Best Kept Secret 2022 - Nieuws en Geruchten

Indiaantje89

Droomheadliner
13 nov 2012
10.225
4.810
Over het terrein. Ik vond de indeling qua plaatsing prima. Lake District zag er 's nacht top uit, maar LD en Playground Love waren overdag niet veel meer dan een loungeplek. Dan is het raar dat er een hele programmering bij staat, hoewel ik vermoed dat het totale budget van wat daar stond niet veel hoger was dan wat Nick Cave uitgeeft aan stofzuigers.

De Casbah was bij sommige optredens overvol, wat ook wel een beetje de aantrekkingskracht is, en bij andere weer halfleeg, maar ik vind dingen als Luz en Yasmin Williams gewoon niet in die setting passen. Laat de Casbah weer een divebar zijn en maak een 'ontdekkingshoek' (braaknaam) van drie podia. The Secret + een podium ter grootte van Casbah dit jaar of Seven in 2019 + nog iets ertussenin. En laat de hele dag acts optreden met shows van 30-45 minuten, als een artiest langer moet spelen gaat 'ie maar naar de TWO. Dan heb je een area met de hoofdacts (ONE/TWO), een ontdekkingsarea en een lounge/nachtarea (FLOOR, PL, LD, Casbah)
Ik vind echt bizar hoor. Dat The Secret echt ergens achterin was weggepropt. Inclusief de slechte paden naar dit terrein. Ook de casbah idd veel te klein. Na vrijdag heb ik deze ook bewust vermeden en dat is slecht. En die the Floor was echt pure wansmaak. Heel vervelend ok die bass te horen tijdens een prechtige Nick Cave.
 

teunajax

Geliefde act
18 jul 2018
1.660
2.222
Best Kept Secret is weer voorbij gevlogen en mijn benen zijn daar als enige blij mee. Fantastisch om na een aantal binnenfestivals eindelijk weer een keer op zo'n festival te zijn.

De vrijdag begon lineuptechnisch gezien een beetje erg karig, maar het gaf ons wel de tijd om het nieuwe terrein uitgebreid te ontdekken en wat Nederlands spul te zien, alsmede een stukje Yasmin Williams waar ik meer gelul van mensen dan muziek hoorde, om vervolgens helemaal klaar te zijn voor de combinatie Iceage - Gustaf - Genesis Owusu in The Secret / Casbah. Met name die eerste twee waren extreem druk en zweterig, maar ik heb er enorm van genoten. Genesis Owusu was ook top. Jessie Ware zette vervolgens een goede en strakke show neer in de TWO. Leuk om te zien maar het deed me niet heel veel. Bij alt-J was er vervolgens inderdaad ruimte genoeg, inclusief pratende omstanders. Hoewel het zeker het zwakke broertje in de lineup is vond ik het toch leuk om een keer te zien. Dat eerste album heb ik destijds veel gedraaid en daar kwamen nog aardig wat nummers van voorbij. De lichtshow bij een ondergaande zon aan het meer zorgde toch voor een gevoel van we zijn echt terug. Jamie xx was vervolgens niet erg spannend maar wel prima om even op te dansen. Na wat nachtelijke rondzwervingen gingen we op het fietsje weer terug naar huis.

Op zaterdag was Walt Disco de eerste band van de dag. Het was niet al te best maar vermakelijk genoeg. In het zonnetje op de heuvel naast The Secret was het goed toeven. Pip Blom is altijd leuk, al zie ik haar liever een klein zaaltje dan in een grote tent met matig geluid. Boy Pablo was pure ellende, maar we hebben die tijd goed kunnen gebruik voor eten en drinken (lees: een fles wijn opdrinken bij het verborgen strandje bij de Hideout). Van The Goa Express en Froukje allebei ongeveer de helft gezien. Leuke band die eerste. Niet super spannend maar ideaal voor het moment. Froukje laat duidelijk zien dat haar alsmaar groeiende populariteit volledig terecht is. Na haar al twee keer gezien te hebben in het afgelopen jaar had ik echter geen zin om helemaal vooraan te proberen te staan. dEUS was steady maar geen hele spannende liveband. Op DTRH was het iets vermakelijker met dansers etc. Big Thief zette een hele mooie show neer, al luister ik ze nog steeds bijna net zo lief op plaat als dat ik ze live zie. Het was daarna interessant om te zien hoe Fontaines D.C. weer een stap verder is. Ik zag ze in 2019 4x maar sindsdien zijn ze alleen maar groter en stabieler geworden. The Strokes was eigenlijk precies wat ik ervan verwachtte: arrogant maar goed. Het publiek was iets minder, want dat rare geduw en getrek werd op een gegeven moment doodvermoeiend. Moshpits? Hartstikke leuk! Maar dit was meer alsof je vast zat in zo'n muntjesschuiver op de kermis. Al met al toch blij dat ik ze nu eindelijk een keer heb kunnen zien. Beach House zette vervolgens een top show neer die lang het optreden van het weekend leek te worden, hoewel je eigenlijk al wist dat één iemand dat nog zou gaan overtreffen. De eerste helft van de set ergens halverwege de tent gezien, waar dronken vriendgroepen stuk voor stuk naar voren drongen om er daar achter te komen dat je beter ergens anders kunt gaan feesten. Halverwege de show kwam er aardig wat ruimte vrij linksvoor en daar begon dan ook het echte genieten. Daarna na wat omzwervingen nog een flinke tijd staan dansen bij Joost van Bellen en St. Paul, waar aardig wat mensen goed strak stonden.

De zondag begon wat later dan gepland omdat de rest van de groep wat traag op gang kwam. Uiteindelijk hebben we net op tijd de fietstocht naar Hilvarenbeek voltooid om 5 minuten voor black midi de TWO in te lopen. Dat blijft een fenomenale liveband. Het geluid was niet top, maar dat mocht te pret niet drukken. Hier geldt eigenlijk hetzelfde als bij Fontaines D.C.: 4x zien spelen in 2019 en nu voor het eerst weer. Goed ontwikkeld sindsdien, al blijf ik nog meer van de eerdere jeugdige kleinschaligere shows houden. Novastar was prima achtergrondmuziek voor wat eten, drinken en wat rust voor de benen. Sampa the Great was prima, Wolf Alice is altijd de moeite waard. Sky Ferreira had zowaar bijna grotere sterallures dan Julian een dag eerder. De TWO heb ik zelden leger gezien, maar eigenlijk heb ik er best van genoten. Bijna elk nummer op die eerste plaat voelt als een enorme hit, de band was rete strak, het geluid was eindelijk een keer goed en haar stem had ook af en toe goede momenten. King Gizzard was daarna weer de perfecte band op het perfecte moment en Nick Cave was even later de meest perfecte afsluiter die een festival zich kan wensen. Hoe goed sommige shows ook waren, niks overtreft deze absolute meester. Daarna na een kimchi kroket, die mij buitengewoon goed bevielen @Dirk Net, richting huis.

Samenvattend + wat opmerking rondom eerder besproken onderwerpen:
- Top weekend met perfect weer
- Net iets te vaak matig geluid. Met name qua overheersende bass (drum)
- Eigenlijk best tevreden met de nieuwe indeling. Ik kom voor de muziek, dus op de nacht na zal je me weinig op alle veldjes zien, maar het was prima voor de sfeer. Ook denk ik, mijn eigen voorkeur opzijzettend, dat er genoeg mensen op het festival rondliepen die een 'bandje' meer of minder amper gemerkt hebben, terwijl deze indeling voor hen wel een verbetering is. Overigens eens met het sound bleed stuk. Daar moeten ze wat aan doen. Ook zou er nog een podium bij kunnen voor wat tussennamen.
- Ietwat dunne lineup op sommige plekken, maar heel eerlijk: meer hadden mijn benen toch niet getrokken. Een iets betere undercard is wel wenselijk wanneer je geen Nick Cave hebt om te compenseren. Voor mij mogen er op dat gebied vooral wat zeldzamere spannende exlusieve namen komen die ik niet op elk festival zie
- Fenomenale afsluiter in Nick Cave
 

teunajax

Geliefde act
18 jul 2018
1.660
2.222
Aanvullend ook maar gelijk mijn Top 15 (van 28):

1. Nick Cave & The Bad Seeds
2. Beach House
3. King Gizzard & The Lizard Wizard
4. The Strokes
5. Genesis Owusu
6. Fontaines D.C.
7. alt-J
8. Sky Ferreira
9. black midi
10. Gustaf
11. Big Thief
12. Wolf Alice
13. Iceage
14. Jessie Ware
15. Froukje

Al zit het allemaal redelijk dicht bij elkaar, behalve Nick Cave die op eenzame hoogte staat.
 

yeaghi

Gouden Tip
11 jan 2019
294
288
Vanochtend terug fietsend naar Den Bosch met de vers gemaakte nagenietplaylist met de hoogtepunten tot de conclusie gekomen dat deze BKS tot een van mijn mooiste ooit behoort. Moet er nog eens de timetables van de vorige edities bijhalen maar denk dat Nick Cave and the Bad Seeds ( inderdaad een buitencategorie)de doorslag geven om dit mijn beste editie ooit te noemen.
vrijdag begon goed meteen fijne set van 4b2m, meteen door naar het heerlijke feestje van Altin gun. Mavis Staple was lekker om even bij stil te staan. Daarna lieten we ons omver blazen door Genesis Ousu. En Jessie Ware (niet mijn eerste keus) maarblij dat ik er bij was. Die dag al zoveel gedanst dat we lekker zittend op de talud van alt J genoten. Fantastische dag en het weekend kon niet meer stuk.

zaterdag zou de minste dag worden voor ons maar bleek toch erg bijzonder teworden. Dat was vooral te danken aan Froukje en Metronomy wat hebben wij genoten van die shows. The Strokes vond ik de tegenvaller van het festival. Gelukkig werd dat enigzins goedgemaakt door de steiger in de hideout waar we door de bijzondere setting er iets memorabels van hebben gemaakt. Fountaines DC was een betere headliner, daarwel van kunnen genieten. En de afsluiter Beachhouse betoverende ervaring.

zondag ookweergeweldig. We lieten ons wakker maken door Meskerem Mees en die gaf een wonderschoon concertweg. Sampa the Great en stukje King Gizzard waren erg fijn. Regressive left heeft bij mij indruk gemaakt in de casbah. Echt een lekker bandje. Nu ben ik bevooroordeeld doordatik in de jaren 80 met dit soort muziek ben opgegroeid. Dus dat raakt een gevoelige snaar. En dan natuurlijk Nick Cave en zijn Bad Seeds. Tranen kippevel en blijdschap. Wat een artiest is dat, wateen band. Wat een show. (Kijk Strokes, zo doe je dat als headliner).

eens met het commentaar dat er meer ruimte moet zijn voor de bands en minder van de dj-areas. Doe iets aan de geluidslekken. Het horen van de Floor tijdens intieme liedjes van Nick Cave is bijna heiligschennis.
publiek is soms wat jonger en in te grote clubjes die zichzelf liever horen dan de bands en ook vinden dat de rest van het publiek rechtheeft ophun gebabbel. Datzelfde publiek zorgde er wel voor dat de sfeer vaak meteen goed was. Veel energie tussen artiesten en publiek gezien wat de show ten goede kwam. Maarhou op met het gebabbel En het Gedring. en geniet gewoon. Een moment met bijvoorbeeld Nick Cave komt nooit meer terug Op deze manier.
 

gy0n

Randprogramma
3 jun 2022
132
79
Ik was nog nooit op BKS geweest, maar de eerste keer was een erg leuke ervaring. Vanwege de programmering enkel de zaterdag geweest en dat heeft me zeker niet teleurgesteld. De dag begon met Walt Disco; niet top qua geluid, maar wel een erg leuke en energieke show, mede mogelijk gemaakt door de frontman/vrouw. Daarna het terrein wat verkend; langs de "craftbar" gelopen, maar dat viel qua speciaalbier erg tegen, gelukkig een leuke verstopte dj gevonden die bij de jaccuzi's bar aan het draaien was. Na een tijdje terug naar de Secret voor The Goa Express, leuk bandje met wat catchy popdeuntjes. Daarna terug voor dEUS; zoals te verwachten waren die goed en ga ze gelukkig later in het jaar nog een keer zien. Tussendoor even wat te eten gehaald; de keuze was hier reuze, maar wel aan de dure kant voor duur voor wat ik kreeg. Nog heel even langs Big Thief, maar dit kon mij niet bekoren dus toen op tijd klaar gaan staan voor Fontaines DC; erg goed en vond dat ze als band erg gegroeid zijn in hun optreden.
Vervolgens heel even naar Metronomy gaan kijken wat ik verrassend vond (ga ze nog eens in de spotify playlist gooien), om uiteindelijk bij The Strokes de dag af te sluiten. Blij dat ik ze nog eens heb kunnen zien, maar de arrogantie van zo'n band staat me dan wel weer tegen (bijna een half uur later beginnen, het gewauwel van de zanger en geen 12:51 of Last Night).
Al met al een prima festival, waar ik afhangende van de programmering nog wel eens naar toe zou willen gaan.
 

neracroft

Sunset slot
9 nov 2014
2.650
1.147
Een extra stage, die iets tussen de TWO en de The Secret is (kortom een FIVE) en 2 "DJ-area's" minder zou al veel oplossen. Hopelijk doen ze hier iets aan tegen volgend jaar.

Ik ga hier dan meteen al beginnen hé, wishlist qua grote namen voor volgend jaar:
VRIJDAG:
Aphex Twin + Phoebe Bridgers

ZATERDAG:
Kendrick Lamar + The Postal Service (celebrating 2O years of 'Give Up')

ZONDAG:
Wilco + Explosions In The Sky
 
  • Leuk
Waarderingen: yeaghi

MarkD

Sunset slot
23 jan 2018
2.284
1.284
Een extra stage, die iets tussen de TWO en de The Secret is (kortom een FIVE) en 2 "DJ-area's" minder zou al veel oplossen. Hopelijk doen ze hier iets aan tegen volgend jaar.

Ik ga hier dan meteen al beginnen hé, wishlist qua grote namen voor volgend jaar:
VRIJDAG:
Aphex Twin + Phoebe Bridgers

ZATERDAG:
Kendrick Lamar + The Postal Service (celebrating 2O years of 'Give Up')

ZONDAG:
Wilco + Explosions In The Sky
Weekendje DTRH dit jaar maar denk ik? ;)
 

Cootje

Dagopener
25 jan 2017
581
522
Weer thuis na 'n geweldig weekend BKS!
Gisteren toch best veel kunnen zien:
Stukje Meskereem Mees, lekker wakker worden bij deze prachtige stem en na Black Midi waren we helemaal wakker. Wolf Alice was prima en Sky Ferreira viel behoorlijk tegen, kwam ruim 'n kwartier te laat, zang was niet altijd goed, ik weet niet wat ze allemaal gebruikt had maar ze was er volgens mij niet helemaal bij, jammer...
Genoten van King Gizzard en daarna helemaal weggeblazen door de meester van BKS, wat een overweldigende en intense show!!! Nog indrukwekkender dan op DTRH in 2018.

Heb me ook gestoord aan het vele (soms behoorlijk luidruchtig) gepraat tijdens de optredens, ook veel last gehad van mensen die zich overal doorheen duwen zonder rekening met anderen te houden, ben niet zo groot dus weet niet of het daardoor komt...
Op de camping vond ik het behoorlijk luidruchtig, volgens mij ging gisteren 't feestje door tot 'n uur of 5... Had ik niet verwacht op BKS zonder campingprogramma.
Maar deze dingen zijn snel vergeten bij alle andere positieve!!!
 

Lowlandicus

Dagopener
10 apr 2019
652
575
Eerste keer BKS was voor mij geweldig, hier ga ik in de toekomst zeker vaker naar toe! Verslagje van mijn weekend:

Vrijdag was voor mij al een topdag, met als hoogtepunt Tramhaus in de Casbah. Wat een gekkenhuis, de hele tent afgebroken! Eerder op de dag begonnen met Altin Gun die een heel lekker optreden gaven. Verder waren de shows van Iceage en Talk Show ook erg vet. De nacht werd afgetrapt met een puike optreden van Jamie xx, verder veel bij The Floor en The Secret geweest die nacht.

