[BE] Pukkelpop 2016

Everyknight

Sunset slot
13 jan 2014
3.142
1.177
https://www.facebook.com/Stem-Guido-Belcanto-naar-Pukkelpop-2016-493526107496731/timeline
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.894
6.117
1. Eric Prydz
2. The Weeknd
3. Halsey
4. Point Point
5. Jauz

Ook graag nog Kraftwerk, Jeremy Loops, The 1975, Malaa & Troye Sivan ^^

Ik zag op de foto's op facebook al verschillende keren The XX, Alt-J, Disclosure, F+TM, Bring Me The Horizon, 21 Pilots etc passeren .. misschien dat StuBru weer zo'n ding maakt zoals voor Rock Werchter en daar weer zo'n leuke resultaten naar voorkomen.. feit is dat er zowieso een hiphop headliner zal staan, dat voel ik nu al.. Of het nu Kanye, The Weeknd of Kendrick Lamar is, ze kunnen er niet naast haha :p
 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.936
8.576
LIJSTJESTIJD

Radiohead
Joanna Newson
Deafheaven
Eagles of Death Metal
Destroyer
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.894
6.117
Ultra Miami heeft z'n eerste fase online gezet voor volgend jaar..
kanshebbers voor de boiler/dancehall

Caribou (2010)
Chet Faker
Destroid
Eric Prydz (2009)
Nero (2013)
Pendulum (cancelling in 2014)
Purity Ring
The Chainsmokers
Felix Jaehn
Galantis
JAUZ
marshmello
Sam Feldt
Tchami
Thomas Jack

Vooral het terugkeren van Pendulum (dj set) is opmerkelijk ^^
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Oh, mijn namen zijn weg om een of andere reden.

Bon Iver
Kendrick Lamar
Biffy Clyro
Gorillaz
Paul Kalkbrenner
 

bartv

Randprogramma
11 mrt 2015
151
65
The Flaming Lips
Leftfield
Oneohtrix Point Never
Godspeed You! Black Emperor
New Order

Om te beginnen hè. :)

 

Jules G

Playlistbediener
27 okt 2015
41
0
Ultra Miami heeft z’n eerste fase online gezet voor volgend jaar..
kanshebbers voor de boiler/dancehall

Caribou (2010)
Chet Faker
Destroid
Eric Prydz (2009)
Nero (2013)
Pendulum (cancelling in 2014)
Purity Ring
The Chainsmokers
Felix Jaehn
Galantis
JAUZ
marshmello
Sam Feldt
Tchami
Thomas Jack

Vooral het terugkeren van Pendulum (dj set) is opmerkelijk ^^

Ik hoop echt dat ze Tchami thuislaten, net zoals kygo vorig jaar leuk om rustig thuis te luisteren, maar erg saai om op te feesten. Vrees er echter voor aangezien hij hier immens populair is. Destroid, Pendulum, Nero, Jauz en Marshmello zouden daarentegen wel leuk zijn. Pendulum doet trouwens een live optreden op ultra, geen dj set, dus met een beetje geluk...
 

Je Moeder

Playlistbediener
4 jan 2016
31
5
Op de wishlist-dag in Leuven wist Chokri te vertellen dat de meest aangevraagde artiesten op dat moment Adele, Foo Fighters en -ahum- Justin Bieber waren.
Verder passeerden ook Taylor Swift en Drake de revue.
Opmerkelijk want toch echt geen festivalartiesten (op FF na maar die kunnen toch al met zekerheid worden geschrapt)
 

MRMantel

Geliefde act
25 dec 2013
1.955
0
Nieuwe generatie headliners, sinds er maar een marginale aanwas van nieuwe artiesten is die zo'n positie kunnen bekleden. En degene die dat kunnen zit je ook niet op te wachten (Bastille, Mumford and Sons, Imagine Dragons). Dan moet je wat he.
 

Yannick

Droomheadliner
23 apr 2015
10.894
6.117
Nieuwe generatie headliners, sinds er maar een marginale aanwas van nieuwe artiesten is die zo’n positie kunnen bekleden. En degene die dat kunnen zit je ook niet op te wachten (Bastille, Mumford and Sons, Imagine Dragons). Dan moet je wat he.
+ Het aantal RB/rap headliners dat erbij is gekomen de laatste jaren zal wel z'n invloed hebben.. Jammer dat je die bands ook constant moet zien op de festivals omdat er niets anders is, niks tegen hun muziek maar.. Te veel is wat te veel he :p
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Nieuwe generatie headliners, sinds er maar een marginale aanwas van nieuwe artiesten is die zo’n positie kunnen bekleden. En degene die dat kunnen zit je ook niet op te wachten (Bastille, Mumford and Sons, Imagine Dragons). Dan moet je wat he.

