Pinkpop 2026

Zondag was in mijn beleving veruit de drukste dag hoor. Veel meer volk kan PinkPop niet aan dan de massa die er zondag was. Vrijdag was de minst drukke dag maar daarom zeker niet slechter.

Even mijn verslag van Pinkpop 2026.

Na vorig jaar mijn ticket te hebben moeten doorverkopen vanwege hielspoor, was ik dit jaar weer gegaan. Ik had al wat meegekregen over de veranderingen die vorig jaar doorgevoerd waren, dus ik was niet zo heel erg verrast met de indeling van dit jaar. Ik had het altijd al een beetje gek gevonden dat mensen voor kleine acts richting uitgang moesten om deze kleine bandjes mee te krijgen. Ik vind dan ook dat Pinkpop er goed aan gedaan heeft om deze artiesten op het grote veld te krijgen en mee te nemen in het festival gevoel. En wat is het fijn dat Stage 4 vlakbij de Tent stage en North stage was. Ik was daar immers vrij vaak te vinden en weinig bij het echte hoofdpodium.

De shuttlebus was goed te doen. Hoewel ze niet snel vertrekken en je afhankelijk bent wanneer de chauffeur besluit eindelijk eens te vertrekken, was het wel fijn dat je zo niet volledig je hoefde te verplaatsen door de hitte. Genoeg shuttlebussen gezien, dus hoewel de bus niet meteen vertrekt, is er altijd wel eentje die klaarstaat.

Vrijdag: Ik had nog geen waterzakje, dus die wilde ik halen, echter ik vond de kraam ervan niet. Een barcrew gevraagd, maar die zei doodleuk dat ik het aan de crew moest vragen… Met veel moeite uiteindelijk wel de kraam gevonden, maar gezien het precies daarna steeds meer afkoelde, niet meer de moeite genomen om de waterzak te vullen. Overigens wel een grote pluspunt: beveiligers die mensen bij de hekwerken met water besprenkelden de gehele dag vanwege de warmte. Dat hielp nogal om de hitte door te komen.

Ik begon na binnenkomst bij Herfshane Band. Ik vind het leuk om de opener te zien van Pinkpop. Ondanks de negatieve reacties hier op het forum over deze band die ik heb gelezen, is er niets mis mee. Ik heb genoten van de band en ze hebben enorm veel energie.

Hierna wat te drinken gehaald en weer teruggekeerd naar de tent om te wachten op Sleepy Theory. En ook zij hadden bakken aan energie. Ik heb genoten van deze band. Dan door naar de North Stage voor The Pretty Reckless. Direct ingesmeerd tegen de zon, en hoewel iemand mij zo nodig aan de kant duwde om een hand te kunnen krijgen van de zangeres die het podium af was gekomen aan de achterzijde en iedereen langs ging voor een low five, heeft ze het hoekje waar ik stond compleet overgeslagen door de commotie die de persoon veroorzaakt had. Ondanks dat er wat ergernissen waren en de persoon in kwestie normaal had moeten doen, werd de sfeer niet verpest daardoor.

Gezien de warmte had ik me de schaduw opgezocht. Ondanks plaatsgebrek was er toch iemand die netjes plaats maakte zodat ik erbij kon. Ondertussen nog naar Buffalow Traffic Jam geluisterd. Hoewel ik niet van de Country-muziek houd, heb ik toch genoten na de drie rockbands eerder op de dag. Hierna wat gegeten, om daarna onder de overkapping te blijven omdat het lichtjes begon te regenen wat niks bleek voor te stellen. Gezien mijn shirt nog nat was van de vele besproeiingen, hield ik toch maar de regencape aan.

Daarna ben ik naar Ecca Vandal gegaan. Hoewel ik deze band iets minder vond, was ik gebleven. Ik genoot net genoeg om bij Stage 4 te blijven. Na deze band wilde ik nog The Beaches zien. De tent stond al vol, en een klein stukje geluisterd voordat ik naar het hoofdpodium trok voor Teddy Swims. Ik wist dat Teddy een goede zanger was, maar toch werd ik verrast door zijn prachtige zangstem. Mijn bedoeling was om op Stage 4 nog Voíla mee te pakken (21 Pilots had ik al eens gezien, en had ik niet nog eens zin in), maar gezien voorspelde noodweer, wilde ik thuis zijn (bleef gewoon thuis overnachten) voordat het noodweer zou losbarsten.

Zaterdag: Mijn bedoeling was eigenlijk om 12.00h weer op het terrein te zijn voor Hang Youth, maar gezien de warmte moest ik echt moeite doen om naar het terrein te gaan. Ik was dus ook iets later daar, en ben direct naar Stage 4 gegaan voor Jerub. In de schaduw blijven zitten vanwege de warmte, want ik wilde toch echt rustig aan doen deze dag, en ik wilde ook nog Wodan Boys zien. Ik dacht dat ik dat wel vanaf de zitbank kon zien, maar werd een beetje verrast hoeveel mensen bij het podium kwamen staan, waardoor ik genoodzaakt was om net zoals de andere mensen om me heen op de picknickbank te gaan staan om iets te zien.

Eigenlijk had ik nogal een lang gaatje, maar ik vond dat het wel welletjes geweest was met de schaduw bij Stage 4 toen Wodan Boys klaar was. Ik moest echt even moeite doen om daar weg te komen, en toen ik bij het hoofdveld kwam, begonnen Suzan & Freek al. Van een afstand het hele concert gekeken. Wat een energie komt er van hen af. Daarna wat gaan eten en meteen in de schaduw weer gebleven na een uur in de volle zon te hebben gestaan.

Aardig lang in de schaduw weer gezeten tot het tijd was om een plekje te zoeken voor Franz Ferdinand. Ik had deze artiest nog niet eerder gezien, en niet alles geluisterd, maar vond het ook echt heel lekker klinken. Daarna nog bij South stage gebleven voor Editors, om daarna het helemaal gehad te hebben en ben ik dan ook naar huis gegaan. Ik wist van tevoren al na inluisteren van The Cure dat mij de lange intro’s niet trekken, dus een goed besluit om eerder naar huis te gaan.

Zondag: De hitte had er toch goed ingehakt, dus besloot ik dit keer om pas tegen 15.00h op het terrein te zijn voor White Lies. Waar ik de andere dagen met de shuttlebus ging, ging ik dit keer met de fiets. Heel langzaam fietsen, zodat ik niet al te bezweet aankwam (althans, dat was mijn bedoeling). Mijn waterzakje direct leeggedronken om daarna weer op terrein te vullen. De warmte was zo erg, dat ik dit keer mij niet alleen meerdere keren liet besproeien met water, maar ook de waaier van iemand geleend had die het zelf had aangeboden.

De eerste band was dus White Lies. Ik heb ondanks de hitte zeker wel genoten van de band. Daarna ben ik de schaduw gaan opzoeken. Ik wilde eigenlijk vlak bij de tent een schaduwplek, omdat ik Tom Morello wilde zien, maar alles was vol van de schaduwplekken. Dus richting Stage 4 gelopen en uiteindelijk ergens mezelf tussen gepropt om met mijn hoofd in de schaduw te kunnen zitten. Uiteindelijk toch naar de tent gelopen voor Tom Morello. Helaas geen goed zicht, maar het klonk goed.

Daarna snel iets gegeten en in de schaduw gaan zitten opnieuw. Het was dit keer wat drukker bij de kramen omdat het tegen 18.00h was, dus wat langer erover gedaan om aan eten te komen.

Daarna direct een plekje gaan zoeken voor Yungblud. Hoewel wat vroeg, wilde ik een goed plekje bemachtigen voor Yungblud (en Foo Fighters). Yungblood was nogal energiek en het geschreeuw had misschien wel minder gemogen.

Ik had ook graag Di-rect willen zien, maar gezien de goede plek die ik bij Yungblud had, en daarna nog beter bij Foo Fighters, besloot ik Di-rect maar over te slaan en voor een volgende keer te bewaren wanneer ze weer op Pinkpop zijn.

Dan de finale met Foo Fighters. Ik had ze graag in 2015 willen zien, maar toen kwamen ze alsnog niet. De keren dat ze daarna wel kwamen, kwam ik niet omdat de rest van de line-up mij niet zo beviel. Elf jaar dan ook moeten wachten voor ik ze kon zien. Veel mensen zeiden vaak dat Dave Grohl nogal veel meer praat dan speelt, waardoor ik er een beetje tegen opzag omdat het dan een stuk langer zou aanvoelen. Maar Dave en consorten speelden aan een stuk door. Ik genoot en de tijd vloog voorbij.

Jammer dat je het zo hebt ervaren.. voor mijn gevoel is dit overal zo althans alle festivals die ik heb meegemaakt..
Voor mijn gevoel was het in de breedte dit keer het minst! Soms tref je het en soms niet, bij editors tussen alle fans een geweldige optreden gehad!
Foo Fighters stuk verder op het terrein waarbij mensen rustig hun tijdlijn zaten door te nemen.. ach ieders eigen!

Maar dit heb ik ook vaak op Werchter en Lowlands meegemaakt!
Met name wanneer het muziek is waar je niet echt los op kunt gaan... vandaar ook diep respect voor the cure, om een ieder zo in extase te kunnen houden!
Het is inderdaad overal, helaas. Maar ik heb het dit jaar, op deze editie van Pinkpop, wel als extreem ervaren. Misschien had ik ook gewoon net telkens pech dat ik verkeerd stond. Al heb ik me bij The Cure wel tien keer verplaatst.

Tijdens Editors kwam nota bene iemand van de EHBO stoere verhalen vertellen en filmpjes laten zien op zijn telefoon. Die heb ik wel weggejaagd.

