Rock Werchter 2026

Als de zon schijnt - en daar gaan we van uit - is Royel Otis op die spot altijd de enige juiste keuze.
wat meme GIF

Morgen lads, het begint bij mij samen met het geweldige ‘ festivalweer op dit moment’ ook de kriebelen richting begin juli.
Ook weer een editie met een WK voetbal. Moet zeggen in Be leeft dat nu nog helemaal niet. Is dat in Ndl anders?
In NL is er ook nog weinig aandacht voor, maar dat komt nog wel. Moet wel zeggen dat de verwachtingen tamelijk laag zijn dit jaar).

• Leuk
Waarderingen: phil en hersenscheetje
Morgen lads, het begint bij mij samen met het geweldige ‘ festivalweer op dit moment’ ook de kriebelen richting begin juli.
Ook weer een editie met een WK voetbal. Moet zeggen in Be leeft dat nu nog helemaal niet. Is dat in Ndl anders?
Leeft totaal nog niet in NL naar mijn mening.

• Leuk
Waarderingen: phil
Nou heeft Frankrijk juist bewezen dat een overvloed aan sterren geen garantie op succes is.
2018 gewonnen en 2022 tweedes (en had diene ene in de laatste minuut deftig naar de goal getrapt waren ze ook wereldkampioen). Ik zou als Belg zijnde direct tekenen😅

• Leuk
Waarderingen: festirock

Interessant artikel. Ben benieuwd of we na de vnl retro-grote namen die nu als headliners geprogrammeerd staan (Mumford and Sons, WOD, The XX, The Cure, Moby, Gorillaz en 21 Pilots) waarvan een paar recent nog relevante albums afleverden we ook nieuwe beloftevolle headliners krijgen volgend jaar van artiesten die recent zijn doorgebroken als (sub)headliner.

Interessant artikel. Ben benieuwd of we na de vnl retro-grote namen die nu als headliners geprogrammeerd staan (Mumford and Sons, WOD, The XX, The Cure, Moby, Gorillaz en 21 Pilots) waarvan een paar recent nog relevante albums afleverden we ook nieuwe beloftevolle headliners krijgen volgend jaar van artiesten die recent zijn doorgebroken als (sub)headliner.
Wat heeft het een met het ander te maken?

Heb je het artikel wel gelezen? Beter ook wat doorstroming van verse nieuwe beloftes 20 tot 35 jaar als headliners voorzien op een festival.
Ah op zo’n fiets.
Het was me eerlijk gezegd ook niet gelijk duidelijk wat je bedoelde.

Ik neem aan dat het artikel opvat als dat oude(re) bands niet populair genoeg meer zijn.
Wat ik erg grappig vind in het artikel is de tekst ‘
Het probleem lijkt momenteel vooral op te duiken bij acts die de nostalgie-kaart trekken en vooral vroeger heel populair waren
Nota bene op een Belgische website, waar de originele K3 in bijna no-time bijna 50 zalen heeft uitverkocht.

Het probleem zit er meer dat de populariteit en nostalgische waarde van een aantal artiesten schromelijk overschat wordt door mensen die dit commercieel willen uitbuiten. Er zijn gewoonweg veel artiesten die het moment mee hebben, maar waarvan de muziek toch een houdbaarheidsdatum heeft.

Ik ben trouwens wel een voorstander om nieuw talent meer kansen te geven, maar het moet ook wel bij het festival passen.
Bovendien wordt er vaak vergeten dat best een aanzienlijk deel van de jeugd (vooral groep 15-20 jaar schat ik in) de muziek uit de jaren 80 en 90 zijn gaan waarderen en die artiesten nog nooit eerder hebben kunnen zien.
Dat zie ik ook bij mijn kinderen (17 en 19).

Niet zo heel vreemd, want die zijn vaak opgegroeid met de muziek van hun ouders.
Los daarvan hoor ik regelmatig bij deze generatie dat ze de muziek van toen veel beter vinden.

Gelezen. Snap niet dat wat dit hier komt doen. 🤷‍♂️
Jimmy dat weet je wel:) Huidige dubbele headliners RW
Mumford and Sons: Bijna 40 jaar
War on Drugs: 47 jaar zanger
The XX: 37jaar
Gorillaz: Damon Albarn: 58 jaar
21 pilots: Tyler joseph : 37 jaar
Moby: 60 jaar
The Cure: Robert Smith: 67 jaar

Buiten Lewis Capaldi allemaal namen die in 2016 ook headliner of subheadliner konden zijn. Geen frisse nieuwe namen.
Vorig jaar sprak Herman Schuermans nog vol vuur over de vernieuwing die Rock Werchter moest doorvoeren met Sam Fender en Olivia Rodrigo als headliners, beiden jonge artiesten. En Yungblud als vervanger inhalen was een moedige en geslaagde last-minute zet.
Ik hoop samen met jou dat Billie Eilish die je al twee keer tipte als headliner RW het nu wel haalt volgend jaar op de affiche als headliner of het jonge geweld van Fontaines DC, Olivia Rodrigo, Raye, Rosalia Sam Fender, Olivia Dean, Tyler the Creator, Turnstile, Sombr, Chappell Roan, Charli xcx, Doechii, Fred Again,
Dit jaar goede namen en tof dat er dubbele headliners zijn maar naar mijn smaak te weinig de kaart van vernieuwing inzake headliners getrokken.

Buiten Lewis Capaldi allemaal namen die in 2016 ook headliner of subheadliner konden zijn. Geen frisse nieuwe namen.
Vorig jaar sprak Herman Schuermans nog vol vuur over de vernieuwing die Rock Werchter moest doorvoeren met Sam Fender en Olivia Rodrigo als headliners, beiden jonge artiesten. En Yungblud als vervanger inhalen was een moedige en geslaagde last-minute zet.
Ik hoop samen met jou dat Billie Eilish die je al twee keer tipte als headliner RW het nu wel haalt volgend jaar op de affiche als headliner of het jonge geweld van Fontaines DC, Olivia Rodrigo, Raye, Rosalia Sam Fender, Olivia Dean, Tyler the Creator, Turnstile, Sombr, Chappell Roan, Charli xcx, Doechii, Fred Again,
Dit jaar goede namen en tof dat er dubbele headliners zijn maar naar mijn smaak te weinig de kaart van vernieuwing inzake headliners getrokken.
Dat artikel zegt nergens dat er een probleem is met 'oude' artiesten, maar niet met 'jonge'. Ja, er staat dat fans nog wel willen betalen voor nieuwe artiesten, maar ook dat ze dat ook nog willen doen voor de klassiekers.

Er worden in se 2 problemen aangehaald: 1) (te) hoge ticketprijzen en 2) artiesten die in een te grote zaal geprogrammeerd worden (wat je zou kunnen uitbreiden tot 'te veel keer in dezelfde zaal'). De 'blue dot fever' waarnaar verwezen wordt (veel blauwe bolletjes, i.e. onverkochte tickets, op TM geven de indruk dat de show niet de moeite is, wat dan zou leiden tot een slechtere verkoop) is louter een gevolg van die twee.

Nu, die blauwe bolletjes kan je al vergeten voor RW. Ticketprijzen? Tja, voorlopig schijnt dat toch niet echt een probleem te zijn. En een te grote (openlucht)zaal? Bij een festival koop je een ticket voor het geheel, niet voor een artiest (of dat is toch het concept). Zolang RW erin slaagt om voor elk wat wils te programmeren, lijkt de kans toch wel minimaal dat de grootte van de wei begint mee te spelen, temeer daar we nooit echt weten hoe de ticketverkoop loopt.

Dit kan je dus echt niet doortrekken naar RW.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel

De namen die je noemt zijn ook niet op tour in juli.

• Leuk
Waarderingen: hersenscheetje en elo

Users who are viewing this thread