Zaterdag middag vond de ik de line up wat minder, dus ook die dag wat later op het terrein. Begonnen met de Goa Express in The Secret, niks bijzonders maar prima als eerste optreden. Vervolgens DEUS zittend vanaf de heuvel gezien. Een band die ik niet heel goed ken, maar toch graag wilde zien. Na een wat stroeve start toch heel erg genoten met een biertje in mijn hand. Daarna Fontaines DC. Al vanaf voor het eerste album uit was al fan, maar 3 jaar verder bewijzen ze ook gewoon al een mainstage aan te kunnen, wat een geweldige show!
Vervolgens dan eindelijk The Strokes, en het was legendarisch.... Slecht!
20 min te laat komen en dan zo saai spelen met minutenlang gelul tussendoor.. Na een uur was ik er klaar mee om de avond gelukkig nog goed af te sluiten bij Beach House, die in het donker een heel fijn optreden gaven.

Zondag was ik heel vroeg op het terrein voor Amenra. Al een paar keer gezien, dus ik wist wat ik kon verwachten, maar man... Wat was het weer intens goed!
Vervolgens ook genoten van het bizarre Black Midi. Een show die niet te volgen is eigenlijk, maar het zit retestrak in elkaar. Sampha the Great in dezelfde tent was ook lekker.
Daarna even rustig aan gedaan, want op de allerlaatste avond moesten de twee acts waar ik voornamelijk een kaartje voor heb gekocht nog beginnen.
King Gizzard: Mijn favoriete band, dus het was genieten in de volle zon. Geweldige sfeer en een mooie duik aan het einde van de show.
Maar er kan er maar één de beste zijn, en dat was natuurlijk Nick Cave. Wat een prachtige show, heb er weinig woorden voor maar je voelde zoveel emotie in de band en bij het publiek. Heel blij dat ik hierbij aanwezig ben geweest!

Ik hoop dat jullie net als mij allemaal een geweldig weekend hebben gehad :)
 

Hydrizard

Nieuw lid
8 jun 2022
2
5
Ik behoorde tot het wat jongere publiek, en heb mij uitstekend vermaakt dit weekend bij Best Kept Secret. Het was de eerste keer dat ik naar een festival ben gegaan, en ik heb gekozen voor Best Kept Secret wegens de vele indiebandjes, en mijn favoriet: Big Thief. In mijn vriendengroep hadden we besloten bij elk van onze favoriete artiesten minstens een halfuur van tevoren aanwezig te zijn. Bij Big Thief stond ik er al een uur van tevoren. Al mijn verwachtingen zijn overtroffen. De -nu al legendarische- black-out van Adrianne, tijdens mijn favoriete nummer Not. Kippenvel over heel mijn lichaam. De bescheidenheid maakt de band zo mooi. Gisteren heb ik nog naar Nick Cave gekeken, en walgde enorm. Hij leek wel een sekteleider, Jezus Christus hemzelf. Een deel van het publiek was erg grimmig en leek erg de pest er in te hebben dat jonge mensen er met 'hun muziek' vandoor gaan. Ik weet niet of dat generaliserend is, maar ik vond het echt een nare ervaring om tussen het publiek te staan, en ben daardoor naar achteren gegaan.

Voor de rest was Sampa The Great voor mij de grootste verrassing. Mijn vriendin is erg fan van haar -dus stonden we daar ook helemaal vooraan- en ik heb het weleens meegeluisterd. Maar haar energie live meemaken, was echt thrilling. Ik vond dat ze zo'n zelfverzekerde uitstraling had, en tegelijkertijd haar band -waaronder haar zusje en neef- de ruimte gaf om iets van zichzelf te laten zien. We hadden alleen geen water meegenomen zodat we niet hoefden te plassen tijdens de show, en mijn vriendin raakte oververhit. Sampa had het door, en gooide haar een flesje water toe. Nou, haar dag kan niet meer stuk.

Gisterenavond wilden we eindigen bij 2ManyDJ's. Maar helaas waren de grimmige, sorry als ik het zeg, boomers die zojuist Nick Cave hadden bezocht, van plan om continu mijn vrienden lastig te vallen en aan te raken. Zo'n 'Ben je oké' campagne heeft dan helaas dus toch nog niet genoeg baat. Mannen kunnen echt vieze varkens zijn.

