Graspop Metal Meeting 2026

Ik zit nu op ongeveer 40 bands over het hele weekend die ik wil zien. Gaat niet lukken , dat weet ik nu al. Hoeveel bands willen en denken jullie te gaan zien. En dat zonder de clashes die zeker gaan komen.
Ik ga altijd uit van max. 10 volledige optredens per dag, dat heeft de ervaring wel geleerd.
Hier en daar wellicht nog wel wat tussendoortjes, maar die tellen niet echt mee.
Niet dat ik altijd per se die 10 wil of kan halen natuurlijk, het is meer een richtlijn, de praktijk loopt altijd anders.
Met 40 zit je dus in ieder geval prima, al zullen die waarschijnlijk niet allemaal egaal verspreid zijn over alle dagen, neem ik aan?

Ik ga altijd uit van max. 10 volledige optredens per dag, dat heeft de ervaring wel geleerd.
Hier en daar wellicht nog wel wat tussendoortjes, maar die tellen niet echt mee.
Niet dat ik altijd per se die 10 wil of kan halen natuurlijk, het is meer een richtlijn, de praktijk loopt altijd anders.
Met 40 zit je dus in ieder geval prima, al zullen die waarschijnlijk niet allemaal egaal verspreid zijn over alle dagen, neem ik aan?

Ik zit ook al in de basis op de 30 en ook wel een beetje verspreid maar zal een beetje vanaf vangen wat de planning zal zijn.
Als ik een beetje nadenk kom ik toch denk ik wel meestal op de 8 a 9 optredens per dag die ik wel volledig zie meer probeer ik altijd wel maar dan lopen er toch altijd weer andere dingen doorheen

• Leuk
Waarderingen: MetalLimbo
ik zit meestal rond de 6-10 optredens per dag denk ik
ook erg afhankelijk van het weer
met veel regen of heftige hitte sneuvelen er al snel een paar optredens
zo heb ik de afgelopen op de zaterdagmiddag lekker rustig aan gedaan en weinig optredens gezien, want het was zo ontzettend warm

Laatst bewerkt:
Ik zit nu op ongeveer 40 bands over het hele weekend die ik wil zien. Gaat niet lukken , dat weet ik nu al. Hoeveel bands willen en denken jullie te gaan zien. En dat zonder de clashes die zeker gaan komen.
Ik zit nu op 42, vorig jaar heb ik 41 bands gezien verspreid over het hele weekend. Van sommige wel maar een halve show omwille van overlappingen.

• Leuk
Hmm I would like to see Billy Talent, missed them in 23 but then had a closing set at the Jupiler
Could maybe be for Alter Bridge on the Main (maybe too high for Volbeat?) and BVB also nice
I think they can take the spot for Volbeat, or are they already ready for the closer on Thursday?

Bush,..could be on the Thursday spot
Besides being potentially Hurricane festival and Southside festival exclusive (as mentioned on Southside website and stated recently by someone), Billy Talent plays at those festivals on 19 and 21 June so chances are almost at zero to see them play at GMM.
Unfortunately:(

Nee, dat dus. Ik weet nu al dat ik van die 40 een aantal niet ga zien. Door clashes, later van vorige dag, geen zin etc. Dus probeer ik nog meer bands in te luisteren. De dagen komen vol. Mooiste voorbeeld voor mij was vorig jaar. Zag uit naar Alien Ant Farm. Na 2 nummers wist ik dat ik dat niet zou trekken. Kom vervolgens vooraan bij SOEN terecht met bekenden van het forum. You know who i mean. En een super show beleefd. Dus blijf ik erop Hameren. Zoveel mogelijk inluisteren, heb je altijd wat te bekijken. Of zoals ik ook doe, uitbrakken op de camping. Ik lust ze soms wel te graag🤣🥳🍻

27 bands te zien momenteel
* is aantal must sees die dag
Do: 5
Vr: 5 ***
Za: 10 *****
Zo: 7 ***

Al zal er wel wat wegvallen wegens clashes:
Avatar gaat al zeker clashen met men -kampeer-bijna-heel de-dag-aan-main-zaterdag

en bury tomorrow mogelijk gelijk met ec dus dat gaat em ook niet worden dan

Laatst bewerkt:
Voor de interesse lijst:

Accept
Alice Cooper (als er echt niks ander is)
Anthrax
Architects
Bad Omens (ben toch wel benieuwd)
Bark (werkt denk ik heel goed live op het juiste moment)
Battle Beast (als ik easy listening wil)
BLS
Bloodywood
BMTH
Bury Tomorrow (even kijken, meer niet denk ik)
Death To All
Decapitated
Def leppard
Drain
Drowning Pool
Embryonic Autopsy
Europe
Feuerschwanz
Forbidden
Foreigner
Gatecreeper
Guilt Trip
Harms Way
Kanonenfieber
Kublai Khan TX
Mammoth
Mastodon
Megadeth
Moonspell
Old Mans Child
P.O.D.
Pennywise
Periphery
Possessed
Primal Fear
Queensryche
Rivers of Nihil
Sabaton
Septicflesh
Sepultura
Sinsaenu
Six Feet Under
Static-X
Tesseract
The Dillinger Escape Plan
The Gathering
Thrown
Trivium
Twisted Sister
Uada
Venom
Wolves in the Throneroom

Ik maak even geen onderscheid in must-see of interesse. De lijst is lang maar de helft kan ik gerust 1 of 2 nummers van meepakken en dan heb ik het wel gezien. Alice Cooper heb ik al 100x gezien maar bij Poison zing ik zeker mee. Tenzij Mastodon of Venom dan speelt. Toch een lange lijst, maar nog weinig waar ik de hele of zelfs een deel van de catalogus ken. Hoop dus toch op nog een paar leuke namen.

Bands waar ik zonder clash ga bijstaan:

Accept
Alice Cooper
Alter Bridge
Anthrax
Battle Beast
Black Label Society
Bloodywood
Breaking Benjamin
Carpenter Brut
Corrosion Of Conformity
Def Leppard
Drowning Pool
Electric Callboy
Europe
Extreme
Feuerschwanz
Foreigner
Ice Nine Kills
Lacona Coil
Lagwagon
Lakeview
Limp Bizkit
Megadeth
Moonspell
P.O.D.
Pennywise
Primal Fear
Queensryche
Sabaton
Septicflesh
Sepultura
Six Feet Under
Static-X
The Gathering
Tom Morello
Twisted Sister
Venom
Volbeat
Wind Rose

• Leuk
Waarderingen: won666 en Loek123
Ik zie over het algemeen zo'n 10 bandjes per dag. Jarenlang heb ik dezelfde techniek gebruikt: ik kies 5 absoluut essentiële bandjes en vul de gaten in, afhankelijk van het schema (en de afgelopen twee jaar gebruik ik de Koekdoos-methode 😉).

Tot nu toe zien mijn vijf essentiële bandjes er zo uit:

Donderdag:

A Day To Remember
Anthrax
Accept
Wind Rose
The Funeral Portrait

Vrijdag:

Twisted Sister
Breaking Benjamin
Death To All
Drowning Pool
WCAR

Zaterdag:

BMTH
INK
Queensrÿche
Three Days Grace
Hollywood Undead

Zondag:

Kanonenfieber
Black Label Society
Alice Cooper
Sabaton
Return To Dust

Speaking of which, zoals beloofd nog een overzichtje van potentiële namen die al bevestigd zijn voor andere festivals in dezelfde periode (+/- 3 weken).
(Hoezo 'niet teveel van verwachten'...? 😝)

