Top 10 beste concerten ooit

Erg lastig dit. 14 in alfabetische volgorde en dan sla ik er nog een hele berg over:

Alesana – Trix (2012)
At The Drive-In – Melkweg (2016)
Aussitôt Mort – Bar A Kade (2007)
Black Midi - Maassilo (2022)
The Blood Brothers – Pukkelpop (2005)
City Of Caterpillar – JC Bouckenborgh (2025)
Comadre – Vera (2008)
Deftones – Trix (2010)
The Fall Of Troy – Dynamo (2016)
The Mars Volta – Vera (2003)
Saetia – Kavka (2025)
Sparta - Pukkelpop (2003)
System Of A Down – Vorst (2015)
Thursday - Pukkelpop (2002)

• Leuk
  • Winning
Waarderingen: visdave34 en DJ_Tjorre
Ja eens, was ook sterk. Ik ben er na nooit meer geweest, en volgens speelt het ook niet meer echt dat festival?

Jammer want was echt een prachtig concept.
Ik ben daarna nog een keer in Amsterdam geweest; toen hadden ze The Notwist en Neil Finn (Crowded House) met Glenn Kotche (Wilco). Was een van de laatste keren. Inderdaad jammer, want het concept was mooi.
Denk wel dat ze daarna zijn ingehaald door festivals als rewire en le guess who? die wat radicaler zijn.

Zoiets...

1-10
Low - Kunstencentrum Belgie, Hasselt 1996
Pavement - AB, Brussel 1997
Godspeed You! Black Emperor - AB Club, Brussel 1999
Sebadoh - Doornroosje, Nijmegen 1995
Courtney Barnett - Haldern Pop 2015
Slowdive - Rock Herk 2015
Ultimate Painting - Vera, Groningen 2015
Scout Niblett - Recyclart, Brussel 2005
Stereolab - Vk, Brussel 1994
Deerhoof - Lintfabriek Kontich 2006

11-20
Godspeed You! Black Emperor - AB, Brussel 2000
Pavement - Vk, Brussel 1994
Labradford - Kunstencentrum Belgie, Hasselt 1999
Jabu - Sommerloch 2025
Ride - Melkweg - Amsterdam 1992
My Bloody Valentine - AB, Brussel 1992
Elliott Smith - Pukkelpop 1998
The Pastels - Bumann und Sohn, Keulen 2019
Grass Widow - Salle RTT, Brussel 2009
Smog - Doornroosje, Nijmegen 1995

Laatst bewerkt:
Zoiets denk ik:

1. Sigur Ros - Lowlands 2008
2. Kae Tempest - Into The Great Wide Open 2017
3. Zaho De Sagazan - Tivoli, Ronda 2025
4. Young Fathers - Best Kept Secret 2024
5. Shortparis - Le Guess Who? 2019
6. Radiohead - Best Kept Secret 2017
7. Turnstile - AFAS 2025
8. Death Cab For Cutie - Amsterdamse Bos 2018
9. Nick Cave & The Bad Seeds - Best Kept Secret 2022
10. Jimmy Eat World - Melkweg, ik denk 2002
Bonus : De Baron - mijn bruiloft - 2019

Ok, mijn poging.. dit is echt onmogelijk :). Mooi om die lijsten te zien, en zeker om een aantal bekende shows tegen te komen.
In chronologische volgorde:

Tool - Pinkpop (2001)
Radiohead - Wuhlheide Berlijn (2008)
Sufjan Stevens - Carré Amsterdam (2015)
Julien Baker, BKS (2016)
Wolf Parade, Loppen Kopenhagen (2017)
The National - BKS (2018)
LCD Soundsystem - BKS (2018)
Kate Tempest - BKS (2019)
Young Fathers - BKS (2023)
Rosalía - Ziggo Dome (2026)

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: AngieH en mattman
Zoiets denk ik:

1. Sigur Ros - Lowlands 2008
2. Kae Tempest - Into The Great Wide Open 2017
3. Zaho De Sagazan - Tivoli, Ronda 2025
4. Young Fathers - Best Kept Secret 2024
5. Shortparis - Le Guess Who? 2019
6. Radiohead - Best Kept Secret 2017
7. Turnstile - AFAS 2025
8. Death Cab For Cutie - Amsterdamse Bos 2018
9. Nick Cave & The Bad Seeds - Best Kept Secret 2022
10. Jimmy Eat World - Melkweg, ik denk 2002
Bonus : De Baron - mijn bruiloft - 2019
Deze was ik nog vergeten in mijn lijstje, maar was inderdaad een geweldig optreden! Die setlist… 😍

• Leuk
Waarderingen: Matthijs
Ok, mijn poging.. dit is echt onmogelijk :). Mooi om die lijsten te zien, en zeker om een aantal bekende shows tegen te komen.
In chronologische volgorde:

Tool - Pinkpop (2001)
Radiohead - Wuhlheide Berlijn (2008)
Sufjan Stevens - Carré Amsterdam (2015)
Julien Baker, BKS (2017)
Wolf Parade, Loppen Kopenhagen (2017)
The National - BKS (2018)
LCD Soundsystem - BKS (2018)
Kate Tempest - BKS (2019)
Young Fathers - BKS (2023)
Haha nice, ik lees deze een paar uur na mijn eigen lijst en denk gelijk 'oh ja, Sufjan in Carré, die had er bij mij ook in gemoeten'. Wolf Parade op BKS was ook geweldig. Rosalia vind ik nog moeilijk te plaatsen, maar grote klasse ook. En LCD op Lowlands..

Maar Tool op Pinkpop 2001, ik durf het bijna niet toe te geven, maar toen zat ik 100 meter verderop een film te kijken (geen idee meer welke).

• Leuk
Waarderingen: JKGB
Helemaal mee eens, en ook blij met de beschrijving van Indiaantje.
Memorabele avond, want ook Efterklang in de Effenaar was toen geweldig.
Speelde Efterklang toen in de kleine zaal? Weet wel dat ik rond die tijd bij een show van hen ben geweest (kan me herinneren dat ze tijdens de encore de stekker uit de versterking hadden getrokken want t duurde te lang?)

Ja eens, was ook sterk. Ik ben er na nooit meer geweest, en volgens speelt het ook niet meer echt dat festival?

Jammer want was echt een prachtig concept.
Volgens mij was tot 2014/2025 zeker nog een ding? Ik weet dat ik er in 2013 nog ben geweest, met Olafur Arnalds (met t Metropole Orkest?)

Muse @Rock Werchter 2023
Ook weer een geweldige band die ik live heb mogen zien voor de eerste keer!
Was dit dat legendarische optreden waar door allerlei technische problemen Knights of Cydonia niet gespeeld kon worden en ze vanuit het niets met het jaren niet meer gespeelde Showbiz afsloten? Top optreden was dat.

1. Muse, O2 Brixton Academy Londen, 2026
Deze show was zo’n cadeautje. Via een prijsvraag had ik tickets voor deze show gewonnen, inclusief vliegreis en hotelovernachting. Muse live is altijd top, maar in deze bijna intieme setting was dit optreden een hele bijzondere ervaring. De band was in topvorm en er werd zelfs een spiksplinternieuw nummer gedebuteerd.

2. Bon Jovi, Goffertpark, 1995
Net 16 was ik en een ongelofelijke fan van Bon Jovi, en dit concert was er zo 1 waar ik voor altijd warme gevoelens aan zal blijven houden. Er heerste een gemoedelijke festivalsfeer op het terrein, het weer was top, alle nummers die ik wilde horen werden gespeeld, de hele rits aan voorprogramma’s vielen in de smaak (Van Dik Hout, Skik, Dog Eat Dog).

3. Biffy Clyro, AFAS live, 2022
Biffy is zo’n “altijd goed” band. Altijd vol energie, een bak geluid, en gaan met die banaan. Dat ze hier het epische Cop Syrup speelde maakte mijn avond af.

4. Live, Ahoy Rotterdam, 2001
Ook 1 van mijn puberteitsfavorieten, zo vaak zien optreden in die periode en altijd een feestje.

5. Whitney Houston, Ahoy Rotterdam, 1993
Mijn allereerste concert, drie 13-jarige meisjes, afgezet en opgehaald voor de deur door papa, en wat hebben we genoten. En wat kon ze zingen zeg.

6. Arcade Fire, Ahoy Rotterdam, 2018
Gewoon een superstrakke show, altijd goed

7. Within Temptation, Beatstad Festival, Malieveld Den Haag, 2008
Idem, gewoon leuk, hard en strak.

8. Matchbox Twenty, Parkpop Den Haag, 1998
Altijd een zwak gehad voor dit leuke bandje. Volgens mij hebben ze hierna nooit meer in NL gespeeld.

9. Krezip, Spijkpop Spijkenisse, 1998/1999 (?)
Een klein, lokaal festivalletje, in een klein park, met vooral lokale artiesten en 1 superleuk, onbekend bandje met een piepjonge zangeres met een dijk van een stem, die het kleine veld compleet inpakte. Na een liedje of 8 riep het publiek om meer, waarop het schattige antwoord ‘sorry, meer liedjes hebben we niet’ volgde. Een jaar of wat later stonden ze op Pinkpop.

10. Bryan Adams, De Kuip Rotterdam, 1996 (+ Melissa Etheridge)
Weer zo 1 in de categorie topconcert door de topsfeer. Concerten in De Kuip waren sowieso altijd leuk, jammer dat dat voorbij is. Qua stadionbeleving stukken leuker dan de Arena of Gelredome.

Maar ik kan nog zoveel meer geweldige concerten opnoemen: Muse in ‘t Goffertpark en de Ziggo Dome, Skunk Anansie, Pearl Jam, Radiohead, Rage against the machine, Limp Bizkit, Jeugs van tegenwoordig en Alanis Morrissette op Pinkpop. Keane, Snow Patrol, Bastille, Counting Crows, The Prodigy, noem maar op.

Hoe leuk om de lijstjes te lezen en hoe moeilijk om zelf te maken!

Gorillaz - HMH (2010)
Arctic Monkeys - Best Kept Secret (2013)
Spinvis - Tivoli (Tijdloos) Oudegracht (2014)
Selda - Le Guess Who (2014)
Sufjan Stevens - Carré (2015)
Radiohead - Best Kept Secret (2017)
Kendrick Lamar - Ziggo Dome (2022)
Bon Iver - Ziggo Dome (2022)
MK.Gee - Lowlands (2025)

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Matthijs en mattman
Hoe leuk om de lijstjes te lezen en hoe moeilijk om zelf te maken!

Gorillaz - HMH (2009)
Arctic Monkeys - Best Kept Secret (2013)
Spinvis - Tivoli (Tijdloos) Oudegracht (2014)
Selda - Le Guess Who (2014)
Sufjan Stevens - Carré (2015)
Radiohead - Best Kept Secret (2017)
Kendrick Lamar - Ziggo Dome (2022)
Bon Iver - Ziggo Dome (2022)
MK.Gee - Lowlands (2025)
Gorillaz in HMH was in 2010 :) Ik was er ook bij, maar ik kan het niet helemaal meer terughalen helaas. Ik weet wel dat Little Dragon het voorprogramma was en ook De La Soul, Neneh Cherry en Bobby Womack erbij waren. Zou het zo graag opnieuw beleven!

• Leuk
Waarderingen: Archie
Was dit dat legendarische optreden waar door allerlei technische problemen Knights of Cydonia niet gespeeld kon worden en ze vanuit het niets met het jaren niet meer gespeelde Showbiz afsloten? Top optreden was dat.
Jep natuurlijk wel zonde dat de eerste Muse geen Knights of Cydonia gespeeld werd maar de uitzinnige menigte die helemaal los ging op Showbiz was het waard!

Gorillaz in HMH was in 2010 :) Ik was er ook bij, maar ik kan het niet helemaal meer terughalen helaas. Ik weet wel dat Little Dragon het voorprogramma was en ook De La Soul, Neneh Cherry en Bobby Womack erbij waren. Zou het zo graag opnieuw beleven!
Corrected 😄. Mijn geheugen is ook niet mijn kracht haha, zeker niet bij shows die ik als tiener zag. Ik denk dat de shows die na meer dan 10 jaar zijn blijven hangen bij mij sowieso sterk een gevoelskwestie zijn. Er waren iig verbazingwekkend veel gasten. En ik herinner me nog redelijk een gevoel van overweldiging bij Bobby Womack's Cloud of Unknowing en de intro (Plastic Beach > Last Living Souls) en outro (Don't Get Lost in Heaven > Demon Days).

1 Nick Cave & The Bad Seeds @ Sportpaleis & TW Classic
2 Oasis @ Wembley Stadium
3 Smashing Pumpkins @ AB Brussel

Daft Punk @ HMH Amsterdam
Arctic Monkeys @ Botanique Brussel & E-Werk Keulen
Anderson Paak. @ Rock Werchter
The Beach Boys @ Lokerse Feesten
Prince @ St Pietersplein Gent
Kendrick Lamar @ Sportpaleis Antwerpen
Paul McCartney @ Ziggo Dome Amsterdam

En een hoop acts die ik meerdere keren steengoed zag: QOTSA, Fontaines DC, Iggy Pop, The National, IDLES, Tool, Bruce Springsteen, AC/DC, Beastie Boys, Radiohead, REM, ...
En Babyshambles/The Libertines/Peter Doherty, elke keer uniek, soms rommelig, soms geniaal, love it
En dan vergeet ik nog vele knalconcerten: Damien Rice @ Cirque Royal, RATM @ Sportpaleis, The Strokes @ HMH, Sigur Ros @ OLT, Sharon Jones @ AB (hoe goed was dat, eigenlijk heeft een top 10 maken geen enkele zin besef ik nu :-) )

Laatst bewerkt:
Eigenlijk een onmogelijke opdracht. Maar ik ben er uit, denk ik...

1. Roger Waters (The Wall Live) - Werchter weide (2013)
2. Prince - Werchter Boutique (2010)
3. Oasis - Manchester Heaton Park (2025)
4. Nick Cave & The Bad Seeds - Sportpaleis Antwerpen (2017)
5. PJ Harvey - Rock Werchter 2016
6. David Byrne - Rock Werchter 2018
7. Interpol - Kulturkirche Keulen (2007)
8. Faith No More - Pukkelpop 2009 *
9. Tool - Heineken Music Hall (2006)
10. Rage against the Machine - Pinkpop 1996

* Met uitzondering van het moment van de stagedive. Iemand vanuit de technische staf van La Roux probeerde tijdens de show van FNM het publiek in te duiken maar dat liep faliekant verkeerd af en belandde met zijn kaak op de barrier (La Roux zelf was overigens een onverwacht hoogtepunt die dag, met name vanwege het uitzinnige publiek).

Ik kan nog een boek schrijven met eervolle vermeldingen, maar hier laat ik het maar even bij. Met uitzondering van David Byrne heb ik alle bands uit mijn top 10 meer dan 1 keer gezien en zou ik daarmee bij wijze van spreken al de top 20 kunnen vullen.

Laatst bewerkt:
  • Geweldig
Waarderingen: RubenFrusciante

Users who are viewing this thread