Wat ik de afgelopen jaren merk op Pukkelpop is dat er elk jaar steeds meer jong volk komt die vrijwel de hele dag in de boiler room staan en dan massaal 3x per dag naar de main stage of marquee trekken als een grote kudde om Ellie Goulding, Bastille of Die Antwoord te zien. Op de camping merk je ook dat het vol zit met 'hip' jong volk die toch vooral voor de late uurtjes komen in je nooit tegen zult komen in de Club of Castello (kwaliteitstentjes). Dus dit verrast me helemaal niet eigenlijk.
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.401
627
Laten we ook de context niet vergeten: die namiddag in Het Depot vond plaats op een moment dat de puber-scholieren vrijaf hadden terwijl de universiteitsstudenten reeds achter de boeken zaten. Komt nog bij dat men vooraf en op het moment zelf werkelijk overal gaan ronselen is voor volk, want elk lijstje was extra geld voor Music For Life. Ik zou de bezoekers van dat event niet meteen afschrijven als typisch Pukkelpop-publiek.

Dat neemt niet weg dat hierboven wel de waarheid geschreven wordt: het Pukkelpop-publiek is inderdaad verschoven naar pubers die geinteresseerd zijn in hits en verder er een groot feestje van maken. Maar je kan je dan weer de vraag stellen of je de schuld daarvan bij Pukkelpop kan leggen. Ik heb Studio Brussel bijvoorbeeld enorm zien veranderen in de voorbije 10 jaar. Ik heb een tijd geweten waarin Tool wekenlang op 1 stond in de Afrekening en artiesten als Nine Inch Nails en Beck grijsgedraaid werden in de piekuren. Tegenwoordig is de helft van de hotshots platte pop/dance, en komt het 'cutting edge alternatieve avonduur' niet verder dan het boosten van Tame Impala en Jamie XX. Studio Brussel, het toonaangevende 'alternatieve' station is gewoon commercieel geworden, en de festivals (ook pakweg Werchter en zelfs Dour) passen zich daaraan aan.

 

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.936
8.576
Ik vind toch dat er een kleine nuance moet worden gelegd.

Ten eerste wil een jonger publiek niet per sé een 'plat feestjeuh!' publiek betekenen. Veel jongeren luisteren naar alternatievere muziek. Nog steeds, heel veel. Dan heb ik het over dingen die je niet meteen op de radio hoort zoals een Beach House, Hudson Mohawke, James Blake, Father John Misty, Run The Jewels, Rhye, Metz,... Die Pitchfork achtige muziek boet niet aan populariteit in (integendeel) en festivals als Primavera, Best Kept Secret, SXSW, Bestival, FYF Fest,... bijven groeien.

Daarnaast wil ik toch ook zeggen dat zelfs een festival als Pukkelpop altijd genoeg 30ers en 40ers zal trekken. Muziekliefhebbers die ook in pakweg de jaren 90 met alternatieve muziek opgroeiden. Acts als Underworld, Ride, Evil Superstars, Offspring, Godspeed You! Black Emperor en Portishead zullen altijd wel geboekt worden. Die trekken in vele gevallen niet alleen een hoop volk maar ze zorgen voor een goede uitgebalanseerde line up. Bovendien zal de 'pers' altijd iets positiever zijn over dergelijke acts, waardoor je festival relevanter wordt (terwijl het op papier lijkt dat dat net niet zo is). Enkel Bastilles, Years & Years en Sigma's programmeren staat nu eenmaal niet zo mooi.
 

Kereltje

Subheadliner
26 mrt 2013
4.401
627
Ik vind toch dat er een kleine nuance moet worden gelegd.

Ten eerste wil een jonger publiek niet per sé een ‘plat feestjeuh!’ publiek betekenen. Veel jongeren luisteren naar alternatievere muziek. Nog steeds, heel veel. Dan heb ik het over dingen die je niet meteen op de radio hoort zoals een Beach House, Hudson Mohawke, James Blake, Father John Misty, Run The Jewels, Rhye, Metz,… Die Pitchfork achtige muziek boet niet aan populariteit in (integendeel) en festivals als Primavera, Best Kept Secret, SXSW, Bestival, FYF Fest,… bijven groeien.