• Leuk
Waarderingen: brutus257
Uit Pinkpop 2027 topic:

toch best netjes, vr ca 49.000, za ca 60.000 en zo ca 61.000 voor Pinkpop 2026
Vrijdag zat iets boven de 50.000, de zaterdag 62.000 en zondag tegen de 65.000 aan. Al met al een mooie editie ook op papier. En alle nieuwigheden gaan er hopelijk gecombineerd met weer een mooi programma zorgen dat deze cijfers komende jaren weer hoger en hoger worden.

• Leuk
Waarderingen: degrotegeneraal
Vrijdag zat iets boven de 50.000, de zaterdag 62.000 en zondag tegen de 65.000 aan. Al met al een mooie editie ook op papier. En alle nieuwigheden gaan er hopelijk gecombineerd met weer een mooi programma zorgen dat deze cijfers komende jaren weer hoger en hoger worden.
Dat zijn toch mooie cijfers waar ze blij mee mogen zijn

Aha, bron? Ik geloof dat echt niet hoor. Zondag overal een zee van ruimte gehad, ik vind 60K nog hoog geschat.

ik geloof die cijfers wel, zonder enige bronvermelding

de vrijdag was sowieso drukker dan elke dag (of ten minste vrijdag en zaterdag) afgelopen editie, dus dat het rond de 49k a 50k was, dat kan niet anders

de zondag vond ik juist wel drukker overkomen dan de zaterdag. Kan ook zijn dat de zaterdag de bezoekers meer verspreid waren over het terrein, waar de zondag toch meer bezoekers tussen South en North stage bleven hangen. Dat leek vanaf Idles op zaterdag, maar voor mijn gevoel de zondag al vanaf de Hoogmis. Vooral bij Foo Fighters merkte je dat rond de mainstage drukker was dan bij The Cure een dag eerder, of al helemaal tijdens TOP waar ook het veld minder diep mensen stonden.

Zee van ruimte? Die heb ik toch niet echt gezien? Althans niet waar ik stond tijdens de optredens die ik gezien heb. Heb wel het idee dat het vergroten van het Noord gedeelte tot meer over de ringbaan aan achterzijde (met minder backstage tot gevolg) en het in gebruik nemen van SUN Square op deze wijze, ook een aangename spreiding van bezoekers opleverde. Durf bijna te zeggen, als ze nog meer plekjes gaan benutten, kan zelfs straks de volle 70.000 nog niet meer onaangenaam overkomen.

Vond het helaas geen al te leuke editie... Aan de programmering lag het niet, die was top. Ik vond de hitte wel echt zwaar. Maar mijn grootste klacht is het eindeloze geouwehoer van andere mensen door de muziek heen. Bij vrijwel ieder optreden. Ik heb het oprecht nog nooit ergens zó erg meegemaakt als dit jaar op Pinkpop. Zelfs de eerste rij was niet veilig. Dat de muziek erg zacht leek te staan dit jaar (?) hielp ook niet mee.

Het is echt tijd voor een bewustwordingscampagne.
Deze ervaring deel ik wel, overigens niet bij alle acts. Bij bijvoorbeeld the Haunted Youth heb ik me echt ontzettend gestoord aan een groep voor me die alleen maar ouwehoerde en bezig waren met elkaar. Tent stond aardig vol, dus heel veel ruimte voor een andere plek was er niet. Had me van tevoren enorm verheugd op deze act, maar kon er gewoon niet helemaal volledig in op gaan en dat vond ik zonde.

Merk dat dit bij een Rock Werchter zelfs anders is en het publiek veel meer voor de muziek komt dan voor elkaar. Pinkpop heeft voor mij wel zoveel meer andere pluspunten waardoor ik toch vaker voor Pinkpop kies.

Merk dat dit bij een Rock Werchter zelfs anders is en het publiek veel meer voor de muziek komt dan voor elkaar. Pinkpop heeft voor mij wel zoveel meer andere pluspunten waardoor ik toch vaker voor Pinkpop kies.
Na 3 jaar Werchter en nu weer een keer Pinkpop meerdere dagen geloof ik echt niet meer in deze mythe... Bij beide festivals wordt heel veel gelult tijdens optredens en dat is simpelweg omdat beide festivals een divers programma hebben waardoor veel mensen met halve interesse kijken naar een optreden dat niet hun genre is. Ligt ook niet aan de Nederlanders, weet niet welke Belg dat sprookje verzonnen heeft maar beide kunnen er wat van.

Kan het mij nog heel goed herinneren bij Bruce Springsteen in Landgraaf. Had een hele mooie plek dichtbij maar een grote groep wat ik vermoed Friezen komen honderden kilometers rijden om het een half uur lang te hebben over airfryers en hoe kut ze wel niet zijn, TIJDENS BRUCE SPRINGSTEEN!
Airfryers zijn niet kut. Domme Friezen. Zelfde gehad met Sting in de Afas. Zo een groep huisvrouwen. Als je wil lullen doe dat dan op een huishoudbeurs.

Users who are viewing this thread