Die Toten Hosen is gewoon punk, niet meer, niet minder.Vroeger vond ik ze de Duitse Green Day, nu gaat het eerder richting een Duitse Clouseau.
Ze hebben altijd al zwaardere nummers met een emotionele lading afgewisseld met simpele, onnozele zuipliederen.
Het is niet zomaar een simpel punkbandje, ze bestaan al sinds 1982, net als andere iconische bands als bv. Die Ärzte (die andere Duitse punkgrootheid), The Pogues, Agnostic Front en Kreator.
Ik weet nog goed toen 15-jarige ikke in 1993 het weinig subtiele en niet te missen Kauf MICH! in de schappen van de Satisfaction in Heerlen zag liggen.
Gekocht (een van mijn eerste albums) én gelijk verkocht, compleet grijsgedraaid. Ook oudere albums, vanaf debuut Opel Gang, gingen er als zoete koek in.
Dan in 1994 live in Sittard (een van mijn eerste live-concerten), wat een sfeer en wat een chaos!
Na afloop met een vriend op taxi papa aan het wachten, terwijl fans om de hoek bij de tourbus alle bandleden stonden op te wachten, die een voor een vanuit de zijuitgang direct de bus indoken. Komt zanger Campino doodleuk vanuit de hoofdingang naar ons toe gewandeld en knoopt een gesprekje met ons twee aan, terwijl niemand anders hem gezien had...
Later wel langzamerhand uit het oog verloren en steeds meer de metalkant opgegaan, maar de Hosen hebben altijd nog wel een warm plekje in m'n hart.
Laatst bewerkt: