Actualiteit

Hee ja klopttt.

Ik doel hier niet op een gemeten / getoetste statistiek. Maar als er afgegeven is op de VVD wordt vaak vermeld dat ze "te links" geregeerd hebben. Voorbeelden? Het gaat er volgens mij om dat ze veel water bij de wijn hebben moeten doen in de coalitie. (Zoals elke partij overigens) dat beeld blijft bij de massa achter.
zo zijn vaak de partijen die "mee mogen regeren met de grootste " bij de eerstvolgende verkiezing minder populair.

We gaan het meemaken. Liever een minderheidskabinet dan een kabinet wat op voorhand al aan elkaar hangt met plakband van links naar rechts.

• Leuk
Waarderingen: AngieH
Zag het net ook ja. Echt te krom voor woorden. En dan ook nog: In een op de tien gevallen hebben huurders zelfs meerdere koopwoningen. Enkele tientallen mensen zijn volgens het CPB eigenaar van meer dan tien huizen.

...............
Tja, het is niet verboden maar moreel verwerpelijk is het zeker. Ga dan in ieder geval in (een van) je koopwoning(en) wonen, zodat de sociale huurwoning beschikbaar komt voor iemand die het echt nodig heeft.

• Leuk
Waarderingen: Fluxion en AngieH
Zou imo goed zijn als het mogelijk is om sociale huurprijs te koppelen aan netto inkomen (incl huurinkomsten zoals in dat artikel)

Dus bijv: deze woning is €700/maand of 25% van je netto inkomen.

Als je dan elke maand €5000,- bijschrift, wordt je huur dus verhoogd naar €1250,- terwijl je buren voor dezelfde woning maar €700,- betalen. Dat extra geld vervolgens in een pot voor bouw van nieuwe woningen.

Zal administratief vast niet mogelijk zijn ivm sterk wisselende inkomens, wisselende gezins-samenstelling etc. Maar toch, zoiets zou toch al een goede stap in de richting zijn om scheefhuurders wat te belasten en aan te sporen de sociale huur te verlaten.

Hier had ik echt nog nooit van gehoord, bizar. Hoe kun je zo zijn...

Tja, het is niet verboden maar moreel verwerpelijk is het zeker. Ga dan in ieder geval in (een van) je koopwoning(en) wonen, zodat de sociale huurwoning beschikbaar komt voor iemand die het echt nodig heeft.
Zal denk ik ook niet zo eenvoudig zijn als het lijkt, aangezien daar ook weer een huurder in zit met rechten. Maar dan nog zal er vast wel iets te verzinnen moeten zijn door de overheid.

• Leuk
Waarderingen: Joss
Zou imo goed zijn als het mogelijk is om sociale huurprijs te koppelen aan netto inkomen (incl huurinkomsten zoals in dat artikel)

Dus bijv: deze woning is €700/maand of 25% van je netto inkomen.

Als je dan elke maand €5000,- bijschrift, wordt je huur dus verhoogd naar €1250,- terwijl je buren voor dezelfde woning maar €700,- betalen. Dat extra geld vervolgens in een pot voor bouw van nieuwe woningen.

Zal administratief vast niet mogelijk zijn ivm sterk wisselende inkomens, wisselende gezins-samenstelling etc. Maar toch, zoiets zou toch al een goede stap in de richting zijn om scheefhuurders wat te belasten en aan te sporen de sociale huur te verlaten.
Hoe rijker iemand vaak in het echt is hoe minder vermogen en inkomen er daadwerkelijk op papier staat. Als je genoeg hebt kun je ook experts inhuren om zo min mogelijk bij te dragen aan de maatschappij (lees belasting betalen). Hoe meer iemand bezit en verdient hoe minder belasting er procentueel wordt betaald. Dat is schijnbaar de keuze van de meerderheid die er nadeel van ondervind en daardoor zelf onevenredig moet bijdragen.

Voordat iemand mij aanvalt hierover ik hoor zelf bij de groep die naar rato minder hoeft te betalen (en ik vind dat dus niet juist) maar probeer dat te compenseren met bijdragen aan goede doelen en vooral ook lokale ondernemers te ondersteunen door zoveel als mogelijk lokaal te kopen.

Hoe rijker iemand vaak in het echt is hoe minder vermogen en inkomen er daadwerkelijk op papier staat. Als je genoeg hebt kun je ook experts inhuren om zo min mogelijk bij te dragen aan de maatschappij (lees belasting betalen). Hoe meer iemand bezit en verdient hoe minder belasting er procentueel wordt betaald. Dat is schijnbaar de keuze van de meerderheid die er nadeel van ondervind en daardoor zelf onevenredig moet bijdragen.

Voordat iemand mij aanvalt hierover ik hoor zelf bij de groep die naar rato minder hoeft te betalen (en ik vind dat dus niet juist) maar probeer dat te compenseren met bijdragen aan goede doelen en vooral ook lokale ondernemers te ondersteunen door zoveel als mogelijk lokaal te kopen.
Je stelt hier wel iets interessants aan de orde, ja. Voor heel veel rechtste stemmers is die stem, vooral economisch gezien dan, eigenlijk helemaal niet zo in hun voordeel. Mooi dat je een deel van jouw geld naar goede doelen stuurt en de lokale ondernemer ondersteunt.

[..] Hoe meer iemand bezit en verdient hoe minder belasting er procentueel wordt betaald. Dat is schijnbaar de keuze van de meerderheid die er nadeel van ondervind en daardoor zelf onevenredig moet bijdragen.

[..]
En dit vind ik een van de moeilijkst te bevatten ideeën. Ik denk dat je een heel goed punt maakt, maar hoe krijgt die minderheid het dan toch voor elkaar dat hier nooit iets aan gedaan wordt. Het kan toch niet zo eenvoudig zijn als een soort utopia schetsen dat je zelf ooit in die allerbovenste laag kan komen.

Of is de rijke lobby machine dan toch zo machtig?

Laatst bewerkt:

Probleem is ook natuurlijk dat er in bijna elke klasse dit soort trucjes zijn. Hoe vaak ik wel niet hoor "Ik betaal meer belasting als persoon x die meer verdiend, ik ben een dief van mijn eigen portemonnee als ik dan ook niet dat soort trucjes gebruik", kun je ze natuurlijk ook geen ongelijk in geven. Dit soort "trucjes" moeten zo snel mogelijk aan de bovenkant worden aangepakt.

Je stelt hier wel iets interessants aan de orde, ja. Voor heel veel rechtste stemmers is die stem, vooral economisch gezien dan, eigenlijk helemaal niet zo in hun voordeel. Mooi dat je een deel van jouw geld naar goede doelen stuurt en de lokale ondernemer ondersteunt.
Heb het idee dat veel "rechtse" stemmers in de lagere/middenklasse niet verder kijken dan immigratiebeleid en klimaat en zichzelf op die manier in de voet schieten als het aankomt op economie.

Probleem is ook natuurlijk dat er in bijna elke klasse dit soort trucjes zijn. Hoe vaak ik wel niet hoor "Ik betaal meer belasting als persoon x die meer verdiend, ik ben een dief van mijn eigen portemonnee als ik dan ook niet dat soort trucjes gebruik", kun je ze natuurlijk ook geen ongelijk in geven. Dit soort "trucjes" moeten zo snel mogelijk aan de bovenkant worden aangepakt.
Exact, van top down zou dat moeten gebeuren. Het is alleen zo lastig dat de trucjes creatiever en spitsvondiger worden hoe hoger je in de boom komt. Denk niet dat er nog een slag geslagen kan worden die het doorgeslagen kapitalisme een halt gaat toeroepen.

• Leuk
Waarderingen: AngieH
Heb het idee dat veel "rechtse" stemmers in de lagere/middenklasse niet verder kijken dan immigratiebeleid en klimaat en zichzelf op die manier in de voet schieten als het aankomt op economie.
Hahaha, een t'je hier, een t'je daar. Mijn hoofd is niet zo scherp. Verder denk ik dat je gelijk hebt, dat het veel rechtse stemmers ook voor een groot deel om migratie te doen is. Hoe bereiken we die groep weer is vooral mijn vraag. Ik heb daar oprecht geen antwoord op.

Ik denk dat veel mensen gewoon denken dat ze tot een rijkere klasse behoren dan dat ze zijn. En dat veel mensen ook niet doorhebben hoe dicht ze soms langs de financiële afgrond balanceren.

• Leuk
Waarderingen: Oasiss
Exact, van top down zou dat moeten gebeuren. Het is alleen zo lastig dat de trucjes creatiever en spitsvondiger worden hoe hoger je in de boom komt. Denk niet dat er nog een slag geslagen kan worden die het doorgeslagen kapitalisme een halt gaat toeroepen.
Oh nee dat gebeurd ook zeker niet, het kan zeker wel beter. Vooral de middenklasse wordt met alle regeltjes die bedoeld zijn voor de rijkeren onder ons van het kastje naar de muur gestuurd, of het nou de mensen met een gemiddelde baan zijn of de MKB'ers. Dat mensen nog steeds op bijvoorbeeld de VVD stemmen is omdat zij vroeger er stonden voor deze mensen, inmiddels niet meer, maarja wie wel.....

Users who are viewing this thread