Top 10 beste concerten ooit

Ik lees met veel jaloezie al jullie lijstjes, was ik er maar wat eerder aan begonnen denk ik regelmatig...

Anyway, ik hou het dan ook maar bij een top 3. Zoals al een aantal keer benoemd: het is eigenlijk appels met peren vergelijken en kwalitatief zullen er vast betere shows zijn geweest (ik denk bijv. aan een Rammstein of Eagles), maar het is voor mij vooral de totaalbeleving die me bij blijft en wat het tot het "beste" concert maakt.

1. Linkin Park @ La Defense Arena 2024
M'n favoriete band die een comeback maakt met een nieuwe zangeres, dit zou een hit or miss worden, maar na de 1e single en die livestream was het al vrij snel duidelijk dat dit een hit zou worden. Dus toen die (destijds) beperkte World Tour werd aangekondigd moest en zou ik erbij zijn. Heb me zelden zo hyped gevoeld ergens voor, toen ik op de valreep nog een kaartje wist te bemachtigen. Eigenlijk kon het vanaf dat moment bijna alleen maar tegenvallen, maar dat gebeurde niet. De ontlading in de zaal en de sfeer was ongekend, alsof iedereen om me heen een soort vervlogen droom beleefde die toch nog uit kwam.

2. Turnstile @ AFAS 2025
Ook weer een band die vol in de hypetrain zat, maar ook hier werden de torenhoge verwachtingen helemaal waargemaakt. Vanaf seconde 1 kregen ze de zaal volledig mee en werd het één grote, kolkende en moshende massa. Je zag aan het eind in de gangen ook dat iedereen alles gegeven had, denk dat je een zwembad met zweet had kunnen vullen...

3. AC/DC @ Hockenheim Ring 2024
Dit is dus typisch zo'n gevalletje totaalbeleving, want kwalitatief was er nog wel wat op aan te merken (Brian Johnson moest geloof ik een paar keer aan de beademing), maar om zo'n legendarische band nog eens live in actie te zien en op zo'n locatie met 90.000 man om je heen, voelde een beetje alsof je onderdeel werd van rock & roll legacy.

Dit jaar o.a. System of a Down en Bring Me The Horizon op de planning, dus ik heb goeie hoop dat dit lijstje aangevuld kan worden!
Nou de goede hoop was meer dan terecht, deze twee shows stormen inderdaad de top 5 binnen! Altijd tricky om te zeggen met zo'n concert die nog vers in het geheugen ligt, maar ik durf wel te stellen dat SOAD @ Dusseldorf op 1 komt.

Nieuwe top 5:

1. System Of A Down @ Dusseldorf Open Air Park 2026
2. Linkin Park @ La Defense Arena 2024
3. Bring Me The Horizon @ Graspop 2026
4. Turnstile @ AFAS Live 2025
5. AC/DC @ Hockenheim Ring 2024

ik heb hier blijkbaar nooit in gepost dus hier komt mijn top 10

1. Oasis - Wembley Stadium - 30.07.2025
2. The war on Drugs - Rock Werchter - 30.06.2022
3. Noel Gallagher's High Flying Birds - Club 69 Studio Brussel - 24.03.2015
4. Rammstein - Metlife Stadium New York (New Jersey) - 06.09.2022
5 Queens of the stone Age - Fort 2 Wommelgem Studio Brussel - 27.08.2017
6 Nick Cave & Warren Ellis - Stadsschouwburg Antwerpen - 20.10.2021
7 Rage Against the Machine - sportpaleis - 02.06.2008
8 David Byrne - Rock Werchter - 08.07.2018
9 Amenra - Vooruit Gent - 27.04.2024
10 Gary Clark Jr - Rock Werchter - 05.07.2013

heb geen artiesten dubbel willen zetten dus ik kom uit op dit

• Leuk
Waarderingen: Pommer en B0G5
Oeh deze vind ik leuk!

Onderstaande lijst is deels gebaseerd op de band zelf, deels op het feit of ik een concert op zichzelf een bijzondere levensgebeurtenis vond. Kon niet kiezen dus het is gewoon lekker een top 15.

• BROCKHAMPTON, 14 juli 2019 @ Woo Hah, Beekse Bergen
  • Cloud Nothings, 22 November 2014 @ Le Guess Who, Utrecht
  • The Cure, 20 Juni 2026 @ Pinkpop, Landgraaf
  • The Dillinger Escape Plan, 27 Januari 2017 @ 013, Tilburg
  • Geordie Greep, 25 Mei 2026 @ Rotown, Rotterdam
  • Juice WRLD, 15 Juli 2018 @ Woo Hah, Beekse Bergen
  • Kamasi Washington, 21 November 2015 @ Le Guess Who, Utrecht
  • King Gizzard & The Lizard Wizard, 7 November 2025 @ Brabanthallen, Den Bosch
  • Lightning Bolt, 21 November 2015 @ Le Guess Who, Utrecht
  • Maruja, 16 April 2026 @ Roadburn, Tilburg
  • Odd Future, 6 Juli 2013 @ Paradiso, Amsterdam
  • Skepta, 2 Juli 2016 @ Woo Hah Festival, Tilburg
  • Thee O Sees, 17 Mei 2013 @ Areafiftyone, Eindhoven
  • Travis Scott, 1 Juli 2017 @ Woo Hah, Tilburg
  • TSVI b2b Loraine James, 10 September 2022 @ Draaimolen Festival

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Pommer
Poeh, niet te doen dit.

1. Strapping Young Lad - Dynamo Open Air 1998
2. Faith No More - Pukkelpop 2009
3. Metallica - Rock Werchter 1993
4. Bolt Thrower - Rock Hard Festival 2006
5. Tool - Pinkpop 2001
6. Tame Impala - Vorst Nationaal 2016
7. Nine Inch Nails - Sziget 2007
8. David Gilmour - Tienen 2016
9. Rage Against The Machine - Pinkpop 1996
10. Ghost - Dynamo Metal Fest 2018

Om mezelf even hiervoor uit te dagen, waarschijnlijk kijk ik hier op een ander moment heel anders naar maar:

1. Muse - Rock Werchter - 2023 (setlist)
2. Editors - De Oosterpoort - 2014 (setlist)
3. QOTSA - Rock Werchter - 2023 (setlist)
4. Prince - Sziget - 2011 - (setlist)
5. Sigur Ros - Rock Werchter - 2013 (setlist)
6. Radiohead - HMH - 2016 (setlist)
7. Vampire Weekend - AFAS Live - 2024 (setlist)
8. The War on Drugs - De Oosterpoort - 2024 (setlist)
9. Thom Yorke - Carré - 2018 (setlist)
10. Foals - AFAS Live - 2015 (setlist)

• Leuk
Waarderingen: Pommer en visdave34
Hier is een poging tot een top 10
  1. The Cure - Rock Werchter 2026 - Werchter, BE
  2. Bring Me The Horizon - Graspop 2026 - Dessel, BE
  3. Gojira - Graspop 2023 - Dessel, BE
  4. Bad Omens - Graspop 2026 - Dessel, BE
  5. System of a Down - SOAD EU | UK 2026 Stadium Tour - Dusseldorf, DE
  6. David Byrne - Rock Werchter 2026 - Werchter, BE
  7. Parkway Drive - Parkway Drive 2025 - Vorst Nationaal
  8. Opeth - Dynamo Metalfest 2025 - Eindhoven, NL
  9. Electric Callboy - Tanzneid tour 2025 - Lotto Arena
  10. Metallica - M72 World Tour - Olympia Stadion Berlin

• Leuk
Waarderingen: Pommer
Ach we maken er ook wel gewoon een top 10 van, nu we toch bezig zijn:

6. Rammstein @ Goffertpark 2024
7. Bad Omens @ Graspop 2026
8. Smashing Pumpkins @ RTM Stage 2024
9. Muse @ Ziggo Dome 2016
10. Sum 41 @ Rock Werchter 2024 (kwalitatief misschien niet eens top 20, maar het afscheid van m'n go-to band en de 1e keer crowdsurfen maakte het tot een onvergetelijke ervaring)

Eigenlijk wel bijzonder dat de 2 grootste legacy bands die ik heb gezien (Rolling Stones & Eagles) de lijst niet halen. Dat komt denk ik door de betreffende locaties (Arena en Gelredome), maar ook de beleving die bij 'hardere' concerten vaak gewoon intenser/gebroedelijker is voor mijn gevoel. Hoe zien jullie dat?

Eigenlijk wel bijzonder dat de 2 grootste legacy bands die ik heb gezien (Rolling Stones & Eagles) de lijst niet halen. Dat komt denk ik door de betreffende locaties (Arena en Gelredome), maar ook de beleving die bij 'hardere' concerten vaak gewoon intenser/gebroedelijker is voor mijn gevoel. Hoe zien jullie dat?
Waarom is dat bijzonder, grootste legacy heeft toch niks met live-ervaring te maken? Anders zou je de lijst op voorhand al kunnen maken?

Wel eens dat hardere concerten al snel iets 'gebroederlijkers' hebben. SOAD is ook mijn top10 binnen gestormd dit weekend, al ligt dat vooral aan wat er op het podium gebeurde en draagt het publiek er alleen aan bij.

Ach we maken er ook wel gewoon een top 10 van, nu we toch bezig zijn:

6. Rammstein @ Goffertpark 2024
7. Bad Omens @ Graspop 2026
8. Smashing Pumpkins @ RTM Stage 2024
9. Muse @ Ziggo Dome 2016
10. Sum 41 @ Rock Werchter 2024 (kwalitatief misschien niet eens top 20, maar het afscheid van m'n go-to band en de 1e keer crowdsurfen maakte het tot een onvergetelijke ervaring)

Soms is iets "gewoon goed" maar niet meer dan dat. Pearl Jam op Pinkpop is een van de beste concerten kwalitatief die ik heb gezien, maar emotioneel doet het achteraf niet heel veel met me.

Nu ik jouw lijst zie, had ik stiekem Smashing Pumpkins er ook bij moeten zetten. Met name in Ahoy waren ze echt heel goed. Alleen stond ik toen tussen een rotpubliek en is Ahoy niet echt sfeervol, dus ik denk dat dat een reden is dat ze top 10 niet halen.

In zekere zin wel, maar aan de andere kant zijn een aantal van mijn meest memorabele concerten (Tom Smith, Damien Rice - bijv.) klein en intiem. Vooral als iedereen in die sfeer raakt.

Waarom is dat bijzonder, grootste legacy heeft toch niks met live-ervaring te maken? Anders zou je de lijst op voorhand al kunnen maken?

Wel eens dat hardere concerten al snel iets 'gebroederlijkers' hebben. SOAD is ook mijn top10 binnen gestormd dit weekend, al ligt dat vooral aan wat er op het podium gebeurde en draagt het publiek er alleen aan bij.
"Bijzonder" was misschien niet de juiste woordkeuze, meer "opvallend" dat twee zulke wereldberoemde bands niet eens in de buurt komen van mijn meest memorabele concerten. Dus die status zegt inderdaad niet veel over de live-ervaring :)

Users who are viewing this thread

• Nxs_
  • dann
  • jobe
  • Baas