Alcatraz Open Air 2026

Ik reageer even hier op dit bericht uit het Graspop topic omdat ik mij alleen tegen de tierlist hier aan bemoei... Maar ik kom er dus achter dat ik het helemaal fout doe, ik ga telkens pas inluisteren wat ik nog niet ken op het moment dat ik die poll wil gaan invullen :LOL: iets met uitstelgedrag en deadline werken denk ik. Maar beter laat dan nooit! Hate klinkt verrassend goed eigenlijk, Amorphis daarentegen blijft nog wat zoeken naar de klik voor mij. Volledige lijstje volgt nog!
Haha, het is ook maar een idee, hè?
Iedereen moet natuurlijk helemaal zelf weten of, hoe en wanneer ze willen inluisteren. 😁;)

De eerste is meteen ook de meest impactvolle: Amorphis, normaal een band die ik op elk festival aan zou kruisen als een must see. Maar komende Alcatraz editie voorzie ik een clash met Coroner. En dat vind ik een dermate bijzondere boeking dat ik daar hoe dan ook bij wil zijn. Met pijn in het hart, want Amorphis is live altijd steengoed.

Coroner komt in de herfst blijkbaar ook nog eens naar de lage landen.

• Leuk
Waarderingen: Jamel
Saturday's Helldorado

1777936275349.png

Primus:
Voor fans van: Captain Beefheart, Faith No More, Mr. Bungle, Ween, King Crimson, Red Hot Chili Peppers

Municipal Waste:
Voor fans van: D.R.I., Toxic Holocaust, S.O.D., Nuclear Assault, Power Trip, Gama Bomb

Terror:
Voor fans van: Hatebreed, Madball, Agnostic Front, Lionheart, Trapped Under Ice, Power Trip

Psychonaut:
Voor fans van: Amenra, Pothamus, Hippotraktor, Cult of Luna, Dvne, The Ocean

Laatst bewerkt:
(vervolg)

Mantah:
Voor fans van: Korn, Papa Roach, Linkin Park, Slipknot, Static-X, Vended

Midnight:
Voor fans van: Venom, Motörhead, Toxic Holocaust, Hellripper, Speedwolf, Bewitcher

Mushroomhead:
Voor fans van: Slipknot, Static-X, Mudvayne, Coal Chamber, Dope, Mr. Bungle

Brutal Sphincter:
Voor fans van: Gutalax, Rectal Smegma, Rompeprop, Exhumed, Cattle Decapitation, Carcass

Graphic Nature:
Voor fans van: Deftones, Tallah, Thrown, Cane Hill, Alpha Wolf, Paleface Swiss

Primus: niks voor mij

Municipal Waste: ... is gonna FUCK ME UP! Duidelijk genoeg?

Terror: toffen band eigenlijk, dus als dat met niks clasht ...

Psychonaut: ik heb ze al vaak gezien, dus bij een clash gaan ze het niet halen, ook al ken ik alle leden persoonlijk en heb ik ze 15 jaar geleden zelf nog geboekt in ons plaatselijk jeughuis. Ook met de huidige plaat heb ik ze al 2 maal gezien. Maar klasse band pur sang natuurlijk!

Mantah: nee. Ik begin een beetje een degout aan die band te krijgen. Amper iets bewezen tegenover andere Belgische bands en da mag Graspop al openen. Ze bashen zoals ik doe met President zal ik nog niet doen maar vrolijk word ik er ook niet van

Midnight: compleet mijn straat! Heerlijke band!

Mushroomhead: WTF zelfs ... nee dus

Brutal Sprinchter: misschien, hangt van de concurrentie af

Graphic Nature: zzzzzzzzz. Dan slaap ik nog :)

Daar is voor mij alleen Psychonaut een must. Verder 2 vraagtekens.

Primus is een klinkende naam die ik nog niet heb gezien, maar heb die band eigenlijk nooit erg goed gevonden, weet niet goed of ik ze nu absoluut moet/wil afstrepen.

Mushroomhead vond ik een jaar of 20-25 geleden leuk, toen hadden ze een paar leuke nu metal albums. Maar daarna hebben ze veel matigheid uitgebracht, spelen ze vooral nummers uit dat (voor mij) matige tijdperk en zit er vrijwel ook niemand meer van de beginperiode in de band. Kortom: dat is dan eigenlijk een volstrekt andere band dan degene die ik ooit leuk vond.

Goed, bij dezen dan mijn lijstje van de Swamp op zaterdag. Ik vond die rechte streep naar beneden van @Jamel wel mooi, ik rangschik hem alleen net iets anders. Alcest staat wel ook bij mij bovenaan, Hate is dé ontdekking van dit podium voor mij, Carach Angren klonk nog iets beter dan ik mij herinnerde, Orbit Culture dan weer iets minder maar gaan wellicht live nog kunnen overtuigen, als ze niet afvallen door clashes. Bij Amorphis doen de vocals het voor mij niet helemaal en voelt het geheel wat gekunsteld aan, zou ze misschien live nog een kans geven als er die avond niet zoveel concurrentie was. Aura Noir is ook vooral op vocaal gebied wat matig maar staat mij ook niet compleet tegen, Immolation en Jungle Rot klinken weinig interessant maar die eerste zit nog iets beter in elkaar dan die tweede, Vacuous nummers klinken telkens bij de intro nog wel veelbelovend maar zodra het goed en wel op gang komt ben ik weg.

my-image(3).png

Ik zie dat ik ook nog geen lijstje voor de zaterdag Prison stage had gemaakt, waarschijnlijk omdat ik die niet super interessant vind, dus hier maak ik mij makkelijk vanaf met een volledige copy-paste van de inzending van @Jamel ;)

1777975476351.png

Saturday's The Swamp

1777936275349.png
Dit is de Helldorado trouwens ;)

Primus is een must see, Psychonaut ook al zet ik die wellicht toch een treetje lager omdat toch vooral Unfold the God Man een fenomenaal album is voor mij en de rest iets minder. Maar live wel heel sterk, misschien pakken de nieuwe nummers dan ook weer meer. De rest moet ik nog wat van checken om geheugen op te frissen of kennis mee te maken maar daar verwacht ik weinig van.

• Leuk
  • Metal!
Waarderingen: MetalLimbo en Jamel
Ik zie dat ik ook nog geen lijstje voor de zaterdag Prison stage had gemaakt, waarschijnlijk omdat ik die niet super interessant vind, dus hier maak ik mij makkelijk vanaf met een volledige copy-paste van de inzending van @Jamel ;)

Bekijk bijlage 19775
Top, laat de gemiste lijstjes ook nog maar binnenkomen!

Hier een overzichtje van de inzendingen (groen = volledig ingevuld, geel = gedeeltelijk ingevuld, rood = niet ingevuld):

1777980788881.png

• Leuk
Waarderingen: Loek123 en Dr. Hannibal
Scherm­afbeelding 2026-05-05 om 18.16.29.png

Sterk podium, waar ik me goed ga kunnen vermaken.
Nog even de concurrentie afwachten, maar verwacht toch veel tijd te swampen op zaterdag.

Blijkbaar heb ik ook de prison gemist.

Maybe see: testament
Might see: arch enemy, Miracle of sound
Won't see: al de rest

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en Loek123
@MetalLimbo mijn ontbrekende lijstjes

donderdag Prison
Maybe see: Channel Zero - Soulfly
Won't see: Wings of Steel

donderdag Swamp
Maybe see: Mikkey Dee
Might see: Sacred Reich - Cyclone

donderdag Helldorado
Want to see: Imminence - Funeral Dress
Won't see: Heidevolk - Aeveris

donderdag La Morgue
Want to see: Der Weg Einer Freiheit
Might see: Enthroned - Left To Die

vrijdag Swamp
Absolute must see: Amenra - HEALTH
Must see: Igorrr - Soen
Really want to see: Crowbar - Coven
Want to see: Monolord
Won't see: Insanity Alert - Dead Serious

Ook nog maar even mijn achterstallige huiswerk inhalen, met een geïmproviseerde en iets versimpelde versie van de tierlist:

Do - PrisonDo - SwampDo - HelldoradoDo - MorgueVr - Prison
MustDer Weg Einer Freiheit
WantSoulflyImminenceEnthronedSavatage
MaybeAlestorm, Channel ZeroHeidevolkLeft to DieCombichrist, Crimson Glory, Vended
Won'tWings of SteelCyclone, Sacred Reich, Mikkey DeeAeveris, Funeral DressArmored Saint, Dirkschneider, Masterplan
AvoidSlaughter to Prevail, Body Count

• Winning
  • Leuk
Waarderingen: nikita en MetalLimbo
Huiswerk Parfex, @MetalLimbo

Vrijdag

Prison
Must: Savatage
Want: Vended, Armored Saint
Maybe: Body Count

Swamp
Must: Igorrr, Monolord, Coven
Want: /
Maybe: Health, Amenra

Helldorado
Must: /
Want: Ill Nino
Maybe: Bleed From Within

La Morgue
Must: Modder
Want: Cowboys & Aliens
Maybe: Witch Satan Club, Warrior Soul

Zaterdag

Prison
Must: Arch Enemy, Tailgunner
Want: Hatebreed
Maybe: Miracle of Sound

Swamp
Must: Amorphis, Alcest
Want: Orbit Culture
Maybe: Immolation, Hate

Helldorado
Must: Psychonaut
Want: Primus, Mantah
Maybe: Terror

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
my-image (1).png

The Swamp heeft wederom een mooie podium die dag! De absolute uitschieter voor mij is om eindelijk weer Amorphis eens live te zien. Die ga ik onder alle omstandigheden sowieso zien. Dicht daar achter komt Carach Angren. Ik vind ze hele interessante symfonische black nummers én ik heb ze nog nooit gezien. Alcest en Orbit Culture zijn natuurlijk ook twee fantastische acts. Als Alcest niet op ATG zou staan zouden die hier ook hoger komen te staan.

Aura Noir en Jungle Rot zou ik beide weleens willen meepakken, sloegen bij inluisteren wel aan. De rest zal ik waarschijnlijk over gaan slaan waarbij Hate en Immolation nog gebruikt kunnen worden als opvulling van grote gaten in het loopschema.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo en Jamel
ook maar mijn huiswerk afgeven :D

Absolute must see:

must see:

really want to see:

want to see: Savatage

probably see: Channel Zero

maybe see: Slaughter To Prevail, Combichrist, Vended, Body Count, Dirkschneider

might see:

probably won't see:
Amored Saint, Crimsom Glory, Masterplan

Won't see:
Voor mij is de Prison Stage op vrijdag niet super interessant. Ik heb het gevoel dat ik, als ik er toevallig passeer en er speelt iets dat me aanspreekt, misschien even blijf staan, één of twee liedjes meepik en daarna gewoon doorloop naar wat ik echt wil zien.

Savatage wil ik zeker wel een stukje zien, omdat ik hen nog nooit live gezien heb. De vraag is natuurlijk, hoe lang gaan ze nog blijven spelen?

• Leuk
Waarderingen: Jamel en MetalLimbo
Dag 3: de poll!

1778108450808.png

Primus zou ik wel graag zien, maar is zo goed als uitgesloten gezien de concurrentie op de andere podia.

Brutal Sphincter was een geweldig feestje in 2023 in La Morgue, met stagedivers en circle pits door de volledige tent, een waar gekkenhuis!
Beetje jammer wel dat ze nu in de Helldorado staan, waar de afstand tussen band en publiek letterlijk en figuurlijk een stuk groter is, hadden ze lekker weer in La Morgue moeten zetten.

• Leuk
Waarderingen: Joslittel

Users who are viewing this thread