Top 2000

Bitter sweet symphony is voor mij 2 dingen: de memorabele slotscène van de film Cruel Intentions, die ik als tiener echt geweldig vond. En een eurotrip van een maand met mijn vriendengroep (die, 25 jaar later, nog helemaal compleet is, wat een zegening an sich) van de middelbare, waarbij we in Praag in echt een super gaar ondergronds café terechtkwamen met een onvergetelijke sfeer en dit nummer als allerlaatste nummer voor de kroeg dichtging. Die hele toko vol dronken meebrullende Tsjechen ga ik nooit vergeten. Voor mij dus echt top 10 fijnste nummers ooit materiaal.

Wat een verschil weer! Hebben wij ook wat nummers overlap? 😅

Maar wel mooi zo'n vakantie en zeker als de vriendengroep nog steeds compleet is. Bij ons nog niet 25 jaar verder, maar vooralsnog ook een vrijwel complete vriendengroep van de middelbare.

Wat een verschil weer! Hebben wij ook wat nummers overlap? 😅

Maar wel mooi zo'n vakantie en zeker als de vriendengroep nog steeds compleet is. Bij ons nog niet 25 jaar verder, maar vooralsnog ook een vrijwel complete vriendengroep van de middelbare.
Zal je stemlijstje er eens bij pakken straks! Ik hou op zich ook veel van hardrock, glamrock en metal (even uit mijn hoofd jouw genres) dus de kans is zeker aanwezig.

En; 25 jaar sinds de brugklas, dus eigenlijk 19 jaar later. Maar nog steeds wel dat je denkt waar blijft de tijd? 😆

• Leuk
Waarderingen: Koekdoos
Zal je stemlijstje er eens bij pakken straks! Ik hou op zich ook veel van hardrock, glamrock en metal (even uit mijn hoofd jouw genres) dus de kans is zeker aanwezig.

En; 25 jaar sinds de brugklas, dus eigenlijk 19 jaar later. Maar nog steeds wel dat je denkt waar blijft de tijd? 😆

Mijn top2000 stemlijst heeft ook wel ongeveer de helft geen hardrock+ genres, dus ben benieuwd!

Mijn top2000 stemlijst heeft ook wel ongeveer de helft geen hardrock+ genres, dus ben benieuwd!
We hebben zelfs 2 keer op hetzelfde nummer gestemd! God only knows en Over de muur. Verder staat er veel in je lijstje dat ik waardeer; van Whitney tot Alice Cooper en van Boston tot Darkness.

• Leuk
Van Suzan en Freek naar Metallica is ook een mooie! (Met die eerste heb ik het puntenverschil met @InsaniTiny teruggebracht naar 1 punt: 553-544, misschien nog een gelukje in die laatste 31 nummers?)

Is Koekdoos nog in de buurt gekomen?

Tot op 1 punt genaderd, maar helaas geen gelijkmaker meer, dan had ik maar wat vaker naar Black van Pearl Jam of A Forest van The Cure moeten luisteren door het jaar heen 😅

Nu nog de statistieken verwerken van alle bonuspunten en een oefenlijst maken met de leukere ontdekkingen uit de lijst, zodat ik volgend jaar misschien wel win!

• Geweldig
Waarderingen: Oasiss
Tot op 1 punt genaderd, maar helaas geen gelijkmaker meer, dan had ik maar wat vaker naar Black van Pearl Jam of A Forest van The Cure moeten luisteren door het jaar heen 😅

Nu nog de statistieken verwerken van alle bonuspunten en een oefenlijst maken met de leukere ontdekkingen uit de lijst, zodat ik volgend jaar misschien wel win!
Pearl Jam wederom een pijnpuntje ;). Dit jaar pakken we ze!

• Leuk
Omg :LOL:, ik ontdek net per toeval mijn (allereerste) Top 2000-stemlijstjes van het gezegende jaar 2006 :cool:
Was dus volledig vergeten dat ik toen al in de ban raakte van de lijst der lijsten. En blijkbaar leverde ik 20 jaar geleden ook al lijstjes in namens de huisdieren / familieleden, 4 x (10+1) :D
Stonden nog als .xls op mijn computer opgeslagen in een totaal onleesbaar format, maar heb er met behulp van AI even witte chocola van gemaakt en een Spotify-playlist :)
party0023.gif
party0023.gif
party0023.gif
party0023.gif
party0023.gif

Abel - Onderweg (2000)
Acda en de Munnik - Het Regent Zonnestralen (1998)
Acda en de Munnik - Lopen Tot de Zon Komt (1997)
BLØF - Harder Dan Ik Hebben Kan (1999)
De Poema's - Zij Maakt het Verschil (2001)
Death Cab for Cutie - Soul Meets Body (2005)
Do - Heaven (2004)
Green Day - Holiday (2004)
Hermes House Band - I Will Survive (1994)
Is Ook Schitterend (IOS) - Iedereen (1999)
Jewel - Standing Still (2001)
KT Tunstall - Black Horse and the Cherry Tree (2004)
Kate Ryan - Désenchantée (2002)
Keane - This Is the Last Time (2003)
Kelly Clarkson - Breakaway (2004)
Krezip - I Would Stay (2000)
Lucie Silvas - What You're Made Of (2004)
Marco Borsato & Do - Voorbij (2004)
Marco Borsato - Afscheid Nemen Bestaat Niet (2003)
Michael Bublé - Home (2005)
Natalie Imbruglia - Torn (1997)
Nelly Furtado - Força (2004)
Nelly Furtado - Try (2004)
Nena & Kim Wilde - Anyplace Anywhere Anytime (2003)
Nena - 99 Luftballons (1983)
No Doubt - Don't Speak (1996)
Racoon - Love You More (2005)
Red Hot Chili Peppers - Californication (1999)
Robbie Williams - Misunderstood (2004)
Ronan Keating - If Tomorrow Never Comes (2002)
Roxette - It Must Have Been Love (1990)
Shakira - Underneath Your Clothes (2002)
Shania Twain - You're Still the One (1998)
Snow Patrol - Run (2003)
The Corrs - Radio (1999)
The Postal Service - Such Great Heights (2003)
Train - Drops of Jupiter (Tell Me) (2001)
Travis - Sing (2001)
Twarres - Wêr Bisto (2000)
Vanessa Carlton - A Thousand Miles (2002)
Veldhuis & Kemper - Ik Wou Dat Ik Jou Was (2003)
Vengaboys - We're Going to Ibiza (1999)
Within Temptation - In Perfect Harmony (2000)
Within Temptation - Stand My Ground (2004)
Top 2000 - Stemlijst (2006)

Lijstje 1 (namens mezelf)
Green Day - Holiday (2004)
Is Ook Schitterend (IOS) - Iedereen (1999)
Jewel - Standing Still (2001)
Kate Ryan - Désenchantée (2002)
Lucie Silvas - What You're Made Of (2004)
Nelly Furtado - Try (2004)
Nena & Kim Wilde - Anyplace Anywhere Anytime (2003)
Snow Patrol - Run (2003) -> vrije keuze
Travis - Sing (2001)
Twarres - Wêr Bisto (2000)
Veldhuis & Kemper - Ik Wou Dat Ik Jou Was (2003)

Lijstje 2 (namens poes Mollie)
Acda en de Munnik - Het Regent Zonnestralen (1998)
BLØF - Harder Dan Ik Hebben Kan (1999)
De Poema's - Zij Maakt het Verschil (2001)
Death Cab for Cutie - Soul Meets Body (2005) -> vrije keuze
Do - Heaven (2004)
KT Tunstall - Black Horse and the Cherry Tree (2004)
Kelly Clarkson - Breakaway (2004)
Krezip - I Would Stay (2000)
Nelly Furtado - Força (2004)
Nena - 99 Luftballons (1983)
The Corrs - Radio (1999)

Lijstje 3 (namens m'n moeder)
Abel - Onderweg (2000)
Acda en de Munnik - Lopen Tot de Zon Komt (1997)
Keane - This Is the Last Time (2003) -> vrije keuze
Marco Borsato & Do - Voorbij (2004)
Marco Borsato - Afscheid Nemen Bestaat Niet (2003)
Michael Bublé - Home (2005)
No Doubt - Don't Speak (1996)
Racoon - Love You More (2005)
Red Hot Chili Peppers - Californication (1999)
Train - Drops of Jupiter (Tell Me) (2001)

Lijstje 4 (namens kat Milo)
Hermes House Band - I Will Survive (1994)
Robbie Williams - Misunderstood (2004)
Ronan Keating - If Tomorrow Never Comes (2002)
Roxette - It Must Have Been Love (1990)
Shakira - Underneath Your Clothes (2002)
Shania Twain - You're Still the One (1998)
The Postal Service - Such Great Heights (2003) -> vrije keuze
Vanessa Carlton - A Thousand Miles (2002)
Vengaboys - We're Going to Ibiza (1999)
Within Temptation - In Perfect Harmony (2000)
Within Temptation - Stand My Ground (2004)

• Leuk
Waarderingen: luluasas en breadant
Komend jaar ga ik daadwerkelijk proberen om hier tijdens de laatste week van december wat meer te posten. Naast de twee andere fora waar het dan ook reuze gezellig is!
(hoi FOK!, hoi MuMe)
Wist niet dat de Top 2000 op Festileaks ook behoorlijk leeft. Stiekem is 25-31 december gewoon m'n favoriete week van het jaar geworden. Krijg altijd zoveel energie van de Top 2000 en voor hoeveel mensen het event écht leeft. Zoveel mogelijk marathonsessies meepakken, love it. Genieten van tal van nostalgische momenten en elk moment van de dag is er (online) gezelligheid, muziekliefhebbers onder elkaar :)

Lees dit nu, column van de hoofdredacteur van Tweakers die uitlegt dat ze eind vorig jaar een Woo-verzoek hadden gedaan voor de cijfers achter de Top 2000. Helaas zonder resultaat
nopompomcry.gif

Redactieblog #23 - Waarom NPO de exacte Top 2000-data geheimhoudt

Weet je wat me leuk lijkt? Weten op welke artiest uit de NPO Radio 2 Top 2000 het meeste is gestemd en hoe groot het verschil is tussen de nummer één en nummer twee. Maar de NPO, die de Top 2000 beheert, houdt alle stemstatistieken geheim en ons Woo-verzoek leidde tot niets.

Het idee ontstond tijdens een gesprek met Jurgen van den Berg, presentator van een Omroep Max-programma op Radio 1. Ik zat daar om te praten over onze poging om Mijn hele leven was Wi-Fi 7 in de Top 2000 te krijgen. Die poging mislukte: het AI-liedje staat er niet in. De muzikant die daar ook bij zat, Ed Struijlaart, kwam met de kwestie van het geheim houden van de stemaantallen. "Want als de NPO zegt dat het publiek bepaalt, vind ik ook dat ze dit jaar eens een keer die uitslag van die stemmen moeten bekendmaken. Transparantie, boter bij de vis."
Still uit Radio1-gesprek over Top 2000
Still uit Radio 1-gesprek over Top 2000

Presentator Van den Berg kwam met het idee om de Wet open overheid daarvoor te gebruiken. Dat is de wet die voorschrijft dat als de overheid documenten niet openbaar maakt, je als burger daarom kunt vragen en dat de overheid die dan alsnog openbaar moet maken. Daar zitten uiteraard grenzen aan, maar de grondgedachte is dat alles wat de overheid doet transparant zou moeten zijn, voor zover dat mogelijk is.

Eerst heb ik het uiteraard gewoon gevraagd aan de NPO. Hoeveel stemmen heeft elk liedje gekregen? Dat wilde de organisatie niet zeggen. "Het gaat om de liedjes, het is fijn wanneer veel mensen stemmen, maar dat is geen doel op zich. Daarom maken we ook geen aantallen stemmers bekend", zei NPO-woordvoerder Marcel Frost.

Daarom heb ik samen met collega Daan van Monsjou een Woo-verzoek opgesteld en ingediend. De NPO valt deels onder de Woo als zelfstandig bestuursorgaan, maar niet alles wat de NPO doet, valt onder de Woo.

2007958742.jpeg

Woo-verzoek Top 2000

Het antwoord plofte deze week in mijn mailbox. "Het onderwerp waarover u documenten opvraagt betreft de stemstatistieken van de NPO Radio 2 Top 2000. Het produceren en samenstellen van de Top 2000 houdt verband met de feitelijke productie van een programma van - in dit specifieke geval meerdere - omroepen. Dergelijke activiteiten van NPO zijn als zodanig niet aan te merken als activiteiten waarbij de Raad van Bestuur van NPO openbaar gezag uitoefent. Deze activiteiten houden geen verband met het nemen van besluiten in de zin van de Awb of de vaststelling van bindende regelingen. De informatie waar u om vraagt valt derhalve buiten de Woo-reikwijdte van NPO." Ik ben geen jurist, dus juristen mogen erover oordelen of dit een solide redenering is.

2007958744.jpeg

Antwoord Woo-verzoek Top 2000

Maar de NPO neemt in de reactie van Frost een standpunt in waar iets op af te dingen valt, namelijk dat het stemmen geen doel op zich is. Stemmen trekken is immers een belangrijk onderdeel van de stemweek. Het gaat er doorlopend over op Radio 2, waarbij op de laatste dag constant bekend werd gemaakt welke liedjes er net wel of net niet in zouden komen, om mensen ertoe aan te zetten alsnog te gaan stemmen. Er rijdt al jaren een 'stembus' rond om mensen op te roepen om te stemmen. Dat is lastig te rijmen met de claim dat het geen doel op zich is dat veel mensen stemmen, en dat juist daarom de statistieken dus geheim moeten blijven.

Wanneer een sluitende verklaring ontbreekt, gaan mensen die zelf invullen. Als je hebt geprobeerd in de Top 2000 te komen en je vraagt de NPO om transparantie, dan komen mensen vanzelf naar je toe met theorieën, zo heb ik gemerkt. Veel mensen vermoeden dat dan aan het licht zou komen dat de NPO de lijst manipuleert, bijvoorbeeld om te zorgen dat bepaalde bands vooral 's nachts worden afgespeeld, omdat sommige nummers politiek gevoelig liggen of omdat de NPO de discussie over AI-muziek niet zou willen.

Dat er ook niets bekend is over de regels voor de samenstelling van de lijst, helpt daar niet bij. Wie bepaalt op grond waarvan wie er hoger komt als meer liedjes hetzelfde aantal stemmen hebben? Hoe gaat het proces van het tellen van liedjes die mensen zelf hebben toegevoegd? Dit jaar komt The Fate of Ophelia van Taylor Swift nieuw binnen en niet iedereen zal dat wellicht exact juist hebben gespeld. Dat zal ook gelden voor onze inzending, want er zijn veel manieren waarop je Wi-Fi 7 verkeerd kunt spellen. Ik heb het zelf uiteráárd helemaal goed gespeld ... toch? Bovendien zullen veel mensen de velden voor artiest en titel weleens omdraaien. Volledige stemstatistieken geven de mogelijkheid om te checken of alle stemmen goed zijn geteld of binnengekomen, zodat iemand die alleen 'Ofelia' heeft ingevuld als titel alsnog kan vermelden om welk Taylor Swift-liedje het precies ging.

Nu sprak ik ook iemand die betrokken is geweest bij de totstandkoming van de Top 2000 in het verleden, en die zei dat er écht eerlijk wordt geteld. Ik geloof dat, want het risico is te groot en de Top 2000 is te belangrijk voor Radio 2 om een schandaal te riskeren. Het punt is dat de NPO met het geheim houden van de stemstatistieken, en de niet zo sterke onderbouwing daarvoor, de ruimte laat bestaan voor speculaties.

Daarom zou het goed zijn voor de NPO en voor de datanerds onder ons als de stemstatistieken openbaar zouden worden. Want er zou veel analyse mogelijk zijn met die data en daar gaan veel harten van tweakers sneller van kloppen. Het past ook goed bij een publieke omroep om informatie openbaar te maken. De NPO heeft de gelegenheid gehad om voor het online gaan van deze blog te reageren. "We houden het bij onze eerdere verklaring", aldus Frost.
Redactieblog #23 - Waarom NPO de exacte Top 2000-data geheimhoudt - Beeld en geluid - .Geeks - Tweakers

• Leuk
Waarderingen: breadant en InsaniTiny
Er is toch geen enkele twijfel dat de lijst wordt gemanipuleerd. Uitzendtijden, hoogste (NLse) binnenkomer, het buitenhouden van bepaalde genres en of artiesten.
Alleen al t feit dat lijst altijd past in een uur zou toch ergens gedurende de week tot aparte taferelen moeten leiden met weinig tot heel veel.spreektijd in een bepaald uur.

• Leuk
Waarderingen: gretz
Er is toch geen enkele twijfel dat de lijst wordt gemanipuleerd. Uitzendtijden, hoogste (NLse) binnenkomer, het buitenhouden van bepaalde genres en of artiesten.
Alleen al t feit dat lijst altijd past in een uur zou toch ergens gedurende de week tot aparte taferelen moeten leiden met weinig tot heel veel.spreektijd in een bepaald uur.
Het passend krijgen per uur doen ze sowieso ook door nummers in te korten. Het aantal keren dat ik tegen de radio schreeuw dat ze de intro niet moeten skippen of dat de hele solo eruit knippen moord voor het nummer is, is niet op één hand te tellen!

Madness van Muse is sinds ik luister nog nooit volledig afgespeeld :cry:

• Leuk
Waarderingen: gretz

Users who are viewing this thread