Het eerste album wat me dit jaar heeft weggeblazen is Sve Ce To Narod Pozlatiti van de Kroatische Melodic Black/Death/Thrash/Folk Metal band
Prognan. Het is een conceptalbum met een vrij bijzondere en unieke verhaallijn:
"
The third album in this gripping saga is a monumental work that raises the bar for immersive storytelling through music. Picking up where Sjene Nad Balkanom left off, it thrusts listeners into the raw intensity of World War II, as the protagonist—now a fugitive from the law—ventures deep into the chaos to uncover truths about his family’s hidden past and the fate of his father. Every step of his journey toward Kozara Mountain is fraught with danger, betrayal, and revelations that will shape not only his future but his understanding of himself."
Ik kende de band totaal niet, maar ik stuitte erop via het Youtubekanaal Black Metal Promotion. En de albumcover en de omschrijving triggerde me om te luisteren, ondanks dat het album een dikke twee uur duurt. En geen spijt van, want wat is dit gaaf. Het is daadwerkelijk of je naar een film zit te luisteren. Het gaat alle kanten op, van melancholisch naar super intens en dan weer enorm episch. De componist maakt gebruik van veel verschillende instrumenten en (gast)vocalen. Ik las over hem dat hij naast deze band een bedrijf heeft in geluidsmixen en masteren en dat hij met name heel veel heeft gedaan met trailers van films en series. Die achtergrond is dus duidelijk terug te horen, zowel qua verhaal als qua sound.
Het is best een pittige om doorheen te bijten, vanwege de duur en het feit dat de tekst in het Kroatisch is. Maar op Bandcamp is voor elke track een Engelse vertaling te vinden. En ik vond het echt de moeite waard om dit album volledig tot me te nemen. Dit gaat heel erg hoog eindigen in mijn eindejaarslijst, weet ik nu al.