En over La Morgue kan ik kort zijn: Left To Die en Enthroned ken ik niet (ga zeker nog wel eens luisteren) en voor Der Weg Einer Freiheit zijn er hier op het forum beter geplaatst om de anderen te overtuigen.
Ik ken(de) Death eigenlijk ook nog niet zo goed, en ben me er pas sinds een paar maanden enigszins in het verdiepen, waardoor ik er steeds enthousiaster over raak.Dan La Morgue. Die is al een stuk interessanter! Te beginnen met Left to Die, waar ik me nog eens serieus in moet gaan verdiepen. Het is me vooralsnog niet gelukt om geheel en al overtuigd te raken van de muziek van Death en Chuck Schuldiner zijn legacy. Maar het intrigeert me wel degelijk! Al meen ik te hebben begrepen dat Death to All de interessantere Death tribute act is, maar dat weet ik niet zeker. En dus ook niet of Left to Die de moeite is.
Left To Die is inderdaad net als Death To All (die in juni op zowel GMM als South Of Heaven staan) een Death tribute/legacy act, beide met originele bandleden, maar uit verschillende periodes.
Grootste verschil is wel dat LTD uitsluitend nummers van de eerste 2 albums speelt en DTA van alle 7 albums.
DTA is dan ook min of meer de 'officiële' Death tribute band, met de goedkeuring van Schuldiner's familie en de intentie om zijn nalatenschap te eren.
LTD is meer een old-school revival project, opgericht door enkele Death leden van het eerste uur (met Rick Rozz zelfs een van de oprichters van de band), uit liefde voor de vroege Death sound c.q. Florida death metal scene.
Death is een goed voorbeeld van een band die door de jaren heen sterk veranderd is qua sound.
De eerste 2 albums waren nog vrij rauw, primitief, agressief en weinig subtiel, met simpele, brute riffs en horror-thema's.
De albums daarna werden geleidelijk steeds technischer, complexer en melodieuzer.
Met name het laatste album, The Sound of Perseverance, met gelaagde composities, is haast progressive metal te noemen.
Ze hebben dan ook met al hun verschillende periodes ontelbare bands geïnspireerd.
Hier de 7 albums met een nummer van elk om duidelijk de evolutie qua sound te horen:
- Scream Bloody Gore (1987): Zombie Ritual
- Leprosy (1988): Pull the Plug
- Spiritual Healing (1990): Living Monstrosity
- Human (1991): Lack of Comprehension
- Individual Thought Patterns (1993): The Philosopher
- Symbolic (1995): Crystal Mountain
- The Sound of Perseverance (1998): Spirit Crusher
Maar als die goed bevallen zal ik mogelijk ook wel een kijkje gaan nemen bij LTD op Alcatraz, al is het maar ter vergelijking.