Down the Rabbit Hole 2026

• Onderwerp starter Onderwerp starter Joris
  • Startdatum Startdatum
Ben wel oprecht benieuwd hoeveel tickets deze line-up heeft geschoven. Over de brede linie lijken festivals minder te verkopen dit jaar t.o.v. voorafgaande jaren, maar zie in deze line-up niet de grote breed aanspreekbare verkopende namen. Een florence+the machine misschien...

Heel eerlijk? Zou me niks verbazen als de teller rond de 40k is blijven steken.
Ben benieuwd, anders is het lekker rustig. DTRH heeft ook wel verloren dit jaar t.o.v. BKS en Lowlands qua lineup. Vorig jaar was dat juist omgedraaid, waar DTRH het in ieder geval dik won van BKS met een ontzettende sterke lineup.

Dit jaar tel ik in ieder geval minder echte must-sees, waarvan Sticks, Oklou, XX, Baxter Dury, Johnny Marr, Jim Legxacy (dat gaat dus niet lukken) en Beirut. Maar dat was een paar jaar geleden ook zo, en dat bood juist lekker veel flexibiliteit tijdens het weekend.

Ben benieuwd, anders is het lekker rustig. DTRH heeft ook wel verloren dit jaar t.o.v. BKS en Lowlands qua lineup. Vorig jaar was dat juist omgedraaid, waar DTRH het in ieder geval dik won van BKS met een ontzettende sterke lineup.

Dit jaar tel ik in ieder geval minder echte must-sees, waarvan Sticks, Oklou, XX, Baxter Dury, Johnny Marr, Jim Legxacy (dat gaat dus niet lukken) en Beirut. Maar dat was een paar jaar geleden ook zo, en dat bood juist lekker veel flexibiliteit tijdens het weekend.
Ik vind dat “verliezen” of “ winnen” een beetje vreemd. Dat is toch puur afhankelijk van smaak? Waar meet je dat aan af?

Het enige wat je zou kunnen doen is het aantal verkochte tickets met elkaar vergelijken.

Je kunt de line up van een festival altijd omhoog of omlaag praten, maar toch enkel op basis van je eigen smaak?

Ik vind van alle drie de festivals iets te zeggen: gewoon mooie programma’s. Maar om er objectief eentje uit te lichten?

Dank je wel makers van de clashfinder ❤️
Wat een megaklus voor mij om het spoorboekje voor dtrh op orde te krijgen. Ik moet wennen aan het schema dat de Fuzzy altijd recht tegenover de Teddy staat. En de headliner tot 01:00 uur! Have mercy. Dan horen wij allang op bed te liggen in het hotel om te herstellen. Maar het is zoals het is en we doen alles om the XX weer live te zien.

Ik kom op het volgende schema, met een hele gekke zondag.

Vrijdag
Peaches - Zwangere Guy - Tomora - Kaat van Stralen/Apparat - Little Simz
Tussendoor terrein leren kennen. Alle gebiedjes en welke foodtentjes zijn waar? Waar zijn de cocktails te krijgen en waar zijn de toiletten/waterpunten.

Zaterdag
Arp Frique - Midnight Generation - Johny Marr - Dear Omen - Oklou - tba - Joy Crookes - Hypnosis Therapy - The XX

Zondag
Nectar Woode - SOMELINEZ - Charlotte Cardin - Raynor - Deki Alem - Rikas - Sam Quealy

De zondag zit ik dus vastgeplakt op de Bossa Nova met uitstapjes naar Teddy, Fuzzy en de Croque. Afsluiten met Sam Quealy vind ik wel heel tof 🤩. We gaan het beleven, onze eerste dtrh. Tot zover ziet mijn schema er voor BKS er spannender uit. Maar dat terrein ken ik als mijn broekzak. En BKS heeft niet the XX en TOMORA.

• Leuk
Waarderingen: LuukvdDobbel en NiekBBQ
Ik vind dat “verliezen” of “ winnen” een beetje vreemd. Dat is toch puur afhankelijk van smaak? Waar meet je dat aan af?

Het enige wat je zou kunnen doen is het aantal verkochte tickets met elkaar vergelijken.

Je kunt de line up van een festival altijd omhoog of omlaag praten, maar toch enkel op basis van je eigen smaak?

Ik vind van alle drie de festivals iets te zeggen: gewoon mooie programma’s. Maar om er objectief eentje uit te lichten?
Ja dat is inderdaad pure smaak. Maar had wel het gevoel dat de tendens in het BKS topic vorig jaar erg aan de teleurgestelde kant (al helemaal qua headliners) en bij DTRH de reacties positiever waren, dit jaar ervaar dat ik andersom zoals ik de fora kijk (bij DTRH toch wat mwah geluiden), en bij BKS juist enthousiaste reacties (zeker bij de eerste worp). Maar uiteindelijk is het inderdaad perceptie.

• Leuk
Waarderingen: Mimi

Puur op persoonlijke voorkeur "winnen" de headliners van BKS dit jaar voor mij van die van DTRH en LL, maar The XX maakt voor mij veel goed. Maar alles daaronder vind ik op DTRH echt velen malen beter geprogrammeerd dan BKS. En dan neem ik het rand programma en het nachtprogramma nog niet eens mee in de overweging. Dus inderdaad persoonlijke voorkeur. Ben blij dat we over een kleine 50 dagen weer naar de Groene Heuvels mogen.

• Leuk
Waarderingen: Mimi en StevieU2

Op zowel BKS als DTRH zou ik s middags best moeten zoeken en zou ik me s avonds enorm vermaken. Fijne lineups maar er mist wel iets.

Team BKS hier, maar voor mij zou het blokkenschema van DTRH er een stuk beter uit zien als er een paar van de toffe zaterdagnamen op zondag stonden. Die zaterdag zou ik niet aan eten toekomen terwijl er op zondag amper iets staat dat ik zou willen zien (helpt ook niet dat ik redelijk allergisch ben voor FATM)

Puur op persoonlijke voorkeur "winnen" de headliners van BKS dit jaar voor mij van die van DTRH en LL, maar The XX maakt voor mij veel goed. Maar alles daaronder vind ik op DTRH echt velen malen beter geprogrammeerd dan BKS. En dan neem ik het rand programma en het nachtprogramma nog niet eens mee in de overweging. Dus inderdaad persoonlijke voorkeur. Ben blij dat we over een kleine 50 dagen weer naar de Groene Heuvels mogen.
Ik heb bij de DTRH line up dit jaar een beetje het gevoel alsof DTRH een beetje een soort vaste formule begint te worden, ook in de manier van presenteren (weer ongeveer dezelfde huisstijl). Het programma is heel herkenbaar, die zaterdag met David Byrne en the XX is heel mooi, maar er lijkt iets te ontbreken wat er écht uitspringt. Zoals Lowlands doet met een Geese of het eerste grote festivaloptreden van Lorde in Nederland. BKS lijkt zich ieder jaar opnieuw te moeten bewijzen en als dat lukt (dit jaar opeens 3 grote headliners) valt dat ook meteen op. Zelfs rond Pinkpop lijkt er dit jaar wat meer een positieve sfeer te hangen.

Voor mij is van die 4 line ups die van BKS wel het meest in mijn straatje, dus hier ook team BKS. Al is een stukje van het grootste enthousiasme wat verdwenen door een aantal keuzes in het blokkenschema.

• Leuk
Waarderingen: Mimi, mroizo en yannickd
BKS lijkt zich ieder jaar opnieuw te moeten bewijzen en als dat lukt (dit jaar opeens 3 grote headliners) valt dat ook meteen op.
Het leek wel of het enthousiasme na de tweede BKS drop wat werd afgezwakt. Bij mij iig wel. De headliners zijn erg sterk maar het dagprogramma had ik persoonlijk sterker verwacht.

• Leuk
Waarderingen: jaigalaar
Het leek wel of het enthousiasme na de tweede BKS drop wat werd afgezwakt. Bij mij iig wel. De headliners zijn erg sterk maar het dagprogramma had ik persoonlijk sterker verwacht.
Voor mij zitten de meeste must sees eigenlijk niet in die eerste worp. Het enthousiasme is vooral wat afgezwakt door de afzegging van Sharon van Etten en Ethel Cain die in het daglicht speelt.
Maar mijn punt was vooral dat BKS zich ieder jaar opnieuw lijkt te moeten bewijzen en te moeten vernieuwen; deels noodgedwongen omdat BKS meer moeite heeft met de headliners. Bij DTRH mis is dat dit jaar een beetje; ook ten opzichte van de andere Mojo-festivals.

• Leuk
Waarderingen: Mimi
BKS heeft die headliners, maar DTRH heeft, nu ik de dagen zo uitstippel, echt wel de betere lineup voor mij.

De laag net onder die BKS headliners valt me echt dusdanig tegen dat ik een Cave of Jack White liever elders wil zien.

BKS mist ook echt dingen met het gewicht Berninger, Loyle Carner, Byrne in de ‘tweede laag’.

• Leuk
Waarderingen: fabelachtig en jaigalaar
Mac DeMarco en Wolf Alice zijn mooie namen in die grootte in die laag.
Ja, de ‘pech’ dat Wolf Alice me echt niet ligt.

Kijk ook vanuit m’n eigen perspectief hè. Die twee namen zijn verre van de must-sees die de namen die ik noemde wel zijn.

Nog niet gereageerd op het blokkenschema, de clashes en weet ik het wat. Dus mijn routeboekje.

Vr:
Amam Quartet + Kika Sprangers - Nederlands Philharmonisch orkest - Paradise Bangkok - Girl Group/Sticks - Florence Road - La Niña - CMAT - Tomora - Empire of the Sun - De Staat - Little Simz - Two Shell/Iconic

Goede dag in aantal acts wat ik wil zien. Nergens echt een dipje voor mij. Altijd proberen om in de ochtend de Bossa nova te halen, is elke keer moeilijk. Sticks spreekt me eigenlijk niet zo aan, maar misschien met orkest wel het proberen weer waard. Jammer van Peaches en Kevin Morby. Ook jammer dat mijn 2 grote must sees op elkaar aansluiten, maar Tomora helemaal afkijken is een no-brainer. Al met al, zeer degelijke dag.

Za:
Folk Bitch Trio - Lumï - All Them Witches - Sierre Ferrell - Johnny Marr - The Last Dinner Party - Oklou/Westside Cowboy - Dabuell - Baxter Dury - David Byrne - The Mary Wallopers - The xx - Indie Gloria

Ja joh, wat een dag. Veel must sees em zonde dat Oklou en Westside Cowboy tegelijkertijd staan. Een druk blokje midden in de dag, dus denk dat ik dingen als Mary Wallopers en Baxter Dury gewoon skip om te landen en voor te bereiden voor de volgenden. Qua programma misschien wel een van mijn vetste festivaldagen ooit?

Zo:
Bossa Nova poging - Kin'Gongolo Kiniata - Naaz - Derya Yildram - Beirut - Claw Boys Claw - Honey I'm Home - Matt Berninger - Loyle Carner - Panick Shack - Florence + The Machine - Arnold Scheepemaker/Malou

Tja, niet perse mijn dag. Paar dingen staan ertussen die ik prima kan skippen, Naaz, Loyle Carner, Claw Boys Claw, maar bij gebrek aan beter toch op de planning. Flo vond ik de vorige keer verschrikkelijk, maar misschien een nieuwe kans geven.

Al met al een sterk programma met genoeg vermaak. Clashes vallen mee, maar damn die Oklou en Westside Cowboy clash is een pijnlijke.

Het programma is heel herkenbaar, die zaterdag met David Byrne en the XX is heel mooi, maar er lijkt iets te ontbreken wat er écht uitspringt.
Ik vind toch wel dat de eerste keer Little Simz als headliner op een Nederlands festival, de (geheime) boeking van TOMORA, David Byrne, en solo shows van sterren als Johnny Marr en Matt Berninger (die in groepsvorm zichzelf al dubbel en dwars bewezen hebben), echt wel smaakmakers zijn. Daarnaast staan er op de mid en undercard echt een paar parels. Waar BKS voor mij altijd het festival van de midcard was, vind ik toch wel dat DTRH ze nu "verslaat" in hun eigen spelletje. Boekingen als Apparat, All Them Witches, Baxter Dury en Westside Cowboy vind ik echt schitterend.

En zelfs dat is te doen omdat die bottleneck richting de Hotot nu grotendeels is opgelost met de nieuwe indeling. Vroeger stond je gewoon vast rondom de Teddy onderweg naar de Hotot, loopt nu wel lekker door.
Bovenlangs van en naar de Hottot lopen helpt ook enorm

Ik zou ook best graag naar BKS willen gaan, maar Lowlands en DTRH zijn gewoon zekerheidjes. En dan nog een derde erbij wordt wel een beetje veel van het goede helaas. Maar ik vind eigenlijk ieder jaar de afzonderlijke posters zeer de moeite waard. En dan zal het een keer qua nheadliners de ene kant op vallen en qua midcard de andere kant.

Overigens: als je jaarlijks twee festivals bezoekt, zie je zoveel namen telkens weer terugkeren. Ik zie op de poster van BKS dit jaar al zeker 25 acts die ik de afgelopen jaren ook op DTRH en LL heb gezien. Omgekeerd zal dat ook zo zijn. Ze vissen overduidelijk voor een fors deel in dezelfde vijver. Dat maakt het in mijn ogen ook wat onzinnig om ze telkens tegen elkaar af te zetten. Voorbeeld: voor de een is BKS dit jaar met Gorillaz, Nick Cave en Jack White de "winnaar" qua headliners. Maar de eerste twee heb ik redelijk recent al vaker gezien, ook op DTRH en LL. Hoe ben je dan de winnaar? Dan is The Xx dit jaar weer veel exclusiever, net als Jack White en Lorde.

Niet helemaaal mee eens, het is deels objectief. Het heeft met smaak te maken, maar voor mij óók met scherp boeken van nieuwe opkomende artiesten (Little Sims) of juist artiesten die al lang niet meer op een festival zijn geweest (bijv. Massive Attack, Underworld en Justice). Om die reden vind ik dit jaar Lowlands de minst sterke lineup hebben: de headliners zijn goed maar de sub/midcard is echt niet sterk, met veel artiesten die afgelopen jaren al in Nederland zijn geweest of niet zo relevant zijn (uitzondering van Geese). Zowel BKS als DTRH vind ik dit jaar en voorgaande jaren hier sterk in, denk aan een Little Sims, the XX, Yousuke Yukimatsu, FKA Twigs, Zaho de Sagazan, Magdalena Bay, Kneecap, PJ Harvey, Nick Cave, David Burn. Maar ook de kleinere acts zoals Grote Geelstaart en Ugly. Gewoon de acts die touren waarvan je hoopt dat ze op een festival komen en veel hype over is, zowel hier als in de muziekmedia als bij popronde/noorderslag. En dat maakt het iets subjectiever, wat wij zijn hier nu eenmaal liefhebbers die enthousiast worden van nieuwe en vooral ook vernieuwende acts, en niet de standaard radio pop en olden goldies waar menig festivalganger massaal voor uitloopt. De acts op de Hottot, Teddy en Fuzzy overdag klonken voor mij bij een eerste snelle luistersessie eerder 13 in een dozijn dan vernieuwend/niche, in tegenstelling tot acts zoals Ichiko Aoba, Geordie Greep, Model/Actriz en JPEGMAFFIA van afgelopen jaar. Avond is DTRH dit jaar een sterke line up, overdag niet. Terwijl je juist overdag naar mijn idee bij de kleine bandjes juist wat experimenteler kan gaan

Daarnaast zit er ook zeker wel een smaak element aan waardoor ik persoonlijk (en ook een aantal andere op dit forum) minder enthousiast ben over de DTRH lineup, los of ze goed hebben geboekt of niet. Ik ben toch wel liefhebber van postpunk/alternatief/wat hardere/totaal rare acts, en die ontbreken dit jaar bij DTRH (zie mijn vorige post). Dat is de uitdaging van een multi genre festival. Ook heb ik persoonlijk niet mega veel hype bij de drie headliners dit jaar, al kan ik denk ik nog eens verrast worden. Neemt niet weg dat het sterke boekingen zijn, is gewoon pech hebben

• Leuk
Waarderingen: LuukvdDobbel

Users who are viewing this thread