Best Kept Secret 2023

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.720
6.935
Hij heeft maar liefst een score van 85. Op dezelfde website heeft TOOL maar een score van 68. Net zo onbetrouwbaar als Pitchfork dus.
Tool is niet indie-credible. Duidelijk.
Zullen we stoppen met 3voor12-termen als indie-credible? Ik denk dat iedereen daar beter van wordt.
Tja, het is het enige inhoudelijke antwoord wat ik kreeg op mijn vraag wat een BKS band een BKS band maakt, dus ik klamp mij er aan vast als een drenkeling in een oceaan van vaagheid. Maar of we er beter van worden weet ik ook niet inderdaad.
 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.500
3.693
Hij heeft maar liefst een score van 85. Op dezelfde website heeft TOOL maar een score van 68. Net zo onbetrouwbaar als Pitchfork dus.
Dat soort sites gewoon gebruiken voor vermaak of om nieuwe muziek te ontdekken. Het serieus nemen lijkt me een slecht idee, gaf Pitchfork Lateralus niet een 1,9? Lachwekkend.
 

Mark's Kal

Subheadliner
4 jul 2022
4.022
4.994
Dat soort sites gewoon gebruiken voor vermaak of om nieuwe muziek te ontdekken. Het serieus nemen lijkt me een slecht idee, gaf Pitchfork Lateralus niet een 1,9? Lachwekkend.
Klopt. Bizar slechte review ook, waarin iemand een lang verhaal vertelt over zijn levensverhouding met TOOL.
 
  • Leuk
Waarderingen: Movleut

Matthijs

Dagopener
10 dec 2015
538
504
Een gemiddelde BKS-act zit volgens mij gevoelsmatig ergens tussen Pinkpop en Le Guess Who?/Rewire in, net als Primavera. Maar dat betekent niet dat iedere BKS-act precies daar zit. Er zijn genoeg voorbeelden, ook van vorig jaar, van acts die volledig aan de ene kant (Merol, Sef) of volledig aan de andere kant (Amenra, black midi) zitten. Iets als Placebo zit misschien wat meer aan de Pinkpop-kant, maar zeker niet zo ver als Merol en Sef. De vraag is alleen of ze met de headlinersposities ook (zo) ver van het gemiddelde af willen zitten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bato_V

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.916
9.890
Dat soort sites gewoon gebruiken voor vermaak of om nieuwe muziek te ontdekken. Het serieus nemen lijkt me een slecht idee, gaf Pitchfork Lateralus niet een 1,9? Lachwekkend.
Het oudere ‘edgy’ Pitchfork natuurlijk, uit 2001. Tegenwoordig zijn die veel milder in in lijn met andere websites. Het nieuwe P4K zie ik dat album een 8.7 geven ofzo.
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.916
9.890
Een gemiddelde BKS-act zit volgens mij gevoelsmatig ergens tussen Pinkpop en Le Guess Who?/Rewire in, net als Primavera. Maar dat betekent niet dat iedere BKS-act precies daar zit. Er zijn genoeg voorbeelden, ook van vorig jaar, van acts die volledig aan de ene kant (Merol, Sef) of volledig aan de andere kant (Amenra, black midi) zitten. Iets als Placebo zit misschien wat meer aan de Pinkpop-kant, maar zeker niet zo ver als Merol en Sef. De vraag is alleen of ze met de headlinersposities ook (zo) ver van het gemiddelde af willen zitten.
En toch vind ik Merol en Sef beter passen dan Placebo. Dan was zo’n Novastar veel gekker.
 

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
13.654
7.631
Hoe verkocht Placebo eigenlijk in de Ziggo Dome? Alleen de eerste ring en staplaatsen waren in de verkoop toch?
 

teunajax

Geliefde act
18 jul 2018
1.971
2.721
Voordat we deze discussie hopelijk weer laten rusten; is het ook niet een kwestie van - of beter gezegd, speelt het een rol - hoeveel procent van de bezoekers van een losstaand concert van een band normaliter geïnteresseerd zou zijn in BKS als festival?

Ik denk dat dat percentage bij Placebo wat lager ligt en dat een groot gedeelte van de bezoekers van hun show in de Ziggo Dome normaliter naar Pinkpop of wellicht Lowlands zou gaan (Placebo stuitert qua festivals dan ook meestal op-en-neer tussen Pinkpop en Lowlands). Bij Tool ligt dat percentage waarschijnlijk ook wat lager dan bij bijvoorbeeld Arcade Fire of Jamie xx of Alt-J of whatever. Soms moet je juist bands boeken die een ander publiek aanboren, maar als de fanbase van een band BKS niet zou overwegen dan heeft het commercieel gezien weinig zin zo'n band te boeken. Los van of zo'n band credible is of een andere term.

Oftewel, mijn definitie zou meer in de hoek liggen van "Een BKS-artiest is een artiest waarvan een relatief groot percentage van de fanbase BKS-bezoeker is of de potentie heeft een BKS-bezoeker te worden". Daarmee blijf je weg van het subjectieve omdat je in theorie een enquête zou kunnen houden van de bezoekers van Placebo in de Ziggo Dome en dit zou kunnen vergelijken met de bezoekers van Arcade Fire in de Ziggo Dome.
 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.500
3.693
Het oudere ‘edgy’ Pitchfork natuurlijk, uit 2001. Tegenwoordig zijn die veel milder in in lijn met andere websites. Het nieuwe P4K zie ik dat album een 8.7 geven ofzo.
En Fear Inoculum een 5,4, ik herhaal: lachwekkend. Je kunt hun scores eigenlijk altijd al raden voor de albums überhaupt uit zijn, beetje sneu.

Om concreter te zijn, Placebo lijkt mij een prachtige headliner voor BKS (zeg ik wel als iemand die er nog nooit geweest is, al komt daar deze zomer verandering in). Zou mooi zijn als BKS zich meer zou manifesteren als 'alternatief festival' in plaats van 'indie festival'. Nu kun je elk jaar weer speculeren of het al tijd is dat The National, Bon Iver, Arcade Fire of Arctic Monkeys weer eens terug kunnen komen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bato_V

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
14.916
9.890
Maar leg eens uit waarom dan?
Vind een Novastar, met alle respect, meer Concert At Sea of Bospop uitstralen dan een festival dat aan de ‘progressievere’ (let op de aanhalingstekens) kant boekt, of wil boeken.

Met alle respect voor Novastar (heeft een fijne laatste plaat) en de kanttekening dat een Merol me echt niets zegt.

Het is een gevoelsding zeker? Uiteindelijk stonden ze er alle drie omdat ze gaten te vullen hadden en ze allen in de Friendy Fire stal zitten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal

Dr. Hannibal

Headliner
24 nov 2013
5.720
6.935
Vind een Novastar, met alle respect, meer Concert At Sea of Bospop uitstralen dan een festival dat aan de ‘progressievere’ (let op de aanhalingstekens) kant boekt, of wil boeken.

Met alle respect voor Novastar (heeft een fijne laatste plaat) en de kanttekening dat een Merol me echt niets zegt.

Het is een gevoelsding zeker? Uiteindelijk stonden ze er alle drie omdat ze gaten te vullen hadden en ze allen in de Friendy Fire stal zitten.
Klinkt toch alsof je Merol best goed kent. Niks zeggen en gaten vullen, ofwel:

😜

Edit: damn you leeftijdsbeperking, daar gaat mn grapje. Het nummer is natuurlijk: Hou Je Bek En Bef Me!
 

Processierups

Subheadliner
21 jun 2017
3.620
2.761
Bon Iver staat nu ook op Tempelhof, die gaat er wel staan.
Ik verwacht Bon Iver eerlijk gezegd niet. Staat op de donderdag in Kopenhagen en de zaterdag in Zweden. Zondag zou natuurlijk goed kunnen, maar hij heeft net een grote show gehad in de Ziggo en is ook in 2019 al op BKS geweest.

Ik zou het tegelijk nog altijd wel een heel fijne boeking vinden, maar veel nieuwe publiek gaat BKS er niet mee krijgen.
 

Sjakie de Wit

Sunset slot
17 feb 2014
2.215
3.189
Wat maakt een band "een BKS-band" dan? Ik ben er dit jaar voor het eerst geweest maar ik heb daar nog geen vastomlijnd idee over. Of vooral, ik heb een beetje het idee dat bijna alles wel kan, zolang het niet té plat/commercieel is, maar er zijn duidelijk mensen die daar specifiekere ideeën over hebben.
Een 'bks-band' bestaat niet. Het is een onderbuikgevoel van mensen om wat meer gewicht aan hun mening te hangen. Puur subjectief dus.
Enige manier om dit objectief te meten, zouden alle oud-bezoekers een enquete moeten invullen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Timmetje

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
11.005
6.304
Tsja we zijn op het punt beland dat Merol credible is genoemd voor een alternatief festival. Symbolisch voor “kwaliteit is subjectief”, we kunnen dit topic nu wel sluiten. Lager gaat het niveau niet meer worden denk ik. En kan niet wachten tot iemand met een 3voor12 recensie komt om het te verdedigen.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken