Bospop 2026

Ik denk dat Lenny Kravitz wel enigszins in die "verjonging" past. Dat is een duidelijke 90s artiest. Ik denk vooral dat eventueel ZZ Top, als die echt op zaterdag headlinen, nogal tegen de vernieuwing in gaan. Als je die al zou vervangen door een naam als The War On Drugs of Editors (zoals we hier al hebben gezegd), dan maak je aardige stappen in het jonger maken van je bovenkant en wellicht je publiek. Dat hebben ze zelf ook gezegd: ze willen vooral niet blijven hangen aan de grote namen uit de 60s en 70s, want die zijn er steeds minder en dat verschuiven naar 90s en 00s.
Ik betwijfel of ZZ top nog wel headliner is.

• Leuk
Waarderingen: Bokirules
Als Bospop de headliners Bryan Adams, ZZ-Top, Lenny Kravitz te pakken heeft, is voor mij 2026 het jaar dat festivals met een vernieuwde missie terugvallen op oude gewoontes.

Wat bedoel ik? Vorig jaar werd hoog van de toren geblazen door Bospop en voornamelijk Mojo dat Bospop een vernieuwd concept gaat krijgen. Een festival met voornamelijk 90's en 00's muzikanten om de doelgroep van leeftijd 30-50 aan te spreken. Bryan Adams: 80's muzikant met een late hit in 91, ZZ-Top: 70's band met de grote hits in de jaren 80, Lenny Kravitz: doorbraak '89 maar hits in de jaren 90. Niet echt de namen om de "verjonging" door te zetten. Let wel, zeker degelijke namen en ik ben er dan wel bij. Maar waar is de verandering?

En dan komt Pinkpop met hun lichting namen.
Pinkpop. Waar Mojo hoog van de toren blaasde dat ze een meer poppier geluid wilde hebben voor Pinkpop. Zodat de doelgroep verjongd kon worden (goh, dat statement komt me bekend voor). En zij komen ineens met Editors, Franz Ferdinand, White Lies, Di-rect, Dogstar, The Cure en Foo Fighters. Ja, ik weet dat laatste 2 bands niet in het budget passen van een Bospop, maar het zijn naar mijn inziens niet de bands die in het statement passen van het "vernieuwde" Pinkpop.

Met een tegenvallende kaartverkoop voor Pinkpop en een uitverkochte "ouderwetse" Bospopzaterdag vrees ik dat beide plannen in de ijskast zijn gezet. Voor Bospop een tweede maal na het desastreus verkochte 2012 editie. De directie van Bospop kennende zullen ze dit toejuichen. Zij houden zich tamelijk stil rondom de koerswijziging maar slaken een kreet als ome Neil paar dagen eerder een concert geeft in Weert. Begrijpelijk want ze boeken liever hun eigen iconen in plaats van de bands die relevant waren in de 00's.

Of heeft het ook te maken dat editie 2026 de laatste is die onder de tijdelijke ontheffing van de gemeente Weert mag worden georganiseerd. Hierna moeten ze een permanente verblijfsontheffing regelen. Iets wat me moeilijk lijkt met niet een klinkend affiche en een zo goed als uitverkocht programma. We zullen zien maar ik verwacht veel van deze editie. Maar hoop wel dat de verjonging ooit door zal gaan.
Verjonging is prima en moet ook zeker maar je bent daarbij wel afhankelijk van verschillende factoren. Wat is er op tour, waar willen ze staan en hoe snel wil je verjongen. Waarom staat een band als Editors in België op 3 "kleinere" festivals en bij ons op Pinkpop?
Welke acts uit de jaren 90/00 zouden geschikt zijn als headliner voor Bospop?
Je kan daarbij wel een Metallica en Pearl Jam noemen maar die gaan dat never nooit doen en zijn ook te duur.
Dan.kom je snel uit bij een Snow Patrol Keane Kravitz Alanis Morissette Smashing Pumpkins Editors. Noem er nog eens een paar? Je ontkomt er niet aan om headliners te boeken uit het oudere segment simpelweg omdat de vijver uit de jaren 90/00 te klein is binnen het genre van Bospop. Tel daarbij op dat ook niet alles ieder jaar op tour is. Zolang bv een Toto en Simple Minds volle dagen trekken zullen ze deze blijven boeken of in ieder geval in overweging nemen afhankelijk van welke opties ze dan nog meer hebben.
Uiteindelijk willen ze ook het liefste 25 tot 30.000 man op de weide hebben iedere dag.

• Leuk
Verjonging is prima en moet ook zeker maar je bent daarbij wel afhankelijk van verschillende factoren. Wat is er op tour, waar willen ze staan en hoe snel wil je verjongen. Waarom staat een band als Editors in België op 3 "kleinere" festivals en bij ons op Pinkpop?
Welke acts uit de jaren 90/00 zouden geschikt zijn als headliner voor Bospop?
Je kan daarbij wel een Metallica en Pearl Jam noemen maar die gaan dat never nooit doen en zijn ook te duur.
Dan.kom je snel uit bij een Snow Patrol Keane Kravitz Alanis Morissette Smashing Pumpkins Editors. Noem er nog eens een paar? Je ontkomt er niet aan om headliners te boeken uit het oudere segment simpelweg omdat de vijver uit de jaren 90/00 te klein is binnen het genre van Bospop. Tel daarbij op dat ook niet alles ieder jaar op tour is. Zolang bv een Toto en Simple Minds volle dagen trekken zullen ze deze blijven boeken of in ieder geval in overweging nemen afhankelijk van welke opties ze dan nog meer hebben.
Uiteindelijk willen ze ook het liefste 25 tot 30.000 man op de weide hebben iedere dag.
Mij zul je dan ook nooit namen zoals Pearl Jam zien noemen. Je ziet me eerder afvragen als Bospop wel toekomst perspectief heeft als festival. En dat zeg ik met veel pijn in mijn hart want ik ben een vaste gast op het festival. Het probleem is juist identiteitsloze uitstraling van het festival. Toen ik als jonge debber over het veld struinde, kon ik alle iconen van weleer van dichtbij bekijken. Welk ander festival kan zeggen dat ze de machtige Dio in het middagprogramma had. Want in de 00's was retrorock nog lang niet populair. Hierdoor kwamen grote artiesten van weleer eerder op een festival als Bospop terecht. En namen genoegen met een lagere positie. Maar door de overzadiging van het festivallandschap komen die bands nu niet voor een lage positie meer. Men zal dus moeten afstappen van die tactiek.

Andere festivals programmeren duidelijker in het midden segment waardoor ze met mindere line-ups makkelijker wegkomen. Lees een Concert at Sea, Zwarte Cross, Central Park etcetera. Bospop zou nooit met zo'n middagprogramma kunnen aankomen. Ze zijn altijd het restjesfestival van Mojo geweest. Probleem zit hem nu ook in dat Mojo die monopolie positie als concertprogrammeur verloren is geraakt. Friendly Fire heeft inmiddels een behoorlijke hap weggehaald en sommige bands regelen het zelfs nu helemaal zelf. Makkelijke oplossing is dan toch weer terug te keren naar oudere muziek. En geloof me, dit jaar is dat geen stomme optie. Mede door het gedeelte wat ik schreef over de ontheffing. Een slecht verkopende editie van 2026 gaat funest zijn in de onderhandelingen met gemeente Weert. Wat gewoonweg het einde voor het festival kan betekenen.

Maar zijn er andere opties? Denk het wel. Maar misschien moeten ze gaan afstappen van de 30.000 op het veld te willen hebben en meer in de breedte programmeren. Soms kijk ik verlekkerd naar wat het Britse festivals te brengen hebben. En nee niet die grote. Festivals als Victorious (Ashcroft, Black Keys, Kasabian), Y Not (Libertines, The Streets, Two Door Cinema Club), End of the Road (Pulp) en veel meer. Niet de grootste headliners maar wel met een degelijk middagprogramma. En ja, ik weet dat ze makkelijker Britse bands kunnen boeken maar de opzet van de festivals is veel meer een beleving over de dag verspreidt, dan enkele grote headliners met voorprogramma's om maar die 30.000 aan te tikken. Maar ik denk niet dat de organisatie van die gedachte ook af zal gaan helaas.

Wauw, dat we van speculeren over Moby in dit gesprek zijn beland. Ik zou toch nog even wachten met conclusies trekken tot het programma bekend is.

• Leuk
Wauw, dat we van speculeren over Moby in dit gesprek zijn beland. Ik zou toch nog even wachten met conclusies trekken tot het programma bekend is.
Natuurlijk maar het zou me verbazen als we niet Bryan Adams ZZ Top en Lenny Kravitz krijgen als headliners. Alleen over die eerste twijfel ik nog een beetje. Ben ook erg benieuwd wat ze voor de rest boeken in de breedte.

• Leuk
Ik kan wel meegeven dat het niet alleen artiesten uit de vorige eeuw zijn die veel tickets moeten gaan verschuiven, hoewel die er wel ruimschoots staan natuurlijk.

Zou een leuke sub zijn in mijn ogen. Di-Rect blijft ook een goede mogelijkheid in mijn ogen.
Di-rect stond er vorig jaar nog. Kensington is al vaker langs geweest. Die zie ik inderdaad als sub wel opduiken al heb ik het idee dat ze hun tour met nieuwe album en zanger wat nauwkeuriger inplannen. Lees, ze zijn niet meer op ieder festival te vinden.

Zou een leuke sub zijn in mijn ogen. Di-Rect blijft ook een goede mogelijkheid in mijn ogen.
Kensington mag van mij ver weg blijven maar ik ben er bang voor Mojo kennende, laatste keer was in 2022 als headliner.
Direct stond er vorig jaar nog en heeft een hoge positie op Pinkpop dus die staan er hopelijk ook niet 🤭
Van mij mogen er wel andere Nederlandse bands komen, zoiets als the Vices dit jaar (Marathon, Hiqpy bijv. maar weet niet of die er passen)

Capaciteit blijft in 2026 hetzelfde als dit jaar (35k geloof ik?), met wat verbeteringen op het terrein.
Verwacht binnenkort wel wat nieuws, volgende week zou mooi zijn...

• Leuk
Waarderingen: Bokirules en PJ
Ik kan wel meegeven dat het niet alleen artiesten uit de vorige eeuw zijn die veel tickets moeten gaan verschuiven, hoewel die er wel ruimschoots staan natuurlijk.
Erg benieuwd of het is gelukt om TWOD te boeken. Geloof sowieso niet dat ze NL gaan overslaan..

Dat klinkt alsof je er meer van weet... Ik ben in ieder geval benieuwd!

Aannemelijk is wel dat voor 14 december de kaartverkoop is gestart en er een groot gedeelte bekend is. Hoef je geen helderziende voor te zijn natuurlijk.

Of heeft het ook te maken dat editie 2026 de laatste is die onder de tijdelijke ontheffing van de gemeente Weert mag worden georganiseerd. Hierna moeten ze een permanente verblijfsontheffing regelen. Iets wat me moeilijk lijkt met niet een klinkend affiche en een zo goed als uitverkocht programma. We zullen zien maar ik verwacht veel van deze editie. Maar hoop wel dat de verjonging ooit door zal gaan.
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe het zit rondom die tijdelijke ontheffing?
Heb vorig jaar wel eens vernomen dat Bospop mogelijk zou verkassen qua locatie omdat de gemeente andere plannen had met een (gedeelte) van het festivalterrein. En dit zou dan zijn als de vergunning was afgelopen. Na dit jaar dus. Maar heb er verder weinig meer van vernomen. Misschien heeft iemand hier wat meer info?

• Leuk
Dat roepen wel heel veel mensen de laatste tijd, zonder eigenlijk ook maar een tipje van de sluier te lichten. Blijft toch jammer
Nouja, hier werd op basis van geruchten toch wel een beeld over de richting van het festival geschetst dat in mijn beleving niet klopt, dat wilde ik even de wereld uit helpen. Maar jullie komen er binnen twee weken vanzelf achter inderdaad.

• Leuk

Users who are viewing this thread

• Taxi