Lowlands 2026

Ik zat even op Facebook te kijken. Maarja dat is ook wel echt het afvoerputje van social media. Vooral veel oude mannen (val ik misschien zelf ook onder met mijn 33 jaar), die het hebben over het verval van het festival, omdat ze geen namen op de line-up kennen. Beetje hetzelfde wat je eigenlijk elk jaar wel ziet. Zelfde mannen die op PP zeiken dat er te weinig gitaar is, LL een groenlinks line-up vinden hebben en alles wat een DJ of hip/hop artiest is, geen muziek vinden.
Ik ben nog wat ouder zelfs :cool: Maar goed je kan moeilijk ontkennen dat ze line up en het publiek de afgelopen 10 jaar anders is geworden?

En dat het een "links" festival is is toch ook al jaren?

Zie het probleem allemaal niet zo hoor? Mijn vriendengroep kent ook een hoop niet. Andere groepen haken er ook wel wat af vanwege verschillende factoren....that's life

Ok ik heb het affiche even uit elkaar getrokken.

Headliners:
Tyler The Creator en Lorde zijn objectief 2 prima vernieuwende headliners. Niet helemaal mijn cup of tea, maar niet slecht als je het mij vraagt. New Wave nog minder mijn ding, maar wederom objectief gezien staat daar gecombineerd echt wel een pakket met grote namen en miljoenen streams bij elkaar. Er zal vast iets anders te doen zijn, maar ik zou deze show sneller meepakken dan als ze los van elkaar zouden staan.

Subheadliners:
Persoonlijk een beetje meh, Parcels vind ik een vrij inwisselbaar bandje, paar leuke nummers, maar op deze spot zo hoog voel ik niet. Sombr ken ik slechts een klein beetje, maar nooit echt in verdiept. Dat het een grote act was is mij ook best ontgaan als ik eerlijk ben. Turnstile gun ik het wel, spreken veel mensen aan en hebben met hun laatste album wel een impact gehad. Hoewel ik hier weer niet de grootste fan van ben.

Midcard 1:
2hollis: Hier ben ik best wel benieuwd naar, staat wel op het lijstje om mogelijk te kijken.
Amyl And The Sniffers: Heel leuke band, maar begint nu wel een beetje too much te worden, heb het idee dat ik ze iedere zomer nu zie de laatste jaren.
Antoon: Daar is genoeg over geschreven. Ook niet aan mij besteed.
Blood Orange: Ja een artiest die ik een poosje wel op festivals had willen zien, dus dat ga ik wel meepakken.
Clipse: Dat laatste album was echt heel vet, alhoewel ik Pusha T vorige keer op Lowlands een klein beetje vond tegenvallen.
Dijon: Ja leuke muziek wel, nog niet eerder live gezien. Pak ik mee.
Eefje De Visser: Persoonlijk geen fan maar goed, goede boeking voor Lowlands wel. En ik denk echt dat de Bravo beter voor haar gaat zijn dan in de Alpha op een (te) hoge spot.
Geese: Ja leuk bandje, wel in mijn straatje. Ook vast wel iets wat ik meepak.
Hermanos Gutierrez: Dit vind ik dus echt toffe muziek, maar live helaas nog niet aan toegekomen. Pak ik zeker mee.
Kneecap: Muzikaal hebben ze best oké nummers, ik sluit niet uit dat ik hier niet ga kijken.
Major Lazer: Er is een periode geweest dat ik Major Lazer moe was, maar in die periode dat ze nog in de Grolsch destijds stonden waren echt wel toffe shows. Garantie voor een feest, en dat heb je soms ook nodig. Geen idee waar ze anno 2026 nu muzikaal staan als ik eerlijk ben.
Maribou State: Fijne muziek, al meerdere malen live gezien, maar best kans dat ik me er nog een keer aan waag.
Nia Archives: Niet helemaal mijn ding, deze sla ik over.
Noord Nederlands Orkest: Verzin eens wat anders Lowlands.
S10: Zou Froukje meekomen????? Maar nee niet mijn ding.

Midcard 2;
Hier moet ik nog wat zaken beluisteren. Buraka Som Sistem ooit live gezien op Where The Wilds Things Are. Was toen best leuk, maar kan ik ergens ook met een gerust hart overslaan. Fcuckers vind ik op plaat best leuk, Floating Points is ook altijd erg sterk, maar ook al een beetje vaak te zien geweest. IJsland is totaal niet aan mij besteed. JPEGMAFIA komt zeker op mijn too see list. Leisure vind ik best fijn. Milolaathetlukken is geen ophef over, maar ook dat vind ik van een bedenkelijk niveau. Richie Hawtin blijft altijd wel tof, geen idee wat deze show dan weer inhoud maar best kans dat ik er beland. Wunderhorse is ook gewoon erg fijn.

Lowercard:
Moet ik ook nog even inluisteren, stond Bassvictim vorig jaar al niet op Lowlands? Kan me herinneren dat ik het ergens gehoord heb en toen niet bijster goed vond. Dikke ken ik van wat nummers, maar dat is niet geheel mijn stijl. Guilt Trip ook al eerder live gezien, nooit echt opgevallen dat het buitengewoon goed of slecht is. Beetje rare boeking wel? Dan had ik eerder voor Lionheart of Knocked Loose gegaan denk ik. Maruja echt heel tof op plaat, staan ook op Roadburn dus dan zal ik ze daar eerst live zien. President is ook een leuke doorgebroken act, ook wel weer "metalcore". SMIB en SOR beide niet aan mij besteeds. Speed is tof en Violent Magic Orchestra staat ook op de potentieel too see list.

Kort samen gevat zitten er best leuke dingen bij. Maar ook niet extra uitspattingen voor mij persoonlijk. Maar de line-up is ergens wel verfrissend, ik zou het vooralsnog een 7,5 geven.
Bassvictim en Maruja hebben vorig jaar op het laatste moment afgezegd

• Leuk
Waarderingen: davadude
Vind dit voor het grootste gedeelte van de doelgroep van LL (25-35) een zeer degelijke line-up.

Lorde en Sombr zijn de grote popsterren, eentje van een oudere generatie en eentje van de nieuwe, helemaal prima!

Tyler is een grote hiphop naam waar het simpelweg gewoon tijd voor werd.

New wave is controversieel, maar ik ben van mening dat je daar niet omheen kunt. Daarnaast vind ik de afgelopen jaren de hiphop optredens vaak erg sterk op LL, ik verwacht van deze zeer energieke groep niets anders dan een groot feest.

Daaronder zie ik ook veel leuke dingen staan, en je komt tegemoet aan mensen die ook alternatieve boekingen verwachten. Al met al een prima mix die ik zou beoordelen met een 8. Als het nachtprogramma beter is dan vorig jaar, heb je hoe dan ook een geweldig programma te pakken.

Ik ben nog wat ouder zelfs :cool: Maar goed je kan moeilijk ontkennen dat ze line up en het publiek de afgelopen 10 jaar anders is geworden?

Zie het probleem allemaal niet zo hoor? Mijn vriendengroep kent ook een hoop niet. Andere groepen haken er ook wel wat af vanwege verschillende factoren....that's life
Bijna 37 hier. Maar het is juist ook ergens misschien goed voor Lowlands dat bepaalde generaties gaat afhaken. Dat is misschien wel altijd juist de kracht geweest van Lowlands, steeds die vernieuwing opzoeken en durven om keuzes te maken. Daarom ben ik ook wel positief over dit affiche, ook al is het misschien niet helemaal voor mij altijd.

Nee is ook gewoon iets heel goeds van LL. Juist die vernieuwing zorgt ervoor dat Lowlands een hele grote doelgroep aanspreekt en elk jaar goed verkoopt.

Ik mis wel echt nog wat (indie) bandjes op de line-up, waar je vorig jaar Vampire Weeekend, Marathon, Deadletter, QOTSA, Papa Roach, Wallows, Royel Otis, Fontaines D.C. BCNR, The Chats, The Murder Capital, Tramhaus in de eerste worp had zitten, is dat tot nu misschien nog wel een beetje karig.

Ik ben inmiddels afgehaakt. Weet zeker dat ik mij nog wel 4 dagen zou vermaken. Maar het is teveel een feest festival geworden. Het hele terrein wordt leeg getrokken door bands als de jeugd en Goldband. Als je op die momenten bij andere bandjes gaat kijken sta je met max 100 man. En dat terwijl nieuwe bandjes ontdekken altijd een van de hoogtepunten van Lowlands was.

Wij zijn ondertussen overgestapt naar Werchter. Daar kun je op de Slope heel goed nieuwe acts checken en sta je gewoon met een paar duizend man. De tent optredens zoals op Lowlands heb je daar ook. Plus nog een hele berg redenen waarom Werchter nu beter past bij ons.

Ik gun de nieuwe generatie heel veel plezier op de plek waar ik zoveel mooie herinneringen heb. Maar voor mij past er nu iets anders beter.

Nee is ook gewoon iets heel goeds van LL. Juist die vernieuwing zorgt ervoor dat Lowlands een hele grote doelgroep aanspreekt en elk jaar goed verkoopt.

Ik mis wel echt nog wat (indie) bandjes op de line-up, waar je vorig jaar Vampire Weeekend, Marathon, Deadletter, QOTSA, Papa Roach, Wallows, Royel Otis, Fontaines D.C. BCNR, The Chats, The Murder Capital, Tramhaus in de eerste worp had zitten, is dat tot nu misschien nog wel een beetje karig.
Maar goed, wat zijn in dat kader echt de bands die in 2025 door gebroken zijn die ze nu niet hebben? Dressed Like Boys (al hoewel dat formaat acts gewoon op meerdere festivals kan staan) is een van de weinig die ik me nu echt kan bedenken. Als in het kader van "relevantie" heb ik het nu over natuurlijk. Zo heel veel is er ook niet doorgebroken.

Zullen vast bij de tweede drop nog wel wat bandjes bij komen. De bandjes die je hier opnoemt zijn gewoon wat minder hip denk ik en zullen dus relatief minder kaarten verkopen dan de nu aangekondigde namen.

De organisatie weet ook wel dat de mensen die deze bands tof vinden (lees: dit forum) voor een groot deel toch wel komen, en kunnen deze namen dus beter later bekendmaken.

• Leuk
Waarderingen: justin.feestje en Veer
Je verwart selectiviteit met een grens hebben. Niet alles is hetzelfde.

Denk alleen al aan de beelden.
Lil Kleine is een van Nederlands grootste schurken, en toch sluit hij het hoofdpodium af. Wat zegt dat over waar je als festival voor staat?

Haal hem van het podium en trek een duidelijke lijn. En anders moeten we zelf een signaal geven.
moet IK een signaal afgeven.

• Leuk
Waarderingen: wsslvrwrt
Deze eerste worp gaat weer alle kanten op. Mij maken ze persoonlijk blij met Turnstile (waarbij het een grote tegenvaller is dat ze in de Alpha staan), Dijon, Geese, Floating Points, Wunderhorse, Maruja. In mindere mate word ik ook nog steeds enthousiast van Tyler, Lorde, Blood Orange, Clipse, Eefje, Kneecap, Maribou State, Dove Ellis, Fcukers, JPEGMAFIA, Richie Hawtin, Guilt Trip, Nusantara Beat, President, Speed, Violent Magic Orchestra, en Voices from the Lake.
Dat is toch al best een handje vol. Valt hoofdzakelijk te categoriseren onder muziek voor snobs met wat uitstapjes naar wat harder werk. Tyler Ballgame heb ik nu aanstaan, wat ook niet verkeerd klinkt en zo zullen er nog wel wat ontdekkingen volgen, maar echt een gat in de lucht spring nu ook weer niet.

Ik ben inmiddels afgehaakt. Weet zeker dat ik mij nog wel 4 dagen zou vermaken. Maar het is teveel een feest festival geworden. Het hele terrein wordt leeg getrokken door bands als de jeugd en Goldband. Als je op die momenten bij andere bandjes gaat kijken sta je met max 100 man. En dat terwijl nieuwe bandjes ontdekken altijd een van de hoogtepunten van Lowlands was.

