Alcatraz Open Air 2025

Allemaal afhankelijk van hoe duur ze zijn. Het is geen groot geheim dat Lokerse veel grotere bedragen kan leggen voor headliners als ze ze echt willen

Is het nu al tijd om te denken met welke bands Lokerse gaat weglopen? Met Def Leppard, Savatage en Europe op een dag zou je toch ook wel wat volk trekken. Een line-up met Sepulture, Lamb of God en Airbourne zie ik daar ook wel werken. Hopelijk is al dit gespeculeer voor niks nodig en pakt Alcatraz uit met de alweer een top affiche (vanzelfsprekend).

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en Joslittel
normaal staan die wat lager (2019 nog als sub) alleen waren ze eenmalig gepromote tot headliner vanwege die combi met Motley Crue.

Alleen weten we niet of ze eenmalig zijn gepromote. Dat werd ook gezegd van Judas Priest destijds. Met het steeds meer wegvallen van de oude garde headliners, zal het me ook niks verbazen als ze de volgende keer weer een mainstage afsluiten op Graspop.

Alleen weten we niet of ze eenmalig zijn gepromote. Dat werd ook gezegd van Judas Priest destijds. Met het steeds meer wegvallen van de oude garde headliners, zal het me ook niks verbazen als ze de volgende keer weer een mainstage afsluiten op Graspop.
Dan is het tot nu toe toch een eenmalige gebeurtenis, tot het opnieuw gebeurt? :)

Dan is het tot nu toe toch een eenmalige gebeurtenis, tot het opnieuw gebeurt? :)

Ik zie het vooral van de andere kant, het is pas eenmalig als ze de volgende keer geen headliner zijn. Gojira is ook geen eenmalige headliner

Nog steeds niet uitverkocht. Dik 2 maanden geleden in volle stress een combi-ticket gekocht na al die waarschuwingen. Het weer lijkt nochthans ideaal te gaan worden. De line up is top. Er zijn geen salarissen of 13de maanden nog op komst. Waarop wacht iedereen nog? 😃

Nog steeds niet uitverkocht. Dik 2 maanden geleden in volle stress een combi-ticket gekocht na al die waarschuwingen. Het weer lijkt nochthans ideaal te gaan worden. De line up is top. Er zijn geen salarissen of 13de maanden nog op komst. Waarop wacht iedereen nog? 😃
Niet iedereen kan zomaar naar meerdere meerdaagse festivals gaan op jaarbasis of naar concerten op weekdagen, er moet soms ook nog gewerkt worden.
Ik had gisteren ook graag naar de lokerse feesten gegeven maar moest vandaag om 6u op mijn werk zijn.
Enkel voor bands die ik nog nooit gezien heb en echt wil zien kan er wel eens een uitzondering gemaakt worden.

Niet iedereen kan zomaar naar meerdere meerdaagse festivals gaan op jaarbasis of naar concerten op weekdagen, er moet soms ook nog gewerkt worden.
Ik had gisteren ook graag naar de lokerse feesten gegeven maar moest vandaag om 6u op mijn werk zijn.
Enkel voor bands die ik nog nooit gezien heb en echt wil zien kan er wel eens een uitzondering gemaakt worden.
Ben oprecht wel benieuwd hoe je deze bedoelt, vooral die eerste zin. Denk dat het vooral een kwestie van prioriteiten is toch? in principe kost een driedaagsfestival niet meer dan 2 vrije dagen (vrijdag en maandag) en een vierdaagsfestival dan nog de donderdag erbij. Met een wettelijk minimum van een stuk of 20 vrije dagen kan je dan toch aardig wat festivals afgaan. Als je het nog moet doen naast andere vakanties dan wordt het natuurlijk al wel snel een ander verhaal, vandaar mijn punt over prioriteiten. En dan nog de kosten natuurlijk, maar dat is weer een aparte discussie :)

• Leuk
Waarderingen: saurus
@Loek123 , er zijn veel mensen die ook weekends werken, en dat is het niet altijd gemakkelijk. Ik heb dat 41 jaar gedaan (1 weekend op 2 werken, feestdagen inbegrepen, vroeg, laat en nacht), en je moet op de goodwill van je collegas rekenen.

• Leuk
Waarderingen: Loek123
Vind het ook vreemd. Want 2 maand geleden was het inderdaad bijna uitverkocht. En nu nog altijd, laatste 2 maand dus niet zo veel combi meer verkocht.

• Leuk
Waarderingen: won666 en Joslittel
Ben oprecht wel benieuwd hoe je deze bedoelt, vooral die eerste zin. Denk dat het vooral een kwestie van prioriteiten is toch? in principe kost een driedaagsfestival niet meer dan 2 vrije dagen (vrijdag en maandag) en een vierdaagsfestival dan nog de donderdag erbij. Met een wettelijk minimum van een stuk of 20 vrije dagen kan je dan toch aardig wat festivals afgaan. Als je het nog moet doen naast andere vakanties dan wordt het natuurlijk al wel snel een ander verhaal, vandaar mijn punt over prioriteiten. En dan nog de kosten natuurlijk, maar dat is weer een aparte discussie :)
Klopt maar ik organiseer buitenuit ook nog een evenement in het voorjaar, waar ik een week verlof voor nodig heb, en in september een weekje vakantie. Graspop zijn in het beste geval 3 dagen verlof. Dan zit ik aan 15dagen en de overige 5 dagen zijn meestal voor concerten die in de week vallen.
Ahja ik werk in 2shiften ofwel 6u-14u ofwel 14u-22u en het gebeurt vaak dat ik om 4u moet beginnen ipv 6u

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Koekdoos en Loek123
Het komt dichterbij en de goesting groeit 😅

Later nog eens mijn planning zetten ook.

Vraagje: tot hoe laat is dat ontbijt op de camping? Overweeg me dat aan te schaffen maar wil me er ook niet voor moeten opjagen.

En indrukwekkend aanbod aan eten op de wei, maar ik vind nergens een gewoon belegd broodje? Wat nu op de app/website staat van aanbod zal het zijn veronderstel ik? Of is het nog meer?

Laatst bewerkt:
Vorige jaren wat actiever op dit forum in het Graspop topic in de aanloop ernaartoe. Dit jaar voor het eerst in meer dan 20 jaar niet kunnen gaan, gelukkig wel naar Alcatraz. De corona editie blijft voor mij één van de beste festivals die ik heb meegemaakt. Zeker fan van Alcatraz dus, maar de timing komt mij veel minder goed uit.

Dit jaar wel aanwezig dus. Hier alvast even mijn clashfinder. Ik typ het nog wel even uit ook. Wat opvalt is dat ik op vrijdag- en op zaterdagavond op exact hetzelfde uur een gaatje in mijn schema heb.

Bijlagen

• Screenshot from 2025-08-05 09-41-12.png
    Screenshot from 2025-08-05 09-41-12.png
    199 KB · Weergaven: 23
Vraagje: tot hoe laat is dat ontbijt op de camping? Overweeg me dat aan te schaffen maar wil me er ook niet voor moeten opjagen.
Volgens mij tot een uurtje of 11, ik weet het niet exact meer, herinner mij van vorig jaar dat we er wel een beetje moesten opletten er op tijd heen te gaan, maar het was prima te doen. Met de voorspelde zonneschijn brand je toch je tent uit als je langer wil uitslapen...

In het vet de bands waar ik het meest naar uitkijk. Die in het cursief optioneel of gedeeltelijk.

DONDERDAG: wat een programma meteen zeg. Vooral héél blij dat Ancient Rites er is. Eén van de bands die ik al heel lang eens wou zien. Is voor mij dé 'headliner' van deze dag. Zalig om meteen te kunnen beginnen met zo'n persoonlijk hoogtepunt.

- Warbringer
- Motorheads
- Kerker
- Exhorder en Stung
-
Evil Invaders
- Violent Sin
- Overkill
- Ancient Rites
- Frog Leap

VRIJDAG: Voor mij dé topdag. Met een ijzersterke start met Katla en Splendidula. Ik verwacht héél veel van Heriot (die waren de max op Graspop paar jaar geleden), Vervelendste clash ook met Ministry en Kreator.

- Katla (kende ik niet, maar meteen verkocht bij de eerste luisterbeurt)
- Splendidula (voor wie ze niet kent en fan is van Amenra en/of My Dying Bride: niet aarzelen. Is een perfecte mix van de doom van My Dying Bride en de muur van geluid van Amenra)
- Coffin Feeder
- Frayle
- Heriot (zoals ik al schreef, voor mij één van dé sensaties van Graspop twee jaar geleden, nu hopelijk met langere set, want toen hadden ze gewoon nog te weinig nummers)
- Winterfylleth (normaal een must see, maar ze recent nog gezien op Durbuy Rock waar ze opnieuw héél goed waren, nu slachtoffer van te druk schema)
- Cabal
- Me and that Man

- Thrown
- Conjurer (hopelijk zo'n band die ik in de toekomst dan in het vet zet na ze nu live gezien te hebben)
- Wind Rose (zowat de enige Folkmetal band, wat ook wel één van mijn lievelingsgenres is). Spijtig dat ik zo Crystal Lake mis.
- Year of no Light
- W.A.S.P. (spijtig van de clash met King Buffalo)
- Thy Catafalque
- Hypocrisy (verwacht ik ook heel veel van. Ik kan me moeilijk inbeelden dat ik ze nog nooit gezien heb, maar ik kan het me alleszins niet meer herinneren)
- Ministry (weggeblazen van begin tot eind toen ik ze zag op Graspop, verwacht ik nu ook in een tent opnieuw. Heel spijtig van Kreator)
- Abbath

ZATERDAG: Valt wat tegen ivm vrijdag. Hopelijk wat aangename verrassingen. Hét hoogtepunt wordt Nailbomb mag ik hopen. Eén van allereerste metaltruitjes als tiener, dertig jaar later kan ik ze eindelijk live zien.

- Tenside (dus niet Magic Kingdom die nog op mijn Clashfinder aangeduid stond)
- Primal Creation
- Myrath
- Mammoth Grinder
-
Baest
- Drowning Pool
- Psycroptic
- Nailbomb
- Vader (moet nog eens luisteren naar die cd die ze voornamelijk gaan spelen, hopelijk geef ik ze dan nog een upgrade)
-
Caliban
- Crypt Sermon
- Doro (al zoveel gezien, stelt nooit teleur, maar toch nog beetje twijfel met Fit for a King)
- The Black Dahlia Murder

- Candlemass

- Obituary

ZONDAG: Beetje zelfde gevoel als zaterdag. Ok, maar geen topdag zoals vrijdag. Eens wat grindcore verkennen en wat Belgische klassiekers als Congress en Prong die op zich niet echt mijn genre zijn, hopelijk staat het me aan. Hier wel héél blij met 'Demanufacture' integraal!

- Whatever it takes (als ik energie genoeg heb om er zo vroeg aan te beginnen)
- Avulsed (die krijgen me sowieso wel al op de wei)
- Bark
- Pestilence
- Congress
-
Gaerea
- Pig Destroyer
-
Fear Factory (Demanufacture één van dé platen uit mijn tienerjaren, zalig dat ze die integraal spelen)
- Tsjuder
- Downset (Kerry King vorig jaar op Graspop was best wel goed, maar niet voor twee jaar na elkaar)
- Slaughter Messiah
- Prong
-
Cult of Luna (spijtig van Alkerdeel, zou anders ook een no brainer geweest zijn)
- Static-X (verwacht ik ook veel van, naar paar live optredens al gekeken)
- Emperor (spijtig van clash met Briqueville, ben er eigenlijk nog niet helemaal uit)
- Machine Head
- Rotting Christ

In het vet de bands waar ik het meest naar uitkijk. Die in het cursief optioneel of gedeeltelijk.

DONDERDAG: wat een programma meteen zeg. Vooral héél blij dat Ancient Rites er is. Eén van de bands die ik al heel lang eens wou zien. Is voor mij dé 'headliner' van deze dag. Zalig om meteen te kunnen beginnen met zo'n persoonlijk hoogtepunt.

- Warbringer
- Motorheads
- Kerker
- Exhorder en Stung
-
Evil Invaders
- Violent Sin
- Overkill
- Ancient Rites
- Frog Leap

VRIJDAG: Voor mij dé topdag. Met een ijzersterke start met Katla en Splendidula. Ik verwacht héél veel van Heriot (die waren de max op Graspop paar jaar geleden), Vervelendste clash ook met Ministry en Kreator.

- Splendidula (voor wie ze niet kent en fan is van Amenra en/of My Dying Bride: niet aarzelen. Is een perfecte mix van de doom van My Dying Bride en de muur van geluid van Amenra)
- Coffin Feeder
- Frayle
- Heriot (zoals ik al schreef, voor mij één van dé sensaties van Graspop twee jaar geleden, nu hopelijk met langere set, want toen hadden ze gewoon nog te weinig nummers)
- Winterfylleth (normaal een must see, maar ze recent nog gezien op Durbuy Rock waar ze opnieuw héél goed waren, nu slachtoffer van te druk schema)
- Cabal
- Me and that Man

- Thrown
- Conjurer (hopelijk zo'n band die ik in de toekomst dan in het vet zet na ze nu live gezien te hebben)
- Wind Rose (zowat de enige Folkmetal band, wat ook wel één van mijn lievelingsgenres is). Spijtig dat ik zo Crystal Lake mis.
- Year of no Light
- Thy Catafalque
- Hypocrisy (verwacht ik ook heel veel van. Ik kan me moeilijk inbeelden dat ik ze nog nooit gezien heb, maar ik kan het me alleszins niet meer herinneren)
- Ministry (weggeblazen van begin tot eind toen ik ze zag op Graspop, verwacht ik nu ook in een tent opnieuw. Heel spijtig van Kreator)
- Abbath

ZATERDAG: Valt wat tegen ivm vrijdag. Hopelijk wat aangename verrassingen. Hét hoogtepunt wordt Nailbomb mag ik hopen. Eén van allereerste metaltruitjes als tiener, dertig jaar later kan ik ze eindelijk live zien.

- Primal Creation
- Myrath
- Mammoth Grinder
-
Baest
- Drowning Pool
- Psycroptic
- Nailbomb
- Vader (moet nog eens luisteren naar die cd die ze voornamelijk gaan spelen, hopelijk geef ik ze dan nog een upgrade)
-
Caliban
- Crypt Sermon
- Doro (al zoveel gezien, stelt nooit teleur, maar toch nog beetje twijfel met Fit for a King)

- Candlemass

- Obituary

ZONDAG: Beetje zelfde gevoel als zaterdag. Ok, maar geen topdag zoals vrijdag. Eens wat grindcore verkennen en wat Belgische klassiekers als Congress en Prong die op zich niet echt mijn genre zijn, hopelijk staat het me aan. Hier wel héél blij met 'Demanufacture' integraal!

- Bark
- Pestilence
- Congress
-
Gaerea
- Pig Destroyer
-
Fear Factory (Demanufacture één van dé platen uit mijn tienerjaren, zalig dat ze die integraal spelen)
- Tsjuder
- Downset (Kerry King vorig jaar op Graspop was best wel goed, maar niet voor twee jaar na elkaar)
- Slaughter Messiah
- Prong
-
Cult of Luna (spijtig van Alkerdeel, zou anders ook een no brainer geweest zijn)
- Emperor (spijtig van clash met Briqueville, ben er eigenlijk nog niet helemaal uit)
- Machine Head
- Rotting Christ
Leuk dat je er weer bij bent! En mocht je er zin in hebben. Tijdens Kerker is er een Festileaks meeting in de buurt van de Morgue,

- Warbringer
- Motorheads
- Kerker
- Exhorder en Stung
-
Evil Invaders
- Violent Sin
- Overkill
- Ancient Rites
- Frog Leap

- Coffin Feeder
- Frayle
- Cabal
- Me and that Man

- Thrown
- Year of no Light
- Thy Catafalque
- Abbath

- Primal Creation
- Myrath
- Mammoth Grinder
-
Baest
- Drowning Pool
- Psycroptic
- Nailbomb
-
Caliban
- Crypt Sermon

- Candlemass

- Obituary

- Bark
- Pestilence
- Congress
-
Gaerea
- Pig Destroyer
-
- Tsjuder
- Slaughter Messiah
- Prong
-
- Machine Head
- Rotting Christ

Als ik al die schema's hier zie hoop ik maar dat wij hier écht niet de gemiddelde festivalbezoeker representeren.
Die Morgue gaat veel te klein zijn bij bands als dvne, conjurer, YONL, Thy catafalque. 😅 ik krijg al een beetje schrik om daar telkens binnen te geraken.
Maar mooie keuzes weeral!

:D Mijn ervaring van op Graspop leert me dat dat over het algemeen heel goed meevalt. De prog- (en andere) hypes hier zie je niet meteen in overvolle tenten daar. Uitzonderingen zoals indertijd Lorna Shore en zo niet te na gesproken.

Users who are viewing this thread