Graspop Metal Meeting 2026

Ben nu wel benieuwd wat die nieuwheden waren die cryptisch werden vermeld "hoog in de lucht" etc...
Was dat gewoon die skully bij de Red Bull Zone?
Of de metaldome die was dit jaar ook verrekkes hoog. Als je voor de show binnen kwam was het niet eens donker.

Zoooo, na ook nog Jera te hebben gehad en hiervan uitgerust te zijn komt hier mijn nawerk.
Door het weer heb ik mijn spoorboekje eigenlijk niet bekeken. Wist een handje vol artiesten als must see en daar bleef het wel bij, ik keek wel waar ik heen ging en waar vrienden waren.

Mijn top 10, in geen specifieke volgorde

Wind Rose - Ja ik ben een beetje biased gezien ik met de band mee was als fotograaf
Trivium - Zelfde als Alter Bridge, nooit een slechte set van gezien!
Alter Bridge - Zelfde als Trivium, nooit een slechte set van gezien!
Knocked Loose - Waren tegen persoonlijke verwachtingen in een kanon van een headliner. Vind ze al gaaf maar wist niet wat t zou zijn als HL.
Feuerschwanz - Weten er altijd een feestje van te maken
Ice Nine Kills - Ja dit blijft een strakke live band, love it or hate it. Ze zijn goed incl de visuals en acteurs
Kanonenfieber - Retestrak, goede show eromheen met het aanpasbare podium
Electric Callboy - volgende run zeker wel headliner!
Sabaton - Ja deze band is voor mij gewoon standaard 1. Top show, goede setlist.

Honorable mention: St. Jimmy's - Dit was best een feestje, groter dan verwacht bij een Green Day tribute op Graspop

Also, gezien ik weet dat van het forum best veel man erbij waren en Wind Rose hem zelf niet heeft geplaats. Spot jezelf in de crowdpic!

Laatste oproep: geef uw top 10 van afgelopen GMM in volgend topic:

Als je dit niet doet komt Axl Rose volgende Graspop het hele weekend lang in uw oor zingen.

Hebben jullie dit artikel ook zien passeren? Vroeg me toch wel meteen eens af wat de meningen van het forum hierover zijn 🤔

Bij de optelsom kwam ik aan 23 bands (Alice Cooper, Ankor, Baby Metal, Battle Beast, Cradle of Filth, Dying Wish, Ego Kill Talent, Embryonic Autopsy, Faetooth, Feuerschwanz, Future Palace, Gaerea, Guilt Trip, Hulder, Infected Rain, Lacona Coil, Life of Agony, Primal Fear, The Gathering, The Pretty Wild, TX2, Wargasm, Within Temptation) van de 135.

Denk dat ze zeker wel een punt heeft qua de invloed van programmatie (meer kansen op een festival => meer fans => grotere naambekendheid), maar vind het verder vooral veel onzin. Om maar niet te vermelden dat Graspop ook sterk afhankelijk is van de bands die natuurlijk touren op dat moment.

Bijlagen

• Standaard.jpg
    Standaard.jpg
    297,9 KB · Weergaven: 48
  • Leuk
Waarderingen: El_Leipo
Hebben jullie dit artikel ook zien passeren? Vroeg me toch wel meteen eens af wat de meningen van het forum hierover zijn 🤔

Bij de optelsom kwam ik aan 23 bands (Alice Cooper, Ankor, Baby Metal, Battle Beast, Cradle of Filth, Dying Wish, Ego Kill Talent, Embryonic Autopsy, Faetooth, Feuerschwanz, Future Palace, Gaerea, Guilt Trip, Hulder, Infected Rain, Lacona Coil, Life of Agony, Primal Fear, The Gathering, The Pretty Wild, TX2, Wargasm, Within Temptation) van de 135.

Denk dat ze zeker wel een punt heeft qua de invloed van programmatie (meer kansen op een festival => meer fans => grotere naambekendheid), maar vind het verder vooral veel onzin. Om maar niet te vermelden dat Graspop ook sterk afhankelijk is van de bands die natuurlijk touren op dat moment.
Ik vind dat wat meer vrouwelijke representatie de metal scene enkel goed kan doen. Denk dat de meeste metalfans niet liever zouden hebben dan dat er wat meer vrouwen op het graspop podium zouden staan. De organisatie zou daar wel wat een actievere rol kunnen in spelen, zeker in hun communicatie.

Maar het is zeker ook wel zo dat het aantal bands met vrouwelijke bandmembers nog erg laag ligt bij heel wat van de muziekgenres die Graspop vertegenwoordigt. Je kan dus ook niet boeken, wat er niet is. Het antwoord ligt dus wel ergens in het midden. Moet wel zeggen dat dat artikel enorm ongenuanceerd is en niet bijster goed geschreven.

Ik vind het ook maar grotendeels onzin.
Ook haar 'missie' vind ik maar een beetje raar, onnozel en geforceerd, je gaat toch gewoon voor goeie muziek, ongeacht wie die maakt?

Hoe zit het dan bv. met gekleurde mensen in metal? Of LGBT? Of invaliden, zwangeren, bejaarden, roodharigen, linkshandigen, Chinezen, of wat dan ook? Zijn die dan ook allemaal ondervertegenwoordigd? Je zult naar alle waarschijnlijkheid toch op veel lagere aantallen uitkomen dan voor vrouwen.

Het feit dat er net zo veel vrouwen als mannen zijn, zegt natuurlijk helemaal niets over de verhoudingen binnen een bepaalde context.
Vrouwen zullen nu eenmaal minder vaak gitaar of drums gaan spelen dan mannen, laat staan om metalmuziek te maken.
Als je zoontje op ballet wil, ga je als ouders toch ook niet klagen dat er teveel meisjes meedoen?

Ik kan dat niet lezen (veel te klein en als ik inzoom dan wordt het ook niet groter) maar heb dat artikel ook op FB zien voorbij komen en daar was de commentaar ook niet mals. In ieder geval vind ik dat er voldoende bands met een vrouw aanwezig waren. In een wereld toch zeker die vooral gedomineerd wordt door mannen

Laatste oproep: geef uw top 10 van afgelopen GMM in volgend topic:

Als je dit niet doet komt Axl Rose volgende Graspop het hele weekend lang in uw oor zingen.
Je kan nog tot +-18u stemmen. Alleen top 10s in dat topic tellen mee!

Kreeg dit jaar het gevoel dat er pak meer vrouwelijke festivalgangers waren. In mn beginjaren toch eerder zeldzaam, terwijl het nu vaak wel 50-50 leek! Heeft uiteindelijk ook wel veel invloed hoeveel vrouwen er op podia staan!

• Thinking
Waarderingen: MetalLimbo
Dat verband begrijp ik niet echt..? 😯
Ik kan mij goed voorstellen dat hoe diverser het publiek en daarmee de hele scène wordt, hoe diverser de mensen worden die zelf op een of andere manier geïnspireerd raken om metal te gaan maken. Daar gaan wat jaren overheen maar uiteindelijk zal het toch zeker effect hebben lijkt me. Ik trek het daarmee ook bewust wat breder dan alleen gender, geldt natuurlijk op meer vlakken. Op korte termijn zou het kunnen dat het de boekers van Graspop inspireert diverser te boeken maar dat verband is natuurlijk een stuk indirecter en speculatiever, en ik ben het ook wel eens met de eerder observatie dat je niet kunt boeken wat er niet is...

• Leuk
Waarderingen: Timmetje en Blommie

Het belangrijkste vind ik, zoals deze mevrouw zelf ook al concludeert, dat de metalscene an sich nog steeds heel erg veilig is. Het zou leuk zijn als ze er in nog grotere getalen zijn, maar dat vrouwen, transpersonen en mensen van kleur (van wat ik zie) zich gewoon veilig en volledig als zichzelf op de events waar ik kom kunnen begeven dat vind ik waardevoller dan expres acts gaan boeken met vrouwen in de band.

Ik weet dat het niet helemaal hetzelfde is (hier geen magisch getimede regen bijvoorbeeld, geen Babymetal on stage, of een zeker persoon die uit enthousiasme nog boven Oli uit zingt), maar verder natuurlijk wel grotendeels dezelfde show:

Laatst bewerkt:

Users who are viewing this thread