Wij zijn ondertussen overgestapt naar Werchter. Daar kun je op de Slope heel goed nieuwe acts checken en sta je gewoon met een paar duizend man. De tent optredens zoals op Lowlands heb je daar ook. Plus nog een hele berg redenen waarom Werchter nu beter past bij ons.

Ik gun de nieuwe generatie heel veel plezier op de plek waar ik zoveel mooie herinneringen heb. Maar voor mij past er nu iets anders beter.
Lief dagboek:

TURNSTILE: Eerst X-Ray. Toen Bravo. Maar de opmars van TURNSTILE stopt daar niet. De aanvoerder van de melodische hardcore-revival keert terug met een nóg grotere show om nóg grotere moshpits te bouwen. NEVER ENOUGH.

Vrees dat dit de veel te grote Alpha gaat worden...
En geen goed sfeer ben ik bang voor. Bij dit moet je zweten in een volle tent. Zoals Heineken of india.

• Leuk
Waarderingen: WTSGD en Lowlandicus
jeugd en Goldband
Dit soort (feest)acts zijn er met deze drop van de line-up toch (gelukkig) nog niet echt?
Ik vind dit tot nu toe juist een line-up waar heel veel te ontdekken valt en weinig feest/mainstream namen tussen staan.

Maar goed, wat zijn in dat kader echt de bands die in 2025 door gebroken zijn die ze nu niet hebben? Dressed Like Boys (al hoewel dat formaat acts gewoon op meerdere festivals kan staan) is een van de weinig die ik me nu echt kan bedenken.
Denk dat veel van dat soort bands ook al afgesnoept zijn door een DTRH en BKS. Maar iets meer namen zoals Hiqpy (BKS), Dressed like boys (BKS), Lambrini Girls, Droom Dit, DITZ, Car Seat Headrest, Wet Leg, Deftones, SPRINTS, bar italia, the last dinner party zouden van mij nog wel toegevoegd mogen worden.

Zullen vast bij de tweede drop nog wel wat bandjes bij komen. De bandjes die je hier opnoemt zijn gewoon wat minder hip denk ik en zullen dus relatief minder kaarten verkopen dan de nu aangekondigde namen.
In mijn omgeving hoor ik juist de geluiden dat dat soort grote namen missen op de line-up. Wallows, Papa Roach, Vampire weekend zijn misschien minder hip, maar denk dat je er wel meer mensen mee naar een festival trekt dan een Geese of Blood Orange.

Wat is dit nou weer voor reactie?

Leuke boel in dit topic geworden zeg
Vond het wel een grappige reactie. De constante 'lowlands is teveel feest' reactie die de afgelopen 20 jaar al voorbij komt word ik ook wel moe van. Vervolgens zeggen dat Werchter meer bij je past zegt meer dat je als persoon bent veranderd dan dat het festival is veranderd

Die mis ik ook wel enigzins!

Ik stond vorig jaar bij Eca Vandal en daar was echt geen hond! Dat maakt het toch allemaal net wat minder. Geluid was ook nog eens ontiegelijk ruk ook.

En dan bij een band als QOTS was het ook niet mega druk!

Andere acts puilde dan weer uit!

Iedereen zijn eigen keuze qua festival hoor, maar dat alle andere behalve alpha en bravo tenten door maximaal 100 man bezocht worden is natuurlijk niet waar. Het zal vast een keer voorkomen, maar eigenlijk vind ik de meeste tenten op Lowlands altijd prettig vol.

Ik ga nu ruim 15 jaar en eerlijk gezegd vind ik er maar weinig veranderd in de sfeer, zeker overdag niet.

Die mis ik ook wel enigzins!

Ik stond vorig jaar bij Eca Vandal en daar was echt geen hond! Dat maakt het toch allemaal net wat minder. Geluid was ook nog eens ontiegelijk ruk ook.

En dan bij een band als QOTS was het ook niet mega druk!

Andere acts puilde dan weer uit!
Krijg toch een beetje
1770216366093.png
vibes hiervan

Snap het sentiment hoor. Maar zijn ook genoeg acts (ook met gitaren) die wel de volle aandacht krijgen

Users who are viewing this thread