Na de openingseditie (2013) heeft een heel weekend BKS me nooit meer kunnen bekoren maar de laatste jaren pak ik graag één dag mee: de zaterdagen van '22, '23 en '24. Ditmaal wordt het een zondag, voor de Gorillaz. Hun optreden op Werchter '18 was tamelijk ongeëvenaard (hoe "On Melancholy Hill" binnenkwam, die fenomenale lach in "Feel Good Inc", de gehele vibe van Albarn) en daarmee lang gedacht ze nooit meer te willen zien. Maar dit voelt als een goede aanleiding. Al kan ik niet zoveel met het laatste album (tof dat ze het doen, niet mijn muziek) en maak ik me enigszins zorgen qua setlist.
Dressed Like Boys heeft wat prachtige nummers, Jungle by Night is de perfecte strand-soundtrack. Sharon van Etten afzegging is jammer maar ben nog meer fan van Sylvie Kreusch - vrees alleen voor beiden dat de stage te groot gaat zijn. Dan komt een extreem nare clash: Yard Act is live altijd sterk, Genesis Owusu heeft het in zich dé festivalhit te worden en nieuwe album van Lime Garden kent geen slecht nummer. Ze staan alledrie in het najaar in Amsterdam/Utrecht, maar als je zo gaat redeneren heeft dat hele festival niet zoveel zin. Wil Owusu het liefst zien qua festivalervaring, maar dat betekent 40% Yard Act en 50% Lime Garden achterin meepikken. Dus Yard Act / Lime Garden combi voelt het meest logisch. Benieuwd wat anderen doen; ik denk er nog even over na.
Planning: Dressed Like Boys - Jungle by Night - Sylvie Kreusch - Getdown Services - Yard Act - Genesis Owusu - Lime Garden - Gorillaz