Graspop Metal Meeting 2026

Je snapt volgens mij echt het verschil tussen gatekeeping en een fucking voorkeur hebben niet...

Ten eerste is Cypress Hill geen nieuwe artiest.

Ten tweede zeg ik nergens dat ik alleen maar ouwe-lullen metal wil en niks nieuws, ik sta elk jaar dat ik er ben open voor nieuwe dingen te ervaren, iets wat ik hier ook al vaker zeg. Maar alles leuk vinden doe ik zeker niet.

Ten derde geef ik ook aan meerdere genres te kennen. Ik ken Cypress Hill al, ik heb 'm ook al live gezien. Persoonlijk heb ik de voorkeur dat niet op een metal festival te zetten.

Maar volgens mij vind je dat gewoon alles moet mogen en kunnen. Nou prima dan. Zet K3 er dan inderdaad maar neer. Voeg een Lo-Fi tent er bij, boeie. Oh en misschien een extra tent puur voor AI gegenereerde muziek. Je moet namelijk wel overal voor open staan...

Vind de discussie echt nergens over gaan en telkens als mensen hier een voorkeur of smaak uitspreken dan zijn dat maar gatekeepers en norse mensen die niet open staan voor nieuwe dingen en teveel in het verleden blijven hangen. Nee mensen zouden maar eens liever de voorkeur hebben voor metal op een metal festival waar ze als metalhead in metal kleding komen om voornamelijk naar metal te luisteren... wat een haters zijn dat joh.
Als iemand die Cypress Hill live zag op Pukkelpop 2022 (de dag dat Slipknot daar ook stond) moet ik hier Akephalos wel deels gelijk geven. Op Graspop hoort er metal geboekt te worden. Een breder doelpubliek en genre dat evolueert? Absoluut mee akkoord. Maar op basis van de setlist van 2022 (nogmaals, wel Pukkelpop) hoort dit genre niet thuis op Graspop.

Kan hiphop een invloed hebben gehad op nu-metal? Zéér zeker, ja! Maar dat betekent ook voor mij niet dat iedere nu-metalfan een hiphopfan is. En dat is voor mij idd ook geen kwestie van conservatief gatekeepen, maar gewoon even eerlijk beseffen dat deze acts zeker thuishoren op een RW/PKP, maar toch wel stevig uit de boot vallen op Graspop.

Ik hoef ze eerlijk gezegd niet te zien op Graspop 2026, ik zou het zonde vinden van een (wss) Main Stage slot.
Het is natuurlijk absurd om te stellen dat het boeken van een band als Cypress Hill de poort wagenwijd zou openstellen om er dan ook maar K3 ofzo neer te zetten.
Cypress Hill is weliswaar hiphop, maar heeft ontegenzeggelijk een band met metal, metalartiesten en metalfans. Dat geldt niet zomaar voor iedere andere (hiphop) artiest/band.

Voor ieder festival (van mainstream tot niche) geldt een formule met bepaalde genres (alleen maar 'metal' is ook veel te arbitrair, aangezien er vele subgenres onder vallen die vaak nauwelijks nog iets met elkaar van doen lijken te hebben).
Maar ieder festival heeft ook per definitie een grijs gebied, er zijn nu eenmaal geen duidelijke grenzen te trekken.

Blijkbaar is het enige punt in deze discussie hoe breed dat grijze gebied precies is.
Niemand pleit hier voor K3, maar een band als CH is een twijfelgeval uit het donkergrijze gebied, voor de een prima, voor de ander onacceptabel.
Dat mogen we natuurlijk allemaal zelf weten, maar uiteindelijk beslist toch de organisatie (de officiële gatekeepers), en die lijkt de laatste jaren toch steeds meer naar het donkergrijs te neigen.
Ik zou er dus maar alvast aan wennen.. 😉

• Leuk
Waarderingen: jonasvh en jvandeweyer
ik snap het ergens wel als je het over de grote podia hebt maar als grote voorstander van de metal moose moet het wel kunnen imo.

Was enorm blij dat RW 2j geleden op dezelfde dag als Foo fighters, Mark with a K op the Two towers programmeerde.
Hoewel dat uiteraard gepaard ging met het standaard aantal debielen die de muziek belachelijk moeten maken was het een leuke afwisseling EN maakte dat een dag waar voor de rest echt niks boeiend stond (was daar niet voor mezelf) toch heel wat verdraagzamer.

Begrip om zeker niet te zot te doen met programmatie op de mainstages, maar moest het op een andere stage zijn lijkt me dat niet zo'n ramp.
en dat zeg ik al alles behalve cypress hill fan. Vind vooral: ookal kies je voor een genre festival, op dagen kan eens een andere klank wel even leuk zijn.
Cypress Hill kan IMO wel, maar als subslot zou dat wel een zwaktebod zijn.
zet Cypress Hill als Jupiler afsluiter en er is geen probleem, zet Cypress Hill als sub en dan gaan mensen klagen dat het niet past, easy as that
Voilà!

told you so agree GIF by Bounce

• Leuk
Waarderingen: jonasvh
Headliner aankondigingen vallen niet te voorspellen, is gewoon wanneer de headliner er klaar voor is of in het geval van een exclusieve headliner wanneer het contract rond is

Om het een keer te hebben over een band die wel gewoon op de line up staat: Gaerea, Gaat dat zien!
Na ze een paar maanden terug op Alcatraz gezien te hebben en gisteravond nog een keer kan ik zeggen dat dat een fantastische live band is die niet teleur stelt. Voor black metal ook gewoon erg toegankelijk. zullen over een aantal jaar wel hoge spots in gaan nemen.
Op album kon het mij in eerste instantie niet direct overtuigen maar live wel omver geblazen tot twee keer aan toe
De vocal range van die zanger is echt bizar. Ook heel veel publieksinteractie (kan mogelijk als storend worden ervaren maar zal ze wel helpen om een groot publiek aan te spreken op festivals)
Ook als het op album niet direct je ding is of je niet veel met black metal hebt en je hebt een gaatje tijdens hun show kan ik je van harte aanbevelen om gewoon eens die tent in te lopen en het een kans te geven, kans is groot dat ze je weten te verrassen

ZZ top 9 juli naar Vorst, vind het jammer dat deze nooit festivals in België lijken te doen.
tis wel de moeite.

elke naam die nieuw bovenkomt wordt de dag erachter de kop ingeklopt door een tour of festival achter de hoek. nu niet datk die als south head zie zelf, maar het was wel ne frisse naam :D

:unsure: hoe zou het nu lopen met de ticketverkoop ? kwam nog een oud berichtje tegen van 27 nov. 2023 dagticket donderdag uitverkocht (tool dag)

Zoals gezegd zag ook niemand machinehead aankomen enkele jaren geleden, dus wie weet waar ze uiteindelijk mee afkomen. Maar natuurlijk zijn zaken als soad enzo niet realistisch
Toch wel!!! :p

• Winning
Waarderingen: kaiser
:unsure: hoe zou het nu lopen met de ticketverkoop ? kwam nog een oud berichtje tegen van 27 nov. 2023 dagticket donderdag uitverkocht (tool dag)
zal niet zo vlot verlopen als andere jaren, zeker als je ziet dat nog alle tickets beschikbaar zijn, zelfs de vip tickets

zelfs voor inferno en een vakantiepark zijn nog tickets verkrijgbaar
das ook niet het beste teken..

pinkpop met namen maandag. moest er eenzelfde headliner inzitten krijgen we die misschien. Als is dat wrs onwaarschijnlijk

Users who are viewing this thread