Alcatraz Open Air 2026

Door mijn verhuis niet veel tijd om elke dag te checken, ik zal misschien nog snel mijn voorlopige route voor vrijdag delen zodat de rij onder Parfex niet leeg blijft. Ik houd even geen rekening met clashes.

Prison
Zeker kijken: Vended, Armored Saint, Savatage
Misschien: Body Count

Swamp
Zeker kijken: Coven, Monolord, Igorrr
Misschien: Health, Amenra

Helldorado
Zeker kijken: Ill Nino
Misschien: Bleed From Within

La Morgue
Zeker kijken: Modder, Cowboys & Aliens
Misschien: The Ruins of Beverast (getriggerd door de positieve commentaren hier), Witch Satan Club

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
1777624446945.png

Mogelijk een stukje Arch Enemy missen voor Amorphis, dat gaat een beslissing worden op dat moment denk ik blijft een lastige keuze

Hatebreed vroeger vaker gezien, maar nu al een lange tijd niet meer. Door het marquee spel weer eens opgezet en kreeg eigenlijk wel weer eens zin om die weer eens mee te pakken. Blijft toch een fijne live band met een hoop lekkere nummers.

Rest van de bands doen me niet veel. Kittie inderdaad wel een stuk steviger dan ik dacht, zoals @MetalLimbo ook al schreef eerder. Ik dacht dat dat een soort Halestorm achtig iets was maar het is best schreeuwerig

• Leuk
1000074041.png
Op deze dag zal ik weinig bij de mainstage te vinden zijn. Arch Enemy vind ik een toffe band en ben benieuwd hoe de nieuwe zangeres het doet dus daar wil ik een deel van zien. Ik hoop alleen niet dat ze ook op Alcatraz vooral hun eerste albums spelen want daar ken ik dus bijna niks van.

Verder ben ik ook wel nieuwsgierig naar Miracle of Sound. Ook al is het de Lidl versie van Wardruna, de muziek gaat er goed in bij mij. Wel jammer van de positie zo midden op de dag op de main.

Alle andere bands zijn voor mij een skip. Mogelijk nog een Firewind of Testament van een afstandje met een hapje eten maar meer ook niet. Kitten blijf ik ver vandaag. Wat een verschrikkelijk geschreeuw. Die heb ook meteen mijn playlist uit geflikkerd.

my-image (6).png

Mijn lijstje lijkt erg op die van Jos. Arch Enemy hoop ik (in elk geval een stuk van) mee te kunnen pakken, maar zal lastig worden met de concurrentie in de tenten.

Miracle of Sound moet ik nog eens wat meer van luisteren, want ik kan mijn vinger er niet helemaal op leggen wat het nou precies voor band is. Ik heb al diverse associaties gehad, zoals symfonisch-achtige muziek gebaseerd op games. Maar ook piratenmetal. Ergens wel intrigerend dus.

De rest skip ik. En inderdaad, nog even speciale aandacht voor Kittie. Dat is zeker geen soort Halestorm, was dat maar zo. 'Stevig', zoals Limbo en Loek het noemen, ja dat is een omschrijving... Ik zou zelf eerder kiezen voor een term als 'afgrijselijk geschreeuw'.

Arch Enemy: wil ik heel graag zien, zeker met de nieuwe zangeres. Nieuwe singel klonk zeker onmislukt in mijn oren. Maar ik weet niet zeker of ik ze hier ga zien of evt dubbel ga zien. Ben nog aan het checken om ook een headline show te bezoeken

Testament: zeker als het uitkomt met clashes

Hatebreed: zie Testament

Biohazzard: als er niks onslechter is

Metal Chruch: zie Biohazzard

Kittie: wil ik heel graag zien. Vorig jaar op Graspop na bijna 20 jaar eindelijk eens gezien en het hoeft niet nog eens 20 jaar te duren voor het vervolg

Firewind: Wil ik ook heel graag nog eens zien

Miracle Of Sound: skip

Tailgunner: als ik op tijd wakker ben dan ben ik eens benieuwd

Screenshot_20260501_182655_Chrome~2.jpg

• Leuk
1000015878.png

De zaterdag vind ik een heel leuke dag, met veel keuzes die gemaakt zullen moeten worden.

Naar Arch Enemy keek ik oorspronkelijk enorm uit, al weet ik het nu niet zo goed meer. Ik heb de band nog nooit live gezien, maar mijn enthousiasme kwam vooral door de vorige zangeres, van wie ik fan was. Voor mij zal het dus vooral afhangen van hoe ze live overkomen. kijk ik hun volledige set uit, of trek ik toch sneller door naar Amorphis? We zullen zien.

Hatebreed, Biohazard en mocht Terror daar nu nog tussen spelen dat zou vijftien jaar geleden echt een droomline-up voor mij geweest zijn. Ik ga dus zeker bij iedereen eens kijken. Tegelijk wil ik ook graag naar Orbit Culture en Alcest, omdat dat bands zijn die vandaag veel beter bij mij passen.

Het wordt dus vooral kijken hoe die puzzel uiteindelijk gelegd wordt.

Arch Enemy is voor bij ook wel dé attractie van deze stage op zaterdag. Inderdaad jammer dat ze mogelijks overlappen met Amorphis. Maar ik ga sowieso kijken naar Arch Enemy, hebben mij nog nooit ontgoocheld en benieuwd naar de nieuwe zangeres. Hun laatste headlineshow op Alcatraz was zeer goed!

Hatebreed en Biohazard staan ook op het lijstje, al kunnen die nog wegvallen door clashes. Voorkeur gaat dan wel naar Hatebreed om te gaan kijken.

Zaterdag begin ik bij Tailgunner. In de zwaarste show met Andries Beckers al een paar keer horen passeren en ze spreken mij wel aan. Een soort modern mengsel van Iron Maiden en Bon Jovi? Hoe dan ook, lijkt mij wel een band die stevig kan groeien! Mooie opener van de dag.

De rest ga ik niet zien. Testament heb ik de vorige keer al meegepikt, was niet slecht maar ook niet wauw + er staan voldoende alternatieven in de tenten.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel
Saturday's The Swamp

1777713807769.png

Amorphis:
Voor fans van: Insomnium, Dark Tranquillity, Swallow the Sun, Katatonia, Paradise Lost, Borknagar

Orbit Culture:
Voor fans van: Soilwork, In Flames, The Halo Effect, Sylosis, Omnium Gatherum, Parasite Inc.

Alcest:
Voor fans van: Deafheaven, Sylvaine, Agalloch, Fen, Heretoir, Sólstafir

Immolation:
Voor fans van: Incantation, Morbid Angel, Deicide, Suffocation, Blood Incantation, Gorguts

• Metal!
Waarderingen: Jamel
(vervolg)

Carach Angren:
Voor fans van: Dimmu Borgir, Cradle of Filth, Septicflesh, Fleshgod Apocalypse, Emperor, Satyricon

Aura Noir:
Voor fans van: Venom, Celtic Frost, Darkthrone, Hellhammer, Bathory, Absu

Jungle Rot:
Voor fans van: Asphyx, Obituary, Bolt Thrower, Benediction, Dying Fetus, Cannibal Corpse

Hate:
Voor fans van: Behemoth, Vader, Belphegor, Deicide, Decapitated, Morbid Angel

Vacuous:
Voor fans van: Bolt Thrower, Autophagy, Incantation, Spectral Voice, Cerebral Rot, Phrenelith

• Metal!
Waarderingen: Jamel
Ook deze dag weer een prachtige line-up in de grootste tent, met enkele van mijn favoriete bands!

Amorphis, Orbit Culture, Alcest, Carach Angren:
Must-sees! 🤘

Hate:
Ken ik nog niet goed genoeg, maar blackened death à la Behemoth en Belphegor is altijd interessant. :cool:

Aura Noir:
Old-school black/thrash is normaal niet zo mijn ding, maar zal nog eens beter moeten luisteren.

Immolation, Jungle Rot, Vacuous:
Dit soort generieke death is meestal niet aan mij besteed.

• Metal!
Waarderingen: Joslittel

Users who are viewing this thread