Rock Werchter 2026

Ik denk dan vooral. Liefst maximaal 6 Belgen, en enkel die het echt verdienen. Je kan die Belgen overal al live zien.
Vind dat wel een bijzondere take, dat er niet te veel Belgen op 's lands grootste festival mogen staan. Ik snap het sentiment dat je liever internationale acts kan zien, maar wat is een betere mogelijkheid om die bands aan de man te brengen? Denk dat veel Werchtergangers door het jaar heen veel minder naar losse zaalshows gaan dan wij denken, zeker als het gaat om kleine bands. Dat je dan, als major festival, talent uit eigen land aan de man brengt, lijkt me alleen maar iets positiefs.
Wees blij dat je niet in Duitsland woont, waar die toten hosen of die arzte headline posities krijgen op grote festivals.

Ik denk dan vooral. Liefst maximaal 6 Belgen, en enkel die het echt verdienen. Je kan die Belgen overal al live zien.
Vaak geldt toch ook een soort exclusiviteit indien Belgen RW doen? Voor veel kleinere bands is het, vooral financieel, niet echt interessant om enkel maar RW te mogen doen als je op elk ander mogelijk festival zou kunnen staan. Ik schat dat iemand als Tamino er wel zal gaan staan, omdat die het zich intussen kan permitteren om enkel RW te doen.

• Leuk
Waarderingen: jimmywe en Joslittel
Vind dat wel een bijzondere take, dat er niet te veel Belgen op 's lands grootste festival mogen staan. Ik snap het sentiment dat je liever internationale acts kan zien, maar wat is een betere mogelijkheid om die bands aan de man te brengen? Denk dat veel Werchtergangers door het jaar heen veel minder naar losse zaalshows gaan dan wij denken, zeker als het gaat om kleine bands. Dat je dan, als major festival, talent uit eigen land aan de man brengt, lijkt me alleen maar iets positiefs.
Wees blij dat je niet in Duitsland woont, waar die toten hosen of die arzte headline posities krijgen op grote festivals.
Talent mag zeker maar hou de Glintsals en ISE's dan weg van die stage. Een Intergalactic Lovers heeft er bijvoorbeeld nog nooit gestaan (of the Sore Losers 1 keer als invaller) terwijl er zijn die in een fles moeten protten en een podium krijgen.

Talent mag zeker maar hou de Glintsals en ISE's dan weg van die stage. Een Intergalactic Lovers heeft er bijvoorbeeld nog nooit gestaan (of the Sore Losers 1 keer als invaller) terwijl er zijn die in een fles moeten protten en een podium krijgen.
Intergalactic Lovers zijn er al wel geweest.

Neem affiche 2012 er eens bij. Waanzinnige line up, en maar 6 Belgische artiesten. Alle 6 op dat moment zeer terecht.
Perfecte match.

Ik snap dit punt als Belgische festivalfan, maar als groot festival kan je talent van eigen bodem een serieus duwke geven.

Werchter doet dat meestal wel goed, het zijn meestal Belgische bands die niet veel data in hun agenda hebben staan.

Neem affiche 2012 er eens bij. Waanzinnige line up, en maar 6 Belgische artiesten. Alle 6 op dat moment zeer terecht.
Perfecte match.
Negen Belgische artiesten toen op een totaal van 80. Als je dan naar 2024 kijkt, zijn het er 12 van de 100. Het is dus zeker niet zo dat er de laatste jaren procentueel veel meer Belgen staan. Gaat er inderdaad vooral om dat ze het verdienen, en het niet keer op keer dezelfde namen zijn. (Ja Glints, we kijken naar jou.. ;))

• Leuk
Waarderingen: koolket en Joslittel

Users who are viewing this thread