Mijn stad Rotterdam heeft een vrij interessante uitslag, met GroenLinks/PVDA en Leefbaar Rotterdam beiden op 11 zetels. GL/PVDA is nipt de grootste vanwege iets meer stemmen, dus zij zullen het voortouw krijgen in de formatie. Helemaal over links zal niet gaan, dan moet er een akkoord worden gesloten tussen een stuk of acht partijen. Het lijkt mij het meest logisch dat de twee grootste partijen gaan samenwerken en er een derde partij bij zoeken. Dat zou dan gaan tussen VVD, D66 en Denk. Die laatste drie partijen zitten overigens in de huidige coalitie met Leefbaar, dus er is ook een scenario mogelijk dat die met z'n vieren nog een termijn doorgaan. Of dat ze Leefbaar buitenspel zetten en vervangen door GL/PVDA.
Rotterdam heeft in mijn ogen de afgelopen jaren geprofiteerd van het varen van een veel minder polariserende koers dan wat je in de landelijke politiek ziet. FVD even buiten beschouwing latend zijn Leefbaar en VVD de meest rechtse partijen, maar als je hun programma's leest en interviews leest met hun lijsttrekkers, dan staan ze voor een opmerkelijk veel socialer beleid dan wat je landelijk bij partijen uit die hoek ziet. Overigens tot mijn grote genoegen, dat kan ik niet ontkennen. Het gevolg is dat het goed gaat met Rotterdam, zeg ik als iemand die sinds anderhalf jaar weer terug is als inwoner, na een kleine tien jaar weg te zijn geweest. Overal wordt de stad opgeknapt en het beter spreiden van de bevolking over de verschillende wijken werkt goed. Er komt steeds meer ruimte voor groen en voor kunst en cultuur in de stad. En dat voelt fijn.
Ik hoop dan ook dat de gemeenteraad op min of meer dezelfde voet doorgaat en dat we inderdaad een coalitie krijgen van GL/PVDA en Leefbaar plus een derde partij erbij.