Ik was al een aantal jaren niet meer op Lowlands geweest, en wat mij gelijk opviel was het grote aantal merkactivaties. Het zou kunnen dat dit mij op eerdere edities niet zo opviel, maar ik vond het nu enorm in your face allemaal, oerlelijke kubussen van A-merken. Voor de rest was er aan het terrein eigenlijk weinig veranderd, het zag er degelijk uit. BKS & DTRH zijn wat mij betreft een stuk mooier (meer fijne hoekjes e.d.) maar die mikken daar natuurlijk ook wat meer op.
Het grootste minpunt vond ik dat het publiek hier en daar écht zeikerig was. Ik heb verschillende keren gehad dat we bij rockoptredens enigszins enthousiast op en neer sprongen, en mensen gewoon bijna boos werden ‘dat we even rustig aan moesten doen’, daarnaast het bekende fenomeen: de grote groepen. Ze duwen zich werkelijk zonder enige schaamte overal doorheen, en gaan dan met 15 man voor je met een grote avocado in de lucht de hele show met elkaar zitten lullen, of laten je werkelijk waar 0,0 ruimte om zelf in te kunnen bewegen. Waar veel mensen hier aangeven genoten te hebben van het publiek, en wat een fijne sfeer het was, vond ik het publiek op veel momenten juist vrij akelig met zichzelf/hun groep bezig, echt een gemiste kans en iets wat ik op festivals zelden meemaak (en ben op heel veel festivals geweest).
Positief was ik zeker wel over de vele mooie optredens, het heerlijke eten en de donderdag op de camping die echt top was ondanks de bloedhitte. Ik vond overigens de douches prima, maar ik heb wel het idee dat dit een stuk sneller doorliep toen er nog met munten betaald moest worden, had het idee dat mensen nu echt ontzettend lang onder dat ding stonden.
Daarnaast was er volgens mij voor het eerst dit jaar (correct me if I’m wrong) een aparte ingang voor tour/pendelbussen, dit was echt super geregeld allemaal, en echt een verademing t.o.v. andere festivals/edities.
Al met al, ondanks de klachten, wel een heel fijn weekend gehad hoor, met als hoogtepunten onderstaande artiesten. Met name FKA Twigs & London Grammar vielen bij mij helaas echt wat tegen, had ik een stuk meer van verwacht. Vooral Sef viel in positief opzicht heel erg op, vond er vorig jaar op DTRH weinig aan, maar dit jaar echt een heerlijke show.
Top 10:
- Queens of the Stone Age
- Jamie xx
- Fontaines DC
- Vampire Weekend
- Wallows
- Black Country, New Road
- Gotu Jim
- Sarah Julia
- Sef
- Papa Roach (Laatste Stuk)
Top 3 Nachtprogramma: