1. Muse, O2 Brixton Academy Londen, 2026
Deze show was zo’n cadeautje. Via een prijsvraag had ik tickets voor deze show gewonnen, inclusief vliegreis en hotelovernachting. Muse live is altijd top, maar in deze bijna intieme setting was dit optreden een hele bijzondere ervaring. De band was in topvorm en er werd zelfs een spiksplinternieuw nummer gedebuteerd.
2. Bon Jovi, Goffertpark, 1995
Net 16 was ik en een ongelofelijke fan van Bon Jovi, en dit concert was er zo 1 waar ik voor altijd warme gevoelens aan zal blijven houden. Er heerste een gemoedelijke festivalsfeer op het terrein, het weer was top, alle nummers die ik wilde horen werden gespeeld, de hele rits aan voorprogramma’s vielen in de smaak (Van Dik Hout, Skik, Dog Eat Dog).
3. Biffy Clyro, AFAS live, 2022
Biffy is zo’n “altijd goed” band. Altijd vol energie, een bak geluid, en gaan met die banaan. Dat ze hier het epische Cop Syrup speelde maakte mijn avond af.
4. Live, Ahoy Rotterdam, 2001
Ook 1 van mijn puberteitsfavorieten, zo vaak zien optreden in die periode en altijd een feestje.
5. Whitney Houston, Ahoy Rotterdam, 1993
Mijn allereerste concert, drie 13-jarige meisjes, afgezet en opgehaald voor de deur door papa, en wat hebben we genoten. En wat kon ze zingen zeg.
6. Arcade Fire, Ahoy Rotterdam, 2018
Gewoon een superstrakke show, altijd goed
7. Within Temptation, Beatstad Festival, Malieveld Den Haag, 2008
Idem, gewoon leuk, hard en strak.
8. Matchbox Twenty, Parkpop Den Haag, 1998
Altijd een zwak gehad voor dit leuke bandje. Volgens mij hebben ze hierna nooit meer in NL gespeeld.
9. Krezip, Spijkpop Spijkenisse, 1998/1999 (?)
Een klein, lokaal festivalletje, in een klein park, met vooral lokale artiesten en 1 superleuk, onbekend bandje met een piepjonge zangeres met een dijk van een stem, die het kleine veld compleet inpakte. Na een liedje of 8 riep het publiek om meer, waarop het schattige antwoord ‘sorry, meer liedjes hebben we niet’ volgde. Een jaar of wat later stonden ze op Pinkpop.
10. Bryan Adams, De Kuip Rotterdam, 1996 (+ Melissa Etheridge)
Weer zo 1 in de categorie topconcert door de topsfeer. Concerten in De Kuip waren sowieso altijd leuk, jammer dat dat voorbij is. Qua stadionbeleving stukken leuker dan de Arena of Gelredome.
Maar ik kan nog zoveel meer geweldige concerten opnoemen: Muse in ‘t Goffertpark en de Ziggo Dome, Skunk Anansie, Pearl Jam, Radiohead, Rage against the machine, Limp Bizkit, Jeugs van tegenwoordig en Alanis Morrissette op Pinkpop. Keane, Snow Patrol, Bastille, Counting Crows, The Prodigy, noem maar op.