Graspop Metal Meeting 2026

Zou Def Leppard nog steeds als HL staan? Combo met Helloween en nog een 3 rollator misschien zondag?

Laatst bewerkt:
Zou Def Leppard nog steeds als HL staan? Combo met Helloween en nog een 3 rollator misschien zondag?
Helloween en DL zou wel een heel erg zwakke combinatie zijn (als headliners), maar als we DL als North headliner zien en helloween als sub kunnen we wel een sterke dag hebben! al weet ik niet of we helloween als sub kunnen verwachten aangezien ze precies alle kleinere (augustus) festivals willen headlinen.

DL is wel een van de headliners, dat lijkt me erg zeker

• Leuk
Waarderingen: Piebe71
zoals eerder benoemd is Helloween geen headliner voor Graspop
dan lijkt me Alice cooper realistischer als je een tweede oude band ernaast wilt zetten
dan hopelijk een jonge north stage headliner om het festival af te sluiten

zoals eerder benoemd is Helloween geen headliner voor Graspop
dan lijkt me Alice cooper realistischer als je een tweede oude band ernaast wilt zetten
dan hopelijk een jonge north stage headliner om het festival af te sluiten
Gaan ze dat doen? Op rollator zondag?

Sabaton heeft uiteraard ook al op zondag gestaan dus misschien die gewoon weer daar en helloween als sub idd.. en Ac ook als sub of 3e Hl'er

Sabaton met Def leppard zou ook nog kunnen. Hun vorige show was (als k t me goed kan herinneren) zonder echt veel decorstukken/andere podium opbouw. Zou dus prima het 2e podium voor sabaton achter kunnen staan, en heb je nog een redelijk energieke HL die ook wel volk trekt. (Ja ik weet dat dit voor veel mensen hier een nachtmerrie zou zijn, en dan heeel vroeg al naar huis zullen gaan, maar ik zou t best zien gebeuren)

• Leuk
Waarderingen: jonasvh
Wel goed om op deze manier ook maar weer eens te zien dat headliners dus gewoon nu al vast kunnen liggen en het dus een daadwerkelijke strategie/traditie is om eind oktober of november pas te komen met de headliners (en een groepje namen plus verkoop)

• Leuk
Waarderingen: saurus en wiseguy

Sabaton heeft uiteraard ook al op zondag gestaan dus misschien die gewoon weer daar en helloween als sub idd.. en Ac ook als sub of 3e Hl'er
de rollator zondag is meer een meme, ze boeken headliners gewoon op basis van beschikbaarheid
als het toevallig zo uiut komt met het tourschema dat parkway drive of bmth op zondag beschikbaar is dan staar die daar gewoon

Wordt dat van rollator zondag ook niet gewoon overdreven? In de 11 jaar dat GMM met een dubbele main stage werkt, is het nog maar 2x gebeurd dat beide zondagheadliners een oude act waren.

Wordt dat van rollator zondag ook niet gewoon overdreven? In de 11 jaar dat GMM met een dubbele main stage werkt, is het nog maar 2x gebeurd dat beide zondagheadliners een oude act waren.
Het valt toch op dat op zondag meestal oude "toegankelijke" bands geprogrammeerd staan. Dat waar ze op zaterdag de laatste jaren wat steviger gitaarwerk op de mainstages loslaten.

2018: Ozzy Osbourne, Hollywood Vampires, Judas Priest
2019: Kiss, Deff Leppard, Whitesnake
2023: Def Leppard, Motley Crue, Hollywood Vampires
2024: Scorpions, Deep Purple, Extreme
2025: Savatage, Judas Priest, Krokus

Het valt toch op dat op zondag meestal oude "toegankelijke" bands geprogrammeerd staan. Dat waar ze op zaterdag de laatste jaren wat steviger gitaarwerk op de mainstages loslaten.

Uiteindelijk valt het wel mee en staan er ook op andere dagen toegankelijke oudjes geprogrammeerd en niet eens per se in mindere mate dan de zondag

• Leuk
Waarderingen: @3*#
de rollator zondag is meer een meme, ze boeken headliners gewoon op basis van beschikbaarheid
als het toevallig zo uiut komt met het tourschema dat parkway drive of bmth op zondag beschikbaar is dan staar die daar gewoon
Zou dat helemaal willekeurig zijn? Zondag is de laatste van vier dagen, energie is dan toch wat minder. Ook zullen mensen op maandag vaak weer moeten gaan werken, dus de zondag-opkomst zal wat minder zijn dan vrijdag-zaterdag. Denk dat grote, iets jongere en meer energieke bands toch echt liever vrijdag of zaterdag hebben hoor. Een PwD of BMTH zie ik niet snel de zondag headlinen, daar zijn ze te groot voor en te energiek.

Kijk ook eens naar de afgelopen edities. Sinds 2017 staat er elk jaar een vintage band als HL of op zijn minst als sub. Ik zie wel degelijk een patroon. Tuurlijk staan er ook weleens vintage bands op andere dagen dan zondag. Maar op zondag staan er wel vaker vintagebands als (sub) headliner.

2017-2025:

2017: Scorpions
2018: Ozzy (en Judas Priest als sub)
2019: Kiss (Def Leppard als sub)
2022: Aerosmith (gecancelled, vervangen door Sabaton; Deep Purple als sub, Alice Cooper ook nog begin van de avond)
2023: Def Leppard en Mötley Crüe (Generation Sex als sub, ook aardig vintage)
2024: Scorpions (Deep Purple als sub)
2025: Judas Priest (Savatage als sub)

2026 lijkt de lijn gewoon door te trekken met Def Leppard (en misschien Extreme).

• Leuk
Waarderingen: PreFXDesigns en jonasvh
Zou dat helemaal willekeurig zijn? Zondag is de laatste van vier dagen, energie is dan toch wat minder. Ook zullen mensen op maandag vaak weer moeten gaan werken, dus de zondag-opkomst zal wat minder zijn dan vrijdag-zaterdag. Denk dat grote, iets jongere en meer energieke bands toch echt liever vrijdag of zaterdag hebben hoor. Een PwD of BMTH zie ik niet snel de zondag headlinen, daar zijn ze te groot voor en te energiek.

Kijk ook eens naar de afgelopen edities. Sinds 2017 staat er elk jaar een vintage band als HL of op zijn minst als sub. Ik zie wel degelijk een patroon. Tuurlijk staan er ook weleens vintage bands op andere dagen dan zondag. Maar op zondag staan er wel vaker vintagebands als (sub) headliner.

2017-2025:

2017: Scorpions
2018: Ozzy (en Judas Priest als sub)
2019: Kiss (Def Leppard als sub)
2022: Aerosmith (gecancelled, vervangen door Sabaton; Deep Purple als sub, Alice Cooper ook nog begin van de avond)
2023: Def Leppard en Mötley Crüe (Generation Sex als sub, ook aardig vintage)
2024: Scorpions (Deep Purple als sub)
2025: Judas Priest (Savatage als sub)

2026 lijkt de lijn gewoon door te trekken met Def Leppard (en misschien Extreme).
ze zullen wel proberen de laatste jaren om op de zondag een dag voor de ouderen te maken en op de zaterdag een dag voor de jongeren, maar betekent natuurlijk niet dat ze ieder jaar kosten wat het kost twee oude headliners naast elkaar zetten op de zondag. het is uiteindelijk ook een beetje hoe de puzzelstukjes in elkaar vallen natuurlijk, de bands moeten wel beschikbaar zijn. de headliner combi's zit vaker geen logica in dan wel. in je lijstje komen ook niet veel headliner combi's voor, vooral vaak 1 headliner en 1 sub die bij elkaar passen, dan met op de andere stage prima ruimte om daar iets totaal anders neer te zetten.

Bijvoorbeeld Alice Cooper als headliner en Def Leppard als sub of andersom, met dan op de north stage iets totaal anders lijkt me waarschijnlijker dan twee oude headliners op basis van de afgelopen jaren.

Maar de comment van Lars leek te veronderstellen dat zondag volledig rond oudere bands draait, en een jongere band als tweede headliner eerder uitzonderlijk zou zijn. Terwijl je gewoon o.a. A Perfect Circle, Sabaton, Deftones en Machine Head als tweede headliner had in diezelfde jaren.

Maar de comment van Lars leek te veronderstellen dat zondag volledig rond oudere bands draait, en een jongere band als tweede headliner eerder uitzonderlijk zou zijn. Terwijl je gewoon o.a. A Perfect Circle, Sabaton, Deftones en Machine Head als tweede headliner had in diezelfde jaren.
Heb gewoon wat de naam die hier vaal valt overgenomen. Al vindk op zich wel dat het opvalt dat daar iets wat oudere of toegankelijkere (exclusief Till) bands geprogrameerd worden. Zoals door oa Mike en Jonas aangegeven.

Ik denk gewoon dat als pakweg een aerosmith of iets oudere bands komen dat we die vooral op zondag, in mindere mate of als aanvulling op donderdag mogen verwachten. En dat vr en zaterdag toch wel voornamelijk naar de 'jongere' (relatief) namen gaat. Maar besef ook wel dat alles van beschikbaarheid afhangt. Scorpions in '22 op vrijdag denk ik maar waren toen vervanging volgens mij?

• Leuk
Waarderingen: MikeHell en Dwarf
En dat vr en zaterdag toch wel voornamelijk naar de 'jongere' (relatief) namen gaat. Maar besef ook wel dat alles van beschikbaarheid afhangt. Scorpions in '22 op vrijdag denk ik maar waren toen vervanging volgens mij?
Het is niet echt een uitzondering dat er een grote oude band als headliner staat op een andere dag dan zondag, dat lijkt gewoon zo. Als we alleen naar de afgelopen 10 jaar kijken hebben we op vrijdag al Kiss, Black Sabbath, Iron Maiden, Scorpions gehad als headliners, en op zaterdag Judas Priest, Deep Purple en nog een keer Judas Priest. Op donderdag twee keer GNR, twee keer Maiden en een keer Alice Cooper. Als er een oudere band wordt aangekondigd kan dat op iedere dag zijn, niet standaard op de zondag. En zoals anderen al zeiden is het maar 2x gebeurd in de afgelopen 10 edities dat er twee oude bands als headliners stonden op de zondag dus dat is zeker niet de norm

• Leuk
Waarderingen: Dwarf

Users who are viewing this thread