Disclaimer:
  • Dit overzicht is vanzelfsprekend verre van compleet. Ik heb een selectie gemaakt (ca. 200 uit ruim 1000) van min of meer interessante namen die ik zelf op z'n minst van naam ken, of die anderen reeds genoemd hebben (incl. enkele easter eggjes 😉). Excuses dus als je favoriete band er niet tussen staat, maar laat het gerust weten! 😉
  • Er staan wat namen tussen die wellicht beter/eerder op Werchter zouden passen, maar in mijn ogen niet per se zouden misstaan op GMM. Niet mee eens? Jammer dan.. 💁‍♂️
  • Ik heb een onderscheid gemaakt tussen bands die zowel voor als na GMM zijn aangekondigd en bands die alleen voor óf na GMM aangekondigd zijn. Eerstgenoemde categorie maakt logischerwijs een grotere kans om op GMM te staan dan laatstgenoemde (i.v.m. begin/einde tour). Ik heb geen onderscheid gemaakt tussen Europese en niet-Europese namen, wat uiteraard ook een rol daarbij kan spelen.
  • Ik heb geen rekening gehouden met de precieze beschikbaarheid van bands tijdens het weekend van GMM, of de afstand van festivals. Mochten er logistieke of andere redenen zijn die het onmogelijk of zeer onwaarschijnlijk maken dat een bepaalde band op GMM zou kunnen staan, dan hoor ik dat graag!
  • Er staan geen namen bij die vorig jaar op GMM stonden, of die al aangekondigd zijn voor Alcatraz of Werchter of op andere manieren al uitgesloten zijn.

Bekijk bijlage 17278
Amai, wat een (knap!) werk!

Je hebt echt een heel andere definitie van 'meevallen' Bas. Tuurlijk heb je dat soort discussies daar ook, maar het gaat me niet alleen over SOAD (of Pommelien of Volbeat). Het gaat me dat het hier structureel off-topic blijft gaan. Waar in die andere topics de draad snel wordt opgepakt, blijft dat hier nog tien pagina's dooretteren. Ook is de herhaling een stuk groter dan in die andere topics. Maar goed, ik houd er weer mee op, want het heeft toch geen nut. Maar het valt toch wel op dat er meerdere zijn die de lol van dit topic niet meer inzien?
Volgen mij heb ik hier na het bekend maken van de namen al voor gewaarschuwd. De verveling slaat toe.

Dit jaar zitten we in een andere flow door het bekendmaken van een groot deel van de namen.
Normaal waren we tot in december bezig met inluisteren en elkaar tips geven.
Daarna de feestdagen in.

Nu zit hier meer tijd tussen en vooral 1 (grote) naam die we niet weten en waar menig op blind staart.

Dus ik hoop dat we na de feestdagen in een normale patroon gaan vallen.
- tweede dump van namen
- voorverkoop discussies/camping/boodschappen
- timetable zeuren
- timetable krijgen(al komen we al een heel eind).
- spoorboekje maken en delen.
- bidden tot de weergoden
- laatste wisselnamen namen komen door.
- billenknijpen tot hetzover is.

Hou vol mannen en keep the spirit positive.

Volgen mij heb ik hier na het bekend maken van de namen al voor gewaarschuwd. De verveling slaat toe.

Dit jaar zitten we in een andere flow door het bekendmaken van een groot deel van de namen.
Normaal waren we tot in december bezig met inluisteren en elkaar tips geven.
Daarna de feestdagen in.

Nu zit hier meer tijd tussen en vooral 1 (grote) naam die we niet weten en waar menig op blind staart.

Dus ik hoop dat we na de feestdagen in een normale patroon gaan vallen.
- tweede dump van namen
- voorverkoop discussies/camping/boodschappen
- timetable zeuren
- timetable krijgen(al komen we al een heel eind).
- spoorboekje maken en delen.
- bidden tot de weergoden
- laatste wisselnamen namen komen door.
- billenknijpen tot hetzover is.

Hou vol mannen en keep the spirit positive.
Ach, we moeten het ook weer niet allemaal erger maken dan het is.

Zeker, er wordt regelmatig teveel en telang geouwehoerd en het aantal loze reacties mag best wat minder, maar je kunt niet zeggen dat het dit jaar extremer is ofzo.
Ter vergelijk de datum waarop pagina 400 werd bereikt de laatste jaren:
  • 2023: 29-nov
  • 2024: 22-nov
  • 2025: 30-nov
  • 2026: 28-nov
Dus tja.. 💁‍♂️

Inmiddels zit het Werchter-forum al op pagina 608, meer dan 1½ keer zo veel als het GMM-topic dus (en dat met nog geen 30 namen bekend), en ook het Pinkpop-topic ligt niet ver achter (372), en dat terwijl 2 jaar geleden nog het GMM-topic ruim het grootst van de 3 was:

1764430574541.png

Je kunt me niet wijsmaken dat er in die andere topics minder wordt herhaald, off-topic geluld, of 'doorgeëtterd'.
De laatste keer dat ik een dag naar Pinkpop ben geweest (2019) heb ik ook veel in het beruchte Pinkpop-topic rondgehangen, maar daar waren toen de reacties en discussies een stuk feller, toxischer en meer op de man dan in het GMM-topic...

Laatst bewerkt:
Je kunt me niet wijsmaken dat er in die andere topics minder wordt herhaald, off-topic geluld, of 'doorgeëtterd'.
Je kan ook gewoon je punt op een chique wijze maken zonder mij aan te halen, hè... Je hebt dit echt niet nodig om overtuigend genoeg te zijn.

Je kan ook gewoon je punt op een chique wijze maken zonder mij aan te halen, hè... Je hebt dit echt niet nodig om overtuigend genoeg te zijn.
Sorry maar waar haalt @MetalLimbo je aan dan? Dat maak je er nu zelf van volgens mij.

En zoals ik ook al een keer eerder zei... er heeft 1 iemand misschien een bericht geplaatst in pagina 390 waar nu tot fucking pagina 401 nog gezever over is...

EDIT: Het gaat dus over 1 woord waardoor je het nodig vind om er wat van te zeggen. Spijt me dat ik het moet zeggen, maar dan ben je zelf echt mede verantwoordelijk voor het constant off-topic blijven en dat de draad niet opnieuw opgepakt wordt. Er wordt met wat cijfertjes een prima punt gemaakt wat voor mij inderdaad aan geeft dat er hier gewoon gezeverd wordt om echt niks 😅 .

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Dwarf
Jij bent toch ook heel duidelijk degene met de meeste kritiek op dit topic, en steekt dat nooit onder stoelen of banken?
En haalt daarbij dan ook nog onjuiste dan wel overdreven argumenten aan?
Waarom zou ik je daar dan niet op mogen wijzen?
Ik heb je weliswaar niet getagd, maar dit was inderdaad overduidelijke en onverhulde kritiek op jouw standpunt, met cijfers onderbouwd.
Doe ermee wat je wil.

Laatst bewerkt:
Sorry maar waar haalt @MetalLimbo je aan dan? Dat maak je er nu zelf van volgens mij.

En zoals ik ook al een keer eerder zei... er heeft 1 iemand misschien een bericht geplaatst in pagina 390 waar nu tot fucking pagina 401 nog gezever over is...

EDIT: Het gaat dus over 1 woord waardoor je het nodig vind om er wat van te zeggen. Spijt me dat ik het moet zeggen, maar dan ben je zelf echt mede verantwoordelijk voor het constant off-topic blijven en dat de draad niet opnieuw opgepakt wordt. Er wordt met wat cijfertjes een prima punt gemaakt wat voor mij inderdaad aan geeft dat er hier gewoon gezeverd wordt om echt niks 😅 .
Dat laatste ben ik ook met jou niet eens, er wordt hier zeker niet alleen maar gezeverd om niks.
Het is geen zwart-wit kwestie, de waarheid ligt eerder ergens in het midden.
De kritiek is dus aan beide kanten gericht.

• 2023: 29-nov
  • 2024: 22-nov
  • 2025: 30-nov
  • 2026: 28-nov
Dus tja.. 💁‍♂️

Vind wel gek in feite.

Dit topic heeft lang een 2tal weken voorgelopen op vorig jaar. En dan is er in dat van 2025 tussen 27 en 29.11 ineens iet gebeurd waar we een 40tal paginas op 2 dagen hebben volgezeverd. 😄

Maar heb dus ook niet perse het idee dat we meer (of minder) zeveren hier.

Maar misschien wel wat langer over sommige zaken idd..

• Leuk
Waarderingen: Dwarf en MetalLimbo
Zou Therapy? Op Graspop kunnen terecht komen?

Staan de 18e in Spanje. Dus za of zondag eventueel? (Missing act op de main?)

• Pray

Users who are viewing this thread