Ik ben naar … geweest en het was …

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ron
  • Startdatum Startdatum
Wat wel domper was dat ik ben gebeten door een persoon (prima geholpen door de mensen van het rode kruis) en ik was blijkbaar niet de enige die avond vertelde de security.
Dit blijft ik bizar vinden. Ik had hetzelfde bij bizkit park in 013 op 14 februari. Gelukkig beet hij niet door en niet hard waardoor ik er geen last van had maar ik had echt zoiets van wtf gebeurt hier.

• Wow
Waarderingen: Bubba
Ik heb jarenlang gedacht dat die roeiact is uitgevonden bij Squid (net na corona), omdat zij een nummer hebben dat Paddling heet :D

Kwam er in 2023 pas op Lowlands achter dat dit dus wel bij meer bands wordt geïnitieerd. Eens wel dat dat het snel overkill wordt als het publiek dit bij elke (post-)punk/indie/garagerock artiest gaat doen.

In de video typisch van die mensen die totaal niet bezig zijn met de muziek of het concert, maar alleen met zichzelf

Please stop die roei trend 😂

• Leuk
Waarderingen: gretz en NiekBBQ
Nou vooruit (ik dacht dat andere forum-leden het wel zouden doen), maar gisteren naar Psychonaut / Huracán geweest in een volgepakt Trix. Huracán kon mij nog niet echt overtuigen, hoewel een paar nummers wel aardig waren. Op basis van de recensies had ik meer verwacht van deze sludge/post-metalband. Psychonaut daarentegen voldeed wel aan mijn verwachtingen. Het was mijn eerste keer, maar ik heb er vol van genoten. De wisseling van cleane zang en geschreeuw en rustige opbouw van muziek tot meer bombastische uithalen is wel mijn ding. En daar zijn ze erg goed in. Prima optreden van deze psychedelische post-metalband.

Ik heb jarenlang gedacht dat die roeiact is uitgevonden bij Squid (net na corona), omdat zij een nummer hebben dat Paddling heet :D

Kwam er in 2023 pas op Lowlands achter dat dit dus wel bij meer bands wordt geïnitieerd. Eens wel dat dat het snel overkill wordt als het publiek dit bij elke (post-)punk/indie/garagerock artiest gaat doen.

Haha eerste keer dat ik het zag was bij Dropkick Murphys, Werchter 2012. maar chatGPT zegt er het volgende over:

3. Wanneer begon het bij Dropkick Murphys?​

Er is geen exact moment, maar het gedrag werd vooral zichtbaar:
  • late jaren 90 – begin 2000 bij hun vroege tours
  • bij nummers zoals “Shipping Up to Boston” en andere meezingnummers
Fans begonnen soms op de grond te zitten of synchroon te bewegen tijdens rustige of opbouwende stukken.

Waar komt het vandaan?​

Er is niet één duidelijke band die het officieel heeft “uitgevonden”, maar er zijn wel twee fases:

1. Moshpit-cultuur (basis)​

De achtergrond ligt in de moshpit-cultuur uit de hardcore punkscene eind jaren ’70 in Californië. Daar ontstond “slam dancing”, waar later allerlei variaties op kwamen zoals circle pits en walls of death.

Nieuwe “moves” in de pit ontstaan vaak spontaan doordat fans iets verzinnen en anderen het overnemen.

2. De specifieke “rowing pit”​

De roeibeweging zoals je die nu ziet werd vooral populair door de Zweedse melodic-death-metalband Amon Amarth.
  • Hun muziek en teksten gaan over Vikingen.
  • Tijdens shows begonnen fans te “Viking-roeien” alsof ze in een Vikingschip zaten.
  • De band speelde daar zelfs op in, bijvoorbeeld met het nummer “Put Your Back Into the Oar”, dat expliciet verwijst naar die traditie.
Tegenwoordig wordt die move zo sterk met Amon Amarth geassocieerd dat veel metalfans het “Viking rowing” noemen.

Wanneer begon het ongeveer?​

• Eerste bekende video's en verhalen: begin jaren 2010 (vooral bij Amon Amarth-shows).
  • Rond 2015–2017 begon het echt viral te gaan en werd het ook bij andere bands gedaan.
  • Waarom zie je het nu overal?​

Net als circle pits en walls of death is het een internet-meme in de concertcultuur geworden. Fans filmen het, het gaat rond op YouTube/TikTok en vervolgens kopiëren mensen het bij andere bands — zelfs bij bands waar het eigenlijk totaal niet bij past.

Grappig detail​

Bij sommige shows wordt het nóg absurder:
    • hele rijen die roeien
    • mensen die “kapitein” spelen
    • of een complete “boot” door de pit vormen.

• Leuk
Waarderingen: gretz
Goh Foals die mogen van mij ook wel weer eens op tour. Is alweer van 2022 dat die hier een zaalshow deden.
True. Aan het eind van de 2023-tour leek Yannis hoorbaar wat slechter bij stem te zijn, toen heeft hij in 2024 nog wel zijn (rustigere) project Yannis & The Yaw gedaan, maar in 2025 hebben we helemaal niets van Foals of Yannis vernomen. De pauze zullen ze vast even nodig gehad hebben maar hopelijk is het in 2026 weer tijd voor nieuwe muziek en een tour

Oh haha, die had ik nog niet meegekregen. Maar die is voor War Child Records dus niet per se een eerste single voor een nieuw album lijkt me?

