Ik ben naar … geweest en het was …

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ron
  • Startdatum Startdatum
Misschien ben ik verwend geraakt de laatste tijd met hele goede shows in Paradiso, maar zojuist bij Just Mustard weg gelopen… ergens rond 35 minuten kwam een nummer voorbij wat al mijn concentratie als sneeuw voor de zon liet verdwijnen. Helpt ook niet mee dat de zangeres echt 0.0 uitstraling en emotie heeft. Na pakweg 50 minuten hield ik het voor gezien. Met de indiestadpas doe je dat toch wat sneller…

Voorprogramma wel top incl volwaardige lichtshow + hun plaat gekocht.
Denk dat Just Mustard op Werchter zowat het verschrikkelijkste is wat ik ooit gezien heb (oke misschien the Garden voor Turnstile). Die muziek ligt mij echt totaal niet en het is ook nog eens zo hard dat je er geen klote van verstaat.

• Leuk
Waarderingen: B0G5
Last minute via ticketswap een ticket gekocht voor oathbreaker in 4AD, diksmuide.
Rheia werd integraal gespeeld, wat blijft dat toch een vet album. De zang was heel erg sterk, maar leek voor mij soms te stil in de mix.

• Metal!
  • Leuk
Waarderingen: Jamel en johanra
Dan kan is een artiest als Michael Gira plots zo vervelend nog niet. Die roept gewoon dat die fuckwit op de 3e rij eens moet stoppen met filmen.
Vorig jaar bij The Gathering koos Anneke van Giersbergen de meer diplomatieke route, door rustig uit te leggen dat een enkel foto'tje of een kort filmpje natuurlijk prima is, maar minuten lang met je telefoon in de lucht filmen echt irritant is voor andere concertgangers. Daar kreeg ze luid bijval mee, in de vorm van gejuich en applaus. Had alleen niet op iedereen effect, want letterlijk het nummer erna pakt één of andere klaphark recht voor het podium op rij vijf zijn telefoontje, om het hele nummer zo met zijn armen gestrekt in de lucht te gaan staan filmen.

Inderdaad echt ongekend hoe asociaal sommige mensen zijn. Zo ook die types die keihard staan te praten tijdens een concert en dan gewoon schijt aan je hebben als je rustig vraagt of ze daarmee op willen houden.

Vorig jaar bij The Gathering koos Anneke van Giersbergen de meer diplomatieke route, door rustig uit te leggen dat een enkel foto'tje of een kort filmpje natuurlijk prima is, maar minuten lang met je telefoon in de lucht filmen echt irritant is voor andere concertgangers. Daar kreeg ze luid bijval mee, in de vorm van gejuich en applaus. Had alleen niet op iedereen effect, want letterlijk het nummer erna pakt één of andere klaphark recht voor het podium op rij vijf zijn telefoontje, om het hele nummer zo met zijn armen gestrekt in de lucht te gaan staan filmen.

Inderdaad echt ongekend hoe asociaal sommige mensen zijn. Zo ook die types die keihard staan te praten tijdens een concert en dan gewoon schijt aan je hebben als je rustig vraagt of ze daarmee op willen houden.
Ik klink misschien als een zeurende nostalgieverslaafde boomer als ik het zeg, maar heb wel het gevoel dat de concertetiquette steeds slechter wordt.

• Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: Jamel en B0G5
1e nr en t laatste filmen ,
en de rest lekker op je gemak zelf kijken

dat zou de regel moeten zijn

Misschien sprak ie geen Nederlands

Misschien sprak ie geen Nederlands
Misschien niet, er waren inderdaad een hoop verschillende nationaliteiten aanwezig. Dat is ook waarom Anneke het publiek toesprak in het Engels. En ja, het kan natuurlijk dat die persoon ook geen Engels verstaat...

• Leuk
Waarderingen: HaaEll
Ik klink misschien als een zeurende nostalgieverslaafde boomer als ik het zeg, maar heb wel het gevoel dat de concertetiquette steeds slechter wordt.
Helemaal geen zeurende of nostalgieverslaafde boomer, hoor. Ben zelf 27 jaar, maar ga nu sinds 2014 regelmatig naar concerten en optredens en ik vind ook dat de etiquette écht wel storend is. Tot op het punt dat m'n vriendengroep en ik qua concerten steeds in de voorste 5 rijen staan in bv. de AB, maar nog altijd telkens moeten duimen dat de mensen rondom ons "wel meevallen". Ik merk vooral sinds 2023 op dat het publiek de laatste jaren écht vervelend kan zijn en heb de afgelopen tijd meermaals een concertje/festivaloptreden meegemaakt dat helaas verpest werd door bepaalde personen.

Residentalien x Rewire 2026

15 jaar rewire alweer. Ik was nog bij de eerste editie en dan komt toch erg hard binnen hoe oud ik aan het worden ben. Van die editie rond de energiecentrale, nu al lang gesloopt, die behoorlijk uit het centrum lag worden geen zalen meer gebruikt en een band als Washed Out ga je er niet meer als dag headliner hier vinden. Alle zalen bevinden zich nu rond centrum den Haag vooral rond Chinatown. Perfect als je tussen bands wat wilt eten, ik was meer dumplings dan mens na de zondag, en soms is het lopen wat lang maar prima in te doen als je er op berekent. Het blijft een festival dus je gaat gebroken sets zien.

Festival sfeer zelf; top geluid overal, ontspannen sfeertje waar iedereen zichzelf kan zijn, zoals altijd divers publiek van hippe types en kalende mannen waar ik nu ook deel van uitmaakt. Eerste volle rewire sinds +-2017 en het voelt nog hetzelfde kwa festival sfeer terwijl praktisch met bijvoorbeeld de zalen zoveel verbeterd is. Ontzettend knap dat ze de sfeer kunnen vasthouden terwijl het festival toch wel op zijn eind punt van publiek wat het aan kan is. Volgend jaar zeker weer en spijt dat ik zoveel jaren niet heel het festival ben geweest. Kwam dit jaar kwa programming nog goed uit met treinen, jammer van my new band believe vooral, maar miste het nacht programma wel dus volgend jaar ook maar weer in den haag settelen. Maar goed muziek

Donderdag

Last minute nog een goedkope ticket gescoord voor de opening avond.

Caterina Barbieri with onciem was een mooie mix tussen live orkest en haar gelaagde ambient werk. Niet echt veel meer over te zeggen.

Daarna Caterina Barbieri solo met toffe visuals/lichtshow, vaker gezien altijd sterk. Wat meer open geluid dan normaal. Werkte perfect in de grote Amera zaal

Actress en Suzanne Caini beide meerdere keer los gezien maar de (computer) synth pioneer met de niet hokjes gebonden techno producer samen hebben een toffe ep uit met kurk droge synth slow techno, om het beestje een naam te geven, en dat werkte perfect live. Net de eentonigheid ontwijkend en altijd boeiend knap stukje verschillende generaties samenwerking waar Rewire altijd een aantal van heeft staan.

Vrijdag

Rasia k.
vervangende Dagmar Zuniga met een extra set, had Dagmar graag gezien maar de andere set van Rasia kwam mij kwa planning niet uit dus mooie oplossing. Net als de plaat is het mooie erg dubby art-pop met Cobe Sey op bas/achtergrond vocalen wat een perfecte binnenkomer was.

Fine deed zijn naam eer. Het project is een soort TikTok versie van mazzy star met een flinke dosis shoegaze, niet negatief bedoeld maar het is vooral dromerige sfeer creëren wat ze prima doen maar live komt het gebrek van nummers die de middelmoot ontstijgen hard door.

Jim O'Rourke is een van de hoofdredenen dat ik dit jaar op rewire was, ik had de man nog nooit live gezien en ondanks zijn gitaar al eeuwen aan de wilgen hangt vindt ik zijn lossere vorm muziek ook vaak erg goed. Op rewire speelde hij samen met zijn vrouw Eiko Ishibashi, die solo ook top dingen maakt, losse versies van hun duo plaat van vorig jaar. Glitchy ambient met wat agressie momentjes gedreven door Eiko's dwarsfluit; spannend maar nooit extreem, prachtige set zeker in de zit setting van Amera's balletzaal.

Sorry hype/hiphop boys ik heb By Storm deze keer links laten liggen, ik heb injury reserve twee keer gezien en ze komen zeker terug. Dat kan niet gezegd worden van Sam Slater and guests play Lunng waar je toch ziet waarom rewire een uniek festival is. Complete prachtige audio visueel show met veel lichten, rook, prachtige beelden die laten zien waarom de grote zaal van Amera een perfecte toevoeging is en vooral Slater die met o.a Lucy Rialton en Maria W. Horn de interessante plaat een unieke live versie gaf. Hak op tak, noisy en dan weer extreem breekbaar liet het ook wel de mindere momenten van de plaat zien maar unieke en toffe show.

Tracey speelt mutant club pop die gaat van r&b na throwback electro clash allemaal live chaotisch gemixt. Rommelig maar dat is ook het grootste gedeelte van de charme, wat is sex life toch een hitje.

Armand Hammer kan ik kort over zijn; oerdegelijke show die lekker bij het publiek aansloeg. Denk wel de meest straightforward show van de dag maar dat is soms ook fijn. Shaped noise stond op de planning maar door mensen tegenkomen en op tijd naar de andere zaal te gaan laten schieten.

Mandy Indiana was een erg late toevoeging, grote kans omdat ze deze week nog 2 festivals in Nederland doen, maar met de geweldige nieuwe plaat onder hun arm zijn ze live er ook flink vooruit gegaan. Waar ik ze bij de eerste plaat nog wat onwennig live vond zijn ze nu zelfverzekerd en knalt hun gebroken industrial post punk er heerlijk in. Het is allemaal nog dansbaarder en energieker waardoor het me toch wakker hield na een volle dag den haag om 1 uur snachts. Top band, top show, ga ze zien deze zomer(affaire, motel mozaique, roadburn).

Zaterdag

Ash Fure
deed zoals vorige keer experimenten met subwoofers, een plaat en microfoons die soms eentonig waren maar de toffe licht productie en de meer beat gedreven stukken maakte dit toch goed. Tof ook in de setting van het Nationaal Theater met zijn veels te krappe stoelen.

Lucy Rialton aantal keer live gezien en dat was altijd goed maar not a word from me deed me erg weinig. Het visuele effect met de draaiende spiegels en dwalend licht waren er tof maar muzikaal miste het de gelaagdheid die haar muziek altijd heeft. De stukken drone en cello vloeide nooit echt in elkaar over waardoor het was onsamenhangend was. Jammer.

The silver thread is een samenwerking tussen verschillende artiesten, o.a shackleton, die een mix tussen Zuid Indiaanse volksmuziek met electronica en saxofoon spelen. Met geweldige visuals van vervormde 35mm film kwam het hier goed binnen, erg fijn dubby zonder dat de spelers elkaar muzikaal overschreeuwen. Plaat gaat tof worden

Standing on the corner kreeg het voor elkaar 10 minuten te laat te zijn op een 45 minuten set. De grillige band lijkt op de nog uit te komen nieuwe plaat meer naar rafelige rock liedjes met lange jazzy intermezzos te nijgen dan voorheen. Niet alles werkt maar op de momenten dat het werkt is het interessant.

Stemeseder linninger was eerst vooral een tijd vuller voor mij maar bleek een van de festival hoogtepunten. Goede combo van clavier, drums, piano en eindeloze glitchy electronica dat ergens tussen moderne jazz en bijna breakbeat achtige dingen zweeft. Idioot hoe snel ze van ritmes kunnen veranderen.

Acopi's express eentonige droom pop met flinke post punk invloeden is goed maar live niet zo boeiend vooral door de ontbrekende variatie op de drum backing track en minimal band set-up. Los misschien prima maar op een festival als dit valt het wat in het niets.

Eten won van James k dus dan maar Sumac + moor mother voor een gedeelte van de set op de herhaling. Net als roadburn vorig jaar prima show.

Eraserhead x xiu xiu was meer geïnspireerd door de Lynch film dan dat de band met stukken van de film meespeelde. Veel meer ambient noise dan normale xiu concerten maar dit werkte goed voor mij zittend in de Danszaal. Rauw, hard, wat rommelig, matige visuals waar de shock mij nooit bereikte, erg xiu xiu. Meer iets te beleven dan te beschrijven.

Maar 1/3de van ratka met Mette Rasmussen kunnen zien maar na een mooie opbouw ging dat er heerlijk op tegenop.

Zondag

Wat vroeg op pad om in een uitpuilende 3345 de Cameron Picton van my new band believe in store te zien. Was tof maar zijn muziek schreeuwt toch echt om de volle band, hier was het akoestisch, die ik jammer genoeg moet missen.

Leila Bordreuil begon 15 minuten te laat dus maar 10 minuten van haar set kunnen zien die niet echt op gang kwam met saaie electronica drone zonder de cello die op de grond lag.

Juana Molina ooit met volle band op lgw gezien dus dat ze hier alleen met drummer/electronica man was een fijne afwisseling. Even eigenwijs als altijd met een geluid dat uniek, dansbare stotterende art-pop met invloeden vanuit iedere muzikale hoek, is zelf op rewire. Top show net als de nieuwe plaat.

Ongeveer 12 jaar geleden dat ik Aaron Dilloway voor het laatst live zag en de enigste verandering is vooral haar verlies. Hij is nog steeds meester van hoe je een noise show met diepgang en vermakelijk maakt door zijn eindeloze contact mics, gemicte stoel, 8 track tapes en van alles en nog wat terwijl hij zich alle bochten fysiek in wurmt. Precies hetzelfde als 12 jaar geleden nog steeds even goed

Moor mother and hieroglyphic being was een rommeltje dat nooit op gang kwam. Saai geschreeuw over beats die echt beter moesten zijn als je deze 2 samen zet. Gare set, leek als ze technisch er ook slecht uitkwamen. Ben op een gegeven momenten maar weg gelopen uit een best leeg gespeelde Paard.

Avondeten kunnen uitstellen met een stuk stevig bananenbrood dat het Korenhuis had en Ouri dan maar checken. Erg mooie lo-fi bedroom pop met toffe cello stukken en intersante invloeden van danspop tot Zuid-Aziatische volk muziek. Visueel niet spannend muzikaal staat het als een huis.

Toch nog een de halve set van oske ft Billy woods mee kunnen pakken. Erg toffe jazz met Industrial, Hiphop en ambient invloeden met toffe gast vocals van woods bij een aantal nummers met schurende draaitafels en saxofoon.

Terug naar korenhuis voor Jennifer Walton die na jaren bandlid/bijdrager van wat grotere indie namen is geweest met daughters vorig jaar een unieke art-pop plaat over rouw uitbracht. Live met band is het duidelijk dat het even geleden is dat ze in deze setup hebben gespeeld maar het draagt bij het prachtige dwarse eindeloos stijl wisselende optreden waar Walton in joker mode, haar woorden, zichzelf soms rond het podium werpt. Soms prachtig verstilt, dan weer volop gitaar herrie en dan weer gebroken piano pop. Top optreden, top plaat.

Rakta was net als gisteren heerlijke ritmische krautrock beat gedreven chaos. Niet veel anders dan toen ik ze eerder los zag.

Thomas Ankersmit op een (oude) batterij synths in de Lutherse Kerk was de perfecte afsluiter voor mij. Moeilijk, mooi, microtonal, vol sfeer, uniek, alleen op rewire zie je dit in een kerk.

Afgelopen weekend ook weer een goeie tijd gehad op Rewire.

De donderdag nam ik er last minute bij maar achteraf gezien bleek dat niet per se een enorme meerwaarde. Het eerste werk van Caterina Barbieri met orkest had best wat fijne momenten, maar haar tweede stuk vond ik voor het grootste deel ronduit saai. Vervolgens kregen we nog Actress & Suzanne Ciani die veelbelovend startten, vooral dankzij de technisch sterke patch van Ciani op haar synth waar ze effectief iets mee deed, maar uiteindelijk verzandden in gefriemel en incoherente probeersels. Misschien toch beter gewoon naar By Storm in Brussel gegaan die avond.

Gelukkig werd vrijdag dan weer een complete homerun. Gestart met de puike dansperformance van Chunky Move en vervolgens eigenlijk alleen maar shows gezien die voldeden aan de verwachtingen, ze overtroffen of als een complete verrassing kwamen. Devon Rexi & John T. Gast moest even op gang komen maar werd uiteindelijk een heel zwoele partij dub, GEZAN was misschien niet al te serieus maar muzikaal oprecht sterk, gevarieerd en bovenal dikke fun, Valentina Magaletti was weer de absolute badass die ze altijd is en Park Jiha was mooi tot rust komen in de Lutherse Kerk. Tussendoor zorgde Sam Slater voor een eerste absolute hoogtepunt in Amare, mede dankzij de vette lichtshow en een batterij gastartiesten die de songs toch wel naar een hoger niveau tilden. Met momenten heel intens, apocalyptisch zelfs, en ideaal om vanop de eerste rij mee te maken in de rook. Vlak daarna zorgde Abdullah Miniawy Trio voor mijn verrassing van het weekend in de Nieuwe Kerk. Zo uitgepuurd, zo technisch indrukwekkend, zo veel emotie. Ik was origineel niet van plan deze set volledig te kijken maar na een paar minuten werd al duidelijk dat ik dit volledig moest zien. Ik sloot de avond heel gezellig af met een aanslag op al mijn zintuigen dankzij ∈Y∋ + C.O.L.O. Eigenlijk is dit gewoon het randje van wat je nog muziek kan noemen, maar tegelijk is het ook zo indrukwekkend en onverwacht gevarieerd. Volumeknop volledig open, visuals die zo fucked up waren dat de videokabel er de brui aan gaf, dit was iets wat je volledig moest ondergaan.

Over de zaterdag kan ik korter zijn want helaas lag die mij veel minder. Lucy Railton vroeg in de namiddag in de mooie Koninklijk Schouwburg bracht het er nog het beste vanaf, met een set die draaide om de essentie met wat leek op een vijftal losstaande stukjes, niet altijd even evident maar toch boeiend. Doorheen de dag zag ik verder nog een hele resem acts die mij helaas weinig zijn bijgebleven: Ash Fure, The Silver Thread (wel met prachtige Pedro Maia visuals), Laurel Halo, DeForrest Brown Jr. en Colleen. Allemaal verdienstelijk maar ik zat een beetje in een flow van een constant niveau zonder echt positieve uitschieters. Dat ik tussendoor nog 45min in de kou voor Paard heb gestaan om uiteindelijk niet bij Los Thuthanaka binnen te geraken, hielp ook niet echt. Gelukkig sloot ik de avond nog positief af met RAKTA & Mette Rasmussen (met die sound kan je bij mij nooit iets mis doen) en My New Band Believe. Die laatste viel muzikaal misschien wat uit de toon op Rewire maar zette wel een sterke Geordie Greep-style licht awkward set neer. Fijn om dit te kunnen meepikken zo vlak na hun debuut.

De zondag moest het dan maar waarmaken en hoewel het niet zo goed werd als de vrijdag, vond ik deze dag toch een geslaagde afsluiter. Starten deed ik opnieuw in de Schouwberg met Okkyung Lee die heel verdienstelijk haar ding deed op de flipperkastbeats van Mark Fell. Verder zag ik o.a. nog een stukje YATTA (okayish Afrikaanse pop), 33 (coole sound maar miste wat focus) en ROLROLROL. Het hoogtepunt van de dag kwam uit de koker van ØKSE & billy woods die samen een heel vette hiphopshow neerzetten. Duidelijk weinig gerepeteerd (maar blijkbaar wel gesoundcheckt, wat een wonder voor woods) maar dat is niet echt een probleem als je zo'n groep getalenteerde muzikanten samenzet. Heel uniek om woods eindelijk eens met dit soort omkadering te zien, het leverde alleszins één van de coolste shows van het weekend op. Het festival afsluiten deed ik met Supersilent & Lawrence Abu Hamdan in Amare. Muzikaal miste ik wat intensiteit maar de omkadering met beeld en tekst door Abu Hamdan zorgde er wel voor dat ik al bij al voldaan naar buiten stapte. Headliner Neubauten heb ik helaas moeten laten schieten door mijn laatste trein naar België.

Eindverdict: toch weer heel positief. Ondanks dat de zaterdag nogal een sleur was, heb ik toch een hele hoop goeie shows gezien over die 4 dagen. Zeker die vrijdag was waarschijnlijk mijn favoriete Rewire dag die ik al deed. Maar wat mijn oordeel uiteindelijk zo positief maakt, is uiteindelijk toch vooral de kwaliteit van de concertervaring op dit festival. Topzalen, overal briljant geluid en behalve een duo irritante Spanjaarden bij RAKTA zat ik het hele weekend tussen een perfect publiek, aandachtig en stil wanneer het hoort, enthousiast wanneer het kan. Ik heb ondertussen mijn early bird alweer in de zak.

En voor wie zich afvraagt: geen Oneohtrix Point Never? Jawel, maar dan wel afgelopen maandag in Bozar i.p.v. op Rewire. Vette show en het nieuwe werk kwam goed uit de verf. Maar ik moet ook toegeven: toen ik naar dat belachelijk kleine schermpje zat te staren met geluid dat goed maar ook niet perfect was, zat ik toch regelmatig terug te denken aan 24u eerder, toen ik nog in Amare stond. Misschien had ik die show daar toch maar moeten meepikken voor een nog betere ervaring.

Lijstje:
1. ØKSE & billy woods
2. Sam Slater & guests
3. Abdullay Miniawi Trio
4. ∈Y∋ + C.O.L.O
5-7. My New Band Believe / GEZAN / Lucy Railton

Raül Refree & Niño de Elche show in Lutherse Kerk was inderdaad mijn absolute hoogtepunt van het weekend. Ze speelden zaterdag nog een keer en was bijna weer gegaan!
Ik wilde nog even kort terugkomen op mijn grote Rewire-avontuur, omdat ik er de tijd nog niet voor had gevonden. Al met al een leuk festival, maar wel het eerste stadsfestival waarbij ik het vaak echt gigantisch druk vond en lang moest wachten.

Alle activiteiten naast de muziek konden me gestolen worden, maar absoluut goed dat deze er wel zijn en er leken ook best boeiende onderwerpen aangesneden te worden. Over naar de muziek.

ik vond de beide shows van Caterina Barbieri op donderdag eigenlijk best wel tof en een goede opener van het festival. Ben echter wel een sucker voor orkesten, dus die show sprak me net wat meer aan, Ik kon dan weer niks met de show van Actress & Suzanne Ciani, dus uiteindelijk eerder weggegaan omdat er nog drie dagen voor de boeg stonden.

Denk dat ik voor de rest gewoon wat acts ga uitlichten. Kijkend naar jullie programma's, heb ik voornamelijk weer andere routes uitgekozen. Toch grappig hoe dat gaat. Chunky Move oké, Tortoise goed, Jim O'Rourke & Eiko Ishibashi was fijn, maar niet alles afgekeken, want we moesten door naar Smerz. Daar keek ik van tevoren enorm naar uit en ze maakten de verwachtingen waar! Dat was echter wel een pijnlijke clash met Milkweed, maar goed. Daarna naar Abdullah Miniaway Trio gegaan, wat een fijne overgang was. Hoogtepunt van de dag was toch Park Jiha, waar ik na een aantal fenomenale albums ook naar uitkeek. Scheelde weer dat Oneohtrix Point Never me niet ligt, dus dat die keuze zo gemaakt was. Klein stukje Cerys Hafana nog meegepakt en daarna nog naar Mandy, Indiana geweest om de dag goed af te sluiten. Zat nog te twijfelen om naar Nihiloxica te gaan, maar had toch meer behoefte aan iets rustigers.

Lucy Railton was boeiend, maar niet spannend. Dat vond ik bij Suzan Peeters dan weer anders. Paar weken eerder nog gezien als voorprogramma bij Caroline, maar vond dit nu beter uit de verf komen. Beverly Glenn-Copeland & Elisabeth Copeland was sterk, terwijl Alejandra Cárdenas een beetje doorkachelde, maar wat oppervlakkig bleef. Om dat goed te maken naar KUNTARI geweest, maar dat was ook wat magertjes. Toen wist ik het even niet meer, omdat er weinig aansprekends op het programma stond. De keuze tussen Xiu Xiu (Eraserhead) en Los Thuthanaka maakte het er niet makkelijker op, maar met de rij bij die tweede, toch maar voor Xiu Xiu gekozen. Wat hier eerder al werd gezegd: beetje rommelig, maar prima qua afwisseling. RAKTA & Mette Rasmussen daarna was heel erg vet, sowieso een zwak voor Mette, dus dat kon ook alleen maar goed gaan! Afgesloten met My New Band Believe om en dat was fijn om weer tot rust te komen.

Ugnè Uma & Pavel Milyakov was een erg toffe start van de dag. Deze zondag maakte de verwachtingen waar door ijzersterke optredens van Zeno van den Broek, Les Percussions de Strasbourg & HIIIT, Aaron Dilloway, Joshua Chuquimia Crampton, ØKSE ft. Billy Woods, Cello Octet Amsterdam feat. Shishani & Moor Mother, RAKTA en Einstürzende Neubauten. ØKSE ft. Billy Woods (Mette Rasmussen zit in ØKSE, dus hoe kon het ook anders?) was het absolute hoogtepunt van het weekend. Hun gezamenlijke album stond al hoog op mijn oudejaarslijstje en was een ongelooflijk unieke ervaring om live te zien. Baalde al stevig dat ik niet naar de vorige eigen show van ØKSE kon in het Bimhuis, dus dit was een fantastische revanche.

Die discussie van laatst over de sfeerverschillen tussen Roadburn, LGW? en Rewire kan ik wel volgen, maar ik denk dat dat ook wat inherent is aan stadsfestivallen. Vond het over het algemeen wel prima, maar inderdaad toch wat afstandelijk op Rewire en op de een of andere manier ook wat asociaal. Waar dat 'm in zit, weet ik niet, maar het was wel een klein smetje op het weekend. Festival zelf was leuk om mee te maken, maar merkte door het vaak even moeten wachten dat mijn plezier net wat minder was. Hoort er ook bij, denk ik...

Thisso goes clubbing
Alvast mijn excuses, dit verslagje is weer veel langer geworden dan gepland...

Dit weekend druk geweest met o.a. een uitstapje naar Londen en weer een heleboel nieuwe ervaringen. Normaal gezien ben ik nogal een verstokte concertganger dus ondanks toch een zekere interesse in elektronische muziek kom ik eigenlijk quasi nooit op events waar er enkel dj's spelen. Uiteraard wel al heel wat dj-sets gezien over de jaren heen, maar dan vooral in de context van festivals 's nachts en dus niet echt clubnachten. Maar als de kansen zich voordoen, moet ik ze grijpen, dus bij deze...

Yves & special guests | Evolutionary Arts Hackney (17/04)
Vrijdagavond was ik in Londen i.h.k.v. NTS 15, een festival met 15 shows/clubnachten voor het 15-jarig jubileum van NTS. De eerste show die ik zag en de hoofdreden dat ik was afgezakt, past eigenlijk al niet in mijn verhaaltje van hierboven want Yves is gewoon een k-pop artiest, maar goed. De avond werd verder wel georganiseerd alsof het een clubnacht was wat resulteerde in enkele grappige maar ook vervelende situaties, vooral omdat zowel het publiek, de buurt als de organisator duidelijk niet wisten wat ze met elkaar moesten aanvangen. Slechte communicatie over settijden, lange rijen in woonwijken, een NTS geluidsman die nog nooit een microfoon had gemixt, mensen die niet voorbereid waren op de hitte van een club, dat soort dingen.

Ondanks de matige omstandigheden was er gelukkig ook muziek natuurlijk! Oli XL mocht de spits afbijten met een soort hybrid setup inclusief muziekdoosje en een gastzangeres, wat helaas niet meteen een boeiend resultaat opleverde. Mechatok deed het dan een pak beter met een heel strakke set die heel goed binnenkwam, mede dankzij het harde geluid. Bovendien bleek hij heel goed voorbereid want hij knalde er een hoop k-pop bangers door waardoor het onwennige publiek onverwacht hard ging. Als je een Lesserafim x Ninajirachi x The Deep mix speelt, weet je wel wat je aan het doen bent. Respect.

Afsluiten deden we dan natuurlijk met Yves die de voorbije jaren 'main pop girlie'-status heeft bereikt dankzij talrijke collabs (o.a. Pinkpantheress, underscores, Lolo Zouaï). Omringd door vier dansers bracht ze het er prima vanaf. Yves zal nooit een groot vocaal talent worden maar wat ze live zong, klonk meer dan acceptabel. Ondanks wat technische issues stond het geluid ook weer hard waardoor de sterke productie ook goed binnenkwam en gecombineerd met een paar entertainende figuren rondom mij, zorgde dit voor best een coole sfeer. Dat was toch het geval tot er natuurlijk mensen begonnen flauw te vallen en de show meerdere keer werd stilgelegd. Toen ze na een dik uurtje aan het eerste encore nummer begon en er meteen een vijfde persoon van haar stokje ging, gaf Yves er een beetje beschaamd en bezorgd de brui aan voor de veiligheid. Jammer, maar volledig begrijpelijk natuurlijk. Gelukkig ga ik morgen nog naar haar show in Amsterdam, met normaal gezien betere omstandigheden en een volledige setlist.

Arca presents Airdoll | HERE at Outernet (17/04)
Na Yves de tube genomen richting het centrum voor deze nieuwe show van Arca. Ondanks dat heel dat Outernet project natuurlijk een neoliberale koortsdroom vermomd als 'kunst' is, vond ik HERE verder wel een vette club. Pokkeduur ja, maar ook wel technisch indrukwekkend met goed geluid en een gigantisch muurvullend scherm met live visuals, je merkt dat alles daar nog nagelnieuw is. Voor en na de headliner zag ik nog een stukje van Shannen SP en Mina Galán die slechts een halve zaal aan semi-geïnteresseerd publiek konden vasthouden. Klonk niet slecht hoor, maar het was wel duidelijk dat iedereen daar voor Arca was.

Arca heeft eindelijk nog eens wat nieuw werk klaar en dat kregen we dus voor het eerst te horen deze avond. Vooral de eerste 30 minuten waren hiervan een showcase, waarbij Arca niet echt veel aan het draaien was maar meer bezig was met performen met hier en daar wat live vocals. Zoals wel vaker bij haar live shows nogal all over the place maar de nieuwe nummers klonken wel heel vet, naar mijn gevoel weer wat donkerder dan haar meest recente werk. Daarna veranderde de show in een echte clubset en zette ze nog een uurtje een erg solide set neer, gevarieerd maar ook wel voldoende met een lijn en evolutie in. De vorige dj-stukjes die ik al van haar zag, vond ik meestal nogal rommelig maar hier toonde Arca dat ze wel degelijk dat talent ook heeft. Het publiek was ook on point, zoals verwacht bij Arca heel extravagant, met daartussen dan een paar verdwaalde muzieknerds. Ik laat in het midden tot welke groep ik behoorde. De sfeer werd alleszins heel vet, zeker tijdens het tweede deel, goed gedanst, omringd door een grote hoeveelheid schuurpartijen en tongsessies.

2manydjs and friends | Kompass (18/04)
Als je gaat, moet je hard gaan, dus een paar uur nadat ik terug was van Londen was ik alweer op stap, dit keer voor mijn eerste keer Kompass. Deze club is ondertussen al een decennium een begrip met ondertussen een bijna mythische status. Ik woon er eerder per ongeluk al bijna even lang op 5min fietsen vandaan, zelfs ondanks de verschillende verhuizen van de ene kant van Gent naar de andere, maar was er nog nooit eerder binnen geweest. Verschillende keren wel de intentie gehad maar ik ben niet echt een technofanaat dus het heeft tot gisteren geduurd tot ik dacht 'dit is het moment'. Als DEEWEE-fanboy leek deze line-up alleszins het uitgelezen moment voor mijn Kompass-debuut.

Ondanks mijn goeie motivatie moet ik toegeven dat deze avond uiteindelijk op een nogal matige ervaring uitdraaide. Over de locatie zelf kan ik op zich niets slecht zeggen; de oude fabriekssite van Vynckier is echt een topcontext voor een technoclub en alles voelde heel ruim aan met ook veel buitenruimte en plek om even te rusten. Logistiek en crew waren ook helemaal in orde. Waar het dan fout liep? Allereerst het geluid. Je mag nog zo'n geweldige tech hebben hangen, als de helft van je zaal een dead spot is met modderig geluid heb je daar helemaal niets aan. Dat was het geval in beide ruimtes, waar je dus enkel op een paar specifieke spots voor de speakers goed geluid had. Onbegrijpelijk eigenlijk voor zo'n internationaal bekende club. Ten tweede was het publiek ook niet echt geweldig. Ik had sowieso al niet verwacht dat ik met mijn 27 lentes bij de jongste mensen op de dansvloer zou zijn en ik heb verder geen problemen met oudere clubgangers, maar misschien wel een beetje als dat dan allemaal types zijn die verder nooit buitenkomen tot nu omdat 2manydjs nog eens in de Kompass staat. Begrijp me niet verkeerd, er werd zeker wat gedanst maar op veel plekken was het meer caféniveau dan dat je het gevoel hebt dat je in een club staat. Maar goed, ik ga niet te veel klagen over het publiek, ik was er uiteindelijk zelf ook voor de eerste keer. En als deze line-up mij voor het eerst naar Kompass trekt, zegt dat misschien meer over mijzelf dan over de rest van het publiek 😅

Om toch nog iets over de muziek te zeggen: in de Kontrolekamer bracht ik niet veel tijd door maar zag ik stukjes van DJ Hell en Erol Alkan, klonk beide prima maar ook wat te eentonig voor mij om langere tijd aan te spenderen. In de Kelder zag ik eerst nog een stukje van Bolis Pupul die naar mijn gevoel vrij conservatief aan het draaien was voor zijn doen. Het laatste stukje van zijn set was, met een beetje hulp van Charlotte Adigéry, wel nog een goeie voorzet voor de broers Dewaele. Die zetten meteen de toon met een echte masterclass van een take-over waarna de vlam in de pan schoot. Die mannen blijven oprecht geniale mixers met een bangelijke trackselectie. Ze hadden een slot van 3u lang dus voldoende ruimte ook om de set te doen ontwikkelen, met tussendoor een paar toffe klassiekers uit hun eigen werk. Door de eerder beschreven omstandigheden ben ik wel niet tot het einde blijven plakken, maar alsnog wel genoten van deze set.

Eindconclusie
Leuk om eens te doen maar ook wel bevestiging gekregen dat dit weekend eigenlijk niet echt in mijn comfort zone ligt. Ik begrijp de aantrekkingskracht van dit soort events zeker wel, maar in de toekomst zal het voor mij toch een kwestie worden van goeie keuzes maken. Mijn beperkte behoefte aan dj-sets kan ik gelukkig altijd wel verzadigen op festivals als Primavera, daarvoor moet ik niet per se nog eens naar de Kompass in de toekomst.

Weer terug van mijn jaarlijkse bezoekje aan Motel Mozaique. Ik blijf dit een heerlijk festival vinden en een mooie gelegenheid om jaarlijks een weekend in Rotterdam door te brengen. Dit jaar kunnen combineren met een bezoek aan het nieuwe Fenix museum. Aanrader! Wat de muziek betreft geen hele grote namen dit jaar maar veel te ontdekken. Een van de namen waar ik erg benieuwd naar was, was Grote Geelstaart. Stond op mij "to see" lijst op een overvolle zaterdag van BKS. Toffe band een sterk optreden maar pakte mij niet dusdanig dat ik ze per se op BKS weer wil zien. Een potentiële clash weer verholpen! Verder veel toffe shows gezien (Naima Bock, Rival Consoles, Lubiana, thredd, Olive Jones), maar niets waar ik dusdanig van onder de indruk was dat ik een kaartje zou kopen als ze met eigen show langs zouden komen. Twee uitzonderingen daarop. Ten eerste plonki. Een set van 30 minuten op het gratis toegankelijke Plaza Mozaique klonk erg goed en smaakte naar meer. Ten tweede The Orchestra (for Now)!!! WOW! Die gaven me een show zeg in Rotown. Van begin tot eind compleet omver geblazen. En dat terwijl ik hun muziek nog helemaal niet kende. Wat een energie, overtuiging en goede nummers zeg! Festival was daarna eigenlijk al geslaagd.

Weer terug van mijn jaarlijkse bezoekje aan Motel Mozaique. Ik blijf dit een heerlijk festival vinden en een mooie gelegenheid om jaarlijks een weekend in Rotterdam door te brengen. Dit jaar kunnen combineren met een bezoek aan het nieuwe Fenix museum. Aanrader! Wat de muziek betreft geen hele grote namen dit jaar maar veel te ontdekken. Een van de namen waar ik erg benieuwd naar was, was Grote Geelstaart. Stond op mij "to see" lijst op een overvolle zaterdag van BKS. Toffe band een sterk optreden maar pakte mij niet dusdanig dat ik ze per se op BKS weer wil zien. Een potentiële clash weer verholpen! Verder veel toffe shows gezien (Naima Bock, Rival Consoles, Lubiana, thredd, Olive Jones), maar niets waar ik dusdanig van onder de indruk was dat ik een kaartje zou kopen als ze met eigen show langs zouden komen. Twee uitzonderingen daarop. Ten eerste plonki. Een set van 30 minuten op het gratis toegankelijke Plaza Mozaique klonk erg goed en smaakte naar meer. Ten tweede The Orchestra (for Now)!!! WOW! Die gaven me een show zeg in Rotown. Van begin tot eind compleet omver geblazen. En dat terwijl ik hun muziek nog helemaal niet kende. Wat een energie, overtuiging en goede nummers zeg! Festival was daarna eigenlijk al geslaagd.
Fenix ook geweest en dat is zeker een aanrader!

Haha, leuke van The Orchestra (for Now) is overigens dat ze ook maar één nummer speelden dat ze reeds uitgebracht hadden. De rest was (volgens mij) nieuw. Zal binnenkort hopelijk dus wel een album/EP aankomen :)

• Confetti
Waarderingen: wenteldave
Not for radio (Maria Zardoya van The Marias) was echt een magische show van begin tot het eind. Wat prachtig. Ze liep nog langs onze stoelen heen tijdens de show, dat was ook best geinig.

Haha, leuke van The Orchestra (for Now) is overigens dat ze ook maar één nummer speelden dat ze reeds uitgebracht hadden. De rest was (volgens mij) nieuw. Zal binnenkort hopelijk dus wel een album/EP aankomen :)

In de Botanique/Witloof Bar speelden ze afgelopen zaterdag wel nog 4, 5 "oude" nummers. Die waren echt heel vet. De nieuwe nummers waren ook heel goed maar moeten nog een beetje op me groeien. Hopelijk binnenkort een nieuw plaatje idd.

Zaterdag naar Tyler Ballgame geweest in de Rotonde van de Botanique.

Die maakte zeker indruk, maar liet me ook achter met zorgen over 's mans gezondheidstoestand.

Het was de eerste keer dat ik hem live zag, dus kan niet vergelijken met andere live performances van hem, maar van zodra hij (met een vijftal minuten vertraging) het podium van de nokvolle Rotonde opkwam, straalde zijn lichaamstaal en blik iets uit dat niet helemaal pluis was. Maar dan neemt hij de microfoon vast en haalt hij die zangstem van hem boven, en die prachtige stem heeft hij dus ook live. Zomaar. Schijnbaar moeiteloos.

Tussen de eerste paar nummers door bleef hij wat ongemakkelijk schuifelen tot hij weer kon beginnen zingen, maar na een paar tracks nam hij zowaar het woord voor een bindtekstje en hij maakte een sympathieke, wat meer relaxte indruk. Hij bracht ook opvallend veel nieuwe nummers in de eerste helft van de show, die meteen goed in de smaak vielen, waaronder ook twee intieme tracks met enkel pianobegeleiding. Bij deze laatste bleef zijn blik wel onafgebroken op de pianist en leek hij geen zin te hebben in afleiding vanuit het publiek.

Halverwege de show vertelde hij dat het inderdaad niet zo goed met hem ging. Dat hij vier weken aan het touren is en er nog drie te gaan had (hierbij moest hij duidelijk even slikken) en dat hij sinds kort last had gekregen van duizelingen, maar dat hij ging proberen de show af te werken.
En dat heeft hij gedaan. Met die indrukwekkende stem van hem. Met steun van een sympathieke begeleidingsband en vanuit het publiek. En tijdens een moment waarop hij zelf mee achter de piano kroop, leek hij er zowaar plezier in te hebben om op het podium te staan. En dan was het voorbij, na minder dan een uur.

Tyler Ballgame heeft een onmiskenbaar groot talent, maar het muzikanten- en tourleven gaat hem duidelijk niet zo heel gemakkelijk af.
Ik hoop dat het maar een tijdelijk dipje is en dat hij niet hervalt in een zware depressie zoals die waar hij blijkbaar nog niet zo lang geleden uit gekropen is.

Na het einde van de show passeer ik zoals altijd langs de artiestenloges van de Botanique, waar je langs de achterkant van het gebouw meestal nog een blik kunt werpen op de band die je net gezien hebt. Zaterdag zat de begeleidingsband in de ene kleedkamer na te praten, terwijl Tyler - schoenen uit, benen omhoog - in zijn eentje in een andere kleedkamer in zijn telefoon zat gedoken.
Verzorg jezelf goed, Tyler Ballgame. Hopelijk tot nog eens.

Tyler staat hoog op mijn lijstje om eens te zien. Amsterdam kwam me niet goed uit en Lowlands gaat m ook niet worden. Hopelijk pakt ie zijn rust en dan volgend jaar misschien weer een nieuwe kans om m te zien.

Users who are viewing this thread