Gistermiddag stond iets heel anders op het programma dan de gebruikelijke shows waar ik heen ga. De dag ervoor hadden de misses en ik besloten een Ticketswapje te doen voor Paul de Leeuw & Vrienden in Ahoy. En ik ben niet bang om toe te geven dat ik dit simpelweg een erg goed en bij momenten ontroerend concert vond.
Voordat de matineeshow om 16 uur begon werden we getrakteerd op een surprise act van Orgel Joke! Nu had ik dit fenomeen nog nooit in actie gezien dus ik lag soms dubbel over hoe crinchy dit is. Met name de gabber outro van Kleine Cafe Aan De Haven. Gelukkig duurde het ook maar 20 minuten, dan is de grootste lol er al wel weer vanaf maar een mooie opwammer.
Dan Paul de Leeuw zelf. Alle facetten van zijn carrière kwamen voorbij. Van de humor met oa Bob en Annie naar tv fragmenten maar ook Paul de Leeuw als serieuze zanger. En eerlijk is eerlijk, hij zag er voorbereid en getraind uit en was verdomd goed bij stem. En dan is hij echt een goede zanger. Een hele diverse show met feestelijke momenten maar ook veel ontroerende ingetogen nummers. Mooie covers van Flink Zijn van Robert Long en De Steen van Bram Vermeulen. Maar vooral het een-tweetje Ik heb je Lief en Ik Wil Niet Dat je Liegt vond ik erg mooi. Twee andere absolute hoogtepunten waren Une Belle Histoire/Een Mooi VErhaal met Claude en natuurlijk Zonder Jou met Simone Kleinsma.
Sowieso waren alle gastartiesten van een hoog niveau. Ik heb meegeschreven: Gordon, Claude, Yves Berendse, Simone Kleinsma, Ruth Jacott en Sinterklaas! En zijn eigen zoon die een prachtige Rene Klijn in zich heeft. Als afsluiter wil ik de voor mij meest pakkende momenten benoemen. En gek genoeg is dat een nummer van Gordon, met Gordon.. Eerst kwam er een moment van Schreeuw van de Leeuw uit 1992 waar Paul een klein jongetje dat vals zingt totaal afmaakt, Gordon zit er bij op het podium en weet niet wat m overkomt. Na afloop van dit fragment komt dit jongetje op (nu 41) om een nummer van Gordon te zingen met Paul en later blijkt ook Gordon zelf. Een heel mooi gevoel van: de cirkel is rond.
Later in de show komt Sinterklaas op een fatbike door het publiek heen rijden. Na wat zingen komt er plots een koor van zeker 50 mensen met een beperking de zaal in en met Paul en Sinterklaas wordt vervolgens Bohemian Rhapsody ingezet. Het klinkt als een soort koortsdroom maar ik vond het ontroerend mooi met de kracht van dat grote koor erbij. Een onverwacht en zeldzaam mooi hoogtepunt van dit livejaar.
Afsluitend: deze show laat me toch weer eens zien dat er ook heel veel andere mooie dingen gebeuren op de Nederlandse podia buiten mijn eigen muziekbubbel om. Geen enkele spijt dat ik hierbij geweest ben!