Uiteraard zullen er in alle generaties verschillende klassen bestaan. Maar het gaat er net om dat Pukkelpop ook meer dan ooit aanspreekt bij de klasse die weldegelijk voor het feestje en de popmuziek komt. Dat neemt inderdaad niet weg dat er ook 16-jarigen komen om een Courtney Barnett of Father John Misty naar Pukkelpop komen. Maar die eerste groep wordt dus steeds groter, en dat is ook merkbaar op de affiche.

Daarnaast wil ik toch ook zeggen dat zelfs een festival als Pukkelpop altijd genoeg 30ers en 40ers zal trekken. Muziekliefhebbers die ook in pakweg de jaren 90 met alternatieve muziek opgroeiden. Acts als Underworld, Ride, Evil Superstars, Offspring, Godspeed You! Black Emperor en Portishead zullen altijd wel geboekt worden. Die trekken in vele gevallen niet alleen een hoop volk maar ze zorgen voor een goede uitgebalanseerde line up. Bovendien zal de ‘pers’ altijd iets positiever zijn over dergelijke acts, waardoor je festival relevanter wordt (terwijl het op papier lijkt dat dat net niet zo is). Enkel Bastilles, Years & Years en Sigma’s programmeren staat nu eenmaal niet zo mooi.

Pukkelpop zal zeker altijd alternatieve kwaliteitsacts blijven boeken zolang Chokri en Eppo aan het hoofd van de programmering staan. Die mannen ademen gewoon alternatieve muziek uit, en als die echt hun goesting kunnen doen zou je hier gewoon een tweede Primavera zien ofzo. Maar die shift in interesse van het publiek moeten zij als commercieel gericht festival ook in acht nemen. Pukkelpop heeft altijd een mix gekend van alternatief en pop, creatief en plat. Anders ben je als major festival gewoon niet leefbaar. Maar je kan niet ontkennen dat ook daar een shift plaatsgevonden heeft. De Ed Sheerans, Tom Odells en Bastilles worden steeds groter in aantal (kijk eens naar de Main Stage en Marquee de voorbije 2 jaar), en trekken bovendien ook nog eens een groter publiek.
 

Wessel

Subheadliner
21 mrt 2013
4.747
0
Maar het gaat er net om dat Pukkelpop ook meer dan ooit aanspreekt bij de klasse die weldegelijk voor het feestje en de popmuziek komt. Dat neemt inderdaad niet weg dat er ook 16-jarigen komen om een Courtney Barnett of Father John Misty naar Pukkelpop komen. Maar die eerste groep wordt dus steeds groter, en dat is ook merkbaar op de affiche.

Dit
 

EDM

Campingartiest
3 mrt 2015
88
2
Pukkelpop zal zeker altijd alternatieve kwaliteitsacts blijven boeken zolang Chokri en Eppo aan het hoofd van de programmering staan. Die mannen ademen gewoon alternatieve muziek uit, en als die echt hun goesting kunnen doen zou je hier gewoon een tweede Primavera zien ofzo. Maar die shift in interesse van het publiek moeten zij als commercieel gericht festival ook in acht nemen. Pukkelpop heeft altijd een mix gekend van alternatief en pop, creatief en plat. Anders ben je als major festival gewoon niet leefbaar. Maar je kan niet ontkennen dat ook daar een shift plaatsgevonden heeft. De Ed Sheerans, Tom Odells en Bastilles worden steeds groter in aantal (kijk eens naar de Main Stage en Marquee de voorbije 2 jaar), en trekken bovendien ook nog eens een groter publiek.

En daar is volgens mij niets mis mee. Pukkelpop is altijd een festival geweest die meegaat met zijn tijd (evolutie in pop- en dancemuziek) en publiek (jonger dan Werchter).
Ze brengen altijd een brede diversiteit genres. Ze zijn dan ook geen kopie van Best Kept Secret of gelijkaardig (helaas voor de vele fans hier die commercieel minderwaardig vinden).
Persoonlijk mag Pukkelpop voor mij één groot feest zijn van hedendaagse muziek, met uiteraard ook een hoeveelheid alternatieve groepen voor wie dat wenst.
Ik snap wel dat er velen zijn die muziek van vroeger geweldig vinden, maar een festival moet mee met zijn tijd en doelpubliek.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken