Alcatraz Open Air 2026

En over La Morgue kan ik kort zijn: Left To Die en Enthroned ken ik niet (ga zeker nog wel eens luisteren) en voor Der Weg Einer Freiheit zijn er hier op het forum beter geplaatst om de anderen te overtuigen.
Dan La Morgue. Die is al een stuk interessanter! Te beginnen met Left to Die, waar ik me nog eens serieus in moet gaan verdiepen. Het is me vooralsnog niet gelukt om geheel en al overtuigd te raken van de muziek van Death en Chuck Schuldiner zijn legacy. Maar het intrigeert me wel degelijk! Al meen ik te hebben begrepen dat Death to All de interessantere Death tribute act is, maar dat weet ik niet zeker. En dus ook niet of Left to Die de moeite is.
Ik ken(de) Death eigenlijk ook nog niet zo goed, en ben me er pas sinds een paar maanden enigszins in het verdiepen, waardoor ik er steeds enthousiaster over raak.

Left To Die is inderdaad net als Death To All (die in juni op zowel GMM als South Of Heaven staan) een Death tribute/legacy act, beide met originele bandleden, maar uit verschillende periodes.
Grootste verschil is wel dat LTD uitsluitend nummers van de eerste 2 albums speelt en DTA van alle 7 albums.

DTA is dan ook min of meer de 'officiële' Death tribute band, met de goedkeuring van Schuldiner's familie en de intentie om zijn nalatenschap te eren.
LTD is meer een old-school revival project, opgericht door enkele Death leden van het eerste uur (met Rick Rozz zelfs een van de oprichters van de band), uit liefde voor de vroege Death sound c.q. Florida death metal scene.

Death is een goed voorbeeld van een band die door de jaren heen sterk veranderd is qua sound.
De eerste 2 albums waren nog vrij rauw, primitief, agressief en weinig subtiel, met simpele, brute riffs en horror-thema's.
De albums daarna werden geleidelijk steeds technischer, complexer en melodieuzer.
Met name het laatste album, The Sound of Perseverance, met gelaagde composities, is haast progressive metal te noemen.
Ze hebben dan ook met al hun verschillende periodes ontelbare bands geïnspireerd.

Hier de 7 albums met een nummer van elk om duidelijk de evolutie qua sound te horen:
  1. Scream Bloody Gore (1987): Zombie Ritual
  2. Leprosy (1988): Pull the Plug
  3. Spiritual Healing (1990): Living Monstrosity
  4. Human (1991): Lack of Comprehension
  5. Individual Thought Patterns (1993): The Philosopher
  6. Symbolic (1995): Crystal Mountain
  7. The Sound of Perseverance (1998): Spirit Crusher
Zelf neig ik uiteraard meer naar de latere albums, vandaar dat ik dus meer uit kijk naar DTA op GMM/SOH.
Maar als die goed bevallen zal ik mogelijk ook wel een kijkje gaan nemen bij LTD op Alcatraz, al is het maar ter vergelijking. :)

• Metal!
Waarderingen: NoLifeIzegem en Jamel
Ik ken(de) Death eigenlijk ook nog niet zo goed, en ben me er pas sinds een paar maanden enigszins in het verdiepen, waardoor ik er steeds enthousiaster over raak.

Left To Die is inderdaad net als Death To All (die in juni op zowel GMM als South Of Heaven staan) een Death tribute/legacy act, beide met originele bandleden, maar uit verschillende periodes.
Grootste verschil is wel dat LTD uitsluitend nummers van de eerste 2 albums speelt en DTA van alle 7 albums.

DTA is dan ook min of meer de 'officiële' Death tribute band, met de goedkeuring van Schuldiner's familie en de intentie om zijn nalatenschap te eren.
LTD is meer een old-school revival project, opgericht door enkele Death leden van het eerste uur (met Rick Rozz zelfs een van de oprichters van de band), uit liefde voor de vroege Death sound c.q. Florida death metal scene.

Death is een goed voorbeeld van een band die door de jaren heen sterk veranderd is qua sound.
De eerste 2 albums waren nog vrij rauw, primitief, agressief en weinig subtiel, met simpele, brute riffs en horror-thema's.
De albums daarna werden geleidelijk steeds technischer, complexer en melodieuzer.
Met name het laatste album, The Sound of Perseverance, met gelaagde composities, is haast progressive metal te noemen.
Ze hebben dan ook met al hun verschillende periodes ontelbare bands geïnspireerd.

Hier de 7 albums met een nummer van elk om duidelijk de evolutie qua sound te horen:
  1. Scream Bloody Gore (1987): Zombie Ritual
  2. Leprosy (1988): Pull the Plug
  3. Spiritual Healing (1990): Living Monstrosity
  4. Human (1991): Lack of Comprehension
  5. Individual Thought Patterns (1993): The Philosopher
  6. Symbolic (1995): Crystal Mountain
  7. The Sound of Perseverance (1998): Spirit Crusher
Zelf neig ik uiteraard meer naar de latere albums, vandaar dat ik dus meer uit kijk naar DTA op GMM/SOH.
Maar als die goed bevallen zal ik mogelijk ook wel een kijkje gaan nemen bij LTD op Alcatraz, al is het maar ter vergelijking. :)
Kijk, dit is heel helpend! Dank.

Op basis van jouw verhaal denk ik ook dat het latere werk van Death me meer gaat liggen dan het eerdere werk, maar dat zal je vast niet verrassen.
Crystal Mountain ken ik uiteraard. Dat is een tof nummer! Zal de komende weken eens wat van jouw suggesties per album luisteren.

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
Kijk, dit is heel helpend! Dank.

Op basis van jouw verhaal denk ik ook dat het latere werk van Death me meer gaat liggen dan het eerdere werk, maar dat zal je vast niet verrassen.
Crystal Mountain ken ik uiteraard. Dat is een tof nummer! Zal de komende weken eens wat van jouw suggesties per album luisteren.
Met een beetje hulp van ChatGPT moet ik erkennen, zit zelf ook nog in de verdiepingsfase.
Toch wel heel handig als je relatief snel een goed beeld van een bepaalde band wil krijgen. ;)

• Leuk
Waarderingen: Jamel
Moet eerlijk toegeven dat ik Death To All net iets leuker vond dan Left To Die, maar zijn gewoon beiden zeer degelijke tributebands. Dat gezegd zijnde, waar de Swamp en Prison bands me minder deden, wordt dit goedgemaakt door het prachtige programma van Helldorado en La Morgue.

Akkoord, de cancel van Alien Weaponry is zeker jammer. Al moet ik eerlijk toegeven dat de muziek me op plaat eigenlijk niet zoveel doet ... Echter heb ik ze enkele maanden geleden live mogen zien in het voorprogramma van Avatar, en wauw, wat een show! Ik had ze graag opnieuw willen meepikken.

Dat gezegd zijnde, graag de focus op de bands die daadwerkelijk spelen ...

Imminence: Hier kijk ik immens naar uit. Vorig jaar op Graspop niet gezien vanwege de vervelende clash met Bullet For My Valentine. Kijk hier écht naar uit.

Heidevolk: Fijne feestband. Ik heb ze al eens op Graspop kunnen meepikken, maar mijn festivalgezelschap heeft ze nog niet live gezien. Leuk!

Funeral Dress & Aeveris ken ik niet goed genoeg om een oordeel over te scheppen.

Der Weg Einer Freiheit: Als deze clashen met Alestorm, weet ik waar ik sta. DWEF nu ook al enkele keren gezien en ze blijven live (en op plaat) ijzersterk. Al hoop ik ooit het nummer "Monument" live te horen, iets wat me op Samhain (Hasselt, enkele jaren geleden), Cirque Royal (Brussel) en Alcatraz niet eerder lukte ...

Enthroned: Ken ik niet goed genoeg.

Left To Die: Zoals ik hierboven al zei, ben ik net iets meer fan van Death To All, echter kan ik hier zeker niet kwaad om zijn. Gewoon een goede opener, dit!

• Metal!
Ik neem aan dus dat eigenlijk gewoon alle podia nu besproken moeten worden? Ik ga dat toch doen ondanks het dus niet zeker is of ik er donderdag al zal zijn er vanuit gaande dat ik er wel zal zijn

Alestorm: Al heel vaak gezien, maar als ik er dan ben dan zie ik ze als liefhebber nog eens heel graag!

Channel Zero: België heeft zoveel veel betere metal bands ... maar goed. Vroeger vond ik ze nog leuk toen ik wat meer meeloopte en vooral ook toen het tijdens de lockdown een van de enige kansen op live muziek was. Nu niet meer zo wild van de laatste jaren

Soulfly: Heeft mij ook nog nooit live weten te overtuigen

Wings Of Steel: Vind ik ook weinig aan

Mikkey Dee: Dat kan wel een toffe show worden

Sacred Reich: Vanzelfsprekend, als ik aanwezig ben

Cyclone: Ook benieuwd naar als ik er dan toch ben, maar ik vind hun type thrash eigenlijk iets te progressief ofzo. Ik ken de zanger wel persoonlijk, maar daarom hoef ik nog geen groot fan te zijn

Imminence: Niks voor mij

Heidevolk: Toch ook wat beu geraakt

Funeral Dress: Eigenlijk ook wat beu geraakt

Aeveris: Jong talent uit West-Vlaanderen met nieuwe zanger. Benieuwd naar!

Der Weg Einer Freiheit: Misschien. Die muziek is te complex voor mij maar dat wil niet zeggen dat wanneer ik het hoor, ik er niet van geniet. Dus als het uitkomt ...

Enthroned: Ik denk het niet

Left To Die: Ik moet nog eens te goed checken wie welke albums doet. Van Death hoor ik enkel de twee eerste albums graag

@MetalLimbo is de initiatiefnemer en zijn oorspronkelijke voorstel was om op donderdag twee podia tegelijk te bespreken, vanwege het mindere aantal bands per podium ivm de andere dagen. Dus ik stel voor dat we dat gewoon volgen.
Daar ben ik het vanzelfsprekend mee eens. 😋
Wel met de kanttekening dat @Somekindofdylan degene was met het oorspronkelijke idee. 😉

1776198764151.png

Het zal velen hier waarschijnlijk niet verbazen, maar Heidevolk is voor mij uiteraard een absolute must-see.
Geweldige feestband met heerlijke meezingers! 🤘
Inmiddels al vaak gezien de afgelopen jaren, maar waar dat bij veel bands tot een zekere moeheid zou leiden, is dat voor Heidevolk vooralsnog zeker niet aan de hand. :)

Funeral Dress is eigenlijk best een aardig punkbandje (al doet de naam heel anders vermoeden), maar ook niet meer dan dat.
Misschien even leuk voor een kwartiertje, maar ga er ook niet voor omlopen.

Wat Enthroned betreft kan ik eigenlijk net zo goed het stukje van @Jamel copy-pasten, al moet ik het laatste album nog beluisteren.
Is wel redelijk rechttoe rechtaan black metal zo lijkt het, wat bij mij nog wel eens snel kan gaan vervelen.

Dan Der Weg Einer Freiheit, tja, ik zou daar eigenlijk ook het stukje van @Jamel willen kunnen kopiëren, maar bij mij is het kwartje momenteel nog niet (volledig) gevallen, ook al stond ik vorige week bij hetzelfde optreden in Trix op Samhain.
Dat had echter ook wel wat met timing te maken, want tijdens DWEF speelde zich net de volle finale van de Ronde van Vlaanderen af, die ik met een half oog aan het bekijken was op mijn telefoon (net als de beveiligster naast mij).. 😅
Ik ga ze in ieder geval zeer zeker opnieuw bekijken, in zo mogelijk een nog betere setting!

Imminence is ook zo'n band die ik graag goed zou willen vinden, maar nog niet echt in ben geraakt.
Het progressive element en de hardere stukken spreken me zeker wel aan, maar de meer gelikte, beetje weeïge stukken met cleane zang staan me eerlijk gezegd wat tegen.
Of ik ze ga kijken zal wel een momentbeslissing worden (al is de kans dat ik naar Alestorm ga toch een stuk groter).

Tenslotte nog Aeveris (Left To Die hierboven al besproken).
Dat leek me dus typisch zo'n opvuller, een lokaal, dertien-in-een-dozijn metalcore bandje dat een podium op de opwarmdag mag openen, dat schept nu niet direct hoge verwachtingen.
Maar na een eerste luisterbeurt moet ik (als toch niet uitgesproken metalcore-fan) eerlijk zeggen dat deze band me heel positief verrast!
Gevarieerde nummers die prettig in het gehoor liggen, zowel zang als instrumenten.
Ook dit zal vermoedelijk een momentbeslissing worden, normaliter zou ik eerder bij Wings Of Steel gaan staan, maar daar twijfel ik nu dus wel aardig aan.

(100% AI vrij 😜)

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Ik neem aan dus dat eigenlijk gewoon alle podia nu besproken moeten worden? Ik ga dat toch doen ondanks het dus niet zeker is of ik er donderdag al zal zijn er vanuit gaande dat ik er wel zal zijn
Er moet niets natuurlijk..😅
Prison en Swamp zijn de afgelopen week reeds besproken, nu dus Helldorado en La Morgue, waarmee de donderdag voor nu compleet is (er komen mogelijk wel nog bands bij?).

Ook hier kunnen we over een paar dagen (een hele week is wellicht wat overdreven) afsluiten met een kleine poll/tier list.
Dan wel gelijk voor de hele dag, lijkt me handiger.

Left To Die: Ik moet nog eens te goed checken wie welke albums doet. Van Death hoor ik enkel de twee eerste albums graag
Nou, zie hier:
saturday night live youre welcome GIF

😉

• Leuk
Waarderingen: won666
Er moet niets natuurlijk..😅
Prison en Swamp zijn de afgelopen week reeds besproken, nu dus Helldorado en La Morgue, waarmee de donderdag voor nu compleet is (er komen mogelijk wel nog bands bij?).

Ook hier kunnen we over een paar dagen (een hele week is wellicht wat overdreven) afsluiten met een kleine poll/tier list.
Dan wel gelijk voor de hele dag, lijkt me handiger.

Nou, zie hier:

saturday night live youre welcome GIF

😉
Awel, ik had het dus al gelezen, maar nog niet begrepend gelezen (begrijpend lezen is ook een vak op school ;) ). Dat staat dus voor later nog op het programma en dat bedoelde ik er mee ;) Ik verwees eigenlijk naar uw tekst daarmee ;)

• Leuk
Met een beetje hulp van ChatGPT moet ik erkennen, zit zelf ook nog in de verdiepingsfase.
Toch wel heel handig als je relatief snel een goed beeld van een bepaalde band wil krijgen. ;)
Of we schakelen gewoon de hulp van @Querulante Partij in.
Die had me toch al een "Death introductie for dummies" beloofd, dus misschien moet hij dat maar ineens voor iedereen hier doen ipv voor mij alleen.
Ik weet van hem alvast dat hij Death to all erg hoog heeft zitten, met name door het zo dicht benaderen van Chuck qua zang.

• Leuk
Funeral Dress zijn bezig aan hun afscheidstournee dus denk dat ik die wel een laatste keer ga kijken.
Der Weg Einer Freiheit staat normaal ook op mijn programma al zaait Mikkey Dee toch wel wat twijfel.
Imminence , de orkestshow in 013 heb ik gezien en die vond ik heel goed maar wil hen ook wel eens meemaken met een "gewone" show.

Of we schakelen gewoon de hulp van @Querulante Partij in.
Die had me toch al een "Death introductie for dummies" beloofd, dus misschien moet hij dat maar ineens voor iedereen hier doen ipv voor mij alleen.
Ik weet van hem alvast dat hij Death to all erg hoog heeft zitten, met name door het zo dicht benaderen van Chuck qua zang.
Dat hoop ik dus ook te bereiken hiermee in beide topics, dat juist de echte kenners van bepaalde (met name wat onbekendere) bands zich hier geroepen voelen om een soort van (korte of lange) introductie te geven voor de 'leken'. 🙂

Toch ook wel beetje grappig om te zien hoe verschillend mensen inmiddels reageren op het gebruik van of zelfs benoemen van AI.
De een prijst het te hemel in en dicht het onbeperkte mogelijkheden toe, de ander gruwelt ervan en vindt het allemaal maar waardeloze onzin, zo lijkt het. 😅

Voor beide standpunten kan ik wel begrip opbrengen, maar zelf sta ik er toch wat minder zwart-wit in.
Ook voor mijn (vrij niche) werk maak ik inmiddels steeds meer gebruik van AI, en leer daarmee zowel de sterke punten als de overduidelijke tekortkomingen.
Ik ben dan ook vrij terughoudend met het gebruik ervan, maar experimenteer er wel af en toe mee, in combinatie met andere bronnen en mijn eigen gezond verstand.
Klakkeloos iets aan-/overnemen doe ik in ieder geval nooit.

Desalniettemin is het wel degelijk een handige tool, want wat het wel kan, doet het goed.

Dat hoop ik dus ook te bereiken hiermee in beide topics, dat juist de echte kenners van bepaalde (met name wat onbekendere) bands zich hier geroepen voelen om een soort van (korte of lange) introductie te geven voor de 'leken'. 🙂

Toch ook wel beetje grappig om te zien hoe verschillend mensen inmiddels reageren op het gebruik van of zelfs benoemen van AI.
De een prijst het te hemel in en dicht het onbeperkte mogelijkheden toe, de ander gruwelt ervan en vindt het allemaal maar waardeloze onzin, zo lijkt het. 😅

Voor beide standpunten kan ik wel begrip opbrengen, maar zelf sta ik er toch wat minder zwart-wit in.
Ook voor mijn (vrij niche) werk maak ik inmiddels steeds meer gebruik van AI, en leer daarmee zowel de sterke punten als de overduidelijke tekortkomingen.
Ik ben dan ook vrij terughoudend met het gebruik ervan, maar experimenteer er wel af en toe mee, in combinatie met andere bronnen en mijn eigen gezond verstand.

Desalniettemin is het wel degelijk een handige tool, want wat het wel kan, doet het goed.
Ik snap dat het gebruikt wordt voor werkgerelateerde of schoolgerelateerde zaken. Het kan zeker nuttig zijn om bvb te helpen bij een spellingcheck.

AI verbruikt gewoon zoveel water, dat ik het voor dingen die je gewoon op wikipedia ook kan vinden niet de kostprijs waard vind. Dus om een band beter te leren kennen zou ik het nooit gebruiken.

Ik snap dat het gebruikt wordt voor werkgerelateerde of schoolgerelateerde zaken. Het kan zeker nuttig zijn om bvb te helpen bij een spellingcheck.

AI verbruikt gewoon zoveel water, dat ik het voor dingen die je gewoon op wikipedia ook kan vinden niet de kostprijs waard vind. Dus om een band beter te leren kennen zou ik het nooit gebruiken.
Dat is prima, al ontbreekt uiteraard wel enige nuance in je standpunt. 😉

Laatst bewerkt:
@MetalLimbo is de initiatiefnemer en zijn oorspronkelijke voorstel was om op donderdag twee podia tegelijk te bespreken, vanwege het mindere aantal bands per podium ivm de andere dagen. Dus ik stel voor dat we dat gewoon volgen.
ik ben ook wel fan om er iets sneller door te gaan want de laatste weken voor het festival zijn er altijd wel zaken die bovenkomen. terwijl deze podium per podium eerder is voor de stilte te vullen.

• Leuk
Waarderingen: Parfex en Dr. Hannibal

Naast de morele bezwaren die ik ertegen heb (het onevenredig hoge verbruik van grondstoffen, wat @Blommie al noemt, is daar één van) vind ik het dus blijkbaar zelfs onder de randvoorwaarden die je schetst merkbaar in het eindresultaat. Een bepaalde schrijfstijl, woordkeuze, het krijgt een onpersoonlijk tintje wat moeilijk in woorden uit te drukken is, en opeens besef ik: dit is een computer. Toch grappig hoe dat werkt. Ik denk dat we er goed aan doen ons gevoel daarvoor aan te scherpen, om te voorkomen dat we om de tuin geleid worden door mensen met kwadere bedoelingen dan een band leren kennen 😅

Naast de morele bezwaren die ik ertegen heb (het onevenredig hoge verbruik van grondstoffen, wat @Blommie al noemt, is daar één van) vind ik het dus blijkbaar zelfs onder de randvoorwaarden die je schetst merkbaar in het eindresultaat. Een bepaalde schrijfstijl,zonnen) woordkeuze, het krijgt een onpersoonlijk tintje wat moeilijk in woorden uit te drukken is, en opeens besef ik: dit is een computer. Toch grappig hoe dat werkt. Ik denk dat we er goed aan doen ons gevoel daarvoor aan te scherpen, om te voorkomen dat we om de tuin geleid worden door mensen met kwadere bedoelingen dan een band leren kennen 😅
Eens, maar de woorden (en sowieso zinnen) die ik gebruikte waren toch echt grotendeels van mezelf (ik praat nu eenmaal al vrij 'wollig'.. 😅).

Laatst bewerkt:
  • Haha
Waarderingen: Piebe71 en Joslittel
ik ben ook wel fan om er iets sneller door te gaan want de laatste weken voor het festival zijn er altijd wel zaken die bovenkomen. terwijl deze podium per podium eerder is voor de stilte te vullen.
Mag voor mij ook, als de anderen hiermee akkoord zijn. Indien 2 podia tegelijk: Misschien Prison samen nemen met Helldorado en Swamp met La Morgue? Reden: Meestal wordt er tijdens een naam op de Prison ook een volledige set op Helldorado gespeeld. Zelfde voor Swamp en La Morgue. Bij Prison en Swamp is er bv. ook soms overlap, maar meestal slechts gedeeltelijk. Daar hadden ze vorig jaar alleszins op gelet bij het bouwen van het programma (want dat was een punt van kritiek het jaar ervoor). Dan kan het ook iets meer over de - mogelijke - clashes zelf gaan.

Mag voor mij ook, als de anderen hiermee akkoord zijn. Indien 2 podia tegelijk: Misschien Prison samen nemen met Helldorado en Swamp met La Morgue? Reden: Meestal wordt er tijdens een naam op de Prison ook een volledige set op Helldorado gespeeld. Zelfde voor Swamp en La Morgue. Bij Prison en Swamp is er bv. ook soms overlap, maar meestal slechts gedeeltelijk. Daar hadden ze vorig jaar alleszins op gelet bij het bouwen van het programma (want dat was een punt van kritiek het jaar ervoor). Dan kan het ook iets meer over de - mogelijke - clashes zelf gaan.
Prima om de snelheid wat op te voeren, maar dan zou ik eerder gewoon het aantal dagen per podium inkorten (3, net als GMM?).
Als je 2 podia tegelijk doet, zit je 18 bands tegelijk te bespreken, waardoor bands makkelijker onderbelicht raken, wat dus de hele achterliggende gedachte teniet doet.

• Leuk
Waarderingen: nikita en Jamel

Users who are viewing this thread