Bospop 2026

Ik heb ook weer een ontzettend mooi weekend gehad!
Fijn gewerkt in een gezellig team met erg leuke mensen en ik had vanuit de bar een goed uitzicht op het hoofdpodium dus toch wel wat mooie optredens tussen de bedrijvigheid door kunnen zien en wat mee kunnen dansen.
Tussen de diensten door toch wel m'n rust moeten nemen, merk dat ik geen 25 meer ben 😅 dus vanaf het veld weinig volledige optredens gezien, in de tenten al helemaal niet geweest.

Mijn nummer 1 van het weekend is Moby!
Wat was dat fantastisch.
Verder kan ik niet echt een top 3 maken van wat ik heb gezien.

Wat opmerkingen:
- the K's waren erg goed, heerlijk om de 1ste bardienst mee te beginnen en daardoor zowat het hele optreden kunnen volgen
- Anouk nog nooit zo vrolijk gezien
- aub geen coverbands meer (Bospop is incl. camping al duurder dan Pinkpop, is wel makkelijk verdiend zo imo)
- weet niet hoeveel bezoekers er per dag waren maar vind het druk genoeg zo, zeker i.c.m. de vele kleedjes en (opblaas)stoeltjes op het terrein
- van mij hoeft het niet commerciëler te worden

Lees toch heel veel bezoekers die liever geen coverbands willen. Stond laatst ook een stuk in het nieuws dat de beginnende bandjes daar erg last van hebben. De podia en schouwburgen kiezen dan liever een coverband die zeer waarschijnlijk goed verkoopt, dan een beginnende band waar dat de vraag is. Nederland/Belgie heeft toch genoeg leuke beginnende bands die een podium verdienen?

• Leuk
Waarderingen: wenteldave
Ik heb de tent dit weekend amper drukker gezien dan tijdens Beach Boys Best en the Ultimate Eagles. Reken er maar op dat die coverbands blijven.

Ook nog even een top 5:

1 Moby.Het plan was om voor de drukte weg te gaan,maar vanaf de eerste tonen wist ik dat dit DE show van Bospop ging worden.
2.Biohazard.De mannen zijn helemaal terug.
3.Airbourne.Altijd de max aan energie,ideale festivalband.
4.OMD.Heerlijke nostalgie band.
5.The Rumjacks.Feest!

Het Bospop publiek praat veel,heel veel.Acts lijken vaak achtergrond muziek voor ze.
Maar de sfeer is ongelooflijk goed.Ga op een bankje zitten (uit de buurt van de muziek) en klets tegen een willekeurige vreemdeling aan en je krijgt leuke gesprekken.Al meerdere fijne mensen gesproken.

Laatst bewerkt:
Coverbands.. ik ga ze niet begrijpen. 100x liever een beginnend bandje met wat eigen nummers en wellicht een cover wat net niet zuiver klinkt dan de zoveelste coverband die teert op hits van een ander. Maar goed, wellicht discussie voor een ander topic.

Heb ze ook allemaal genegeerd zaterdag. Waren de perfecte tijden voor eten en een lekker biertje in die bierkoepel.

Mijn hoogte punten van de zondag waren toch wel de lege fotopit bij the Rumjacks toen waren we met zijn 2en en bij Grace Bowers en Lenny Kravitz was de hele ruimte voor mij alleen. Ik hoop snel toestemming te krijgen om foto's van Lenny te delen.
Die stonden allemaal bij OMD en Chris Isaak. Ik heb in de jaren dat ik naar Bospop ga, nog nooit zoveel fotografen gezien in de tent.
Nu we toch op dat punt zitten, ik zag ook een hoop fotografen die enkel met een telefoon foto's of filmpjes aan het maken waren.
Heb ik daar een mening over? Ja. Kan ik die goed onderbouwen? Nee. Klink ik nu als een boomer? Zeer waarschijnlijk.

Ironie van het weekend. Onder andere Razorlight, die aandacht vraagt voor echte muziek gemaakt door mensen. Dat AI de kunst kapot maakt. Terwijl meerdere bands hun background/tourvisuals duidelijk met AI maken (kuch Fatal Flowers kuch). Of geldt het alleen als je eigen portemonnee raakt?

Die stonden allemaal bij OMD en Chris Isaak. Ik heb in de jaren dat ik naar Bospop ga, nog nooit zoveel fotografen gezien in de tent.
Nu we toch op dat punt zitten, ik zag ook een hoop fotografen die enkel met een telefoon foto's of filmpjes aan het maken waren.
Heb ik daar een mening over? Ja. Kan ik die goed onderbouwen? Nee. Klink ik nu als een boomer? Zeer waarschijnlijk.

Ironie van het weekend. Onder andere Razorlight, die aandacht vraagt voor echte muziek gemaakt door mensen. Dat AI de kunst kapot maakt. Terwijl meerdere bands hun background/tourvisuals duidelijk met AI maken (kuch Fatal Flowers kuch). Of geldt het alleen als je eigen portemonnee raakt?
Die mensen met telefoon in de pit , de meeste horen bij de band (dat zag ik door het dag bandje om de arm en geen fotopas maar stikker), het aantal was volgens mij ongeveer gelijk aan vorig jaar. En het aantal in de tent komt puur door de kwaliteit van de bands in de tent.

Bospop, bedankt voor wederom een hele fijne editie 😃!
Eerste even een top 5 van hoogtepunten/mooie nummers die gespeeld werden:
1. Henrik Freischlader - The messiah will come again; zóóó ontzettend jammer dat hij technische problemen kreeg aan het eind van dit openingsnummer.
2. Fatal Flowers - Both ends burning; afgezien van Younger Days vooral gas erop in de set.
3. Steel Panther - Just like Tiger Woods; gitaarspel om door een ringetje te halen. Gepraat tussendoor hoort bij ze, alleen voor een festival-set nét te lang.
4. Razorlight - America; goed voorbeeld van een fijne alternatieve '00-band, hoop dat organisatie deze weg blijft volgen (vorig jaar vrijdag was top).
5. Chris Isaak - Lie to me; in 1987 al eens op Pinkpop in de stromende regen zien spelen/uitglijden; hier nog stijlvoller als destijds.

Naast bovengenoemde acts ook erg genoten van The Damn Truth, The Commoners, Goodbye June én Fantastic Negrito; top dat Bospop altijd plaats heeft voor dit soort pareltjes in de programmering!
Aangename verrassingen waren zowel Moby als OMD; ook de weg van electronica/synth-pop mag de organisatie best verder inslaan.

Verder was het weer gezellig om de nodige vrienden en bekenden (al dan niet uit Weert e.o. te zien en te spreken.
Het warme weer, de drukte, het hoort allemaal bij de festivalbeleving, aan het eind van de zondagavond moe maar voldaan ;)

Weet je, van mij mogen ze best coverbands op de line-up zetten. Maar dan niet 2 tegelijkertijd in de tenten en liever ook niet op de Mainstage. De Nocturna tent heeft 5 spots per dag. Zet er 2/3 per dag daar neer en vul die andere 2/3 met bluesmuziekanten, hetgeen wat nu ook al heel goed werkte. En vooruit, de winnaar van de battle of tributes (of hoe dat programma ook heet) geef je de zaterdag opening in de grote tent, prima. Maar dan houd je binnen de perken.

Dit alles wordt trouwens volledig in het ongelijk gesteld, want die coverbands werken voor het publiek heel goed. Waar de Dire Straits tribute een volle derde tent had, speelde ZZ Top voor een bijna volle tent. Oke, slecht voorbeeld want Dire Straits is natuurlijk ook geweldige muziek ;)

Users who are viewing this thread