Album releases 2025

• Onderwerp starter Onderwerp starter Brian
  • Startdatum Startdatum
Lukt me vrijwel iedere vrijdag niet :) Probeer het tijdens de week wel in te halen, maar zelfs dan blijft het een enorme uitdaging. Vond NYOS wel fijn!
Ik hoop niet dat ik je beledig, maar dit is niets coor mij. Heb het een autoritje de kans gegeven, maar een iets te zenuwachtig gebeuren voor mij 😬. Volgende keer beter 😉

Ik hoop niet dat ik je beledig, maar dit is niets coor mij. Heb het een autoritje de kans gegeven, maar een iets te zenuwachtig gebeuren voor mij 😬. Volgende keer beter 😉
Oh nee, die inschatting had ik je van tevoren ook kunnen geven, haha. Ken nog weinig mensen die daar echt vrolijk van worden, maar ik houd wel van wat zenuwachtige muziek! Kan me ook niet voorstellen dat je er beter van gaat rijden.

Ik deel mijn bevindingen van deze week maar even op in drieën, want en het is veel en ik ga zo naar Big Special:

Abriction - Forbidden Bounds [blackgaze, post-hardcore, screamo]
Een soloproject van de Amerikaanse zangeres en producer Meredith Salvatori. Op dit album maakt zij een heerlijke combi van blackgaze, post-hardcore en screamo. Vanaf het eerste nummer Tony Hawk’s American Wasteland’ gaat het los en dat 8 nummers en 53 minuten lang. Nog net geen parel, maar wat een plaat!
Favoriete nummer: ‘Tony Hawk’s American Wasteland’, ‘Blood On The Tracks’, ‘Fall Into Yourself’ en ‘Naranja’.

Aitis Band – IV [experimenteel, noiserock, darkwave, postpunk]
Een experimentele postpunk band uit Chicago met noiserock en synth-invloeden. Ze deelden onder andere al het podium met Dry Cleaning, Parquet Courts en Jesus Lizard. Het is redelijk duistere muziek met een soort van pratende zang van Melina Ausikaitis en dat klinkt best aangenaam.
Favoriete nummers: ‘Screenplay’, ‘Dan’, ‘He’s Great’ en ‘The Thirteenth’.

Angel Face - Out in the Street [garagepunk]
Een garagepunkband uit Tokyo. Dit is hun tweede album en deze staat vol met garagepunk zoals garagepunk moet zijn. Rauw, snel en recht toe recht aan. Maar niet heel bijzonder.
Favoriete nummers: ‘Leave Tonight’, ‘Speedball’ en ‘Stranger’.

Astral Bakers - Vertical Life [altrock, grunge]
Een band uit Parijs. Het verhaal van Astral Bakers is het verhaal van vier gevestigde Franse muzikanten die elkaar in een kamer ontmoeten en muziek maken alsof het voor de eerste keer is. Een soort akoestische rock, zouden sommigen zeggen, ‘soft grunge’ zouden anderen zeggen. Ergens tussen Big Thief, Supertramp en een unplugged Nirvana-show, aldus een beschrijving. Laat je niet door genoemde namen van de wijs brengen, want daar komt het niet bij in de buurt. Dit is hun tweede album.
Favoriete nummers: ‘Mirror’, ‘A Dog In A Manger’, ‘She Takes A Pill’ en ‘Within A Heartbeat’.

Avery Tucker – PAW [indierock]
Voormalige medeoprichter van het songschrijversduo Girlpool. Uit Los Angeles. Dit is zijn debuutsoloalbum. Het is best een aardige indierockplaat met prima gitaarspel en een fijne, wat rauwere stem.
Favoriete nummers: ‘Like I’m Young’, ‘In The Smoke’, ‘Angel’ en ‘My Life Isn’t Leaving You’.

Black Eyes – Hostile Design (EP) [punk, artpunk, postpunk]
Een band uit Washington, opgericht in augustus 2001. De band staat bekend om zijn chaotische en improviserende stijl, waarin invloeden van dub en saxofoon voorkomen. Ze waren actief van 2001-2004 en kwamen in 2023 weer bij elkaar. Dit is hun derde album en de eerste in ruim 20 jaar. En het is bij vlagen inderdaad erg lekker chaotisch/hysterisch. Heerlijk dit.
Favoriete nummers: ‘Break A Leg’, ‘Pestilence’ en ‘Yeah, Right’.

Burial Waves - Washed Clean [indierock, postpunk, post-rock]
Ook uit Washington, opgericht in 2019. Bestaande uit leden van onder andere Pianos Become The Teeth, Caverns en Black Clouds. Dit is een vervolg op hun debuut EP uit 2021. Geen enkele rockstijl blijft onberoerd en het komt voort uit een soort samenvoegsel van de genoemde bands. En dat klinkt heerlijk.
Favoriete nummers: ‘Causer, ‘Arc’, ‘Silver Streets’ en ‘Painted Lady’.

