Graspop Metal Meeting 2026

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Lars.
  • Startdatum Startdatum
  • Featured
Sorry, wat afwezig geweest tijdens het festival op dit forum. Het was een geweldig editie! Hieronder ineens al mij reviews:

Donderdag:

  • Mantah: uit de eerste clash van drie bands op hetzelfde moment donderdagmiddag kwam Math als winnaar uit bus. Heel goede set, gaan we nog van horen. 8/10
  • Slay Squad: wel tof, na een tijdje werd het wel wat eentonig. 7/10
  • Ankor: eerste encounter met de bloedhete metaldome. Band zette een aardige set neer, ik vond het zeer goed! 8/10
  • Black Gold: hoewel ik ze op plaat al wat beu was, was het live wel echt een dik feest! Hoorde van anderen ook heel veel positieve reacties. 8/10
  • Dying Wish: eerste encounter met de bloedhete Marquee, maar ook hier een steengoed optreden gezien! Tot dan toe de topper van de dag. 9/10
  • Thrown: stukje gezien en dat was best goed, maar tegen het derde nummer deed de warmte me beslissen ff terug naar Inferno te keren en wat schaduw op te zoeken. 7/10
  • Wind Rose: stuk meegepikt tijdens het wachten op ADTR. Ik snap dat mensen hier goed op gaan, maat ‘t is echt niet mijn ding. 6/10
  • ADTR: sterke set! Ik snap niet goed wat het volk achter de band stond te doen, want zoveel meerwaarde of enthousiasme brachten die niet mee leek me. 8/10
  • Megadeth: gegeten met hen op de achtergrond. Nog nooit zolang naar hun show gekeken, en ik snapte ook waarom. Het werd me wat eentoning na een tijdje. 5/10
  • Within Temptation: BESTE. KEER. WT. OOIT. Heb ze al een stuk of 4-5 keer gezien, en deze overtrof ze allemaal. Sharon zeer goed bij stem. Ze speelden The Howling nog eens! Ik heb staan meebrullen van begin tot einde! 10/10
  • Limp Bizkit: wanneer ze effectief een nummer speelden heb ik me heel goed geamuseerd. Al het gedoe tussendoor en gebabbel haalde helaas het momentum en tempo helemaal uit het optreden. Heel jammer. 6/10
  • The Offspring: heel leuk begin, maar na 45 min staan meezingen in de gietende regen toch gezwicht voor het onweer en terug naar Inferno gegaan. 8/10


Vrijdag:

  • Thornhill: leuke opener, hadden het publiek ook wel goed mee. 7/10
  • Bark: de marquee was frisser! Bedankt voor de extra airco! Bark vooral gaan kijken omdat het Antwerpenaren zijn, gebleven omdat het wel echt een coole show was! 8/10
  • Infected Rain: goh ja, ik dacht dat ik het goed ging vinden, maar had mss uitvoeriger moeten inluisteren. Ik was niet mee. 4/10
  • Letlive: idem, had me beter moeten voorbereiden. Ik verwachtte Fever 333, maar dat kreeg ik dus niet. Het was op zich best oke hoor, maar wat flauwtjes en slapjes naar mijn goesting. 6/10
  • Guilt Trip: ging lekker, geslaagd optreden, maar geen uitschieter. 7/10
  • Harakiri For The Sky: de metaldome is ondertussen ook van airco voorzien, veeeeel beter. Band zelf was heel goed, ik had hoge verwachtingen, die zijn ingelost! 9/10
  • (Lange afkoelpauze op Inferno)
  • Breaking Benjamin: uniek dat ze er waren, zo blijkt. Heel goed optreden, maar niet 100% mijn ding. Blij ze gezien te hebben. 7/10
  • Kublai Khan TX: hardcore show zoals het hoort te zijn, shmos op uw bakkes. Hoge verwachtingen werden ingelost! 10/10
  • Knocked Loose: heel het optreden in de pit gestaan. Genoten van begin tot einde! Heel blij met deze headliner, tot spijt van wie het benijdt. 10/10
  • Volbeat: eerste keer dat ik ze live zag sinds ik er effectief wat naar luister. Leuke set, al was de stem toch niet 100% zuiver, zoals op voorhand al werd gevreesd. 8/10
  • St.Jimmy’s: dik feestje in de metaldome. Tribute band zoals die hoort te zijn: zo dicht mogelijk in de buurt van het origineel komen, en ze zijn met verve geslaagd! 10/10




Zaterdag:

  • The Pretty Wild: perfecte opener van deze dag, twee zussen gaven het beste van zichzelf. Niks dan lof hiervoor. 10/10
  • Fleddy Melculy: bijna uitsluitend liedjes van Helgië, vind ik leuk! Nieuwste nummer met toch niet Pommelien Thijs denk ik… wel een knaller! 9/10
  • Sinsaenum: ik ging enkel kijken omdat de band mee werd opgericht door Joey Jordison. Ik kon het wel smaken uiteindelijk, wat een meevaller! Zou ik het volgende keer nog is gaan kijken? Neuh, die was wel voldoende. 7/10
  • Malevolence: muziek is heel leuk, maar ze hebben in mijn ogen hun optreden te hard vertraagd met constant te roepen dat de pits groter moesten. Jammer. 6/10
  • Sepultura: afscheid van een monument. Heb niet heel de set uitgekeken want moest ff afkoelen. Maar wat ik zag, krijgt een 7/10.
  • Ice Nine Kills: vrienden vonden het ‘wat veel’, ‘chaos’. Ik vond het prima! Veel meegezongen, veel crowdsurfers, guest appearance van een van de Pretty Wild zusjes. Topshow! 9/10
  • Architects: zeg wat je wilt over Sam zijn stem, ik blijf van mening dat die gewoon verandert en evolueert en dat dit niets met vermoeidheid te maken heeft (leave Sam alone!). HET optreden van het weekend voor mij. Ik ben mega Architects fan, en dit was er boenk op! Nieuwe nummer klinken top, oude nummers klonken wat anders door de veranderde stem, maar didn’t mind that. 10/10
  • Bad Omens: kende er meer van dan ik dacht. Prachtige stage met die schermen. Duidelijk waarom die meteen als HL mochten langskomen, die gasten staan daar terecht! 9/10
  • BMTH: ik blijf erbij, ik wil het echt leuk vinden, maar ik blijf altijd op m’n honger zitten. Deze keer ook. Heb mezelf verplicht te blijven kijken, tot de hemelsluizen openden. 6/10


Zondag

  • Battle Beast: perfecte openingsband voor de laatste dag. Hebben de twee nummers die ik ken gespeeld, dus dat was top. Zangeres had wel af en toe moeite op de lat die haar voorgangster had gelegd te halen, maar bon. Het is haar vergeven, geen simpele zanglijnen. 8/10
  • Kuazar: aangename verrassing! Songs waar blijkbaar wel wat geschiedenis van Paraguay in verweven zat. Sympathieke band, had van mij gerust hoger mogen staan. Maar aan de hoeveelheid volk aan de Jupiler Stage te zien, denken er niet veel met mij zo over. 9/10
  • Wargasm: energiebommeke op de Jupiler. Best graaf wat ze doen, die unieke sound kan ik best pruimen. 8/10
  • Future Palace: leuke muziek, maar hier mis ik zo nog net ne punch om het nét dat ietsje beter nog te maken. 7/10
  • Periphery: verrassing van de dag. Uitstekend optreden, wat een stem heeft die kerel! Die ga ik wel in het oog houden. Volgende keer ga ik zeker terug kijken! 10/10
  • Alice Cooper: ja, I know dat Alice Cooper de OG is. Maar na Ice Nine Kills zaterdag was dit toch was de ‘bravere versie’ qua show. Knap dat die man het nog allemaal zo goed kan op zijn 78. De Smells Like Teen Spirit cover was er dan weer faliekant naast in mijn ogen. 7/10
  • Electric Callboy: was het mijn vermoeidheid? Geen idee, maar ik vond het maar matig. Veel boenke boenke, veel nummer die ik verwacht had die ze niet gespeeld hebben (Arrow of Love, MC Thunder). Huricane zou van Shlager naar een dikke breakdown moeten gaan, maar dat werd in de plaats een hardstyle remix. Nah, sorry, ik heb ze al beter gezien. 5/10
Tot volgend jaar!
 
Laatst bewerkt:
Battle Beast [7/10] - grote schoenen om te vullen, maar de nieuwe vocalist wist zich kranig te weren
Ik heb de live stream een stuk bekeken. Misschien lag het aan de captatie of kwam het anders over op het terrein, maar ik vond het echt bedroevend. Met alle respect, maar die zijn ook van een goed uitgeruste Mercedes naar een Lada gegaan. Ik wil niet teveel parallellen trekken met Noora trekken, maar dit was het toch niet (voor mij althans).
 
  • Leuk
Waarderingen: InsaniTiny
Top 5 zaterdag

1. Rivers of Nihil
2. Lacuna Coil
3. Bad Omens
4. Moonspell
5. P.O.D.

Top 5 zondag

1. The Plot In You
2. Kanonenfieber
3. The Gathering
4. King 810
5. Gaerea

Met als opmerking dat Ice Nine Kills, Bring Me The Horizon of Electric Callboy in de lijst zouden staan (weliswaar geen top 3), ware het niet dat ik het gevoel kreeg dat ik exact hetzelfde optreden al eerder had gezien. Er zijn ongetwijfeld veel bands waarvoor hetzelfde geldt, maar bij hen viel het door hun identieke gimmicks extra op.
 
Ik vind het vooral een spijtige evolutie dat bands allerlei breaks tussendoor doen en van het podium stappen. Ik begrijp van waar het komt, maar 100 keer liever een optreden dat aan elkaar plakt (met hier en daar wat chaos) in plaats van allerlei (soms spreekwoordelijke) kostuumwissels om een nieuw 'hoofdstuk' van de show te starten.

Bij Electric Callboy vond ik het storend en bij BMTH viel het ook stil ergens rond het uur.
 
Ik vind het vooral een spijtige evolutie dat bands allerlei breaks tussendoor doen en van het podium stappen. Ik begrijp van waar het komt, maar 100 keer liever een optreden dat aan elkaar plakt (met hier en daar wat chaos) in plaats van allerlei (soms spreekwoordelijke) kostuumwissels om een nieuw 'hoofdstuk' van de show te starten.

Bij Electric Callboy vond ik het storend en bij BMTH viel het ook stil ergens rond het uur.

Bij een hoop groepen met verhaaltjes/clipjes om de 2-3 songs, voelde dat voor mij steeds meer aan als van die cutscenes die je bij games altijd hebt, maar dan helaas zonder skip-knop.
 
  • Leuk
Waarderingen: Burgernfries
Temperaturen vanaf 29 graden voelen in mijn lijf toch echt als extreem warm hahaha, dus spreek maar voor jezelf, met je wandelende nekairco :D
Om een of andere reden lukt het graspop tegenwoordig toch zelden om gewoon 23-24 graden te hebben, beetje zon, wat wolken, niet te hard afkoelend 's avonds... terwijl het allemaal best zou kunnen.
Precies dit!
 
Zaterdag:

  • Architects: zeg wat je wilt over Sam zijn stem, ik blijf van mening dat die gewoon verandert en evolueert en dat dit niets met vermoeidheid te maken heeft (leave Sam alone!). HET optreden van het weekend voor mij. Ik ben mega Architects fan, en dit was er boenk op! Nieuwe nummer klinken top, oude nummers klonken wat anders door de veranderde stem, maar didn’t mind that. 10/10

Niet met je eens wat betreft de stem van Sam. Ben groot fan van de band, dit was volgens mij de zevende keer dat ik ze heb gezien. Vond het echt een goede show, de nummers van het laatste album kwamen erg goed over. Enthousiasme, muziek, dik in orde. Maar zijn stem, daar is iets mee aan de hand. Geloof niet dat hij bewust zo zingt. Sinds het laatste album heeft hij grunts toegevoegd aan zijn reportoire. Zijn cleans en screams waren altijd spot on. Zijn grunts zijn ook goed hoor. Maar het komt op mij over alsof de grunts iets hebben gedaan met zijn stembanden ofzo. Zijn screams hebben echt aan kracht ingeboet en klinken nu als shrieks, hoor ook een soort heesheid ofzo als hij wil screamen, stem lijkt dan over te slaan. Klonk niet prettig, zijn cleans en grunts daarentegen waren wel dik in orde.

Ieder zijn mening en wil hier niet de vocal coach uithangen, maar het komt op mij niet over als evolutie of iets wat hij bewust doet. Ze blijven ook maar onafgebroken touren, misschien is het overbelasting ofzo? Hoe dan ook, het klonk niet goed, kreeg er een Knocked Loose gevoel bij. Werd trouwens wel iets beter naarmate de show vorderde, vooral in het begin zat hij ernaast met de screams naar mijn mening.
 
  • 100
  • Leuk
Waarderingen: L110Midnight en Loek123
Eindelijk terug ontwaakt na 5 dagen afzien (op de beste manier)

hier dan de bands van zondag:

Europe:
Hier ben ik zonder verwachtingen naar toe gegaan en het was echt wel een top show, hij was nog heel goed bij stem in vergelijking met veel andere groepen.

Foreigner:
In vergelijking met Europe vond ik dit dan weer iets minder. ookal ben ik meer fan van hun muziek. na 'i want to know what love is' maar een sprintje getrokken naar de marquee voor de volgende

Kanonenfieber:
Wat een cool concert! die mannen gaan het nog ver schoppen als ze zo verder doen!! de marquee stond nu al serieus vol en dit was meer dan terrecht.

Alice Cooper:
Tjah wat moeten we hier over zeggen, het is en blijft een levende legende. fantastische muziek voor tijdens het wachten op EC, en dan nog even een Nirvana cover er tussen gooien! erg nice

Electric Callboy:
Zoals verwacht weer het feestje van deze editie. wat een afgeladen vol veld was me dat! heb nog niet vaak gezien dat letterlijk IEDEREEN mee deed!

Def leppard:
Hier heb ik maar een paar nummertjes van gehoord maar was weer prima, niks heel speciaals of spannends.

Mastodon:
Wat een fantastische band! Dit was weer genieten van begin tot einde voor mij.

Sabayon:
ik ben niet echt fan van de muziek maar ik moet het ze geven, qua show, spektakel, pyro en het totaalpakketje is er bijna niets dat in de buurt komt! Mijn enige echte klacht is dat het soms wat aanvoelde alsof ik naar een podcast luisterde, de mannen die gewoon gezellig wat aan het babbelen zijn onder elkaar terwijl we er voor schuppe zeven bij zitten.
 

Users who are viewing this thread