Album van het jaar 2022

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.541
11.010
Heb jij er geen last van dat de nieuwe muziek je niks meer doet als je te veel achter elkaar luistert?
Neuh, al is het wel zo dat je op een gegeven moment erachter komt welke albums of nummers blijven hangen en welke je vergeet. Durf wel te zeggen dat ik in ieder geval nog naar de top honderd luister.
 

Koekdoos

Headliner
22 okt 2018
5.612
7.331
Neuh, al is het wel zo dat je op een gegeven moment erachter komt welke albums of nummers blijven hangen en welke je vergeet. Durf wel te zeggen dat ik in ieder geval nog naar de top honderd luister.

Bij mij is het vaak zo dat nieuwe muziek minder blijft hangen naar mate ik meer nieuwe muziek aaneengesloten luister. En vaak ook dat ik het eigenlijk minimaal twee keer moet luisteren, omdat de eerste keer het vaak nog niet goed binnenkomt of iets dergelijks.
 

Raskolnikov

Subheadliner
18 jan 2016
4.334
1.778
Toch nog even een herziening van mijn lijst. Kwam er tot mijn schrik achter dat ik FKA Twigs vergeten ben :whistle:.
En inmiddels Little Simz zo vaak geluisterd dit weekend dat ik er niet meer omheen kan deze ook op te nemen.

De nieuwe lijst:

1) Danger Mouse & Black Thought - Cheat Codes
2) Kae Tempest - The Line Is A Curve
3) The Smile - A Light For Attracting Attention
4) Shygirl - Nymph
5) Nilufer Yanya - Painless
6) Kendrick Lamar - Mr Morales & The Big Stepper
7) Rosalia - Motomami
8) FKA Twigs - Caprisongs
9) Sonnyjim - White Girl Wasted
10) Little Simz - No Thank You

11) Fontaines DC - Skinty Fia
12) Moonchild Sanelly - Phases
13) Charlotte Adigery & Bolis Pupul - Topical Dancer
14) King Hannah - I'm Sorry I Was Just Being Me
15) TSHA - Capricorn Sun
16) Sampa The Great - As Above So Below
17) Brainwaltzera - Itsame
18) Rival Consoles - Now Is
19) Widowspeak - The Jacket
20) Leftfield - This Is What We Do

21) Warpaint - Radiate Like This
22) Dominik Eulberg - Avichrom
23) Pusha T - It's Almost Dry
24) Placebo - Never Let Me Go
25) Prins S en de Geit - Rood Staan Hard Gaan
26) Yeah Yeah Yeahs - Cool It Down
27) Wilco - Cruel Country
28) Midlake - For The Sake Of Bethel Woods
29) Father John Misty - Chloë And The Next 20th Century
30) Bonobo - Fragments
 

RubenFrusciante

Sunset slot
11 feb 2017
2.404
3.370
1. Beach House - Once Twice Melody
2. Silversun Pickups - Physical Thrills
3. Kendrick Lamar - Mr. Morale & the Big Steppers
4. Black Country, New Road - Ants From Up There
5. Arctic Monkeys - The Car
6. Red Hot Chili Peppers - Unlimited Love
7. Porcupine Tree - Closure / Continuation
8. The Smile - A Light For Attracting Attention
9. Placebo - Never Let Me Go
10. Fontaines D.C. - Skinty Fia
11. Taylor Swift - Midnights
12. Big Thief - Dragon New Warm Mountain I Believe In You
13. Red Hot Chili Peppers - Return of the Dream Canteen
14. Porridge Radio - Waterslide, Diving Board, Ladder to the Sky
15. Momma - Household Name
16. Interpol - The Otherside Of Make-Believe
17. Björk - Fossora
18. Gospel - The Loser
19. Alvvays - Blue Rev
20. Yeah Yeah Yeah's - Cool It Down
 

Raoul

Dagopener
17 jun 2015
567
532
Ik moet nog heel veel luisteren of een kans geven. Dit jaar een platenspeler gekocht en ook mn 80's kennis van muziek veel verder uitgebreid (hoewel ik al duizenden nummers en albums kende) met de tijd die ik nog aan andere zaken besteed is dit niet het jaar geweest van nieuwe actuele muziek luisteren. Ik zal dus een beperkte lijst hebben waar misschien wel een paar grote van 2022 momenteel uit missen.