Culture Hex - Culture Hex [postpunk, gothic, altrock]
Een band uit Los Angeles met leden van Blood Wisdom, Black Heroin Gallery, Frozen Charlottes en Scarlet's Remains. Dit is hun debuutplaat en het blijft qua genoemde stromingen keurig binnen de lijntjes. Een degelijk album dus.
Favoriete nummers: ‘Convergence’, ‘Gnosis’, ‘Burn Scars’ en ‘The Venomous And The Devine’.

Computer - Station on the Hill [postpunk]
Een geweldige band uit Vancouver. Dit is een debuutalbum met daarop heerlijk harde postpunknummers met invloeden uit noise. Wat een geweldige plaat! Staat op mijn moeten zien lijstje voor Left Of The Dial.
Favoriete nummers: ‘Concrete Vehicles’, ‘The Picture’, ‘Weird New Vocation’ en ‘Station On The Hill’.

Dead Eyes - Black Hole Heart [metal, rock]

Een heavy band uit Baltimore, bekend om hun energieke liveshows. Onder leiding van zanger Zach Williams heeft de band een toegewijde fanbase genaamd DeadKru. Ze hebben ze het podium al gedeeld met I Prevail en Fit For A King. Dit is hun debuutalbum. En het is het zoveelste in dit genre. Kortom: ik vind dit niet heel speciaal.
Favoriete nummers: ‘Good Die Young’, ‘Tourniquet’ en ‘Pieces Of You’.

Deny - DOCUMENTO 4 [post-hardcore]
Een band uit Buenos Aires die actief was van 2007-2019. In April kondigden ze aan dat ze met een nieuwe bezetting verder zouden gaan en dat heeft geresulteerd in dit album. Ze maken post-hardcore, met af en toe elementen van metalcore en screamo.
Favoriete nummers: ‘El Cielo’ en ‘Documento5’.

dust – Sky Is Falling [postpunk]
Een eigentijdse postpunkband uit Newcastle, Australië, opgericht in 2020, bekend om hun genre-overschrijdende geluid dat rauwe postpunk combineert met experimentele elektronische en jazzinvloeden. Ik heb ze ooit in Trix gezien en het is een prima bandje. Vooral hun nummer ‘Joy (Guilt)’ van hun vorige album vond ik ijzersterk. Dit is ook weer meer dan een prima album. Af en toe lekker chaotisch. Gelijk ook maar even een ticket gekocht voor hun show op V11.
Favoriete nummers: ‘Drawbacks’, ‘Just Like Ice’, ‘Swamped’ en ‘Fairy’.

Earshot – Humaning [alternatieve metal, nu-metal]
Een Amerikaanse alternatieve metalband, opgericht in Los Angeles in 1999. De line-up van de band is verschillende keren veranderd, maar zanger Wil Martin is de enige constante. Dit is hun vierde studioalbum en de eerst sinds 2008. Heel spannend vind ik het album niet, maar er staan wel een paar aardige nummers op..
Favoriete nummers: ‘I’m OK’ en ‘Like There’s No Tomorrow’.

Elway - Nobody's Going To Heaven [indiepunk]
Een indiepunkband uit Fort Collins. Het begon in 2007 als een dronken zooitje genaamd 10-4 Eleanor. In 2010 veranderden ze hun naam in Elway. Dit is alweer hun 6e album.
Favoriete nummers: ‘Years Of Lead’, ‘Down The Lane And Far Away’ en ‘Nobody’s Going To Heaven’.

Endless Joy - Endless Joy [hardcore punk]
Een band uit Seattle. Dit is hun debuutalbum en verwacht snoeiharde hardcoreriffs en grommende vocalen. Een eindeloze explosie van energieke hardcore dus. Eindeloos is het niet perse, want die 12 nummers zijn voorbij voor je het weet. 4 nummers duren langer dan 1 minuut.
Favoriete nummers: ‘Recovery Position’, ‘Burial Flag’, ‘Fools For Christ’ en ‘Another World’.

Female Genius - Jagged and Fractured [artpunk, no wave, gothic]
Een band uit New York bestaande uit Julie Hair, Marnie Jaffe en Nikki D'Agostino. De groep, bekend om hun avant-garde, post-minimalistische en zanggedreven muziek, ontstond in de underground rockscene van New York in de jaren 80. Hun sound bestaat uit basloops gecombineerd met gitaar, keyboards, percussie en saxofoons. Dit is hun tweede album en het klinkt af en toe best apart.
Favoriete nummers: ‘Made Of Marble’ en ‘Century Psycho’.

Fontine – Good Buddy [indierock]
Fontine is inheems, queer en een zelfverklaarde "echte mafkees" uit Winnipeg. Haar doorbraak-EP was wat clean en meer folk. Dit debuutalbum is rauwer en rockt lekker. Dit is best een aardige plaat.
Favoriete nummers: ‘Body Double’ en ‘7 Months’.

Foxy Shazam – Box of Magic [glamrock, altrock]
Een Amerikaanse rockband uit Cincinnati, opgericht in 2004. Van 2014 tot 2022 hadden ze een break, maar zijn sindsdien weer muziek aan het maken. Dit is hun 10e studioalbum. In de tijd van Introducing en The Church Of Rock And Roll luisterde ik nog naar deze band. Dat waren goeie rockende platen, maar deze nieuwe vind ik tenenkrommend. De break heeft ze geen goed gedaan.
Favoriete nummers: -

Mijn favoriet albums van deze serie: Abriction - Forbidden Bounds en Computer - Station on the Hill

• Leuk
Waarderingen: DadRock en Sjakie de Wit
Ik deel mijn bevindingen van deze week maar even op in drieën, want en het is veel en ik ga zo naar Big Special:

Abriction - Forbidden Bounds [blackgaze, post-hardcore, screamo]
Een soloproject van de Amerikaanse zangeres en producer Meredith Salvatori. Op dit album maakt zij een heerlijke combi van blackgaze, post-hardcore en screamo. Vanaf het eerste nummer Tony Hawk’s American Wasteland’ gaat het los en dat 8 nummers en 53 minuten lang. Nog net geen parel, maar wat een plaat!
Favoriete nummer: ‘Tony Hawk’s American Wasteland’, ‘Blood On The Tracks’, ‘Fall Into Yourself’ en ‘Naranja’.

Aitis Band – IV [experimenteel, noiserock, darkwave, postpunk]
Een experimentele postpunk band uit Chicago met noiserock en synth-invloeden. Ze deelden onder andere al het podium met Dry Cleaning, Parquet Courts en Jesus Lizard. Het is redelijk duistere muziek met een soort van pratende zang van Melina Ausikaitis en dat klinkt best aangenaam.
Favoriete nummers: ‘Screenplay’, ‘Dan’, ‘He’s Great’ en ‘The Thirteenth’.

Angel Face - Out in the Street [garagepunk]
Een garagepunkband uit Tokyo. Dit is hun tweede album en deze staat vol met garagepunk zoals garagepunk moet zijn. Rauw, snel en recht toe recht aan. Maar niet heel bijzonder.
Favoriete nummers: ‘Leave Tonight’, ‘Speedball’ en ‘Stranger’.

Astral Bakers - Vertical Life [altrock, grunge]
Een band uit Parijs. Het verhaal van Astral Bakers is het verhaal van vier gevestigde Franse muzikanten die elkaar in een kamer ontmoeten en muziek maken alsof het voor de eerste keer is. Een soort akoestische rock, zouden sommigen zeggen, ‘soft grunge’ zouden anderen zeggen. Ergens tussen Big Thief, Supertramp en een unplugged Nirvana-show, aldus een beschrijving. Laat je niet door genoemde namen van de wijs brengen, want daar komt het niet bij in de buurt. Dit is hun tweede album.
Favoriete nummers: ‘Mirror’, ‘A Dog In A Manger’, ‘She Takes A Pill’ en ‘Within A Heartbeat’.

Avery Tucker – PAW [indierock]
Voormalige medeoprichter van het songschrijversduo Girlpool. Uit Los Angeles. Dit is zijn debuutsoloalbum. Het is best een aardige indierockplaat met prima gitaarspel en een fijne, wat rauwere stem.
Favoriete nummers: ‘Like I’m Young’, ‘In The Smoke’, ‘Angel’ en ‘My Life Isn’t Leaving You’.

Black Eyes – Hostile Design (EP) [punk, artpunk, postpunk]
Een band uit Washington, opgericht in augustus 2001. De band staat bekend om zijn chaotische en improviserende stijl, waarin invloeden van dub en saxofoon voorkomen. Ze waren actief van 2001-2004 en kwamen in 2023 weer bij elkaar. Dit is hun derde album en de eerste in ruim 20 jaar. En het is bij vlagen inderdaad erg lekker chaotisch/hysterisch. Heerlijk dit.
Favoriete nummers: ‘Break A Leg’, ‘Pestilence’ en ‘Yeah, Right’.

Burial Waves - Washed Clean [indierock, postpunk, post-rock]
Ook uit Washington, opgericht in 2019. Bestaande uit leden van onder andere Pianos Become The Teeth, Caverns en Black Clouds. Dit is een vervolg op hun debuut EP uit 2021. Geen enkele rockstijl blijft onberoerd en het komt voort uit een soort samenvoegsel van de genoemde bands. En dat klinkt heerlijk.
Favoriete nummers: ‘Causer, ‘Arc’, ‘Silver Streets’ en ‘Painted Lady’.

Culture Hex - Culture Hex [postpunk, gothic, altrock]
Een band uit Los Angeles met leden van Blood Wisdom, Black Heroin Gallery, Frozen Charlottes en Scarlet's Remains. Dit is hun debuutplaat en het blijft qua genoemde stromingen keurig binnen de lijntjes. Een degelijk album dus.
Favoriete nummers: ‘Convergence’, ‘Gnosis’, ‘Burn Scars’ en ‘The Venomous And The Devine’.

Computer - Station on the Hill [postpunk]
Een geweldige band uit Vancouver. Dit is een debuutalbum met daarop heerlijk harde postpunknummers met invloeden uit noise. Wat een geweldige plaat! Staat op mijn moeten zien lijstje voor Left Of The Dial.
Favoriete nummers: ‘Concrete Vehicles’, ‘The Picture’, ‘Weird New Vocation’ en ‘Station On The Hill’.

Dead Eyes - Black Hole Heart [metal, rock]

Een heavy band uit Baltimore, bekend om hun energieke liveshows. Onder leiding van zanger Zach Williams heeft de band een toegewijde fanbase genaamd DeadKru. Ze hebben ze het podium al gedeeld met I Prevail en Fit For A King. Dit is hun debuutalbum. En het is het zoveelste in dit genre. Kortom: ik vind dit niet heel speciaal.
Favoriete nummers: ‘Good Die Young’, ‘Tourniquet’ en ‘Pieces Of You’.

Deny - DOCUMENTO 4 [post-hardcore]
Een band uit Buenos Aires die actief was van 2007-2019. In April kondigden ze aan dat ze met een nieuwe bezetting verder zouden gaan en dat heeft geresulteerd in dit album. Ze maken post-hardcore, met af en toe elementen van metalcore en screamo.
Favoriete nummers: ‘El Cielo’ en ‘Documento5’.

dust – Sky Is Falling [postpunk]
Een eigentijdse postpunkband uit Newcastle, Australië, opgericht in 2020, bekend om hun genre-overschrijdende geluid dat rauwe postpunk combineert met experimentele elektronische en jazzinvloeden. Ik heb ze ooit in Trix gezien en het is een prima bandje. Vooral hun nummer ‘Joy (Guilt)’ van hun vorige album vond ik ijzersterk. Dit is ook weer meer dan een prima album. Af en toe lekker chaotisch. Gelijk ook maar even een ticket gekocht voor hun show op V11.
Favoriete nummers: ‘Drawbacks’, ‘Just Like Ice’, ‘Swamped’ en ‘Fairy’.

Earshot – Humaning [alternatieve metal, nu-metal]
Een Amerikaanse alternatieve metalband, opgericht in Los Angeles in 1999. De line-up van de band is verschillende keren veranderd, maar zanger Wil Martin is de enige constante. Dit is hun vierde studioalbum en de eerst sinds 2008. Heel spannend vind ik het album niet, maar er staan wel een paar aardige nummers op..
Favoriete nummers: ‘I’m OK’ en ‘Like There’s No Tomorrow’.

Elway - Nobody's Going To Heaven [indiepunk]
Een indiepunkband uit Fort Collins. Het begon in 2007 als een dronken zooitje genaamd 10-4 Eleanor. In 2010 veranderden ze hun naam in Elway. Dit is alweer hun 6e album.
Favoriete nummers: ‘Years Of Lead’, ‘Down The Lane And Far Away’ en ‘Nobody’s Going To Heaven’.

Endless Joy - Endless Joy [hardcore punk]
Een band uit Seattle. Dit is hun debuutalbum en verwacht snoeiharde hardcoreriffs en grommende vocalen. Een eindeloze explosie van energieke hardcore dus. Eindeloos is het niet perse, want die 12 nummers zijn voorbij voor je het weet. 4 nummers duren langer dan 1 minuut.
Favoriete nummers: ‘Recovery Position’, ‘Burial Flag’, ‘Fools For Christ’ en ‘Another World’.

Female Genius - Jagged and Fractured [artpunk, no wave, gothic]
Een band uit New York bestaande uit Julie Hair, Marnie Jaffe en Nikki D'Agostino. De groep, bekend om hun avant-garde, post-minimalistische en zanggedreven muziek, ontstond in de underground rockscene van New York in de jaren 80. Hun sound bestaat uit basloops gecombineerd met gitaar, keyboards, percussie en saxofoons. Dit is hun tweede album en het klinkt af en toe best apart.
Favoriete nummers: ‘Made Of Marble’ en ‘Century Psycho’.

Fontine – Good Buddy [indierock]
Fontine is inheems, queer en een zelfverklaarde "echte mafkees" uit Winnipeg. Haar doorbraak-EP was wat clean en meer folk. Dit debuutalbum is rauwer en rockt lekker. Dit is best een aardige plaat.
Favoriete nummers: ‘Body Double’ en ‘7 Months’.

Foxy Shazam – Box of Magic [glamrock, altrock]
Een Amerikaanse rockband uit Cincinnati, opgericht in 2004. Van 2014 tot 2022 hadden ze een break, maar zijn sindsdien weer muziek aan het maken. Dit is hun 10e studioalbum. In de tijd van Introducing en The Church Of Rock And Roll luisterde ik nog naar deze band. Dat waren goeie rockende platen, maar deze nieuwe vind ik tenenkrommend. De break heeft ze geen goed gedaan.
Favoriete nummers: -

Mijn favoriet albums van deze serie: Abriction - Forbidden Bounds en Computer - Station on the Hill
Was niet echt enthousiast over alle releases van vandaag, maar je hebt me toch zover gekregen om enkele albums op te zetten.

• Leuk
Waarderingen: Lawaaipapegaai
Oh nee, die inschatting had ik je van tevoren ook kunnen geven, haha. Ken nog weinig mensen die daar echt vrolijk van worden, maar ik houd wel van wat zenuwachtige muziek! Kan me ook niet voorstellen dat je er beter van gaat rijden.
Oh ik vind het altijd leuk wat anders te proberen en een autoritje van een half uur is nog te overzien. Maar vond het niet erg dat de rit er op zat 😉 dit keer.
Heb je nog meer suggesties?

• Verdrietig
Waarderingen: wenteldave
The Besnard Lakes - The Besnard Lakes are the Ghost Nation

Mijn lange wachten is rijkelijk beloond. Grote kans dat deze, net als het vorige album, mijn AOTY gaat worden.

Vanavond nog de nieuwe Testament en Perturbator luisteren. Meer gaat niet lukken.

dat 2025 een topjaar voor de Belgische post-rock/metal is had ik al gezegd, deze is dus van begin september maar nu pas op mijn radar gekomen wat bizar is als ik zie wie er meedoet op deze plaat. Sam Coussens van Pothamus doet vocals op alle songs behalve Inner Light (Stefan De Graef van Psychonaut) & Endless Easing (Eline Banken ken ik niet maar doet denken aan Lee Douglas qua stem)

A Place In Between - Wander Into Bliss

dat 2025 een topjaar voor de Belgische post-rock/metal is had ik al gezegd, deze is dus van begin september maar nu pas op mijn radar gekomen wat bizar is als ik zie wie er meedoet op deze plaat. Sam Coussens van Pothamus doet vocals op alle songs behalve Inner Light (Stefan De Graef van Psychonaut) & Endless Easing (Eline Banken ken ik niet maar doet denken aan Lee Douglas qua stem)

Al de rest verdwijnt nu in de schuif voor deze (y)(y)(y)

• On fire
Waarderingen: johanra
Testament - Para Bellum

Tijdens het eerste nummer wilde ik eigenlijk snel iets anders opzetten. Echt één van de meest vreselijke nummers die ze ooit gemaakt hebben. Een soort van geforceerd anno 2025 black/death/metalcore gedrocht...

Daarna volgen bijna alleen maar thrash pareltjes, die in de buurt komen van hun magnum opus The Gathering. Potentieel AOTY materiaal.

• Leuk
Waarderingen: johanra
En deel 2 van deze week (er zitten weer een paar aardige albums tussen):

Friendship Commanders – Bear [stoner metal]
Een melodische heavy band uit Nashville. Hun geluid is gebaseerd op sludge, doom, heavy metal en grunge, met wortels in punk en hardcore. Dat klinkt allemaal heel aantrekkelijk, maar heel bijzonder vind ik dit album niet. Muzikaal is het allemaal best aardig, maar ik moet erg wennen aan de stem van de zangeres. Is niet echt metal.
Favoriete nummers: ‘X’, ‘Midheaven’ en ‘Dead And Discarded Girls’.

Giant Day – Alarm [postpunk, artrock]
Een duo uit Pennsylvania bestaande uit Derek Almstead en Emily Growden. Ze maken muziek met postpunk- en artrockinvloeden. Dit is hun tweede album en het klinkt allemaal best aardig, maar niet speciaal.
Favoriete nummers: ‘King Of Ghosts’, ‘Think Carefully’ en ‘Devil Dog’.

God Alone - The Beep Test [noiserock, mathrock]
Met dans doordrenkte math/noiserock uit Cork. Ze noemen het ook wel een post-alles band. Deze 5 mannen maken toch een bak herrie op deze plaat, niet normaal meer. Het gaat ook diverse kanten op: van post-black metal naar noiserock naar postpunk naar mathrock. Dit is wel een heerlijk album zeg!
Favoriete nummers: ‘The Beep Test’, ‘Tony Gawk’, ‘Hold Tight’ en ‘Rinser’.

Goodbye Irish - Kentucky Horses (EP) [indierock, countryrock]
Amerikaanse band uit Murfreesboro rond Bella Coleman. Vanwege indierock geef ik het een kans, maar het is mij teveel country en dat ligt mij niet zo. Toch staat er wel een leuk, rockend nummer op.
Favoriet nummer: ‘Franklin’.

Greyhaven – Keep It Quiet [metalcore, post-hardcore]
Een Amerikaanse progressieve metalcoreband uit Louisville. Hun muziek heeft invloeden van mathcore en chaotische hardcore. Dit is hun vierde album. Ik hou wel van dit soort muziek, maar dan moet er wel een gezonde afwisseling zijn van rustigere momenten en (chaotische) hardcore en dat is op dit album absoluut het geval. Heerlijk.
Favoriete nummers: ‘Shatter And Burst’, ‘Where The Light Leavus Us’, ‘From The Backseat Of A Moving Car’ en ‘Diamond To Diamond’.

Grief Mop - I Want To Pull the Sleep From Your Eyes [altrock, emo, shoegaze]
Een band uit Portland die zich voor haar debuutalbum laat inspireren door een breed scala aan invloeden van emo-, postrock- en shoegazebands. En ik moet zeggen dat dat heel aangenaam klinkt. Voor liefhebbers van o.a. Narrowhead.
Favoriete nummers: ‘Strange World’, ‘Future Hand’, ‘Mirror’ en ‘I Want To Pull The Sleep From Your Eyes’.

Guitar – We’re Headed to the Lake [indierock, altrock]
Een indierockband uit Portland. Maar ze doen het net even anders dan de standaard indierockbands. Af en toe zelfs wat slordig als een slackerrockband. Ook de zang is af en toe wat wankel. Bewust of onbewust? Het rammelige maakt het ook wel weer leuk.
Favoriete nummers: ‘A+ For The Rotting Team’, ‘The Game Has Changed’, ‘Pizza For Everyone’ en ‘Pinwheel’.

Lorelle Meets The Obsolete – Corporal [psychrock, postpunk, shoegaze]
Garage en psychedelisch rockproject uit Guadalajara bestaande uit Lorena Quintanilla en Alberto González. Dit is alweer hun 7e album en dit album heeft ook duidelijk shoegaze-invloeden. Lorena heeft een heerlijk ‘zweverige’ stem.
Favoriete nummers: ‘Ker’, ‘Casi No Estar’, ‘Palabra’ en ‘Control’.

Mella – Or So I’ve Been Told… [progressieve post-hardcore]
Een post-hardcore/alternatieve emo-band uit Amerika. Hun sound put uit de intensiteit van post-hardcore, de zelfreflectie van emo en de onvoorspelbaarheid van progressieve muziek. Het is niet bijzonder hard, maar het is wel een erg leuk album.
Favoriete nummers: ‘Have You Seen An Alien, Please?’, ‘E-Girls Are Delicious’, ‘Post-Nut Clarity’ en ‘Swaydiff’.

Nightbus – Passenger [gothic, new wave, postpunk]
Een band uit Manchester, bestaande uit Olive Rees, Zac Melrose en Jake Cottier. Ze maken muziek in de geest van Joy Division en New Order, maar dan met een moderne twist. Een prima debuutplaat.
Favoriete nummers: ‘Somewhere, Nowhere’, ‘False Prophet’, ‘Ascension’, ‘Host’ en ‘Renaissance’.

Niños Del Cerro - Alma Tadema [indierock]
Een Chileense indierockband, geleid door zanger Simón Campusano, die in 2014 werd opgericht. Een album om lekker bij weg te zwijmelen met een lekkere Arboleda Carmenère erbij.
Favoriete nummers: ‘Príappo (O Sísifo Otra Vez)’, ‘Aluvión’ en ‘Vinca’.

No Bugs Outside - No Bugs Outside 2 [poppunk, punkrock]
No Bugs Outside is een punkband, opgericht in North Carolina. In april brachten ze een EP uit en nu gelijk al een full album vol elementen van poppunk, punkrock en hardcore. Het is een aardig album met humor.
Favoriete nummers: ‘Quarterback’, ‘How To Make A Sandwich (A Tutorial)’, ‘Trisha Paytas (Stop Having Babies)’ en ‘I Want A Vasectomy’.

No Time To Talk - For Once In My Life… [altrock, indierock, punk, post-rock]
Een band uit Toronto rond Michael Leavitt en Jay Crocker. Dit is hun debuutplaat, waarbij ze uit diverse muziekstijlen putten. Het gaat van rustige indierock naar stevige punknummers met zelfs vleugjes emo. Een apart en een meer dan prima album. 24 nummers maar liefst en bijna anderhalf uur lang.
Favoriete nummers: ‘Reset’, ‘The Test’, ‘Thank You (I Hate You)’, ‘I’m Out Of Here’, ‘Drowning’, ‘Not Here’, ‘I’m Sorry But There’s No Use Apologizing Now’ en ‘Paper Cuts’.

Nyos – Growl [post-rock, math-rock, instrumentaal]
Een Brits/Fins instrumentale rockduo uit Jyväskylä dat al sinds 2014 herrie maakt. Ze combineren de dansbare grooves met Sonic Youth-achtige noise-uitbarstingen en de elektrische melodieën van And So I Watch You from Afar. Het album wisselt nummers die rustig opbouwen naar een geluidsexplosie af met voortkabbelende nummers die te lang duren. Ik vind het lastig om doorheen te komen.
Favoriete nummers: ‘Get Ready’, ‘Superstar’ en ‘Harder Than Rain’.

Perturbator – Age of Aquarius [darkwave, gothic, postpunk]
James Kent, bekend onder zijn artiestennaam Perturbator, is een Franse elektronische muziekmuzikant uit Parijs. Hij maakt een eighties synthsound met postpunk- en coldwave-invloeden, zware technoritmes en vette gitaarriffs. Het album overtuigt mij (nog) niet en het is ook niet perse mijn voorkeursmuziek, maar vooral live schijnt het erg vet te zijn. En, sommige nummers klinken ook best aardig.
Favoriete nummers: ‘Venus’, ‘The Glass Staircase’, ‘The Art Of War’ en ‘Lady Moon’.

Semisoft – Semisoft (EP) [indierock]
Een Amerikaanse indierock/dreampop band uit Tacoma, bekend om hun dromerige, maar ook energieke geluid dat elementen van psych- en post-grunge combineert. Prima EP van deze 3-koppige band.
Favoriete nummers: ‘Spy’ en ‘BDS’
Mijn favorieten uit deze serie: God Alone - The Beep Test en No Time To Talk - For Once In My Life…

• Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal en B0G5

Hoeveel van die Belgische Post Metal relases gaan er nog zo komen? Straks kan ik het niet meer bij houden 😅

• Haha
Waarderingen: johanra en Dr. Hannibal
April Rain - Aperture (Post-Rock)
Coastlands - Coastlands (Post-Rock / Post-Metal / Shoegaze / ...)
Dave Pen - Life Inside the Feeder Mind (bekend van Archive & Birdpen)
First Draft - An Instant Before the Promise of Dawn (krijgt overal Post-Rock/Hardcore - label? eerder genre Brutus)
Memory Index - Erosion (Darkwave, Post-Punk - New Order / Joy Divison vibes)

Laatst bewerkt:
En de laatste serie:

Soul Blind – Red Sky Mourning [post-hardcore, altrock, shoegaze]
Een band uit New York die een mix maakt van post-grunge en shoegaze. Dit is hun tweede album en deze klinkt best aangenaam. Zware gitaren en luie zang: het kenmerkende van dit genre. Voor fans van o.a. Narrowhead.
Favoriete nummers: ‘Hide Your Evil’, ‘Mistake To Wonder’, ‘Thru The Haze’, ‘Red Sky Mourning’ en ‘Closer To You’.

Stepa - Icarus Flight [nu-metal]
Een Amerikaanse nu-metal band uit Thousand Oaks. Ze waren actief van 1998 tot 2004, en opnieuw vanaf 2022. Dit is hun tweede album en de eerste sinds 2002. Ik vind het best een aardige. Alleen jammer van die enorme slappe cover van Berlin ‘Take My Breathe Away’.
Favoriete nummers: ’Mourning (Make Me Reel)’, ‘Numb’, ‘Friend’ en ‘Fall Awake’.

Sweepers – Sweepers [artpunk, no wave, postpunk]
Een vierkoppige no wave-band uit Philadelphia. Dit is hun tweede album en het rockt lekker en zelfs een beetje hysterisch. Maar liefst 18 nummers, maar die vliegen voorbij. Vooral ook omdat ze vrijwel niet boven de 1m30 uitkomen. Vooral leuk als schoonmaken je hobby is.
Favoriete nummers: ‘Poop Deck’, ‘No Sleep, Yes Sweep’, ‘Windex’ en ‘Dust Bunny’.

The Besnard Lakes – The Besnard Lakes Are the Ghost Nation [indierock, shoegaze, post-rock]
Een Canadese indierockband uit Montreal, in 2003 opgericht. Dit is hun 7e album, waarop een fijne mix van indierock en shoegaze te horen is. En dat klinkt heel erg aangenaam.
Favoriete nummers: ‘Calling Ghostly Nations’, ‘In Hollywood’, ‘Pontiac Spirits’ en ‘Battle Lines’.

The Wytches – Talking Machine [psychrock, indierock]
Een Engelse rockband, opgericht in 2011 in Peterborough. Hun debuutalbum ‘Annabel Dream Reader’ vond ik ook direct de beste. Dit is hun 5e album en ik hoor daar wel wat in terug van hun debuutalbum. Deze rockt ook wel lekker stevig. Sterker nog: het is een erg aangenaam album.
Favoriete nummers: ‘Black Ice’, ‘Factory’, ‘Romance’ en ‘Don’t Make It For Me’.

This Will Destroy Your Ears – Funland [artpunk, postpunk, post-wave]
Een Amerikaanse band uit een Franse buitenwijk van Californië. De band produceert scherpe shoegaze, gekruid met britpop en besprenkeld met precies de juiste hoeveelheid punk. Dit is wel een heel erg fijne plaat.
Favoriete nummers: ‘Gorgeous Eve Holds A Banger Hammer’, ‘Stop That Wacky Show’, ‘This Is Why’, ‘Hurray’ en ‘Orange Clown’.

Trillion - Feel Alright [shoegaze, indierock]
Een zeskoppige shoegazeband uit Sydney. De nummers op dit album combineren stuwende baslijnen, blazende drums en dubbele vocalen. Een prima plaat.
Favoriete nummers: ‘Night City’, ‘Death Arrows’ en ‘Over Easy’.