Het terrein was erg mooi. Het was ver lopen, maar dat compenseerde weer voor al het lekkere eten. Wat wel erg duur was, dus vandaar dat er misschien in verhouding wat minder jongeren waren. Ook vond ik het soms vervelend dat je op 1 plek 3 verschillende podia kon horen. En ik vond de Two niet echt altijd even kwalitatief wat betreft geluid. Ook vond ik het super vervelend dat mensen helemaal vooraan proberen te gaan staan, en dan ook letterlijk blijven staan. Ga alleen de dansvloer op als je wilt dansen, en ga niet de hele tijd met elkaar praten. Dat kan lekker op de camping.

Gelukkig was deze eerste festival-ervaring wel echt geweldig, en zeker voor herhaling vatbaar. Hier nog een top 5:

1. Big Thief
2. Sampa the Great
3. Beach House
4. Carista (dj set)
5. Froukje

Ik hoop voor volgend jaar op namen zoals Aurora, Greentea Peng en Confidence Man. Ik ben nu al hyped.
 

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.178
2.100
Gisterenavond wilden we eindigen bij 2ManyDJ's. Maar helaas waren de grimmige, sorry als ik het zeg, boomers die zojuist Nick Cave hadden bezocht, van plan om continu mijn vrienden lastig te vallen en aan te raken. Zo'n 'Ben je oké' campagne heeft dan helaas dus toch nog niet genoeg baat. Mannen kunnen echt vieze varkens zijn.
Wat een vervelende ervaring.
Heb je dit ook bij de organisatie gemeld? Anders zou ik dat zeker doen, apart of bij de evaluatie van het festival. Dit hoort natuurlijk niet te gebeuren.
 
  • Leuk
Waarderingen: noid

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.178
2.100
Wat een prachtig weekend weer!

De vrijdag was onwennig, de zaterdag over de hele lijn een hele sterke line-up, en op de zondag twee uitschieters die de BKS-geschiedenisboekjes in mogen.

Ik begon zelf de vrijdag bij Wies. Best sympathiek, vooral het gevoel dat het na 3 jaar eindelijk weer kan.. Daarna het terrein wat verkend, een nummer van Giant Rooks meegepakt (zo verschrikkelijk standaard) en door naar Yasmin Williams, wat mooi klonk, maar waar in deze setting helemaal niets van te zien is. Daarna Genesis Owusu en Sad Night Dynamite gezien in the Secret. Genesis Owusu is een imposante podiumpersoonlijkheid en dit was eigenlijk het enige optreden op vrijdag waar het publiek ook echt goed in meeging. Sad Night Dynamite is leuk, maar houdt de aandacht geen 3 kwartier vast. Dat gold ook voor de stukjes Mavis Staples en Leon Bridges. Mavis is een legende, en je kunt er alleen maar respect voor hebben dat ze op haar 82e nog op dit podium staat. Bridges was vooral erg saai, en alleen de nummers met Khruangbin waren aardig. Alt-J klonk als een klok, zag er visueel prachtig uit, maar het was wel erg statisch.

De zaterdag afgetrapt met de Muziekgieterij-sessie van Talk Show, gevolgd door L’Rain. Prima start van de dag. Door naar TWO voor een sympathiek maar beetje eenvormig optreden van Pip Blom, gevolgd door nog een paar nummers van Froukje. De TWO was toen wel erg vol, en zou dat verder de rest van de dag blijven.. dEUS daarna was erg fijn, met een prachtig Hotel Lounge en daarna nog Suds & Soda. Ik was blij dat ik Big Thief nog in Utrecht ga zien, want het eerste deel heb ik vooral aan de rand van de tent gevolgd. Het blijft erg mooi, maar het kwam bij mij dit keer wat minder over. Rare black-out tijdens Not, maar daarna was het optreden des te intenser. Daarna sterke optredens van Fontaines DC en Metronomy. Vooral Metronomy was veel beter dan ik verwacht had. En daarna The Strokes. Kan er veel over zeggen, maar de nummers blijven geweldig en het is fijn om die eindelijk live te kunnen horen. Beach House zou dacht ik toen nog het optreden van het weekend worden, dus uiteindelijk maar een deel van the Strokes laten schieten voor een mooie (maar wel drukke) plek vooraan. En als verwacht: het was een prachtig optreden. Al met al een van de sterkste BKS-dagen die ik heb meegemaakt, en dan bleek later dat ook Porridge Radio en Kikaguka Moyo erg sterk geweest waren.

Dat zondagochtend toch maar goed gemaakt met de Heaven sessie van Porridge Radio. Daarna kon het constrast niet veel groter zijn met achtereenvolgens een paar nummers van Amenra, een volle Secret voor Meskerem Mees en daarna nog een stukje Black Midi. Novastar na een paar nummers opgegeven, hoe netjes het allemaal ook is, het past gewoon niet op BKS. Cassendra Jenkins was mooi, maar jammer dat er geen volwaardige band stond; Nilüfer Yanya wel erg overtuigend. Daarna door naar King Gizzard & the Lizard Wizard, die ONE helemaal plat speelden, en een publiek dat niet eerder zo actief meedeed bij ONE. Ongelofelijk dat zo’n band op dat tijdstip op het hoofdpodium speelt, en die spot op deze manier helemaal waarmaakt. En toen Nick Cave & the Bad Sees; wat een ontzettend mooie, intense, ontroerende, spannende set, die op mijn lijstje van mooiste optreden ooit mag.

Wat mij verder nog opviel:
  • De vrijdag viel wat tegen, maar over het hele weekend gewoon een sterk programma.
  • Van mij mogen ze voor volgend jaar nog echt goed kijken wat ze met die nieuwe areas willen doen. Vooral Lake District zag er op vrijdagavond wel erg leeg uit.
  • Uitzondering was the Floor. Een prachtige tent, maar ook een die altijd aanwezig is. Zelfs tijdens dat optreden van Nick Cave, dat je tijdens de stillere momenten door hoorde beuken. Echt een punt van aandacht, want in 2017 was dit bij Radiohead natuurlijk ondenkbaar.
  • Muziekgieterij is een mooie toevoeging, zeker op die plek in het bos.
  • En natuurlijk was het eten weer dik in orde.
 

Dillinger2.0

Dagopener
14 mei 2021
509
456
Net thuis en alle rotzooi opgeruimd en nu alle reacties lezen. Prima weekend gehad want BKS blijft gewoon een prettig festival in een sfeervolle omgeving. Grootste pluspunt dit jaar: de headliners Cave en The Strokes. De lof voor de eerste is unaniem hier maar voor The Strokes lees ik nogal gemengde reacties. Snap ik niet zo. Ze deden wat ze moesten doen; al die tijdloze gitaarklassiekertjes puntgaaf uitvoeren en ja, dat is inclusief Casablancas. Hij zong, los van een wat roestig begin, perfect. En geloof nou maar niet dat hij laveloos was, het is gewoon een act joh, een overblijfsel uit een andere tijd. Nu staan er louter ideale schoonzonen op een podium maar in de jaren tachtig en negentig zag je dit soort podium gedrag veel vaker, maar dan waren ze echt bezopen. Dat was Casablancas echt niet. Nick Cave overtrof nog maar eens alle verwachtingen. Al zo vaak gezien maar gewoon nog nooit zo goed mede ook omdat het geluid nog maar eens subliem was.

Ook elk jaar, een act waar zo velen lyrisch over zijn maar waar je zelf geen hol aan vindt: King Gizzard. Ik hou van rock 'n roll maar op de een of andere manier boeit me dit totaal niet. De godganse tijd dat zelfde drumritme, ik kan er niks mee, maar voor velen een overduidelijk hoogtepunt.

Zoals al verwacht was de oogst aan nieuwe spannende acts zeer mager. Gustaf (al zagen we af en toe enkel het hoofd van de zangeres) en The Regressive Left, dan houdt het wel op. Oh ja, LUZ was ook prachtig trouwens. Meisje met piano en mooie liedjes. Hopelijk volgend jaar wel weer een fatsoenlijke undercard en minder dj-areas waar dan ook nog eens weinig belangstelling voor was. Die nieuwe areas zoals kiosk radio; kwam geen hond op af, het hele weekend niet. Gewoon een aanfluiting. En trouwens, paradepaardje The Floor wat dan zou moeten doorgaan als het hart van het festival, moest het toch ook veelal met weinig publiek stellen. Nee BKS, gewoon volgend jaar weer een goed live-bandjes podium er bij. En bovenal, die Secret tent echt nooit meer neer zetten. Echt waar, zelden zo'n waardeloze sfeerloze tent gezien. Te smal en dan al die palen, vreselijk irritant. Het geluid was ook vaak matig daar. Over miskleun The Casbah is al genoeg gezegd. Er is vast nog wel ergens een grotere loods te krijgen waar een podium in past die het mogelijk maakt om iets van de band te zien als je verder dan vijf meter van het podium staat. En ook: gewoon echte trash/noise/punkbands daar neer zetten in de nacht zoals Big Ups en USA Nails in 2018.

De top 10
1. Nick Cave & The Bad Seeds
2. The Strokes
3. DIIV
4. Amenra
5. Fontaines DC
6. L'Rain
7. dEUS
8. Black Midi
9. The Regressive left
10. Luz

Big Thief en Beach House hadden gezien de lovende reacties vast ook de top 10 gehaald maar moeten skippen vanwege vooraan willen staan bij Fontaines en naar de kloten zijn na The Strokes en aan die dijk gaan zitten met een wijntje.
 
Laatst bewerkt:

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.765
8.325
Hoe druk was het bij Cave? Ik heb het gevoel dat de bug van de zondagavond weer weg is? In die zin dat veel mensen voor het einde al hun spullen pakte de laatste 2 edities (Christine en LCD Soundsystem).

Denk altijd dat je de grootste naam voor het einde moet bewaren en goed dat ze dit nu wel gedaan hebben. Want had ergens wel schrik voor weer zo'n scenario als Massive Attack daar had gestaan.
 

selurxela

Support act
8 mei 2018
1.083
395
Goededag stelletje azijnzeikers. Ik vond de nieuwe indeling helemaal prima. Misschien wat veel nutteloze mini stages, maar we zijn ten minste af van de bottleneck die het foodcourt was en ik vond de The Secret juist een top tent. En de nieuwe ingang is een stuk fijner m.i. Aangename herindeling wat mij betreft. Alleen de Casbah is nu echt te klein. Bij Tramhaus was het geen doen.

Mijn top 10:
1. Fontaines DC
2. Sampa the Great
3. Oom Nick
4. Big Thief
5. Amenra
6. Genesis Owusu (vooraf was ik niet overtuigd, maar het was lekker aftrappen met een energiek hiphop/r&b showtje)
7. King Gizzard (Feest met een hele grote hoofdletter F)
8. Metronomy
9. Sad Night Dynamite
10. Alt-J

Had Tramhaus graag echt gezien maar wilde mijn gebroken heup daar niet aan wagen. Helaas heb ik dan wel weer een stukje Meskerem Mees gezien. Daar verloor ik bijna de wil om verder te levem. Mijn god, wat een pretentieuze ellende. En ja the Strokes.... Ik gun ieder zijn adoratie, maar zelfs een hardcore fan zou bij enige objectiviteit moet toegeven dat het niet heel briljant was. Maar laten we positief blijven, het was beter dan Oasis op Pinkpop in 1997 (of 96?).

Op naar 2023.
 

Processierups

Sunset slot
21 jun 2017
3.178
2.100
Hoe druk was het bij Cave? Ik heb het gevoel dat de bug van de zondagavond weer weg is? In die zin dat veel mensen voor het einde al hun spullen pakte de laatste 2 edities (Christine en LCD Soundsystem).

Denk altijd dat je de grootste naam voor het einde moet bewaren en goed dat ze dit nu wel gedaan hebben. Want had ergens wel schrik voor weer zo'n scenario als Massive Attack daar had gestaan.
Het eerste vak stond goed vol bij Cave. Ook veel dagjesmensen. Omdat tegelijk alle andere podia (behalve TWO) gewoon doorgingen ontbrak zo'n collectief moment als in 2017 bij Radiohead.
Bij Alt-J vergelijkbaar met LCD Soundsystem (bij Christine waren het er echt nog een slag minder!)
 

Marin

Gouden Tip
14 apr 2021
467
308
Eens met de meningen over het publiek hierboven. Ik heb me zelden zo vaak geërgerd aan andere mensen op een festival. Van een groep pratende (dronken) mensen vooraan bij Nick Cave tot aan mensen die midden in een optreden ongegeneerd recht voor je gaan staan zodat je niks meer kan zien. Nu gebeuren dit soort dingen op ieder festival wel maar toch viel het me deze keer erg op.
 
  • Leuk
Waarderingen: yeaghi

Gebruikers die dit onderwerp bekijken