Alcatraz Hard Rock & Metal Festival 2021

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.071
10.218
Nu de stofwolken zijn neergedaald vallen de clashes reuze mee eigenlijk op Heilung/Monkey3 na. Scheelt ook dat alleen main en morgue overlappen. Alleen op zondag staan in de morgue bands die ik ook wel graag wil zien.

Wat ik wel vervelender vind zijn enkele opeenvolgende optredens die ik graag geheel op een goede plek wil zien. De meeste optredens beginnen direct na afronding van de andere en sommige overlappen zelfs een beetje. Dat wordt toch nog keuzes maken aangezien er ook tijd nodig is voor heen en weer lopen, toilet en bier halen (in willekeurige volgorde qua prioriteit). Voor mij gaat het vooral om de volgende reeksen:
  • Brutus, Unleash The Archers, Suicidal Angels. Vooral UTA wil ik graag zien en begint voordat Brutus is afgelopen.
  • Fleddy Melculy, Omnium Gathering. Fleddy wil ik vooraan feesten maar dit betekent dus al snel 10 minuten tot een kwartier missen van OG
  • Dark Tranquility, Orden Ogan, Hipocrisy. Een fantastische reeks die ik alle drie enorm graag wil zien.
  • Emporer, Heilung/Monkey3. Emporer strak vooraan, waarschijnlijk geen plek meer daarna in de morgue dus zal Heilung worden.
  • Stake, Eluveitie, Amenra, Wiegedood. Dit is de lastigste, zondag start vrij traag en dan opeens dit. Stake wil ik een mooie plek hebben en ik kan niet weg bij Eluveitie zonder Inis Mona. Maar kom ik dan nog wel binnen bij Amenra? Om van Amenra te genieten is een mooie plek toch wel gewenst. En na zo'n intense show gelijk door naar Wiegedood is geweldig maar ben bang dat de Morgue enorm snel vol is en wil niet eerder weg bij Amenra.
 

duck

Gouden Tip
8 jan 2019
336
582
Ik denk dat het dit gaat worden:

Vrijdag
Black Mirrors
Thundermother (vanop afstand)
The Vintage Caravan
Brutus
Unleash the Archers & Gloryhammer (beiden vanop afstand)
Tarja (ik had ook graag Ostrogoth gezien)
Cyclone
Channel Zero
Epica

Zaterdag
Spoil Engine
Burning Witches
Fleddy Melculy
Omnium Gatherum
Bizkit Park & Destruction (beiden vanop afstand)
Dark Tranquility
Hypocrisy (Ik vrees dat ik na Omnium Gatherum / Dark Tranquility / Hypocrisy geen pap meer kan zeggen. Dus de rest van de avond zal het rustig aan zijn)
Dirkschneider
Heilung (nog niet 100% zeker, het kan ook nog Monkey3 worden)

Zondag
The Grave Brothers (ik dacht eerst Russkaja, maar heb TGB's een paar keren beluisterd en ben wel onder de indruk)
Loudblast
Evil Invaders
Raven
Eclipse
Jinjer (misschien dat ik 50/50 doe met Lalma)
Doro
Eluveitie
Amenra
Wiegedood (ook ene moeilijke, de laatste keer Kreator op GMM was echt wel goed)
 

MetalLimbo

Subheadliner
22 nov 2017
3.551
4.836
Thrashachtige punk of punkachtige trash wat ik zo snel kan vinden uit Canada. Staan linkjes op de site van Alcatraz op hun pagina voor Facebook, Bandcamp etc.
Ik denk eerlijk gezegd dat die linkjes niet kloppen, en dat het om een andere band gaat, namelijk een Belgische (Gent) thrashband rond gitarist Peter Iterbeke.
Deze stond vorig jaar gepland op Alcatraz met een reünie van de band Erode To Greed, maar deze is volgens mij alweer uit elkaar gevallen, waarna hij verder is gegaan onder de naam Feed:
https://www.alcatraz.be/en/bands/erode-to-greed

Blijkbaar heeft hij zijn boeking op Alcatraz dus behouden, getuige ook dit bericht van vorig jaar:
1627892450928.png

Hier nog iets meer info over beide bands:
https://www.metal-archives.com/bands/Erode_to_Greed/3540262266
https://www.metal-archives.com/bands/Feed/3540262389
https://www.metal-archives.com/artists/Peter_Iterbeke/21555

Zo te zien heeft hij in het verleden ook nog (kortstondig) bij Channel Zero en Cowboys & Aliens gespeeld.
Duidelijk dus iemand met enige naam in het regionale, ons-kent-ons Vlaamse metalwereldje.
 
Laatst bewerkt:

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.361
10.190
Ik denk eerlijk gezegd dat die linkjes niet kloppen, en dat het om een andere band gaat, namelijk een Belgische (Gent) thrashband rond gitarist Peter Iterbeke.
Deze stond vorig jaar gepland op Alcatraz met een reünie van de band Erode To Greed, maar deze is volgens mij alweer uit elkaar gevallen, waarna hij verder is gegaan onder de naam Feed:
https://www.alcatraz.be/en/bands/erode-to-greed

Blijkbaar heeft hij zijn boeking op Alcatraz dus behouden, getuige ook dit bericht van vorig jaar:
Bekijk bijlage 486

Hier nog iets meer info over beide bands:
https://www.metal-archives.com/bands/Erode_to_Greed/3540262266
https://www.metal-archives.com/bands/Feed/3540262389
Dan is dat wel heel slecht van de organisatie ;) Maar goed, thrash dus. Zat wat dat betreft wel goed...
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.071
10.218
Dynamo zal zo goed als zeker niet doorgaan. Ik verwacht niet dat dit veel impact heeft op de komst van Jinjer, Kreator, Asphyx en Orden Ogan omdat al deze bands relatief in de buurt wonen. Ik ben wel bang voor het einde van Unleash the Archers. Volgens hun tourpagina is Alcatraz dan het enige festival waarvoor ze naar Europa komen. Misschien koppelen ze er gelijk hun zomervakantie aan ofzo, dan zou het wel kunnen natuurlijk.
 

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.361
10.190
Dynamo zal zo goed als zeker niet doorgaan. Ik verwacht niet dat dit veel impact heeft op de komst van Jinjer, Kreator, Asphyx en Orden Ogan omdat al deze bands relatief in de buurt wonen. Ik ben wel bang voor het einde van Unleash the Archers. Volgens hun tourpagina is Alcatraz dan het enige festival waarvoor ze naar Europa komen. Misschien koppelen ze er gelijk hun zomervakantie aan ofzo, dan zou het wel kunnen natuurlijk.
Communiqué: verzet naar 20-21 augustus 2022.
 

Pauly Robin

Support act
18 jan 2016
963
988
Wat was de eerste rede dat unleash the archers normaal gezien niet zouden komen? Dat gerucht deed (enkele) weken de ronde. Ze staan er nu toch. En hopelijk blijft het zo. De band die ik al lang hoop te zien van de hele affiche.
 

Joslittel

Headliner
17 feb 2016
9.071
10.218
Wat was de eerste rede dat unleash the archers normaal gezien niet zouden komen? Dat gerucht deed (enkele) weken de ronde. Ze staan er nu toch. En hopelijk blijft het zo. De band die ik al lang hoop te zien van de hele affiche.
Dat was de afzegging voor Bloodstock (evenals Dark Tranquility). Ze staan nu alleen nog op Dynamo en Alcatraz, en nu dus alleen de laatste. De logica was toen dat ze de hele Europese tour hadden afgezegd. Maar blijkbaar was het ook voor 2 shows nog de moeite waard met een week ertussen. Daarom vermoed ik dat ze hier gewoon vakantie vieren met twee optredens als uitje. Anders is dat natuurlijk nooit rendabel.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.324
6.443
Misschien niet helemaal gepast om het 'C-woord' aan te halen tussen alle voorpret door, maar gezien het nieuws van de Nederlandse eendaagsfestivals toch nog even... Zit er in België nog een nieuwe set aanpassingen in de maatregelen aan te komen voor volgende week vrijdag? Of stabiliseert de situatie zich inmiddels wel redelijk?

Ik bedoel, we komen steeds dichterbij. En ik heb inmiddels al serieuze kriebels van de voorpret. Maar ik durf er nog steeds niet volledig vanuit te gaan dat we inderdaad over anderhalve week bier aan het drinken zijn op een festival.
 

Pauly Robin

Support act
18 jan 2016
963
988
Misschien niet helemaal gepast om het 'C-woord' aan te halen tussen alle voorpret door, maar gezien het nieuws van de Nederlandse eendaagsfestivals toch nog even... Zit er in België nog een nieuwe set aanpassingen in de maatregelen aan te komen voor volgende week vrijdag? Of stabiliseert de situatie zich inmiddels wel redelijk?

Ik bedoel, we komen steeds dichterbij. En ik heb inmiddels al serieuze kriebels van de voorpret. Maar ik durf er nog steeds niet volledig vanuit te gaan dat we inderdaad over anderhalve week bier aan het drinken zijn op een festival.
Vorige vrijdag of zaterdag was de eerste kleine daling van 4 %. Stel dat ze vrijdag verstrengen gaat dat nog niet voor vrijdag in het ministerieel besluit staan. Alles zal nu wel stillekes dalen. Misschien een klein knikje omhoog na alcatreraz. Maar het ek heeft langer als 3 dagen geduurt dus kheb er een goede hoop op.
Wel niet tegen van gucht zeggen dat ik in de moshpit ga beuken want dan krijgt hij een nachtmerrie. ;)
 

imac

Gouden Tip
1 jul 2019
336
289
Nu kan men bijna niet meer terug. Ik denk dat men Alcatraz een beetje als testcase zal nemen. De organisatie doet er enorm veel om alles in goede banen te leiden. Hoe je nu draait of keert, ooit moet je weer eens het "normale" leven opstarten. Het virus gaat niet meer weg, dus gaan we daar moeten mee omgaan. Hét belangrijkste zal zijn dat iedereen die het kan, zich laat vaccineren. je kan in dat geval nog wel besmet geraken, maar je zal, op een paar mensen na, niet meer erg ziek worden (of nog erger, in het ziekenhuis belanden).


Ik kijk er in ieder geval erg naar uit. Al durf ik eerlijk toe te geven met gemengde gevoelens te zitten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jamel en Pauly Robin

Pauly Robin

Support act
18 jan 2016
963
988
Voor de duidelijkheid: Ik ben gevaccineerd. Snap het nut ervan. Het nut van alle controles...
Maar wat voorspellen jullie over de sfeer op het terrein?
- Iedereen eerst voorzichtig?
- Zoals gewoonlijk?
- Of nog meer massavreugde of moshpits als anders door ontwenningsverschijnselen?
- Twee groepen? De voorzichtige en de i don't care groepen?
- ...
 

imac

Gouden Tip
1 jul 2019
336
289
Ik voorspel een uitgelaten sfeer en een recordaantal comazuipers.
Ik hoop vooral dat dit laatste een beetje uit blijft. De spoedgevallendienst van Kortrijk zal al meer dan werk genoeg hebben, dat ze dit wel kunnen missen. Bovendien zal de pers hier een vette kluif aan hebben. Het is nu ook niet dat je niet mag genieten van het gerstenat, maar comazuipen, laat dat gewoon achterweg ...
 
  • Leuk
Waarderingen: Pauly Robin

Special Monkey

Geliefde act
13 apr 2021
1.995
2.564
Ik hoop vooral dat dit laatste een beetje uit blijft. De spoedgevallendienst van Kortrijk zal al meer dan werk genoeg hebben, dat ze dit wel kunnen missen. Bovendien zal de pers hier een vette kluif aan hebben. Het is nu ook niet dat je niet mag genieten van het gerstenat, maar comazuipen, laat dat gewoon achterweg ...
Ik vrees er een beetje voor. Metalfestivals zijn sowieso zuipfestijnen, door de lockdowns hebben mensen hun tolerantie voor alcohol afgebouwd.
 

Joe

Sunset slot
22 feb 2016
2.945
1.993
Ik hoop vooral dat dit laatste een beetje uit blijft. De spoedgevallendienst van Kortrijk zal al meer dan werk genoeg hebben, dat ze dit wel kunnen missen. Bovendien zal de pers hier een vette kluif aan hebben. Het is nu ook niet dat je niet mag genieten van het gerstenat, maar comazuipen, laat dat gewoon achterweg ...
Bwa, die belanden niet noodzakelijk op spoed hoor. Roes uitslapen aan de rode kruis stand en de dag erna een stevige kater.

En ook niet dat ik dat van plan ben hoor, al zal het bier ook bij mij rijkelijk vloeien.
 

Jamel

Sunset slot
26 jun 2019
2.324
6.443
Voor de duidelijkheid: Ik ben gevaccineerd. Snap het nut ervan. Het nut van alle controles...
Maar wat voorspellen jullie over de sfeer op het terrein?
- Iedereen eerst voorzichtig?
- Zoals gewoonlijk?
- Of nog meer massavreugde of moshpits als anders door ontwenningsverschijnselen?
- Twee groepen? De voorzichtige en de i don't care groepen?
- ...
Ik ben sowieso wel benieuwd naar de sfeer op Alcatraz. Ik ga normaal altijd naar Graspop en daar zou een gedeelte zeker wel helemaal uit z'n dak zijn gegaan. Maar ik heb het idee dat het Alcatraz publiek gemiddeld genomen wat ouder en dus wellicht ook wat rustiger is.

De tijd dat ik ver over m'n grens qua alcohol ging op festivals, ligt al een jaar of 16 achter me. Ik kwam er vrij snel achter dat met een kater in je tentje liggen en daardoor allerlei bands missen toch niet het meest slimme idee is om terug te kunnen kijken op een top weekend. Ik drink echt wel bier en soms flink ook, maar nooit meer de grens over. Zodra ik ook maar iets begin te merken, dan ga ik over op water, cola en soms een redbull. Zeker overdag als het heel warm is. Ik vermaak me trouwens altijd wel kostelijk met die figuren die passed-out op het gras liggen. :)
 

won666

Support act
17 mei 2019
1.142
1.197
Over Unleash The Archers: twee optredens was al zoinzo denk ik niet rendabel dus ik vermoed echt wel dat ze er hun eigen verlof aan koppelen, al dan niet met op de 2 andere dagen ook aanwezig te zijn op Alcatraz als bezoeker. Of misschien dat ze tussendoor opnieuw in de studio zitten (schrijven of opnemen). Tenslotte zijn hun studioalbums altijd opgenomen in Denemarken. Misschien een combinatie van de twee. Wie weet zijn ze zelfs al in Europa omdat er quarantaine bij is. Geen enkel idee. Normaal staat Canada denk ik wel redelijk ver met vaccineren. Zelfde denkpiste voor Vio-Lence maar dat zijn denk ik echt wel mannen die pro vaccinatie zijn en wss al maanden gevaccineerd zijn.

Qua sfeer. Ik was dit weekend op Rockelingen. Klein festival in Wallonië met bands als Carnation, Tangled Horns en Black Mirrors. Van afstand houden was er absoluut geen sprake. Vooral bij Carnation en Arson leek het als of er geen Corona meer was. Op de mondmaskers na. Verschillende keren hebben de stewards tevergeefse pogingen gedaan om stagedivers
tegen te houden. Qua mondmaskerdracht hielden de meeste zich aan de regels maar er zijn natuurlijk altijd die dat maar flauwe kul vinden. Kleine 500 man over 2 dagen, ben eens benieuwd of er besmettingen uit gaan bloeien.
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken