Graspop Metal Meeting 2027

Op het forum zei een gebruiker dat het budget van Graspop 10 miljoen lager lag dan dat van andere festivals zoals Hellfest, Rock am Ring of Download. Als Hellfest een budget van 42 miljoen heeft, dan moet Graspop rond de 30 miljoen zitten. Of misschien zat die gebruiker er wel helemaal naast, want jij zegt dat Graspop al rond de 40 miljoen zit. Dat geloof ik geen seconde. Ik heb de infrastructuur van Hellfest en Graspop gezien en die is compleet anders. Het terrein is groter, er zijn veel meer podia en veel meer technologie. De decoraties, de attracties (de Guardian of Darkness, de watermuur, Hellfresh, het vuurwerk dat werkelijk overal is, enz.)... De kosten voor technisch onderhoud zijn bij Hellfest absoluut hoger dan bij Graspop. Ik geloof echt niet dat ze een vergelijkbaar budget hebben.
komt gewoon uit de jaarcijfers van Livenation dus dat zijn gewoon feiten of je het wel of niet gelooft gaat er niet veel aan veranderen (overigens hebben Rock Am Ring en Download natuurlijk een heel ander budget als Graspop en Hellfest met bijna de dubbele capaciteit)

Hellfest investeert inderdaad een hoop geld in het terrein dat is één ding dat zeker is, maar geen idee hoe het kostenplaatje van de festivals er verder precies uit ziet. Graspop investeert ook behoorlijk, in 2025 hebben ze flink geinvesteerd in de camping en in 2026 zijn alle festivaltenten volledig vernieuwd om maar wat te noemen. Ben zelf nooit op Hellfest geweest dus kan het moeilijk vergelijken. Ervaringen van mensen die wel op beiden zijn geweest zijn nogal wisselend hier op het forum.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Ik kijk in de spiegel en moet me eigen de pleuris lachen over de hele mainstage headliners discussie.

Heb even gekeken naar de afgelopen 3 jaar en het aantal gekeken mainstage headliners,
Dus alleen even de afsluiters van de mainstage (en dan echt helemaal he, niet half gekeken en weggelopen (Till))

2024 4
2025 3
2026 3

Ik focus me lekker op de afsluiters in de andere tenten de jupiler en de subheadliners etc
daar zit voor mij de echte meerwaarde van Graspop, het nog niet opgepoetste goud of de ongeslepen diamant

voor 2027 zeg ik,...doe lekker je ding met die afsluiters, ze zijn voor mij niet de reden dat ik er ben.
Geef me op de main 2 of 3 mooie closing namen dan ben ik helemaal content.
Exact. Graspop heeft bovendien dit jaar aangetoond geen grote (dure) headliners nodig te hebben om uit te verkopen. En dat vind ik een mooie ontwikkeling. Ik zit niet zoals bij bijvoorbeeld Pinkpop te wachten op een festivaldag waarbij de helft van de bezoekers louter voor de headliner komt.

Exact. Graspop heeft bovendien dit jaar aangetoond geen grote (dure) headliners nodig te hebben om uit te verkopen. En dat vind ik een mooie ontwikkeling. Ik zit niet zoals bij bijvoorbeeld Pinkpop te wachten op een festivaldag waarbij de helft van de bezoekers louter voor de headliner komt.
Hoop wel dat graspop bands zoals Iron Maiden, Volbeat en Sabaton blijft boeken (van die groten). Maar ben het zeker mee eens dat dit niet op alle 4 de dagen hoeft te zijn. Door indderdaad een stuk of 4 grote bands, Breaking benjamin, Offspring, Within temptation (aka. Kleine North stage HL/Grote subs) te boeken op 1 dag zorgt dat voor een erg goede line up!
En dan op de donderdag en zondag een wat grotere South. In elk geval op de zondag zodat je het festival eindigt met een goede klap. Mits bands beschikbaar zijn natuurlijk ;)

• Leuk
Waarderingen: Piebe71 en MetalLimbo
Ik kijk in de spiegel en moet me eigen de pleuris lachen over de hele mainstage headliners discussie.