1: Editors - EBM

De Editors hebben me echt verrast. Niet alleen vind ik dit het beste album van het jaar, ik vind dit ook verre weg het beste Editors album ooit gemaakt.

2: Rammstein - Zeit

De mannen van Rammstein zijn gewoon altijd goed. Kwaliteit.

3: Sabaton - The War to End All Wars

Storytelling at it's finest met geweldige ritmesecties.

4: Engel & Paul - Ooit

Ik heb al jaren een zwak voor Engel, hiphop gefuseerd met jazz en goede teksten. Combineer dit met Paul de Munnik en je hebt gewoon een topalbum te pakken.

5: Danger Mouse - Cheat Codes

Zit onwijs strak in elkaar qua productie.

6: Big Big Train - Welcome to the Planet

Indieband met folk en rock invloeden. Fijne gelaagde muziek die nooit verveeld.

7: Stromae - Multitude

De Maestro is terug met een prachtwerk. Je kan dansen het emotioneerde je. Mooi album.

8: Simple Minds - Direction of the Heart

Een van de sterkste new wave groepen allertijden terug met een ijzersterke plaat.

9: Florence + the Machine - Dance Fever

Heerlijk. Haar vorige album kon me weinig bekoren maar dit tikt voor mij weer het niveau van How Big, How Blue, How Beautiful aan.

10: Ghost - Impera

Een album dat zo stijlvol en sterk een geheel vormt. Het grijpt je en je wordt helemaal in de sfeer van het album gezogen. Top!

Andere albums die ik erg goed vond dit jaar: Scorpions - Rock Believer(hoewel weinig vernieuwend), Arcade Fire - We (het spijt me), Marcus King - Young Blood, Joost - Fryslan (ja.) en Harry Styles - Harry's House.

Ik moet nog onwijs veel luisteren van afgelopen jaar. Ik heb er een lijstje voor gemaakt en misschien dat mijn lijst hierboven nog compleet veranderd met de tijd. Desondanks zeker een interessant jaar.

Ben erg benieuwd naar de albums die ik nog moet luisteren maar ook naar 2023.
 
Laatst bewerkt:

zero

Gouden Tip
18 okt 2018
296
169
Bij mij is het vaak zo dat nieuwe muziek minder blijft hangen naar mate ik meer nieuwe muziek aaneengesloten luister. En vaak ook dat ik het eigenlijk minimaal twee keer moet luisteren, omdat de eerste keer het vaak nog niet goed binnenkomt of iets dergelijks.

Twee keer valt nog mee, vind ik. Naar mijn gevoel moet ik een album toch minstens een keer of 5 luisteren voor ik er écht een oordeel over kan vellen. Vaak kan je natuurlijk wel al na 1 of 2 luisterbeurten bepalen of iets je ding is of niet en of je er 'nog meer tijd in wil steken'.

Als ik lijsten zie passeren van 100 of meer albums, vraag ik me dan ook af hoe vaak mensen de albums die onderaan staan geluisterd hebben. Op een gegeven moment zit er toch een limiet aan je tijd, zou ik denken. Zonder waardeoordeel, voor alle duidelijkheid, gewoon een oprechte vraag.
 
  • Thinking
Waarderingen: Timmetje

wenteldave

Droomheadliner
21 apr 2019
12.541
11.010
Twee keer valt nog mee, vind ik. Naar mijn gevoel moet ik een album toch minstens een keer of 5 luisteren voor ik er écht een oordeel over kan vellen. Vaak kan je natuurlijk wel al na 1 of 2 luisterbeurten bepalen of iets je ding is of niet en of je er 'nog meer tijd in wil steken'.

Als ik lijsten zie passeren van 100 of meer albums, vraag ik me dan ook af hoe vaak mensen de albums die onderaan staan geluisterd hebben. Op een gegeven moment zit er toch een limiet aan je tijd, zou ik denken. Zonder waardeoordeel, voor alle duidelijkheid, gewoon een oprechte vraag.
Zal ik een duit in het zakje doen? Vijf keer heb ik met geen enkel album nodig, twee wel. Die onderaan de lijsten staan heb ik dan ook twee keer beluisterd, vaak met een paar dagen of iets langer ertussen. Maar eigenlijk is mijn eerste gevoel gelijk altijd wel goed, hoor, dus dat luisteren voor een tweede keer is niet nodig, alleen voor de bovenste regionen wel (wat eigenlijk automatisch wel gebeurd).
 
  • Leuk
Waarderingen: zero en Timmetje

Timmetje

Droomheadliner
4 mrt 2015
12.451
6.116
Maar eigenlijk is mijn eerste gevoel gelijk altijd wel goed, hoor, dus dat luisteren voor een tweede keer is niet nodig, alleen voor de bovenste regionen wel (wat eigenlijk automatisch wel gebeurd).
Bij mij staat zo nu en dan het eerste gevoel enorm haaks op wat ik later kan denken. Heeft ook enorm met mijn bui e.d. te maken.

Het album van Kendrick vond ik bv niet perse meteen heel erg tof maar dat groeide echt met de luisterbeurt.

Vaak heeft een album wel een luisterbeurt of vier nodig voordat ik echt weet wat ik ervan vind.
 
  • Leuk
Waarderingen: wenteldave

liluzi

Randprogramma
3 feb 2019
128
80
Ik moet nog heel veel luisteren of een kans geven. Dit jaar een platenspeler gekocht en ook mn 80's kennis van muziek veel verder uitgebreid (hoewel ik al duizenden nummers en albums kende) met de tijd die ik nog aan andere zaken besteed is dit niet het jaar geweest van nieuwe actuele muziek luisteren. Ik zal dus een beperkte lijst hebben waar misschien wel een paar grote van 2022 momenteel uit missen.

1: Editors - EBM

De Editors hebben me echt verrast. Niet alleen vind ik dit het beste album van het jaar, ik vind dit ook verre weg het beste Editors album ooit gemaakt.

2: Rammstein - Zeit

De mannen van Rammstein zijn gewoon altijd goed. Kwaliteit.

3: Sabaton - The War to End All Wars

Storytelling at it's finest met geweldige ritmesecties.

4: Engel & Paul - Ooit

Ik heb al jaren een zwak voor Engel, hiphop gefuseerd met jazz en goede teksten. Combineer dit met Paul de Munnik en je hebt gewoon een topalbum te pakken.

5: Danger Mouse - Cheat Codes

Zit onwijs strak in elkaar qua productie.

6: Big Big Train - Welcome to the Planet

Indieband met folk en rock invloeden. Fijne gelaagde muziek die nooit verveeld.

7: Stromae - Multitude

De Maestro is terug met een prachtwerk. Je kan dansen het emotioneerde je. Mooi album.

8: Simple Minds - Direction of the Heart

Een van de sterkste new wave groepen allertijden terug met een ijzersterke plaat.

9: Florence + the Machine - Dance Fever

Heerlijk. Haar vorige album kon me weinig bekoren maar dit tikt voor mij weer het niveau van How Big, How Blue, How Beautiful aan.

10: Ghost - Impera

Een album dat zo stijlvol en sterk een geheel vormt. Het grijpt je en je wordt helemaal in de sfeer van het album gezogen. Top!

Andere albums die ik erg goed vond dit jaar: Scorpions - Rock Believer(hoewel weinig vernieuwend), Arcade Fire - We (het spijt me), Marcus King - Young Blood, Joost - Fryslan (ja.) en Harry Styles - Harry's House.

Ik moet nog onwijs veel luisteren van afgelopen jaar. Ik heb er een lijstje voor gemaakt en misschien dat mijn lijst hierboven nog compleet veranderd met de tijd. Desondanks zeker een interessant jaar.

Ben erg benieuwd naar de albums die ik nog moet luisteren maar ook naar 2023.

Wat leuk om zo weer nieuwe albums te ontdekken. Had het Simple Minds album bijvoorbeeld gemist, maar wat ‘n lekkere plaat!
 
  • Leuk
Waarderingen: Raoul

MarkD

Sunset slot
23 jan 2018
2.317
1.326
Toch nog even een herziening van mijn lijst. Kwam er tot mijn schrik achter dat ik FKA Twigs vergeten ben :whistle:.
En inmiddels Little Simz zo vaak geluisterd dit weekend dat ik er niet meer omheen kan deze ook op te nemen.

De nieuwe lijst:

1) Danger Mouse & Black Thought - Cheat Codes
2) Kae Tempest - The Line Is A Curve
3) The Smile - A Light For Attracting Attention
4) Shygirl - Nymph
5) Nilufer Yanya - Painless
6) Kendrick Lamar - Mr Morales & The Big Stepper
7) Rosalia - Motomami
8) FKA Twigs - Caprisongs
9) Sonnyjim - White Girl Wasted
10) Little Simz - No Thank You

11) Fontaines DC - Skinty Fia
12) Moonchild Sanelly - Phases
13) Charlotte Adigery & Bolis Pupul - Topical Dancer
14) King Hannah - I'm Sorry I Was Just Being Me
15) TSHA - Capricorn Sun
16) Sampa The Great - As Above So Below
17) Brainwaltzera - Itsame
18) Rival Consoles - Now Is
19) Widowspeak - The Jacket
20) Leftfield - This Is What We Do

21) Warpaint - Radiate Like This
22) Dominik Eulberg - Avichrom
23) Pusha T - It's Almost Dry
24) Placebo - Never Let Me Go
25) Prins S en de Geit - Rood Staan Hard Gaan
26) Yeah Yeah Yeahs - Cool It Down
27) Wilco - Cruel Country
28) Midlake - For The Sake Of Bethel Woods
29) Father John Misty - Chloë And The Next 20th Century
30) Bonobo - Fragments
Offtopic, maar wat vind jij van MF eigenlijk?
 

EdsjeFCB

Sunset slot
24 jan 2016
2.755
3.700
Mijn lijstje komt nog, zal nog een paar regelmatig opzetten tijdens de roadtrip door Engeland en Schotland en het dan definitief maken :D
 
  • Geweldig
Waarderingen: Brian

mattman

Droomheadliner
Sfeerbeheer
4 dec 2013
13.936
8.575
1. Kendrick Lamar - Mister Morale & the Big Steppers
2. Rosalía - Motomami
3. Charlotte Adigéry & Bolis Pupul - Tropical Dancer
4. The Smile - A Light For Attracting Attention
5. Bill Callahan - YTI⅃AƎЯ
6. Alvvays - Blue Rev
7. Little Simz - NO THANK YOU
8. The Mars Volta - The Mars Volta
9. Zwangere Guy en Lander Gyselinck - Pourriture Noble
10. Gabriels - Angels and Queens Part 1
11. Father John Misty – Chloë and the Next 20th Century
12. Big Thief – Dragon New Warm Mountain I Believe In You
13. Julia Jacklin - PRE PLEASURE
14. Björk - Fossora
15. Alabaster DePlume - Gold
16. Jack White - Fear Of the Dawn
17. Stromae - Multitude
18. Daphni - Cherry
19. Rina Nastasia - Riderless Horse
20. Danger Mouse and Black Thought - Cheat Codes
21. Taylor Swift - Midnights
22. Lil Silva - Yesterday Is Heavy
23. Omar Apollo - Ivory
24. Rex Orange County - Who Cares?
25. Marble Sounds - Marble Sounds
26. Kae Tempest - The Line Is a Curve
27. Beyoncé - Renaissance
28. Red Hot Chili Peppers - Unlimited Love
29. Arno - Opex
30. Beach House - One Twice Melody
31. Christine and The Queens - Redcar les adorables étoiles
32. Leftfield - This Is What We Do
33. SZA - S.O.S.
34. Fontaines DC - Skinty Fia
35. Orville Peck - Bronco

- Teleurstellingen: Charli XCX, Arcade Fire, Interpol, Brockhampton en alles wat Kanye West gedaan heeft
- Grootste groeier: Kendrick Lamar met zijn Mr Morale plaat. Van "hmm niet zo goed als vroeger" over "hey dit is echt eens iets anders voor hem" en "goede experimentjes" naar "weer een meesterwerk".
- Meest verrassende groeier: Red Hot Chili Peppers die een album dropten waarmee ik echt niets kon, vond hem in het begin maar slap. De laatste maanden ben ik het een beetje beginnen appreciëren. Uiteindelijk gewoon in mijn lijstje geraakt.
- Kortste hype: The Car van Arctic Monkeys. Klinkt op het eerste gehoor allemaal heel vet en chique, maar eigenlijk vallen de nummers op zich wat tegen. En Alex is een matige crooner die die sound niet echt kan dragen. Vind ik dan.
- Heel vet dat Charlotte en Bolis echt wereldwijd al die lijstjes verschijnen. Boerenjaar en hopelijk een opstapje naar een NOG vetter album.
- Albums waarnaar ik uitkijk in 2023: Young Fathers, The Smile LP2 (please?), Gorillaz, dEUS, PJ Harvey, Swans, The Cure, The National

Goede feesten iedereen!
 

theblackmadness

Subheadliner
9 sep 2019
3.537
4.420
1. Kendrick Lamar - Mister Morale & the Big Steppers
2. Rosalía - Motomami
3. Charlotte Adigéry & Bolis Pupul - Tropical Dancer
4. The Smile - A Light For Attracting Attention
5. Bill Callahan - YTI⅃AƎЯ
6. Alvvays - Blue Rev
7. Little Simz - NO THANK YOU
8. The Mars Volta - The Mars Volta
9. Zwangere Guy en Lander Gyselinck - Pourriture Noble
10. Gabriels - Angels and Queens Part 1
11. Father John Misty – Chloë and the Next 20th Century
12. Big Thief – Dragon New Warm Mountain I Believe In You
13. Julia Jacklin - PRE PLEASURE
14. Björk - Fossora
15. Alabaster DePlume - Gold
16. Jack White - Fear Of the Dawn
17. Stromae - Multitude
18. Daphni - Cherry
19. Rina Nastasia - Riderless Horse
20. Danger Mouse and Black Thought - Cheat Codes
21. Taylor Swift - Midnights
22. Lil Silva - Yesterday Is Heavy
23. Omar Apollo - Ivory
24. Rex Orange County - Who Cares?
25. Marble Sounds - Marble Sounds
26. Kae Tempest - The Line Is a Curve
27. Beyoncé - Renaissance
28. Red Hot Chili Peppers - Unlimited Love
29. Arno - Opex
30. Beach House - One Twice Melody
31. Christine and The Queens - Redcar les adorables étoiles
32. Leftfield - This Is What We Do
33. SZA - S.O.S.
34. Fontaines DC - Skinty Fia
35. Orville Peck - Bronco

- Teleurstellingen: Charli XCX, Arcade Fire, Interpol, Brockhampton en alles wat Kanye West gedaan heeft
- Grootste groeier: Kendrick Lamar met zijn Mr Morale plaat. Van "hmm niet zo goed als vroeger" over "hey dit is echt eens iets anders voor hem" en "goede experimentjes" naar "weer een meesterwerk".
- Meest verrassende groeier: Red Hot Chili Peppers die een album dropten waarmee ik echt niets kon, vond hem in het begin maar slap. De laatste maanden ben ik het een beetje beginnen appreciëren. Uiteindelijk gewoon in mijn lijstje geraakt.
- Kortste hype: The Car van Arctic Monkeys. Klinkt op het eerste gehoor allemaal heel vet en chique, maar eigenlijk vallen de nummers op zich wat tegen. En Alex is een matige crooner die die sound niet echt kan dragen. Vind ik dan.
- Heel vet dat Charlotte en Bolis echt wereldwijd al die lijstjes verschijnen. Boerenjaar en hopelijk een opstapje naar een NOG vetter album.
- Albums waarnaar ik uitkijk in 2023: Young Fathers, The Smile LP2 (please?), Gorillaz, dEUS, PJ Harvey, Swans, The Cure, The National

Goede feesten iedereen!
Hoe lang dat die daar al tussen staan bij mij :)
Dit jaar zou het echt zover zijn!!!
 

Gebruikers die dit onderwerp bekijken