Streamingdiensten muziek: nieuws, vragen en ervaringen

Welke streamingdienst(en) voor muziek gebruik jij?

• Totaal aantal stemmers
    48

slyke

Sunset slot
9 jan 2018
2.330
1.609
Topic voor alle nieuwsfeiten, vragen, ervaringen met betrekking tot de muziek streamingdiensten.
Beeld/video laten we even buiten beschouwing, daar zijn ongetwijfeld andere fora voor.

Eveneens poll toegevoegd.
Benieuwd welke streaming diensten de muziekliefhebbers hier op het forum het meeste gebruiken 😀🎵.

Ik herneem even wat ik ooit ergens anders in lang vervlogen tijden geschreven had, maar waar ik nog altijd achter sta:

Ik heb Spotify al jaren geleden buitengegooid en sindsdien een trouwe Tidal gebruiker.

Reden destijds was de geluidskwaliteit.
Zowat de volledige catalogus in minimaal cd kwaliteit en heel veel high resolution beschikbaar.
Een wereld is voor mij open gegaan.
De eerste jaren leek het wel of ik hier een volledige nieuwe geluidsinstallatie staan had 😁.

Het vreemde is wel dat je op den duur ook wel gewoon geraakt aan die hoge resolutie kwaliteit.
Maar als ik voor de lol toch even die Spotify van onder het stof haal, dan gaat hij terug algauw op slot.
Hoe kon ik daar destijds zo lang naar geluisterd hebben?

Voor mij is er geen enkele reden waarom je voor Spotify zou kiezen, tenzij je echt op zoek bent naar obscure bands of amateurbands die enkel hun muziek op Spotify droppen.

Spotify zijn interface is eerder gericht op de wegwerpcultuur en individuele tracks.

Tidal doet meer inspanning om volledige albums te promoten, of misschien ervaar ik het zo?
Feit is wel dat ik bij Spotify playlisten vol had staan met losse tracks, terwijl ik bij Tidal eigenlijk vooral albums in mijn favorieten staan heb.

Ik durf misschien ook wel zeggen dat Spotify eerder voor het grote publiek is (voor Joke die wat muziek wil tijdens het joggen, voor Marc die op de trein zit en Dave die aan het werken is op kantoor), terwijl Tidal eerder de muziekliefhebbers probeert aan te trekken.

• Leuk
Waarderingen: Bubba

En deze ga ik toch ook niet echt snappen, wat toch maar eens bewijst dat ik blijkbaar niet tot de doelgroep van Spotify behoor.

Doen ze nu na al die jaren de inspanning om hun files te upgraden naar betere kwaliteit, gaan ze zich nog steeds beperken tot maximum 24-bit/44.1 kHz FLAC.

Het is al beter dan de mp3's uit de jaren negentig, maar voor dezelfde moeite had men dit toch goed kunnen doen en onmiddellijk voor high resolution kunnen gaan, daar waar mogelijk?

Soit, gelukkig zijn er een paar mooie alternatieven zoals Apple Music, Tidal of Qobuz.

Nog mensen waarvan de bluetooth verbinding tussen de bandcamp app op de smartphone en de koptelefoon moeilijk doet?
Bij mij stopt de muziek na enkele nummers.

Ik herneem even wat ik ooit ergens anders in lang vervlogen tijden geschreven had, maar waar ik nog altijd achter sta:
Ik vraag mij af mocht je een blinde geluidstest doen of je daadwerkelijk zou kunnen zeggen welke beter is? Ik betwijfel het eerlijk gezegd.

En deze ga ik toch ook niet echt snappen, wat toch maar eens bewijst dat ik blijkbaar niet tot de doelgroep van Spotify behoor.

Doen ze nu na al die jaren de inspanning om hun files te upgraden naar betere kwaliteit, gaan ze zich nog steeds beperken tot maximum 24-bit/44.1 kHz FLAC.

Het is al beter dan de mp3's uit de jaren negentig, maar voor dezelfde moeite had men dit toch goed kunnen doen en onmiddellijk voor high resolution kunnen gaan, daar waar mogelijk?

Soit, gelukkig zijn er een paar mooie alternatieven zoals Apple Music, Tidal of Qobuz.
Ik heb het volledig gelezen en heb geen idee wat ik nou daadwerkelijk gelezen heb.....

Ik heb de afgelopen jaren gebruik gemaakt van towel Spotify als Apple Music. Spotify ben ik mee gestopt door een combinatie van factoren: prijs omhoog, slechte uitbetalingen artiesten, geen lossless, en de Joe Rogan deal. Apple Music heb ik een half jaartje gebruikt maar uiteindelijk ook mee gestopt.

Tegenwoordig draai ik een eigen Navidrome server waarmee mijn vriendin en ik al onze muziek streamen naar PC/GSM/TV. Collectie is opgebouwd uit muziek die ik fysiek bezit en Bandcamp aankopen. Ook fijn om dingen als bootlegs/demo's hier naadloos in te kunnen verwerken en maar 1 app te hoeven gebruiken voor onze muziek.

Wat losse nummertjes of nieuwe singles gebruik ik reguliere YT voor als het niet op Bandcamp beschikbaar is.

Ik vraag mij af mocht je een blinde geluidstest doen of je daadwerkelijk zou kunnen zeggen welke beter is? Ik betwijfel het eerlijk gezegd.
Je moet het eerder zo zien: stel, ik kom bij jou en je laat mij op jouw geluidsinstallatie een fragment horen.
Ik ga op dat moment NIET kunnen zeggen of ik naar lossless of een gecomprimeerd bestand luister doordat ik uw installatie niet ken.

Bij mij thuis is het echter een ander verhaal; een versterker en speakers die ik door en door ken, de klankkleur, definitie, soundstage, ...
En daar was de switch naar lossless en high resolution enorm. Ik leek opeens een nieuwe geluidsinstallatie te hebben waarvan ik voorheen zelfs niet wist dat die mogelijkheden erin zaten.

Uiteraard, de master waarvan ze geript hebben doet ook veel.
Er komt gewoon ook veel (hedendaagse) muziek uit waarbij je nauwelijks verschil hoort tussen cd of high resolution.

Maar waar het goed zit, word ik echt omver geblazen.
Het heeft ook voor een stukje met timing te maken. Het is meer crisp, meer precies, meer 'accuraat'... een soort van analoog geluid, maar dan digitaal.
Misschien is dat laatste nog de beste omschrijving.

• Leuk
Waarderingen: koekroeck
Ik had me enkele maanden geleden voorgenomen om Spotify te verlaten omwille van diverse redenen, maar dankzij dit heb ik nu definitief mijn abbo opgezegd: https://consequence.net/2025/10/spotify-ice-recruitment-ads-dhs-boycotts/

Vanaf nu heb ik een abbo op Tidal, al voelt dat ook wrang, want zelfs al geeft Tidal meer geld per stream aan artiesten dan Spotify, blijft streaming een magere inkomstenbron voor artiesten. Ik doe mijn best om platen en tickets te kopen, maar helaas lukt het me niet om elke artiest de financiële steun te geven die ik ze wil geven.

• Leuk
Waarderingen: Mark's Kal
Laat vooral weten hoe jullie ervaringen zijn, in het algemeen maar ook specifiek over hoe jullie overstap ging!
Voor mij is het ondertussen ook wel 100% zeker dat ik ga overstappen in de loop van november (na de cutoff voor Spotify Wrapped lol)

• Leuk
Waarderingen: Mark's Kal
Overgestapt naar Deezer en dat bevalt vooralsnog goed! Ook een fijne actie met 3 maanden gratis.

1778681522263.png
Er is nu een nieuwe soort Spotify Wrapped, die je meestbeluisterde nummers vanaf het begin dat je account had meeneemt. Ik kom uit op een vrij diverse playlist, waarbij ik sommige nummers echt niet meer om aan te horen vindt...

Users who are viewing this thread