Heb even gekeken naar de afgelopen 3 jaar en het aantal gekeken mainstage headliners,
Dus alleen even de afsluiters van de mainstage (en dan echt helemaal he, niet half gekeken en weggelopen (Till))

2024 4
2025 3
2026 3

Ik focus me lekker op de afsluiters in de andere tenten de jupiler en de subheadliners etc
daar zit voor mij de echte meerwaarde van Graspop, het nog niet opgepoetste goud of de ongeslepen diamant

voor 2027 zeg ik,...doe lekker je ding met die afsluiters, ze zijn voor mij niet de reden dat ik er ben.
Geef me op de main 2 of 3 mooie closing namen dan ben ik helemaal content.
Ik was eerder ook vooral van de headliners. Maar die heb ik onderhand al zo vaak gezien allemaal dat me die allemaal niet meer zo uitmaken.
Dit jaar heb ik er dan wel 5 gezien, maar 2 daarvan waren omdat ik aan het wachten was op de headliner erna.
Vorig jaar enkel Korn gekeken, de rest geskipt, of maar 2 nummers ofzo van gezien. Toen waren bands als Opeth, Mass Hysteria, Amenra, Thrice net wat interessanter om te kijken

Graspop investeert meer in bezoekerscomfort en Hellfest in aankleding. Budget voor artiesten zal wel vergelijkbaar zijn
Is in het geval van Hellfest ook wel relatief makkelijk als je een soort van permanente locatie hebt die je niet elk jaar helemaal af hoeft te breken.

De 40 miljoen voor Hellfest en 25-30 voor Graspop ben ik ook wel vaker tegen gekomen (en ongeveer 50 voor download) in diverse bronnen. Waar dan wel wordt aangegeven dat ongeveer 30-40% daarvan richting line up budget gaat.

Maar als je naar normale jaren kijkt heeft Hellfest sowieso al 1 dag minder te programmeren. Dat geeft je ook al extra ruimte. Zeg ff 20 miljoen verdelen over 3 dagen vs 15 miljoen over 4.
Dat is idd 3x een grote headliner neerzetten voor het prijsverschil.

we gaan zien wat het gaat worden. Festivals moeten het voor een groot deel toch echt van de sfeer ook hebben en wat dat betreft zit Graspop er prima bij denk ik zo.

• Leuk
Waarderingen: Piebe71
Is in het geval van Hellfest ook wel relatief makkelijk als je een soort van permanente locatie hebt die je niet elk jaar helemaal af hoeft te breken.

De 40 miljoen voor Hellfest en 25-30 voor Graspop ben ik ook wel vaker tegen gekomen (en ongeveer 50 voor download) in diverse bronnen. Waar dan wel wordt aangegeven dat ongeveer 30-40% daarvan richting line up budget gaat.

Maar als je naar normale jaren kijkt heeft Hellfest sowieso al 1 dag minder te programmeren. Dat geeft je ook al extra ruimte. Zeg ff 20 miljoen verdelen over 3 dagen vs 15 miljoen over 4.

we gaan zien wat het gaat worden. Festivals moeten het voor een groot deel toch echt van de sfeer ook hebben en wat dat betreft zit Graspop er prima bij denk ik zo.
Uw informatie is onjuist. Sinds 2019 (toen Knotfest dat jaar plaatsvond) heeft Hellfest 4 dagen programma met 6 hoofdpodia, in tegenstelling tot Graspop dat er 5 heeft. Daarnaast zijn er nog 2 extra podia op Hellcity: de Hellstage en het Purple House. Bovendien beginnen de concerten om 10:30 uur 's ochtends en duren ze tot 02:00 uur 's nachts, wat niet het geval is bij Graspop. 🤔

dat cijfer van graspop klopt dus niet zoals hierboven al aangegeven. in 2024 een budget van 36,3 miljoen (tel daar nog 3 jaar inflatie bij)
Hellfest heeft 3,5 dagen geloof ik tegenwoordig ipv 3
Uw informatie is onjuist. Sinds 2019 (toen Knotfest dat jaar plaatsvond) heeft Hellfest 4 dagen programma met 6 hoofdpodia, in tegenstelling tot Graspop dat er 5 heeft. Daarnaast zijn er nog 2 extra podia op Hellcity: de Hellstage en het Purple House. Bovendien beginnen de concerten om 10:30 uur 's ochtends en duren ze tot 02:00 uur 's nachts, wat niet het geval is bij Graspop. 🤔
Graspop heeft inderdaad een podium minder en begint iedere dag 90 minuten later en eindigt 30 minuten eerder, maar heeft dan wel 4 volledige festivaldagen en hellfest 3 en een halve dag. Uiteindelijk zal het aantal festivaluren wel redelijk gelijkwaardig zijn zeker, maar ben wel blij dat het gelijk verdeeld wordt over 4 dagen want geen mens kan van 10:30 tot 2:00 shows zien. Laten we hier ook niet het hele jaar de twee festivals gaan vergelijken dat heeft ook niet veel nut, je bent duidelijk groot fan van Hellfest en dat is prima, ieder heeft zijn voorkeur. Laten we vooral met z'n allen toeleven naar een mooi festival in Dessel volgend jaar.

Ah ok mijn fout.
Dacht dat er ook een ding van gemaakt werd bij de aankondiging van de 10 stages en 300 bands dat het 4 dagen was. Maar dat heb ik verkeerd begrepen dan. My bad.

Maar voor de grote headliners is er dan nauwelijks verschil, want je zet iron maiden niet op podium 5. Die staat op een main stage. De uiteindelijke situatie voor headliners en subs is niet heel anders dan. Want die extra podia en het feit dat je 2 uur eerder start (en evt half uur langer doorgaat) wordt vooral vanaf de onderkant gevuld.

• Geweldig
Waarderingen: Hellbanger
Het argument over 4 dagen versus 3,5 dagen slaat nergens op. Hellfest is op donderdag slechts 4 uur korter. Ze beginnen echter 1 uur en 30 minuten eerder en eindigen 30 minuten eerder. Als je de berekening maakt, zijn er dus meer concerturen op Hellfest dan op Graspop. 1 uur en 30 minuten x 3 = 4 uur en 30 minuten / 30 minuten x 3 = 1 uur en 30 minuten. Dat is 6 uur. Trek daar de 4 uur van donderdag vanaf en je houdt 2 uur over. Hellfest speelt dus 2 uur langer in het weekend. Het gaat hier niet om het verdedigen van het ene festival boven het andere, maar gewoon om de feiten.

Het is alsof je zegt dat Graspop veel beter te behappen is dan Hellfest, terwijl het toch een geweldige sfeer heeft! Ik kijk er ook naar uit om dit fantastische festival te ontdekken waar iedereen het al jaren over heeft. Minder mensen, betere organisatie wat betreft toiletten, waterpunten, enzovoort.

Laatst bewerkt:
Wat maakt het eigenlijk uit de vergelijking met Hellfest? De meeste bands zullen gewoon op Graspop kunnen staan financieel gezien. Hoeveel bands zullen er meer geld kosten dan een Guns N Roses? Dat zal ook geen goedkope geweest zijn met die reünie, de keer erop zal ook niet veel goedkoper geweest zijn.

Wat maakt het eigenlijk uit de vergelijking met Hellfest? De meeste bands zullen gewoon op Graspop kunnen staan financieel gezien. Hoeveel bands zullen er meer geld kosten dan een Guns N Roses? Dat zal ook geen goedkope geweest zijn met die reünie, de keer erop zal ook niet veel goedkoper geweest zijn.
De discussie ontstond doordat Hellfest, in tegenstelling tot Graspop, de stap heeft gezet om meer mainstream bands te boeken. Dit vormt een probleem voor het verlengen van de headliners.

En deze bands zijn relatief duur. De gage voor Foo Fighters ligt tussen de 2,5 en 3 miljoen, voor Guns N' Roses tussen de 3 en 3,5 miljoen, voor Metallica tussen de 4 miljoen en voor, Groepen zoals Green Day (iets meer dan 2,5 miljoen) / Blink (2 miljoen) of System Of A Down (iets meer dan 3,5 miljoen), Linkin Park rond de 3,5 miljoen.

Dus als je Avenged voor 1 miljoen, Machine Head voor 500.000, voor Metallica voor 4 miljoen en voor Foo Fighters voor 2,5 miljoen binnenhaalt, kom je al op 8 miljoen voor deze vier bands alleen al (line-up 2024). Het "debat" ging over de vraag of het festival de middelen had om bands van dit kaliber te betalen en of de wil daartoe oprecht was. Niets ernstigs. 😁

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: philipnorth en Jimmeh07
Ik juig dat soort boekingen wel toe, maar heb er niet al te veel vertrouwen in helaas. Ze kunnen het wel betalen, maar Graspop kiest over het algemeen toch wel voor de veilige traditionele headliners wanneer ze de keuze hebben.

Ik juig dat soort boekingen wel toe, maar heb er niet al te veel vertrouwen in helaas. Ze kunnen het wel betalen, maar Graspop kiest over het algemeen toch wel voor de veilige traditionele headliners wanneer ze de keuze hebben.
Dat is precies wat ik ook prefereer! Vooral omdat de meeste van deze bands die prijzen niet "waard" zijn. Metallica is duidelijk niet meer wat het geweest is. Guns N' Roses, daar begin ik liever niet eens over 😂 enzovoort... De beste headliner die ik de afgelopen jaren heb gezien was Machine Head (de goedkoopste van allemaal).

Eerlijk gezegd geef ik er de voorkeur aan dat Graspop zich beperkt tot echt goede bands (In Flames, Powerwolf, Papa Roach, Parkway Drive, Lamb of God, Dropkick Murphys, Amon Amarth, Gojira, Trivium) in plaats van krankzinnig veel geld uit te geven aan de grote namen. En als we onszelf af en toe willen verwennen met Korn, Slipknot, Slayer, Limp Bizkit, Deftones, Bring Me The Horizon, die weliswaar duur zijn, maar minder duur dan de echt grote namen. 😉👌

Dat is precies wat ik ook prefereer! Vooral omdat de meeste van deze bands die prijzen niet "waard" zijn. Metallica is duidelijk niet meer wat het geweest is. Guns N' Roses, daar begin ik liever niet eens over 😂 enzovoort... De beste headliner die ik de afgelopen jaren heb gezien was Machine Head (de goedkoopste van allemaal).

Eerlijk gezegd geef ik er de voorkeur aan dat Graspop zich beperkt tot echt goede bands (In Flames, Powerwolf, Papa Roach, Parkway Drive, Lamb of God, Dropkick Murphys, Amon Amarth, Gojira, Trivium) in plaats van krankzinnig veel geld uit te geven aan de grote namen. En als we onszelf af en toe willen verwennen met Korn, Slipknot, Slayer, Limp Bizkit, Deftones, Bring Me The Horizon, die weliswaar duur zijn, maar minder duur dan de echt grote namen. 😉👌
Als ik zo dat rijtje lees, krijg ik toch eerder Summer Breeze vibes. Een net iets kleiner festival in Duitsland, half augustus. Ik vind toch dat Graspop zichzelf ook op een bepaalde manier defineert met altijd wel een van die grote legendarische acts te hebben. De dag dat In Flames, Powerwolf, Papa Roach, Parkway Drive, Lamb of God, Dropkick Murphys, Amon Amarth en Gojira (ik neem de 8 eerste bands van uw rijtje) de headliners zijn mis ik echt wel EEN naam als bv Scorpions, Guns N' Roses, Iron Maiden of Judas Priest.

Los van kwaliteit of whatever, maar dan zie ik nog liever zelfs van dat rijtje Powerwolf, Parkway Drive of Lamb Of God (mijn drie favorieten van uw rijtje, ook fan van Trivium uiteraard maar die stonden nu een maal 9de in uw rijtje) er niet staan en in de plek Scorpions of (waarvan ik zelfs totaal geen fan ben) Def Leppard! Omdat Graspop zonder een "rollator act" (zoals dat hier wel eens genoemd wordt) voor mij niet aanvoelt als Graspop

Users who are viewing this thread