn gevoel bij het huidige programma en de nieuwe koers. Goed omschreven.
 
  • Leuk
Waarderingen: jopkins

Dillinger2.0

Dagopener
14 mei 2021
520
469
Voor mij is het programma niet eens zozeer het probleem, want het lukt toch elk jaar weer om een planning te hebben die rammetjevol zit met interessante dingen, maar vorig jaar merkte ik wel een negatieve verandering in het soort publiek dat op BKS af komt. Het is toch wat meer feestpubliek geworden, en dat is jammer voor eigenlijk alle rustigere indie-namen zoals Julie Byrne straks. Ook de sound bleed was afgelopen editie gewoon slecht, vooral bij de TWO.
Maar dat feestpubliek staat toch vooral bij podia waar ik zelf zelden kom, dus stoort me dat ook niet. Mensen die voor het feestje komen slaan Julie Byrne en Alice Phoube Lou vast over.
 

whosvegas

Playlistbediener
23 aug 2022
38
13
Wat dingen opgezocht (genoemd in dit topic), er blijkt toch wel wat gitaren in te zitten.
Maar mijn punt blijft staan, te veel dance op BKS en twee waardeloze headliners
Jammer dat het die kant op gaat
 

PatrickB

Playlistbediener
12 jun 2023
20
12
Nog even over de identiteit van het festival met de 'nieuwe' programmering: ik denk dat iedereen hier wel ziet dat er een trend is. Wat meer dansmogelijkheden (bewuste koerswijziging, aldus Maurits), een paar acts die er meer zijn om kaarten te verkopen dan dat ze passen bij het originele BKS (volgens mark ook bewust) en de laatste twee jaar iets minder aansprekende grote indienamen (dat lijkt niet helemaal bewust te zijn; The National was dit jaar de bedoeling geweest).

De vraag is nu wat mij betreft in hoeverre deze trend zich de komende jaren steeds verder gaat doorzetten, of in hoeverre dit nu in principe de 'nieuwe' identiteit is. De mensen die op basis van een paar wijzigingen voor deze editie al moord en brand schreeuwen, overdrijven naar mijn idee hoe groot de koerswijzigingen nu al zijn. Ik moet hierbij eerlijk zeggen dat ik zelf vorig jaar de eerste weken na de bekendmaking van de line-up ook moord en brand schreeuwde. Maar eenmaal op het terrein bleek het wat mij betreft allemaal wel mee te vallen en was er bij vrijwel ieder optreden een volle tent met dedicated publiek, net als de eerste jaren. Acts als Young Fathers en Lankum, die me nog amper iets zeiden toen de line-up bekend werd gemaakt, werden nieuwe favorieten.

Volgens mij is voor vrijwel iedere BKS-liefhebber van het eerste uur ook in 2024 een vergelijkbare ervaring mogelijk. Wel ben ik benieuwd hoe dit er in pak-hem-beet 2028 uitziet. Als het aandeel Disclosure-achtige boekingen dan veel verder is gegroeid en als je dan net als bij veel andere festivals nu halflege tenten voor de spannendere acts krijgt, dan wordt de ingezette trend echt problematisch. Hopelijk komt het niet zo ver.
Oprechte vraag maar waarom denk je dat The National dit jaar de bedoeling was? En tot wanneer zouden ze dan hiermee bezig zijn geweest?
 

Thisso

Sunset slot
Sfeerbeheer
6 mrt 2016
2.177
2.996
Helemaal waardeloze lineup tot nu toe, op het eerste gezicht (staan veel onbekende dingen tussen).
Het lijkt er op dat alle festivals een soort eenheids worst aan het worden zijn.
Lowlands is de laatste jaren een soort dance festival geworden.
Lijkt er op als of BKS ook die kant op gaat, met Disclosure en Justice als headliners en acts zoals De Jaugd van tegenwoordig
Veel onbekende dingen enerzijds en eenheidsworst anderzijds, dat is toch een beetje contradictorisch, niet?
 
  • Leuk
Waarderingen: pixie6666

Matthijs

Gouden Tip
10 dec 2015
359
283
Dit zei Maurits in een interview met de Festileaks-podcast. Geprobeerd totdat bleek dat ze naar DTRH gaan. (reactie op Patrick over The National).
 

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.336
5.034
Ik ben er wel een beetje klaar mee dat je als kritiek hebt dat iedereen maar roept dat iemand moord en brand schreeuwt.

De tickets worden met de jaar duurder, en dat is er kwalitatief niet aan af te zien. Leuk hoor dat Young Fathers en Lankum goed ervaren zijn, maar daar zou je geen ticket prijs voor +270,- voor hoeven te vragen. Dat is gewoon een gegeven, keiharde data. Alleen mensen steken maar het kop in het zand en doen net alsof andere overdrijven.

Maar het was echt niet denkbaar dat wij op BKS 2023 K-Liber - Viben hoorde dreunen dwars door een set hoorde dreunen. Of dat Goldband of fucking maan er zouden staan. Of dat DJVT er zouden staan. Of dat volgens sommige het hoogte punt van de dag Sylvana Simons is. Of dat de mooiste locatie van het festival wordt bezet door veel te vrolijke techno beats. Of dat Nick Cave keihard werd gestoord door The Four.

Net of dit allemaal aan ons zou liggen en of het niet plaatsvindt. Met het gevolg dat steeds meer kutdingen mogelijk zijn op de Nederlandse festivals. Waarschijnlijk ook Goldband op Lowlands bijvoorbeeld, mag je ook niks van vinden zeker. BKS doet niets meer niets minder, maar noem het maar overdrijven hoor. Volgend jaar betaal je € 300,00 voor De Staat als headliner, maar daar mag je vooral NIKS van zeggen hoor.
 

PatrickB

Playlistbediener
12 jun 2023
20
12
Dit zei Maurits in een interview met de Festileaks-podcast. Geprobeerd totdat bleek dat ze naar DTRH gaan. (reactie op Patrick over The National).I
Dit zei Maurits in een interview met de Festileaks-podcast. Geprobeerd totdat bleek dat ze naar DTRH gaan. (reactie op Patrick over The National).
Ik heb dat hem niet horen zeggen maar dat zal hij gezegd hebben. Alleen voor de DTRH aankondiging was al bekend dat ze op Live is Live staan, wat door dezelfde organisatie geprogrammeerd wordt als BKS. Iedereen zag dat vooral als een teken dat ze ook naar BKS gingen komen, ik juist als een bevestiging dat ze niet zouden komen. Vandaar mijn vraag.
 

Dillinger2.0

Dagopener
14 mei 2021
520
469
Een fatsoenlijke cashbah met vooral hoger podium en bij de heaven goede zitplekken zouden beide podia mooiere ervaringen geven. Eigenlijk de enige smetjes qua beleving nu de Secret een goede grootte heeft gekregen
Eens. Maar goed, dat geven we al jaren aan zonder dat er iets verandert. Dit jaar hebben ze wel erg veel acts die daar qua muziek zouden passen maar er gewoon te groot voor zijn. Dus wie weet, toch een wat grotere loods op een andere plek.
 

whosvegas

Playlistbediener
23 aug 2022
38
13
Ja, zoiets als Goldband zou helemaal niet geboekt moeten worden op een festival als Lowlands of BKS
Goldband (maar ook De Jeugd, Froukje ...) is meer iets voor koningsdag of de lokale braderie of het feestje van de buurtvereneging, waar je dan gratis naar toe kan.
Maar half Nederland loopt achter de hype aan, daarom worden ze wel geboekt, helaas
 

yngvar

Randprogramma
22 nov 2018
136
115
Soulwax en Spinvis is wel erg zuur, die hadden perfect tot hun recht gekomen op BKS.
Ik heb gehoord dat het voor Soulwax heel moeilijk is om alle agenda's afgestemd te krijgen. Ze spelen terug met drie drummers en dat zorgt blijkbaar voor organisatorische moeilijkheden.
 
  • Verdrietig
Waarderingen: davadude

Gebruikers die dit onderwerp bekijken