Ok ik heb het affiche even uit elkaar getrokken.
Headliners:
Tyler The Creator en Lorde zijn objectief 2 prima vernieuwende headliners. Niet helemaal mijn cup of tea, maar niet slecht als je het mij vraagt. New Wave nog minder mijn ding, maar wederom objectief gezien staat daar gecombineerd echt wel een pakket met grote namen en miljoenen streams bij elkaar. Er zal vast iets anders te doen zijn, maar ik zou deze show sneller meepakken dan als ze los van elkaar zouden staan.
Subheadliners:
Persoonlijk een beetje meh, Parcels vind ik een vrij inwisselbaar bandje, paar leuke nummers, maar op deze spot zo hoog voel ik niet. Sombr ken ik slechts een klein beetje, maar nooit echt in verdiept. Dat het een grote act was is mij ook best ontgaan als ik eerlijk ben. Turnstile gun ik het wel, spreken veel mensen aan en hebben met hun laatste album wel een impact gehad. Hoewel ik hier weer niet de grootste fan van ben.
Midcard 1:
2hollis: Hier ben ik best wel benieuwd naar, staat wel op het lijstje om mogelijk te kijken.
Amyl And The Sniffers: Heel leuke band, maar begint nu wel een beetje too much te worden, heb het idee dat ik ze iedere zomer nu zie de laatste jaren.
Antoon: Daar is genoeg over geschreven. Ook niet aan mij besteed.
Blood Orange: Ja een artiest die ik een poosje wel op festivals had willen zien, dus dat ga ik wel meepakken.
Clipse: Dat laatste album was echt heel vet, alhoewel ik Pusha T vorige keer op Lowlands een klein beetje vond tegenvallen.
Dijon: Ja leuke muziek wel, nog niet eerder live gezien. Pak ik mee.
Eefje De Visser: Persoonlijk geen fan maar goed, goede boeking voor Lowlands wel. En ik denk echt dat de Bravo beter voor haar gaat zijn dan in de Alpha op een (te) hoge spot.
Geese: Ja leuk bandje, wel in mijn straatje. Ook vast wel iets wat ik meepak.
Hermanos Gutierrez: Dit vind ik dus echt toffe muziek, maar live helaas nog niet aan toegekomen. Pak ik zeker mee.
Kneecap: Muzikaal hebben ze best oké nummers, ik sluit niet uit dat ik hier niet ga kijken.
Major Lazer: Er is een periode geweest dat ik Major Lazer moe was, maar in die periode dat ze nog in de Grolsch destijds stonden waren echt wel toffe shows. Garantie voor een feest, en dat heb je soms ook nodig. Geen idee waar ze anno 2026 nu muzikaal staan als ik eerlijk ben.
Maribou State: Fijne muziek, al meerdere malen live gezien, maar best kans dat ik me er nog een keer aan waag.
Nia Archives: Niet helemaal mijn ding, deze sla ik over.
Noord Nederlands Orkest: Verzin eens wat anders Lowlands.
S10: Zou Froukje meekomen????? Maar nee niet mijn ding.
Midcard 2;
Hier moet ik nog wat zaken beluisteren. Buraka Som Sistem ooit live gezien op Where The Wilds Things Are. Was toen best leuk, maar kan ik ergens ook met een gerust hart overslaan. Fcuckers vind ik op plaat best leuk, Floating Points is ook altijd erg sterk, maar ook al een beetje vaak te zien geweest. IJsland is totaal niet aan mij besteed. JPEGMAFIA komt zeker op mijn too see list. Leisure vind ik best fijn. Milolaathetlukken is geen ophef over, maar ook dat vind ik van een bedenkelijk niveau. Richie Hawtin blijft altijd wel tof, geen idee wat deze show dan weer inhoud maar best kans dat ik er beland. Wunderhorse is ook gewoon erg fijn.
Lowercard:
Moet ik ook nog even inluisteren, stond Bassvictim vorig jaar al niet op Lowlands? Kan me herinneren dat ik het ergens gehoord heb en toen niet bijster goed vond. Dikke ken ik van wat nummers, maar dat is niet geheel mijn stijl. Guilt Trip ook al eerder live gezien, nooit echt opgevallen dat het buitengewoon goed of slecht is. Beetje rare boeking wel? Dan had ik eerder voor Lionheart of Knocked Loose gegaan denk ik. Maruja echt heel tof op plaat, staan ook op Roadburn dus dan zal ik ze daar eerst live zien. President is ook een leuke doorgebroken act, ook wel weer "metalcore". SMIB en SOR beide niet aan mij besteeds. Speed is tof en Violent Magic Orchestra staat ook op de potentieel too see list.
Kort samen gevat zitten er best leuke dingen bij. Maar ook niet extra uitspattingen voor mij persoonlijk. Maar de line-up is ergens wel verfrissend, ik zou het vooralsnog een 7,5 geven.