Album releases 2025

• Onderwerp starter Onderwerp starter Brian
  • Startdatum Startdatum
Nou..m'n eerste gedachtes over het nieuwe rivers of nihil album.
Pluspunten...diversiteit van de nummers en geweldig passages.
Minpunten...de drums.
Eerste paar luisterbeurten via spotify en koptelefoon geluisterd en niet te doen.
Vandaag over m'n speakers al stuk minder ergenis maar blijf irritant.
Overall wel een dik album met een paar dikke klappers en groeikansen..

Ik had vorige week helemaal geen lijstje geplaatst (niks geluisterd ook, dus dat scheelt), dus hierbij een combinatie van vorige week en deze week.

jizue - Mer
Voice of Baceprot - Transisi (EP)
Hein Cooper - My Own
Various Artists - They Come From the Lowlands
Skunk Anansie - The Painful Truth
Emma Ruth Rundle - Music From the Bella Vista
Year Of No Light - Les Maîtres Fous
Sports Team - Boys These Days
Cardinal Black - Midnight At The Valencia
Stereolab - Instant Holograms On Metal Film
Julia Wolf - Pressure
House of Protection - Outrun You All
MSPAINT – No Separation (EP)
Alan Sparhawk & Trampled by Turtles - Alan Sparhawk with Trampled by Turtles
Matt Berninger - Get Sunk
Obongjayar - Paradise Now
Swans - Birthing
Vildhjarta - Där skogen sjunger under evighetens granar
Yeule - Evangelic Girl Is a Gun
The Dead Daisies - Lookin' for Troube
Planning For Burial - It's Closeness, It's Easy
Rivers of Nihil - Rivers of Nihil
LAU IV - FINDES IKKE (EP)
Pry - Wrapped In Plastic
Mt Joy - Hope We Have Fun

• Leuk
Waarderingen: Nelios en MarcoReusel
Stray From The Path heeft zojuist onverwachts hun nieuwe en tevens laatste album Clockworked uitgebracht. Ook maken ze bekend ermee te stoppen na hun festival tour in Juni

• Verdrietig
Waarderingen: puncturewounds
Het eerste album wat me dit jaar heeft weggeblazen is Sve Ce To Narod Pozlatiti van de Kroatische Melodic Black/Death/Thrash/Folk Metal band Prognan. Het is een conceptalbum met een vrij bijzondere en unieke verhaallijn:

"The third album in this gripping saga is a monumental work that raises the bar for immersive storytelling through music. Picking up where Sjene Nad Balkanom left off, it thrusts listeners into the raw intensity of World War II, as the protagonist—now a fugitive from the law—ventures deep into the chaos to uncover truths about his family’s hidden past and the fate of his father. Every step of his journey toward Kozara Mountain is fraught with danger, betrayal, and revelations that will shape not only his future but his understanding of himself."

Ik kende de band totaal niet, maar ik stuitte erop via het Youtubekanaal Black Metal Promotion. En de albumcover en de omschrijving triggerde me om te luisteren, ondanks dat het album een dikke twee uur duurt. En geen spijt van, want wat is dit gaaf. Het is daadwerkelijk of je naar een film zit te luisteren. Het gaat alle kanten op, van melancholisch naar super intens en dan weer enorm episch. De componist maakt gebruik van veel verschillende instrumenten en (gast)vocalen. Ik las over hem dat hij naast deze band een bedrijf heeft in geluidsmixen en masteren en dat hij met name heel veel heeft gedaan met trailers van films en series. Die achtergrond is dus duidelijk terug te horen, zowel qua verhaal als qua sound.

Het is best een pittige om doorheen te bijten, vanwege de duur en het feit dat de tekst in het Kroatisch is. Maar op Bandcamp is voor elke track een Engelse vertaling te vinden. En ik vond het echt de moeite waard om dit album volledig tot me te nemen. Dit gaat heel erg hoog eindigen in mijn eindejaarslijst, weet ik nu al.

Vanaf vandaag ook via spotify te luisteren!

• On fire
Waarderingen: Jamel
Nieuwe album van Shura geluisterd vandaag, I got too sad for all my friends. Fijn, relaxed (alternatieve) popalbum. Mooi duet met Cassandra Jenkins ook, Richardson.

Nou...rivers of nihil.
Overgang van dustman naar criminals echt heerlijk.
Durf hem bijna niet meer op te zetten.
Haha..kan dat toch raar lopen.
Wat een album.
Fijn weekend!

• On fire
Waarderingen: johanra
Paar kleine aanvullingen

Ben Kweller - Cover The Mirrors
Zig Zags - Deadbeat at Dawn
caroline - caroline 2
Miynt - Rain Money Dogs

Pavement - Pavements (Original Motion Picture Soundtrack)
Ty Segall - Possession
Jacob Alon - In Limerence

Erg aan het genieten van de nieuwe plaat van Alan Sparhawk! Weet iemand of Trampled by Turtles ook mee zijn op tour voor optreden vanavond in Tivoli?

Daar ben ik weer na veel luisterwerk:

Civic – Chrome Dipped: Wat mij betreft een meer dan prima (punk)rock album van deze Australiërs. ‘The Hogg’, ‘Trick Pony’ en ‘Fragrant Rice’ zijn heerlijke nummers.

CLAMM – Serious Acts: Ik volg CLAMM al langer en op Sniester lieten ze een prima indruk achter. En hun nieuwe album is ook erg goed. Heerlijke rauwe Australische (post)punk. Zonder de andere nummers te kort te doen: ‘And I Try’, ‘Blinded’ en ‘More Serious Acts’ zijn gewoon erg lekkere nummers.

Garbage – Let All That We Imagine Be The Light: Gewoon weer een lekker album van deze ‘oudgedienden’. Het album rockt lekker weg. Mijn favorieten: ‘Have We Met (The Void)’ en ‘Get Out My Face AKA Bad Kitty’.

illuminati hotties - Nickel on the Fountain Floor (EP): Best een prima indierockplaat, met op 1 nummer gast PUP. ‘777’ knalt er al direct goed in. Daarna wordt het wat rustiger tot ‘Skateboard Tattoo’.

KEEP – Almost Static: Dit is potverdikkeme ook een heerlijk heavy shoegaze-album zeg, met ‘Fun Facts’, ‘Bermuda’ en ‘Almost Static’ als mijn absolute favorieten.

Magnolia – Omaha (EP): Sjezus, ‘Iceland’, kippenvel. Wat een nummer! Hysterisch met subtiele toevoegingen van saxofoon en trombone. Het zet direct de toon voor de rest van dit album. In 1 woord: Subliem!

Miynt – Rain Money Dogs: Een redelijk indierockalbum met psychedelische invloeden. ‘Blu-ray Land’ vind ik by far het lekkerste nummer. Sterker nog: het is steengoed. ‘I Am I Am What’ is verder ook een prima nummer.

Photographic Memory - I look at her and light goes all through me: Ik vind dit nog best een aardig shoegaze/noise/indie-album, alleen 18 nummers in 36 minuten is wel iets te. ‘We Made It’, ‘I Heard You’ en ‘Spill’ luisteren wel lekker weg.

Planning For Burial - It's Closeness, It's Easy: Best een aardig doom/shoegaze-album. ‘You Think’, ‘A Flowing Field Of Green’, ‘With Your Sunglasses On Like A Ghoul’ en zijn erg lekker, maar ik moet wel wennen aan het geluid van de zanger.

Pry – Wrapped in Plastic: Misschien overdrijf ik ietwat, maar wat een weergaloos album is dit zeg! Heerlijke indie/postpunk uit the USA. Er staan wat mij betreft geen slechte nummers op. ‘Look Right At Me’, ‘World Stopped Spinning’, ‘So Good’ en ‘Wrapped In Plastic’ zijn grandioos lekkere nummers.

Slaney Bay – The Long Way Home (EP): Ik vind dit best een redelijke EP. ‘ The Long Way Home’ vind ik het lekkerste nummer.

Swans – Birthing: Hier moet je wel echt liefhebber voor zijn7 nummers, bijna 2 uur experimenten, waarbij de muziek alle kanten opschiet. Ik vind het wel mooi en ik vind het gewoon weer een prima album. ‘The Healers’, ‘I Am A Tower’ en ‘The Merge’ vind ik vooralsnog de lekkerste.

Mijn albums van deze week: Magnolia – Omaha (EP) en Pry – Wrapped In Plastic.

Weer veel te veel op het programma.. dus houdt het voor nu even bij 10 albums en 2 EP's

Turnstile - Never Enough
Caamp - Copper Changes Color
Pulp - More.
Attention Bird Utopia - Best Of Kings
Volbeat - God of Angels Trust
Are We Hunting - Impersonations Of Suffering
The Ting Tings - Home
Alien Nosejob - Forced Communal Existence
Frankie and the Witch Fingers - Trash Classic
Finn Wolfhard - Happy Birthday

EP's
Dog Race - Return the Day