Leuk om alle ervaringen te lezen. Ik zal ook mijn verslagje delen. Excuses, het is een enorme lap tekst geworden.
Woensdag
Het weekend voorafgaand was ik flink ziek met koorts en amper energie om te staan, dus het spande erom of ik wel kon gaan. Woensdag voelde ik me echter goed genoeg (of ik waande me goed genoeg) om toch die kant op te gaan en was het nog enkel dat mijn lichaam aan het bijkomen was. Alle spullen in de auto en die kant op, wat later dan gepland maar prima. Eenmaal aangekomen stond de camping al behoorlijk vol. De stewards wezen me op een gegeven moment dieper het grasveld in. Hoe verder ik liep, hoe meer ze me alsmaar verder verwezen. Uiteindelijk kwam ik helemaal tegen het hek aan, aan de exacte overzijde van het veld van de douches/wc's. Ik baalde daar toen flink van, enorm stuk lopen voor de wc's en toen alle tenten stonden voelde ik me toch wat gevangen door de drukte. Al redelijk snel was ik echter mega blij met mijn plekje. Relatief beschut, rustig, en doordat ik tegen het hek zat kon ik mijn tarp met maar 2 stokken ook gebruiken als partytent/luifel. Heerlijk plekje was het! Klapstoel wel vergeten, dus daar toch maar eentje van gehuurd. De industriële spotlight met aggregaat naast mijn tent maakte 's nachts wel ziek veel lawaai, maar gelukkig was ik telkens zo uitgeput dat dat eigenlijk geen probleem was.
Qua pre-party heb ik wel even gekeken, maar de drukte van de dag had wel zijn tol geëist en ik was duidelijk nog niet helemaal fit. Maar redelijk vroeg op bed om me klaar te maken voor donderdag.
Donderdag
Poe, wat heet! De dag begon wat teleurstellend toen ik 20 min bij Distant stond en er nog niks was gebeurd. Zekere voor het onzekere genomen en toch maar bij Slay Squad gaan kijken. Leuk bandje, leuke energie, niet iets wat ik snel thuis op zal zetten (6/10). Bij een eerste circle pit voelde ik mijn hart na 10 seconden al in mn keel kloppen, dus daarna toch maar weer een tandje lager gaan zitten. Daarna door naar Ankor. Al eens eerder gezien op Rock Circus, toen vond ik de zang wat tegenvallen live. Deze keer leek de zangeres een stuk beter in vorm en de sfeer zat er goed in (7.5/10).
Door naar Dying Wish. Eigenlijk wat te heftig voor me, maar zo nu en dan vind ik een nummer wel leuk. Met de hitte in de Marquee en mijn relatief lage energie hield ik het niet heel lang vol en ben ik maar naar de camping gegaan om mezelf een half uur lang onder te dompelen bij de wasbakken. Verfrissend!
Tijdje later terug voor Wind Rose. Heerlijk, echt zo'n festival band waardoor ik me gelijk weer goed voelde. Echt genoten en leuk om ze eens live te zien (8/10). Ik sta er de volgende keer zeker weer bij.
Stukje van Septicflesh meegepakt maar vanwege de hitte vooral rustig aan gedaan.
Door naar Bloodywood. Super! Ook zo'n band waar ik maar af en toe een nummer van op zet, maar ik was wel benieuwd naar de live performance. Ze deden het heel leuk en hier kwam de energie bij mij vanzelf. Hele leuke show. Ik vind de rapper een net wat te vriendelijk(?)/ cheesy(?) klinken om het al te serieus te nemen en het vaker op te zetten, maar zeker de instrumentals zijn top (8.5/10).
Uiteindelijk met een patatje op het veld van Within Temptation zitten genieten. Ik heb ze al een aantal keren live gezien, dus vond ik dat dat wel kon. Uiteindelijk toch een beetje spijt dat ik niet een mooier plekje had want wow wat was Sharon in top vorm! 9/10.
Limp Bizkit: Ik was al wat voorbereid door de verhalen, dus de verwachtingen lagen niet heel hoog. Hun hits zijn wel echt gewoon heerlijke knallers en dat brachten ze goed. Die intermezzo's haalden wel echt alle energie uit het optreden en zijn gelul was ook wat irritant. Goed, ik kon de adempauzes wel gebruiken (7/10).
Op naar huis want puf was echt op, het was slecht weer en zó goed ken ik The Offspring eigenlijk niet. Klonk wel lekker vanuit mijn tentje.
Vrijdag
Beetje rondgelopen en geluisterd, maar eerste band waar ik serieus klaar voor ging staan was Infected Rain. Tijdens het inluisteren was het me best goed bevallen en zeker Mold vind ik een heerlijk nummer. Live vond ik het toch niet helemaal lekker. Niet verkeerd, maar ik was ook niet verkocht. Plus ze draaiden Mold niet (boe!) 6.5/10.
Voelde me nog steeds niet 100%, ook door het weer. Mammoth wat meegekregen vanuit de tent, toch érg jammer dat ik dat niet heb gezien. Klonk erg goed!
Harakiri for the Sky: Goede instrumentals, opzwepende muziek waar je in mee kan drijven (7/10).
Nog even bij Trivium gestaan, maar kon me niet zoveel boeien.
Toen voor mij de act van de dag: Breaking Benjamin. Echt jeugdsentiment voor mij, maar ik luister het nog steeds graag. Ieder nummer keihard meegezongen en gedanst. Ik zou zeggen dat ik te doen had met de mensen om me heen, maar iedereen leek zo enthousiast. Prachtig moment. Ik had het idee alsof hij echt met een brok in zijn keel vertelde dat hij had gewild dat ze vaker naar Europa waren gekomen. Ontroerend. Ik probeer al een tijdje tickets te scoren voor hun show en hoop dat ze nog vaker komen (9.5/10).
Alter Bridge: Dit is zo'n band die gewoon lekker klinkt en ik wil het ook nog wel eens opzetten, maar ik vind het live dan toch wat saai ofzo. Prima band, ze kunnen er ook zeker wat van. Ik had liever een set van Tremonti gezien (6/10).
Afsluiter Volbeat: toch ook wel longtime-fan inmiddels van Volbeat dus ik had hier echt zin in. Ze deden het erg leuk. Ik vond zijn stem toch wel wat tegenvallen live, verder vond ik de setlist ook wat tegenvallen. Desalniettemin een leuke ervaring en ik zou er een volgende keer zeker weer staan (7.5/10).
Zaterdag
De dag begon met The Pretty Wild. Ontdekt dat ze erg leuke liedjes hebben bij het inluisteren, maar met die foto op de app/spotify, die naam en de screams die toch behoorlijk bewerkt klonken op de studieversies had ik mijn vooroordelen klaar dat dit live een matige pop-act zou zijn. Wat had ik me daarin vergist!! Die twee waren ijzersterk. Zelfs de rap kon de bebrilde zus (bijna) bijhouden met de studioversie die razendsnel is, en de zang was heel goed. (8.5/10).
Faetooth: Hebben toch wat heerlijke nummers. Ze kwamen nog wat jong en onervaren over op het podium, maar ze deden het leuk. Heb vol fascinatie de hele set naar de drummer zitten kijken die met groot plezier speelde (7.5/10).
Door naar Feuerschwanz. Thuis kan ik dit niet echt hebben (los van kaufmann und maid), maar dat leek me ook wel zo'n festivalband waar je goed lol kan hebben. Al snel kon ik echter concluderen dat dit voor mij toch wel echt de plank missloeg (5/10).
Rivers of Nihil: Op Dynamo al gezien vorig jaar, vond het daar al steengoed. Was hier niet anders. Prachtige nummers, strak gespeeld en klonk hartstikke goed live (8.5/10).
Three Days Grace: Dit is pas écht jeugdsentiment. Ik ging hier echt heel goed op en heb alles keihard mee lopen zingen (net als iedereen om me heen). Zeker Adam Gontier was steengoed en nam me gelijk terug naar mijn tienertijd. Bij (zijn verhaaltje over) Not Too Late kreeg ik echter kippenvel en kwamen de tranen bijna opwellen, prachtig. Peak Emo (9/10).
Sonata Arctica: Al eens live gezien, maar ik zal ze iedere keer meepakken. Ik kreeg haast het idee alsof Tony zich probeerde te verontschuldigen voor hun 'rustige' muziek, maar ik ga altijd echt supergoed op hun nummers. Prachtig verhalend, vol karakter gezongen (9/10).
Bad Omens: Wat een show, die hebben echt de kwaliteiten wel. Inderdaad veel mainstream nummers waarmee ze ook prima op een pinkpop zouden kunnen staan, maar dat maakt m.i. niet dat ze hier misstonden (9/10).
Bring me the Horizon: Omdat ik een goed plekje wilde bij bad omens stond ik uiteindelijk bij de north stage voor BMTH. Ik ben eerlijk gezegd ook niet zo'n fan, maar ik had het optreden van 2024 een beetje meegekregen en ook gehoord dat het een goede show was. Nou, dat was een understatement. Dit schreeuwt headlinermateriaal, wat een ongelooflijke show. Toch ook (her)ontdekt dat ze inderdaad een paar echt goeie nummers hebben die ik nu vast vaker op ga zetten (9.5/10).
Zondag
Battle Beast: Eén keer eerder gezien met Noura als zangeres. Dan was dit toch echt wel van een ander niveau. Zang en stage presence waren toch wel stukken minder. Ik denk niet dat de band commercieel nog heel succesvol zal zijn (5/10).
Gaerea: Een keer eerder gezien op Pitfest toen ze voor een dood publiek van 30 man speelden. Heel mooi om te zien hoe vol de Marquee stond en hoe men meedeed. Geluid was m.i. soms wat slecht, maar heb erg genoten. Jammer dat ze World Ablaze niet speelden (8/10).
Wargasm: Leuke band met echt goede energie. Ik kreeg nog een harde vuist in mn oor van een idioot die met zijn vuisten zat te maaien, maar dat mocht de pret niet drukken (8/10).
Foreigner: Het verbaasde me om een of andere reden hoe goed die vent (nog) live kan zingen. Erg leuk om onder het genot van wat eten en drinken mee te krijgen. Wel erg veel klassieke rock-uithalen ("owoooohhh yeahueeeeyeeee") 7/10
The Gathering: Ik kende het niet, maar heb wel genoten van de show (7.5/10).
Bury Tomorrow: Na twee keer heb ik EC wel gezien en van BT heb ik een paar nummers die ik graag draai (zeker black flame). Goede show! Dit was wel dusdanig ver in het weekend dat ik me groen en geel begon te ergeren aan alle oproepen om te crowdsurfen en ik vond dit toch wel de kroon spannen. Ik had op een gegeven moment meerdere mensen boven me en iedereen zakte in elkaar van de surfers. Desalniettemin toch kunnen genieten (8/10).
Carpenter Brut: Ook deze kende ik eigenlijk niet. Ik voelde de stemming dit jaar vooraf wat minder dus wat minder gretig geweest met inluisteren. Ik ging er daarom blanco in. Heerlijke rave, nonstop gemosh-danst. Ik denk dat ik wel 2 liter lichter was aan zweet wat ik achteraf kwijt was (8/10).
Sabaton: Ik was vroeger wel fan van Sabaton, maar ben nu toch wel wat uitgekeken op de sabatons/powerwolf bands. Een vriend is echter mega fan dus ik was het hem verschuldigd om een goed plekje voor mezelf te vinden (om hem jaloers te maken) en los daarvan kan ik op zijn tijd echt wel genieten van de nummers. Dit was live wel echt een feest. De show tijdens de nummers was echt 10/10, de tussenstukken vond ik wat minder. Ik verstond maar weinig van het zachte gebrabbel van de heren op het podium (ook door alle mensen om me heen die het heel lollig vonden om steeds 'broek uit op je hoofd' te roepen). Op een gegeven moment was ik ook meer bezig met het veilig begeleiden van crowdsurfers door de pit dan van genieten van de muziek. Ik moet ook bekennen dat ik aan het einde mezelf even betrapte dat ik dacht: "Oh, is het nu afgelopen?" Geen spetterend mega knallend eind en het duurde best lang voordat de doei-boodschap van GMM kwam. Desalniettemin een goede live show en Templars heeft hier alweer heel wat keren op repeat gestaan (8/10).
Algemene beschouwingen nog (wat negatiever sorry):
-Heet!
-Huurstoeltje was op de laatste dag al doorgescheurd en toen ik hem terug wilde geven bij de camping shop wilden ze dat ik helemaal naar de andere kant van het terrein liep met al mijn spullen. Dat ding maar snel in de prullenbak getiefd, dan maar geen borg.
-Stom dat ik er pas te laat achter kwam dat er die jupiler apple was. Ga ik de volgende keer ff onthouden.
-Jammer van de barrière in de Marquee
-Ik kon me deze editie echt mateloos ergeren aan de crowdsurfers. Word ik gewoon een zeikerd of was het erger dan andere keren? Ik vind het best leuk, maar als je een hele show vooral bezig bent met achteruit kijken uit angst een schoen in je gezicht te krijgen is het niet leuk meer. Ook gewoon slechte surf-etiquette: mensen die surfers naar voren gooiden, surfers die met voeten eerst gingen, surfers die geen idee hadden wat ze met hun lijf aan moesten en benen in de lucht deden en wild met hun armen gingen zwaaien.. Ik ga voor volgend jaar maar wat meer schouderoefeningen doen want ik verzuurde gewoon.
-Ook relatief veel voordringers. Dat mensen gewoon langs je heen drukken alsof jij (en iedereen om je heen) daar niet al een half uur staat ook juist voor een mooi plekje. Dat ben ik gewend van kleinere festivals waar onervaren tieners komen, jammer dat dat hier ook meer aanwezig leek.
-Vond het qua eten als vegetariër wat tegenvallen qua opties. Maar daarvoor heb ik misschien ook niet genoeg gezocht.
Nu het gezeik weer achter de rug is: ik kijk wel echt met plezier terug op deze editie. Ik heb hele leuke dagen gehad. Alleen naar een festival gaan is altijd even spannend hoe dat landt (en vorig jaar kwam het op momenten toch wat anders aan) maar mede dankzij de actieve appgroepen heb ik me echt geen moment eenzaam gevoeld. Even kijken wat de lineup brengt maar zeer grote kans dat ik er volgend jaar weer bij ben!