Graspop Metal Meeting 2026

Terugkeer van Adam Gontier geeft wel een unieke situatie en een boost aan de ticketverkoop. Koppel dat met nostalgie en we zijn er.
Op spotify zijn er 17,6 mln maandelijkse luisteraars bijvoorbeeld.

Edit: kloppen die cijfers? Dat is meer dan iron maiden, rammstein, powerwolf,.... 🤔🤔🤔
Three Days Grace is toch ook zo'n typische Amerikaanse rockband, in de categorie Breaking Benjamin? Heel groot in de USA, in Europa veel minder. Denk dat veel van die luisteraars dan ook uit USA komen. De bands die je noemt als vergelijking zijn allemaal Europees. Rammstein is veel groter hier, helpt ook niet dat ze alles in het Duits zingen denk ik. Powerwolf is hier ook veel groter dan in USA.

Dit zie je ook in andere genres terug. Matchbox Twenty en Dave Matthews Band zijn daar stadionbands, hier veel minder populair. Werkt dus twee kanten op. Denk echt dat USA, Europa, Azië markten op zich zijn voor muziek. Binnen rock/metal zijn er wel bands die continent-overstijgend zijn, maar ook veel die niet overal even groot zijn.

Hebben wel verbazingwekkend veel luisteraars. Meer nog dan Slipknot, iets minder dan Foo Fighters. Denk dat Three Days Grace ook meer radiovriendelijke rock maakt wat ze meer mainstream maakt.

Parkway drive deed het anders prima op Werchter en Bad Omens moet nog een show inhalen.
Geloof ik meteen, die hebben ook meer een stadion sound ontwikkeld de laatste albums. Wel zie je meteen het verschil tussen RW en GMM: einde middag RW, headliner GMM. Denk dat Architects en INK nog wat kleiner zijn dan PwD, dus die zouden nog wat vroeger op de main staan bij RW of gewoon op een kleinere stage. Waar ze op GMM ongetwijfeld hoog op de main geprogrammeerd zouden worden.

mijn gokje

Bring me the horizon
electric callboy
bad omens (tbc)
three days grace

Ik volg je hierin, maar vervang Electric Callboy door Architects. Voor Jera On Air leek EC ook een binnenkopper, was dit jaar (na Turnstile) de meest vertegenwoordigde T-shirtband en ze stonden er niet eens. En het lijkt erop dat ze volgend jaar tóch niet komen...

Blijft uiteraard speculeren. Heeft er misshien ook mee te maken dat Electric Callboy door een ander Nederlands festival is weggekaapt.

Ach ja, we amuseren ons. 🙃

In elk geval. Tijdje terug verwees ik naar een band die snel Graspop zou gaan headlinen. Wat velen hier moeilijk konden (vooral niet wilden) geloven. Die zijn er in elk geval bij op de zaterdag, als headliner.

Lijkt mij dan Electric Callboy, daar is er de afgelopen twee jaar flink over gediscussieerd...

Zullen er sowieso staan inderdaad. Maar dit is echt een gevalletje 'weeral'.
Sinds covid elk jaar wel op een festivalpodium te zien.
Dat komt ook doordat sinds covid ze plots gigantisch populair zijn geworden

Nu volop aan het werken aan de naamsbekendheid en live reputatie

• Leuk
Waarderingen: Lars.
Lijkt mij dan Electric Callboy, daar is er de afgelopen twee jaar flink over gediscussieerd...
Moet haast wel EC zijn idd, als North Headliner dan.
Dus BMTH > EC > Bad Omens > vul maar in

Babymetal zie ik overigens ook op deze dag verschijnen, en dan het podium op bij BMTH voor Kingslayer poh.

• Leuk
Waarderingen: Jimmeh07
ik hoor de klaagzang op socials al tot hier
Is een combinatie die de jeugd sowieso gaat aanspreken liggen (zeker bad omens).tevens goed bij de vrouwen die anders minder met metal hebben merk ik rondom mij (Wonder why 😄)

Het festival moet nieuwe mensen aantrekken om te blijven bestaan dus zou het wel snappen. Al hadk daar zelf liever nog pwd, mcr (maar weten we niets van).of ec gezien.

Maar wordt dus wrs weer een tbc op de bad omens plek (Vorst is nog niet uitverkocht dacht ik)

Mwah... Ik denk dat ik bij degenen hoor met de meeste afkeer tegen die band. Maar ik ben niet blind en zie ook wel dat die volle weides trekken. Ze hebben Alcatraz al geheadlined en waren de vorige keer op Graspop sub. Dan is headliner Graspop juist de enige logische volgende stap.

EDIT: na wat zoekwerk en wat optelsommen denk ik ook dat het Bad Omens betreft.

Users who are viewing this thread