Zoals beloofd:
COHEED AND CAMBRIA
Na Evergrey en Heidevolk begint nu toch wel een soort van patroon te ontstaan in mijn introducties: blijkbaar voel ik me toch wel aangetrokken tot de vreemde eendjes, de weirdo's, de buitenbeentjes, de rare snoeshanen, de 'Rivella's' van de metalwereld..
Coheed And Cambria is onmiskenbaar een van de vreemdste bands op het GMM-affiche, maar ook een van de meest intrigerende.
De Amerikaanse band is opgericht in Nyack, New York (even ten noorden van New York City) in 1995, maar kende een lange en bizarre beginperiode, met personele wisselingen, naamsveranderingen (waaronder 'Shabütie', geïnspireerd door een oude avonturenfilm die zich afspeelt in Zuid-Afrika, genaamd 'The Naked Prey', tevens de betekenis van de naam), en vooral een hoop geëxperimenteer met allerlei genres als punk rock, indie rock, acoustic rock, funk en heavy metal.
Het uiteindelijke resultaat werd een mengelmoes van genres die valt te omschrijven als (volgens Wiki): progressive rock/metal, alternative rock/metal, post-hardcore en emo.
Kenmerkend voor de sound is, naast de progressive riffs en vette bas, toch met name de zang van frontman Claudio Sanchez, die al even opvallend is als zijn kapsel, en doet denken aan een soort kruising van Skindred en My Chemical Romance. Net als de stem van Dave Mustaine is dat wel even wennen..
Al even opmerkelijk is het thema en de inspiratie van de band.
Vrijwel alle albums zijn conceptalbums, die deel uit maken van één groot science fiction verhaal, eveneens gecreëerd door Claudio Sanchez. Dat verhaal is tevens uitgegeven in de vorm van comic books en novels, onder de naam 'The Amory Wars'.
De huidige bandnaam Coheed And Cambria is dan ook afkomstig uit dit verhaal, nl. van 2 van de hoofdpersonages, het echtpaar Coheed en Cambria Kilgannon.
Ook het logo van de band (zie hierboven) met de driehoek, 3 grote en 4 kleine cirkels, de zogeheten 'Keywork', is afkomstig uit het verhaal, en is een representatie van de wereld waarin het verhaal zich afspeelt.
Het verhaal zelf is nogal omvangrijk en complex, met allerlei prequels, sequels, spin-offs (incl. spin-off band/soloproject 'The Prize Fighter Inferno'), en zelfs een eigen
fanwiki.
Daar zullen we het nu uiteraard niet over gaan hebben, niet in de minste plaats omdat ik het ook pas ontdekt heb, en er dus nauwelijks bekend mee ben (hoewel ik best geïnteresseerd ben om het te gaan lezen).
En uiteindelijk gaat het ons hier immers om de muziek, toch?
Ook de discografie (die dus direct samenhangt met de comics/novels) is echter inmiddels al vrij omvangrijk en complex, met lange, moeilijk te onthouden albumtitels, waaronder 3 setjes van 'dubbelalbums'.
Alle albums, maar met name de vroegste en laatste, bevatten wel goede en relevante nummers, die in de setlist kunnen voorkomen.
Ondanks hun excentrieke karakter is de band geen GMM-'maagd' meer.
Ze stonden er eerder al in 2017 in de Metal Dome in de namiddag (15:45 - 16:30):
Bekijk bijlage 4652Bekijk bijlage 4651
Ook dit jaar zal de Metal Dome hoogstwaarschijnlijk hun plek worden, wellicht iets later (rond 19:00, voorafgaand aan Hellmut).
Verder hebben ze het voordeel dat ze op de relatief 'rustigste' dag (zondag) staan, en dus de kans op clashes iets kleiner is dan op andere dagen.
Ga er dus zeker heen als je de kans hebt, en stel en passant alvast een mooi plekje veilig voor hét zondag-hoogtepunt, der Hellmut!
Hier alle albums met singles/videoclips (laatste 2 albums met clips in volgende post):
The Second Stage Turbine Blade (2002)
In Keeping Secrets of Silent Earth: 3 (2003)
Good Apollo, I'm Burning Star IV, Volume One: From Fear Through the Eyes of Madness (2005)
Good Apollo, I'm Burning Star IV, Volume Two: No World for Tomorrow (2007)
Year of the Black Rainbow (2010)
The Afterman: Ascension (2012)
The Afterman: Descension (2013)
The Color Before the Sun (2015)