Weer pas op zaterdag, maar er was ook zo achterlijk veel te beluisteren:
Car Seat Headrest – The Scholars: Voor het eerst in 5 jaar weer een album. Terug naar de good old gitaarrock. Het album kruipt (nog) niet helemaal onder mijn huid, maar ‘The Catastrophe (Good Luck With That, Man)’, ‘Gethsemane’ , ‘True/False Lover’ en ‘Planet Desperation’ (bijna 19 minuten lang allerlei plotwendingen) zijn meer dan prima nummers.
Model/Actriz – Pirouette: Ik hoorde om mij heen al geluiden dat dit AOTY-materiaal zou zijn. Na 1 luisterbeurt is het dat voor mij (nog) niet. Het is wel een heerlijke plaat die misschien in mijn top 10 gaat eindigen. Af en toe hoor ik hier een vleugje DITZ in. ‘Cinderella’, ‘Poppy’ , ‘Audience’ en ‘Doves’ zijn mijn favorieten.
PUP – Who Will Look After The Dogs?: Elke 3 jaar een album uitbrengen en nu deze 5e. Een prima punkrock-album. ‘Olive Garden’, ‘Hunger For Death’, ‘Paranoid’ en ‘Best Revenge’ zijn gewoon lekkere nummers.
Blondshell – If You Asked For A Picture: Het album begint met een heerlijk akoestisch nummer en schakelt daarna over naar stevigere indierocknummers. ‘What’s Fair’, ‘Event Of A Fire’, ‘He Wants Me’ en ‘Man’ zijn voor mij de lekkerste nummers. Een prima album.
Newdad – Safe (EP): Op Pukkelpop en Loose Ends gezien. Meer dan prima band. ‘Madra’ was al een goed album en dit is ook weer een prima EP. Niet echt een favoriet nummer, de eerste 3 nummers rocken elk op hun eigen manier lekker. De afsluiter ‘Be Kind’ is wat rustiger.
Five Point Palm Exploding Heart Technique – The Storm: Een waanzinnige mengelmoes van pop punk, alt rock, post rock en emo. Vanaf ‘PPP’ knalt het direct in je gezicht. 53 minuten lang, met de ene na de andere plotwending. Wat een topalbum! Wat mij betreft tegen het sublieme aan. Als ik al een keuze voor nummers moet maken (is lastig) dan kies ik voor ‘Leviathan, Pt. 2’, ‘Nothing’s Easier’ en ‘The Day The Devil Died’.
Sentries – Gem Of The West: Sodemieter, was is dit een heerlijke noiserock-plaat zeg! Heel apart, maar bij ‘Red Eye Redmond’ krijg ik een soort van een Squid-vibe. ‘The Cowboy’s Carcass’, ‘I Can, And I Will’ en ‘Charmed Houses’ zijn knallers hoor! ‘Snow As A Metaphor For Death’ was ook al zo’n heerlijk album. Wie haalt deze band naar Nederland of België?!
Propaghandi – At Peace: Het zal een prima album zijn voor Propaghandi, maar het is niet echt mijn muziek. En daarbij klinken ze ‘ouder’ dan op eerdere platen en minder rauw, hectisch en agressief. Ik ben niet onder de indruk.
Bleed – Bleed: Alternatieve rock/metal met een behoorlijke vleug shoegaze a la Deftones/Narrow Head. Een uitstekend album. ‘Climbing Down’, ‘Through The Cylinder’, ‘Cynical’ en ‘Slip’ vind ik persoonlijk erg lekker.
Pyramids – Pythagoras: Ook een postrock/shoegaze album, maar heel anders dan Bleed. Zit verder prima in elkaar. ‘Pretty Pigs’ en ‘Mira Mirame Brillar’ vind ik wel aardige nummers.
Press Club – To All The Ones That I Love: Verdomd lekker album. Heerlijke indierock a la Waax. ‘Champagne & Nikes’, ‘No Pressure’, en ‘Desolation’ zijn prima nummers..
Xiao – Control: Je hebt hardcore en hardcore en hardcore. En je hebt Xiao. Uit Zweden. Allemachtig! 14 nummers in 23 minuten. Het lijkt 23 minuten lang 1 nummer, maar het zijn er toch echt 14. Het gaat in 1 tempo door, er is geen moment rust. Tsja? ‘End Of Times’ is nog wel aardig.
Real Farmer – RF2 (EP): Gewoon lekkere postpunk ‘uit’ Groningen. Live ook erg goed. De EP is een prima opvolger van hun debuutalbum. 4 heerlijke ‘typische’ Real Farmer nummers. ‘Once More’ is wel erg lekker trouwens.
Cucamaras – Laughing (EP): Ooit gezien op LotD. Prima bandje. EP is ook een aardig indierock/postpunk plaatje. Niet heel bijzonder. ‘Clothesline’ is nog wel lekker.