We moeten niet teveel verliezen in onze emoties. Maar ik snap het wel, de eerste jaren was BKS echt fris en fruitig onder het regime van Niels Aalberts die zijn talent aan het weggooien is bij een inspiratieloze 3voor12.
Maar met de koers van Roosmarijn Reijmer en daarna Maurits Westerik is het niet beter geworden. En soms zit ik er aan te denken om met witte zakdoekjes te gaan zwaaien tijdens BKS. En ik geloof allemaal dat ze hun best doen en dat wij hier makkelijk praten hebben. Maar toch heb ik soms het idee dat het voor deze mensen net iets te makkelijk is gegaan en daardoor en niet de identiteit van het festival te kunnen waarborgen.
Het is ook niet alleen de communicatie. Maar ook gewoon onbegrijpelijke dingen als een halve techno stage naast Nick Cave te programmeren, of een vreselijke afgekeurde botsautobaan neerzetten om hipster kleding in te verkopen. Bepaalde acts die worden geboekt. Het is toch wel iets langer aan de gang.
Ik zou gewoon graag een Walter van Roadburn type directeur zien. Zonder hippe dj sets, maar met een hart en gevoel voor zijn of haar eigen festival.
Zo dat was het melodramatisch momentje voor vandaag.
Ik herken wel wat Indiaantje zegt over het verleden, en ik denk dat het niet snel terug gaat naar de jaren van Niels Aalberts.
Roosmarijn paste duidelijk niet bij BKS.
Maar in het begin met Maurits vond ik dat BKS nog best zijn best deed om dingen anders te doen. Die dj-set van Maurits was toen nog wat ongemakkelijk en knullig, maar in 2020 stond er gewoon een sterk programma, en met de aankondiging van the Strokes had BKS ook vol de aandacht van de media.
Die set van St. Paul bij de aankondiging van het programma in 2022 was nog gewoon erg leuk.
Eigenlijk vanaf de presentatie van het programma daarna begon de discussie, vanwege de aankondiging dat dit het hele programma was. En daarna (ook dankzij wat ongelukkige uitspraken van Maurits in de media) is er maanden onduidelijkheid geweest of er wel/geen namen bij kwamen. Nota bene St. Paul moest eraan te pas komen om op Twitter te melden dat er nog namen kwamen... Een simpel berichtje op sociale media was genoeg geweest.... En dit keer is de communicatie al helemaal niet te volgen. Waarom al die onzinnige teasers. En waarom niet een simpel berichtje dat het programma iets later komt. Had iedereen begrepen. En ook nu: kondig gewoon de dag aan waarop het programma volgt...
BKS kan ook echt wat leren van een festival als Le Guess Who? Tegen wat die doen aan communicatie, het delen van opnames van optredens etc steekt BKS erg schril af....
Tegelijkertijd: het zijn nog steeds dezelfde boekers die voor het programma zorgen; Roel Coppen is een van de beste boekers in Nederland. Ik ben er ook van overtuigd dat er komend jaar weer een mooi programma staat.