TV Cult – Industry [postpunk]
Een postpunk-band uit Keulen. Hun muziek kenmerkt zich door zware baslijnen, fijne gitaarrifs, krachtige drums en zang af en toe lijkend op Meryl Streek. Dit is hun tweede album en deze is heel erg lekker. Ze noemen het ook wel brutal postpunk.
Favoriete nummers: ‘Communion’, ‘Overpressure’, ‘Primary Crusher’ en ‘Whirlwind’.

Vangas - You Left Us In The Spring [noiserock, experimenteel]
Een vierkoppige band gevestigd in Atlanta. Sinds de middelbare school spelen deze vrienden al samen. Ze maken zeer experimentele rock met noiserock-invloeden. Hun self-titled album werd al een “slopende en meedogenloze plaat” genoemd. Dat is deze plaat wat mij betreft, in iets mindere mate, ook weer. Rustige, wat slome opbouw tot knalharde eindexplosies met daarbij de heerlijke zang van Christian Touchet en af en toe een klarinet en piano.
Favoriete nummers: ‘In A Dark Wood’, ‘Slow Strum’ en ‘I Speak Softly’.

Weakened Friends – Feels Like Hell [indierock]
Een Amerikaanse indierockband, opgericht in Portland. De band bestaat uit het echtpaar Sonia Sturino en Annie Hoffman, en Adam Hand. Dit is hun 3e plaat en deze klinkt meer dan prima. Heerlijke, bij vlagen stevige indierock. Alleen jammer van het nummer ‘Torn’ (cover van Natalie Imbruglia).
Favoriete nummers: ‘Nosebleed’ en ‘Smoke And Mirrors’.

Weatherbox- The Compass [indierock, emo, altrock]
Een Amerikaanse indierockband uit San Diego onder leiding van singer/songwriter Brian Warren. Dit is wel een heel erg aardige indierockplaat.
Favoriete nummers: ‘A Band Astride Clouds’, ‘The Black Tarantula’ en 'The Kid With Half-A-Brain'.

Wilby – Center of Affection [altrock, indierock]
Maria Crawford a.k.a. Wilby is een indierockartiest uit Nashville. Ze haalt haar inspiratie bij artiesten als Sheryl Crow en The Cranberries.
Favoriete nummers: ‘Pleaser’ en ‘Center Of Affection’.

Yellowcard - Better Days [poppunk, altrock]
Een rockband uit Jacksonville die actief is van 1997 tot nu. De band speelt poppunk of alternatieve rock, maar het bandgeluid wordt gekarakteriseerd door het gebruik van een viool. Ze zijn mij vooral bekend van Ocean Avenue. Dit nieuwe album vind ik niet heel spannend.
Favoriete nummers: ‘Take What You Want’ en ‘Bedroom Posters’.
Mijn favoriete albums uit dit rijtje: This Will Destroy Your Ears – Funland en TV Cult – Industry

Hele fijne plaat dit zeg.
En door die te luisteren toevallig op deze toffe, heel goed gemaakte post-rock, doomgaze plaat gestuit:

Laatst bewerkt:
Zo, een lijstje gemaakt en nu aan het beluisteren met de releases van afgelopen vrijdag. Eerst nog even de nieuwe van Taylor Swift een kans gegeven vorige week, maar buiten het openingsnummer vond ik het maar mediocre. Niets gehoord dat ik dacht "ohja, dat kan enkel Taylor". De collab met Sabrina was wel geinig en indicatief voor hoeveel ze qua stijl op mekaar (kunnen) lijken, want had pas door na 2min dat het een collab betrof :ROFLMAO:

Verder van vorige vrijdag begonnen met Eefje De Visser en wat kan me dat toch bekoren! Moest er 5 jaar geleden nog niks van weten, maar blijkbaar is mijn muzieksmaak sindsdien wat veranderd want nu kan ik mijn vader bijtreden in het fan-schap. Waar abriction echt wel een stukje te hard was voor mij, bevalt Greyhaven me wel zeer. Post-hardcore is dus het genre dat me kan bekoren en niet screamo, niet raar als grote fan van Bring Me The Horizon 🖤

• Leuk
Waarderingen: Lawaaipapegaai
En door die te luisteren toevallig op deze toffe, heel goed gemaakte post-rock, doomgaze plaat gestuit:

Zo, daar zit een goeie portie shoegaze in ook ja, niet een van mijn meest beluisterde genres maar erg lekker hoor, in deze context!

Telluric Hymn - Gneiss (Post-Metal / Post-Rock / 19 september 2025) :cool:
Ik heb nog wat in te halen...

Even zorgen dat ik dat voor donderdagavond doe, want vanaf dan gaat mijn aandacht qua nieuwe releases waarschijnlijk volledig naar de nieuwe An Abstract Illusion.

• Leuk
Waarderingen: Dr. Hannibal en johanra

Users who are viewing this thread