Terug van Gavran, Thistle Sifter en Thrilled in Roodkapje, Rotterdam. Thrilled was niet mijn eerste keer, maar ze groeien met het concert dat ik zie. Gewoon weer heerlijke, stevige shoegaze. En wat is het nummer 'Tunnel' toch lekker. Prima show. Daarna mijn eerste keer Thistle Sifter. Instrumentale post-rock, ondersteund door erg donkere filmbeelden. Dat zette de band ook vrijwel de gehele show in het donker. Qua muziek was het prima: rustige momenten afgewisseld met uithalen / bombastische momenten. Als laatste Gavran. En wat is dat een goed band zeg! Het nieuwe album vond ik al sterk (gelijk maar even gekocht en laten signeren), maar live: allemachtig wat goed en wat een muur van geluid/herrie. Deze band ga ik zeker vaker zien. 5 nummers in 3 kwartier, maar stuk voor stuk de moeite waard. Absoluut!

Geese - Botanique

Eerst en vooral een dikke shout-out naar @dann om zijn ticket door te verkopen. ❤️
Ondanks de bizarre timing (start 18u) was het publiek er al helemaal klaar voor bij de start van voorprogramma Westside Cowboy. Bijzonder sterke show dat de Britten daar speelden. Ook een pak steviger dan op plaat. Ze hebben alvast heel wat extra zieltjes gewonnen, het mijne incluis.

En dan om klokslag 19u doofden de lichten voor wellicht mijn meest geanticipeerde show van het jaar. Wat volgde was met momenten virtuoos, dan weer vaag, maar altijd op het scherpst van de snee en met 800 kelen die elk woord leken mee te scanderen. Ondanks dat ze er behoorlijk moe uitzagen, speelden ze toch als bezetenen met een heerlijke cool doorheen de volledige set. Diepe buiging, al dan niet op Maria's dead bones. Dit gaat nog lang nazinderen.

Geese - Botanique

Eerst en vooral een dikke shout-out naar @dann om zijn ticket door te verkopen. ❤️
Ondanks de bizarre timing (start 18u) was het publiek er al helemaal klaar voor bij de start van voorprogramma Westside Cowboy.
Die timing is toch zo'n beetje gewoon de zondagstandaard van Botanique?

Zaterdag naar Mister & Mississippi in het Rozenknopje in Eindhoven geweest. Muzikaal echt genieten! Zowel versterkt als onversterkt erg sterk en mooi!
Speelde een aantal nieuwe nummers. Enige nadeel is dat het voor mijn gevoel erg kort was, na een uur en 20 minuten (en een toegift met een cover van Cher - Believe) hielden ze er mee op. Maar hoop dat ze hiermee weer vaker gaan touren!

• Leuk
Al jaren Bota'carte eigenaar en heb steeds zo'n half dozijn concerten in Botanique op de agenda staan, maar blijkbaar ben ik ook nog nooit op zondag geweest. :oops:
This blows my mind...
Haha echt krak hetzelfde. Ik had het vorige maand wel al willen opmerken bij Geordie Greep dat hem de zondag ook om 19u gepland stond.

Trouwens deze zin van Dansende Beren zowaar vatte het publiek gisteren perfect samen: "Of je er gisteren was om te tonen hoe cool je muzieksmaak is, of omdat je oprecht fan bent van Geese" Opvallend veel mediafiguren en mensen uit de muziekwereld ook die deels door de hype er zullen geweest zijn. Soit, eigen aan grote hypes, maar het viel wel op.

• Leuk
Trouwens deze zin van Dansende Beren zowaar vatte het publiek gisteren perfect samen: "Of je er gisteren was om te tonen hoe cool je muzieksmaak is, of omdat je oprecht fan bent van Geese" Opvallend veel mediafiguren en mensen uit de muziekwereld ook die deels door de hype er zullen geweest zijn. Soit, eigen aan grote hypes, maar het viel wel op.
Blijf het opvallend vinden dat uitgerekend deze band zo ontploft (en dat niet gebeurde toen een BCNR of Black Midi, bands in eenzelfde straatje, hun meesterwerken uitbrachten). Leuk is het wel.

• Leuk
Waarderingen: Yannick en Nelios
Blijf het opvallend vinden dat uitgerekend deze band zo ontploft (en dat niet gebeurde toen een BCNR of Black Midi, bands in eenzelfde straatje, hun meesterwerken uitbrachten). Leuk is het wel.
-Bij bcnr was er dezelfde hype rond dat optreden in de botanique hoor. Ze hebben die lijn gewoon niet kunnen doortrekken omdat de zanger ermee stopte.

-Black Midi beetje hetzelfde, de hype voor dat botanique optreden was er, maar die hadden ook wat de pech dat ze eigenlijk doorbraken in corona-tijd. Ik zie mij daar nog met mondmasker zitten. Black Midi is er nu ook al eventje mee gestopt én is voor de massa toch nog iets obscuurder dan Geese.

Eppo Janssen gaat er wel met een katerke gestaan hebben na Hindu Nights😅

Users who are viewing this thread